Baupro – un nume ridicat din materiale de construcții

Baupro – un nume ridicat din materiale de construcții

Interviu cu Sebastian Sorca, fondator și CEO, Baupro

Economistul Sebastian Sorca păstorește de mai bine de 7 ani o afacere pe care a fondat-o împreună cu alți doi prieteni. A fondat compania Baupro, care în germană ar înseamna ”Pro-construcții”, un partener și un susținător al domeniului. Despre firma respectivă a acceptat să ne vorbească în cele de mai jos. Numele a fost fericit ales, căci Baupro este o companie specializată în comerțul și distribuția materialelor premium pentru construcții și finisaje. Gama Baupro de produse cuprinde sisteme termoizolante, tencuieli decorative, vopsele lavabile, adezivi, gleturi, șape, tencuieli manuale și mecanizate, profile, sisteme de gips-carton, unelte etc. O bună parte dintre ele vin de la un furnizor austriac de calibru, Baumit. Cu alte cuvinte Baupro face casă bună cu Baumit.

Cum v-a venit ideea de a vă construi propriul business? Și de ce materiale de construcții?

Ideea antreprenoriatului mi-a încolțit în perioada de criză financiară, cea din 2009-2010. La acea vreme aveam un job bun, făceam exact ce facem și acum: vindeam materiale de construcții. Până în 2008 piața acestor materiale a mers foarte bine, dar apoi au survenit greutățile, vânzările au scăzut drastic și patronii nu mai puteau plăti salariile, pe care le încasam mai rar. Lucram de șase ani în acest domeniu și căpătasem ceva experiență, plus că dezvoltasem o relație foarte bună cu clienții și cu furnizorii. Patronii se distanțaseră de firmă, lăsându-ne să facem multe alte lucruri pentru care nu eram pregătiți și plătiți. La un moment dat salariile nu au mai venit deloc și totul s-a blocat. Atunci am decis, împreună cu alți doi colegi, să plecăm, practic, de la zero și să construim propriul nostru business. Am găsit o locație potrivită de închiriat, vizavi de magazinul Dedeman, aflat în construcție. Ni s-a părut o idee bună să ne deschidem prăvălia în bătătura unei afaceri foarte mari. Ne-am spus că e foarte posibil ca dintr-o mie de clienți ai Dedeman, 2-3 să  se rătăcească pe la noi! Am pornit, deci, în 2011, având doar banii pentru actele de constituire a companiei și folosind stocurile de marfă date nouă pe încredere de furnizorii cu care lucraserăm ani buni.

Deși mulți nu ne-au dat șanse de supraviețuire în acel loc, noi am rezistat cu stoicism. Avem șapte ani și jumătate de când funcționăm și lucrurile au evoluat pozitiv: vânzările au crescut și clienții au căpătat încredere în marfa și seriozitatea noastră.

Care ar fi cel mai puternic argument pe care îl aveți în fața unui concurent de talie mare?

Pe lângă ceea ce am oferit de la început – solicitudine, probitate profesională și morală, flexibilitate și respect față de cuvântul dat –  cred că cel mai important argument care face diferența dintre marile lanțuri de bricolaj și noi este faptul că noi ne mișcăm mai repede, mai în pas cu așteptările clienților. Nu ne-am dat în lături să descărcăm TIR-uri cu saci, să cărăm cu propria spinare, un timp chiar fără motostivuitor, dar am reușit să mulțumim pe toată lumea și, mai mult, să ne dezvoltăm, să fim cunoscuți și apreciați.

Ați reușit să păstrați structura celor trei acționari chiar și după aproape 8 ani?

Da, din fericire. Unul dintre parteneri are și un alt business și ne-a lăsat nouă, celorlalți doi, ”mână liberă” să ducem operațional afacerea mai departe. Mai există și idei sau propuneri contradictorii, dar reușim, ca-ntr-o căsnicie, să le armonizăm și să le depășim. Am putut să supraviețuim, creștem, ba chiar avem planuri să ne mai extindem. Administrez Baupro împreună cu colegul meu Realdo Altmann Flavio, care îmi este și un prieten de nădejde.

Apropo de acest lucru: cum colaborați cu ING Bank, al cărui client sunteți?

Am intrat în legătură cu banca respectivă acum un an jumătate – doi. Am lucrat înainte cu o altă bancă comercială, am derulat o acti­vitate susținută cu ajutorul acesteia, am avut rulaje bune și am fost mulțumiți. Asta până în mo­mentul în care am solicitat o linie de credit. Nu am beneficiat din partea lor de variante cla­re și oportunități. Au răspuns pozitiv cei de la ING, care au venit ei la noi. Din primul moment ne-au făcut o ofertă la care nici nu ne așteptam. Firește că am acceptat și primit cu bucurie încu­rajările lor. Am devenit clienții lor și e plă­cut să constați că ești susținut să crești de banca ta, așa încât câștigul să fie de ambele părți!

Am accesat de la ING o linie de credit care ne ajută mult. Majoritatea furnizorilor noștri oferă sconturi pentru marfa plătită în avans. Pentru a fi competitivi din punct de vedere al prețurilor pe care le practicăm suntem nevoiți să utilizăm acest instrument. Linia de credit ING o folosim în acest scop. Pe lângă această linie de credit considerabilă obținută de la ING ne interesează și un împrumut, pentru terenul viitorului sediu propriu.

Cum ați evoluat financiar în ultimii ani? Cărei piețe vă adresați?

Pot să vă spun că am reușit să fim profitabili în fiecare an, în contextul în care cifra de afaceri crește chiar și cu 35% de la un an la altul. Am încheiat anul 2017 cu un rulaj de un milion de euro, într-o formulă de 10 angajați și țintim o cifră de 1,2-1,3 milioane euro în 2018. Suntem bucuroși că putem plăti dările la stat, salariile, chiriile etc. și reușim să facem și o brumă de profit, în condițiile în care am tot investit în firmă, în mașini, moto­stivuitoare, logistică etc.

Cât privește clienții și desfacerea, noi ne adresăm în proporție de 98% clienților din Timișoara și din împrejurimile sale.

Cum se prezintă astăzi piața construcțiilor?

Este o piață în creștere, lumea pare destul de optimistă, deși unii anunță un declin imi­nent. Se mai întâmplă pe piață un lucru mai neo­bișnuit: foarte mulți constructori au început să cumpere terenuri, să ridice ansambluri în re­gie proprie și să le vândă, adică să devină ei înșiși dezvoltatori. Aceștia au trecut, deci, de la statutul de constructori la cel de mici dez­voltatori imobiliari.

Sunteți satisfăcut de ceea ce ați realizat până acum cu Baupro?

Se poate mult mai mult, fără doar și poate. Dar sunt satisfăcut, da, în termeni rezonabili, decenți. Știți, eu am un principiu: dacă astăzi am reușit să fac mai mult sau mai bine decât ieri, sunt pe calea cea bună!

Cred că mulți dintre noi greșim încercând să ne comparăm cu cei mari, cu concernele, cu cor­porațiile multinaționale. Dacă facem o așa comparație, ne descurajăm și ne lăsăm de me­serie! Noi trebuie să ne uităm la ceea ce facem noi, la cât de bine facem asta și nu în ograda vecinului.

Eu cred că trebuie să avem suficientă ener­gie și nebunie încât să credem în puterile și în aspirațiile noastre.

Cum vi se pare că a evoluat Timișoara, ca oraș?

Îmi place mult Timișoara, deși, din păcate, de­vine din ce în ce mai aglomerată față de ceea ce era aici acum 5-6 ani. Atunci lucrurile se deru­lau mai cu încetinitorul însă traficul era mai fluid, acum stăm mai mult la semafoare și ne facem nervi.

Dar peste tot există plusuri și minusuri. Nouă, de pildă, ne convine faptul că se construiește mai mult. Există destui clienți de ai noștri care muncesc pentru corporații, dor­nici să își construiască o casă și au nevoie de noi. Capitalul concernelor se reflectă în nivelul de trai al multor locuitori ai urbei noastre!

Mihai Săndoiu

Cristian Pavel

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0