După achiziţionarea business-ului Millennium, OTP Bank îşi doreşte accederea în Top 10

După achiziţionarea business-ului Millennium, OTP Bank îşi doreşte accederea în Top 10

Analizând ceea ce a fost spus şi scris în ultimii ani despre mişcările din piaţa bancară românească, am putea afirma că abundă ofertele de vânzare, dar lipsesc clienţii. Şi totuşi mutările sunt puţine: s-a mai splitat şi vândut o băncuţă, au mai fost achiziţionate nişte portofolii. Iată însă că în această vară am asistat şi la o primă mişcare serioasă, care arată clar intenţiile cumpărătorului de a intra în Top 10 bancar. Am discutat despre această fuziune cu doi dintre conducătorii OTP Bank: Laszlo Diosi (foto), CEO şi Radu Petrea, director general adjunct.

Într-o piaţă în care sunt multe bănci sau portofolii de vânzare, OTP Bank cumpără. Ce mesaj vrea să transmită instituţia pe această cale? De ce vânzare şi nu creştere organică, aşa cum ne-aţi obişnuit până acum?

Laszlo Diosi: Această achiziţie susţine în mod eficient atingerea obiectivului nostru strategic pe termen mediu, acela de a intra în topul primelor 10 bănci din România şi, în acelaşi timp, ne consolidează poziţia de furnizor stabil de servicii financiare universale. Am convingerea că achiziţia Millennium Bank România reprezintă atât o nouă etapă în dezvoltarea noastră pe piaţa din România, cât şi o consolidare a poziţiei noastre pe piaţa locală, în segmentele corporate, retail şi private banking.

Radu Petrea: Pe segmentul financiar-bancar din România competiţia este acerbă. OTP Bank îşi manifestă hotărârea de a-şi îndeplini obiectivului strategic, setat pentru un termen mediu, de 5-10 ani, acela de a atinge o cotă de piaţă de 5%. Achiziţia Millennium reprezintă un pas uriaş în îndeplinirea acestuia. Ţinând cont de contextul actual al pieţei financiare din România, ar fi fost destul de greu să-l atingem printr-o creştere organică.

Ce anume caută OTP atunci când vrea să cumpere? Ce a stat la baza alegerii Millennium BCP şi cum au decurs negocierile?

L.D.: În 2013, OTP Bank România şi-a îndeplinit principalele obiective de business şi a continuat procesul de dezvoltare constantă prin concentrarea asupra segmentelor cheie din economie, precum agricultura şi IMM-urile. În prima jumătate a anului 2014, OTP Bank România a înregistrat un profit de 24,4 milioane RON, cel mai bun indicator financiar înregistrat în ultimii ani.
Am căutat cea mai bună opţiune pentru noi şi am identificat-o în rândul colegilor de la Millennium BCP. Am găsit o bancă foarte prudentă, bine gestionată, cu personal, produse şi procese de înaltă calitate. Astfel, negocierile şi-au urmat cursul firesc. Sperăm ca, în urma achiziţiei, procesul de integrare să fie unul uşor şi să finalizăm în cel mai scurt timp.

R.P.: Valorăm angajaţii, procesele şi reţeaua Millennium. E important de precizat că nu considerăm această tranzacţie ca o preluare de active, pentru că valoarea Millennium nu este dată doar de acestea. Un aspect important pe care l-am luat în considerare este faptul că împărtăşim valori comune.

Cum aţi reuşit să învingeţi competitori de calibru? Pe ce se bazează preţul oferit şi cât din acesta estimaţi că va fi costul integrării?

L.D.: Pentru OTP Bank această achiziţie nu reprezintă doar o preluare de active. Foarte importanţi sunt oamenii, cultura, procesele. Astfel am evaluat un preţ realist.

R.P.: Negocierile dintre OTP şi Millennium au început în luna octombrie a anului trecut. OTP Bank a semnat un contract pentru achiziţia subsidiarei din România a băncii portugheze Millennium Bank pentru suma de 39 de milioane de euro, care include atât cumpărarea acţiunilor, cât şi costurile de integrare, proces ce se va desfăşura pe o durată de aproximativ un an de zile.

La o primă vedere, ce aţi cumpărat şi cum va arăta OTP Bank, din punctul de vedere al indicatorilor, la încheierea acestui proces? Ce veţi păstra şi la ce veţi renunţa în ceea ce priveşte agenţiile, salariaţii şi produsele Millennium BCP?

L.D.: Millennium Bank ocupa la sfârşitul anului trecut poziţia 22 în sistemul bancar, cu active de 2,83 miliarde de lei şi o cotă de piaţă de 0,8%. În urma achiziţiei, OTP Bank îşi va majora cota de piaţă la 2,1% şi va urca pe poziţia 11 în topul băncilor de pe piaţa locală. În ceea ce priveşte integrarea Millennium BCP, ne-am propus ca acest proces să fie cât mai firesc, astfel încât să pregătim următorii paşi în atingerea obiectivului nostru pe termen mediu.

R.P.: Millennium BCP are aproximativ 80.000 de clienţi, 56 de sucursale şi 58 de bancomate. Ca urmare a preluării, OTP Bank va dispune de 150 de sucursale şi peste 160 de bancomate, cu un număr de 400.000 de clienţi. Urmărim optimizarea infrastructurii şi căutăm variante optime de calibrare. De exemplu, dacă vor exista două sucursale apropiate, vom opta fie pentru închiderea uneia dintre ele, fie pentru închiderea amândurora şi deschiderea unei unităţi mai mari.

Vă apropiaţi de intrarea în Top 10 bancar, după mărimea activelor. Ce va urma şi când vă doriţi să faceţi pasul în acest eşalon?

L.D.: Obiectivul nostru pe termen mediu este de a ajunge în top 10 bănci din România şi vom face toate demersurile necesare îndeplinirii lui. În tot acest proces rămânem fideli modelului de business de până acum, acela de a trata cu prudenţă fiecare demers. Dorim ca împreună cu colegii din Millennium să construim o bancă „nouă”, bazată pe ceea ce este mai bun în cultura şi valorile ambelor părţi – mai eficientă, mai flexibilă, mai orientată către client şi cu „efficiencies of scale”.

R.P.: Ne axăm pe o gestionare cât mai eficientă a resurselor financiare, pe de o parte, şi umane, pe de alta. Preluarea Millennium BCP reprezintă mai mult decât o simplă tranzacţie. Astfel, în urma selectării a ce este mai bun din OTP Bank şi Millennium, vom urma cursul îndeplinirii obiectivului nostru strategic, setat pentru acel termen mediu despre care vorbeam mai sus. Ne aşteaptă o muncă asiduă de integrare, însă am certitudinea că, în urma acestei tranzacţii, clienţii noştri vor beneficia de soluţii financiare valoroase şi de aceleaşi servicii profesioniste cu care i-am obişnuit.

Cum vedeţi evoluţia pieţei bancare româneşti în următoarea perioadă? Unde vă doriţi să vă poziţionaţi, în noul ei proces de relansare?

L.D.: Deşi piaţa din regiune, inclusiv cea din România, este dificilă şi multe bănci pleacă, noi avem convingerea că vom continua ascensiunea pe piaţa locală. Căutăm tot timpul oportunităţi, pentru că avem lichidităţi mari şi o bază bună de capital.

R.P.: România se află într-una dintre perioadele ei de reconstrucţie. Se întâmplă schimbări strategice pe piaţa financiară, sunt bănci care pleacă, altele fuzionează, însă noi credem că implementarea valorilor OTP Bank într-un astfel de climat schimbător ne va deschide calea către noi oportunităţi. Suntem adepţii schimbării, fără a face rabat de la calitatea serviciilor pe care le oferim.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0