Cifra de afaceri a industriei de business services din România este de 4,5 miliarde euro

Cifra de afaceri a industriei de business services din România este de 4,5 miliarde euro

  • Cu 280 de companii și 131.000 de angajați, industria este una dintre cele mai dinamice din România;

  • Numărul de angajați va crește anul viitor cu 9,6% iar cele mai căutate calificări pentru angajarea în industrie sunt limbi străine (55%), limbi străine împreună cu abilități tehnice/IT (18%), IT (9%), cunoștințe financiare (3%) și diferite alte cunoștințe (soft skills, project management) (15%);

  • Salariile oferite la începutul carierei în industria de business services sunt cu 30% mai mari comparativ cu minimul pe economie, pentru angajații cu studii superioare.

Ieri a avut loc cea de șaptea ediție a conferinței naționale a industriei de business services – „Every human step takes us to the digital evolution”, organizată de Asociaţia Business Service Leaders în Romania (ABSL). Cu această ocazie se lansează raportul anual al industriei, care prezintă o sinteză a sectorului și a tendințelor sale. La eveniment participă peste 500 de persoane și peste 100 de companii active în această industrie.

Conform estimărilor, industria serviciilor de business a generat anul trecut venituri în creștere, de peste 4,5 miliarde euro, ajungând la peste 2% din PIB.

Sectorul cuprinde 280 de companii și peste 131.000 de angajați, adică 2,4% din totalul angajaților din economia românească.

Aproximativ 45% dintre companiile prezente în industrie reprezintă SSC-uri (Shared Service Centers – companii care concentrează anumite activități dintr-un grup de companii precum IT, contabilitate, achiziții, etc într-o entitate specializată în astfel de servicii partajate).

44% dintre societățile active în industrie reprezintă BPO-uri (Business Process Outsourcing – companii specializate în prestarea serviciilor către clienți externi), restul de 11% fiind companii hibrid.

Cele mai multe companii care activează pe piața locală provin din Franța, Germania, România și SUA.

În timp ce marea majoritate a companiilor de tip SSC, adică 42% dintre acestea, se vor concentra în următorul an pe optimizarea și stabilizarea serviciilor, 79% dintre companiile de tip BPO intenționează să crească numărul de clienți și implicit cifra de afaceri.

Conform companiilor participante la studiu, principalele servicii furnizate sunt IT (34%), servicii financiare și contabile (28%), operațiuni clienți (26%), HR (21%), achiziții (19%), Project Management (18%), transformarea afacerilor (16%) și gestiunea documentelor (15%).

Industria de business services estimează o creștere constantă a numărului de angajați în următorii doi ani.

Aproximativ 85.000 de angajați ai acestei industrii lucrează în București (cca 8% din totalul angajaților din Capitală), 15.000 în Cluj (6% din numărul de angajați din județ), 11.000 în Iași (6,5% din forța de muncă disponibilă în județ), iar la Timișoara 10.000 (sub 4% din numărul de angajați din județ), restul angajaților provenind din alte orașe precum Brașov, Sibiu, Galați sau Craiova.

Pentru 2020, creșterea maximă a numărului de angajați estimată de ABSL este 10%, iar pentru 2021 creșterea prognozată este de 6,5%.

Cifra de afaceri medie generată anul trecut de un angajat în business services este de 31.000 euro/ an, în timp ce valoarea maximă se situează la 119.000 euro/ an, reflectând tendința jucătorilor din industrie de a se îndrepta către servicii cu valoare mare adăugată și modele complexe de stabilire a prețurilor.

Cei mai mulți angajați din industrie furnizează servicii aferente clienților (32%), finanțe-contabilitate (24%), urmat de IT (21%).

Rata medie a plecărilor din companie este de 26%, comparativ cu media națională de 20%, iar rata medie a plecărilor din companie în primele șase luni este de 17%.

60% dintre angajații industriei sunt femei (procent în scădere față de anii precedenți), fapt explicat prin ponderea ridicată a unor servicii precum finanțe – contabilitate și customer service. Majoritatea angajaților din industrie au între 26-35 de ani, 58% au o diplomă universitară și 28% au absolvit și un program de master sau de doctorat.

45% dintre companiile participante la studiu au raportat că nivelul mediu de experiență al angajaților este până în 3 ani, 30% între 3-5 ani, în timp ce în 25% dintre companii nivelul de experiență al angajaților depășește 5 ani.

Companiile participante la studiu au raportat că cele mai căutate calificări cerute pentru angajare în industrie sunt limbile străine (55%), combinarea cunoașterii unei limbi străine cu abilitați tehnice sau IT (18%), cunoștințe tehnice (9%), cunoștințe financiare (3%) și diferite alte cunoștințe (soft skills, project management, etc) (15%).

Conform raportului, 74% dintre companiile industriei folosesc soluții de automatizare a activității lor, în diferite stadii de maturitate, în timp ce 60% dintre acestea folosesc personal din interiorul companiei pentru implementarea acestor proiecte.

Scopul clar definit al automatizării în industria de Business Services este eficientizarea muncii colegilor noștri. Efectele imediate în urma implementării unor astfel de soluții sunt degrevarea angajaților de task-uri repetitive și monotone cu scopul de a le permite să se concentreze pe acea parte a activității lor unde au nevoie să fie creativi, să găsească soluții originale, inovative. Beneficiile pentru companie, evident, nu sunt altruiste, pentru că o mai bună ocupare a forței de muncă se traduce prin scăderea costurilor operaționale. Mai mult, pentru că toate aceste activități se întâmplă aproape instantaneu, vor duce la scăderea duratei de procesare a operațiunilor automatizate, în timp ce indicii de satisfacție ai clienților vor crește. Pe termen mediu și lung, vom putea prelua mai multe activități din partea clienților și vom putea să investim mai mult timp în formarea profesională a angajaților.” afirmă Dragoș Ștefan, Președinte ABSL.

Salariile oferite de industrie și beneficiile sunt foarte atractive pentru „Millennials” și „Generația Z”

Salariile de început în industria de business services sunt cu 30% mai mari comparativ cu minimul pe economie pentru angajații cu studii superioare și există oportunități foarte rapide de dezvoltare a carierei.

Raportul ABSL analizează șapte procese/ tipuri de posturi ale industriei, după cum urmează: Managementului proiectelor/ proceselor, Finanțe și Contabilitate, Resurse Umane, Servicii Clienți, Servicii de Aprovizionare și Achiziții, Dezvoltare Software (IT) și Management.

Salariul mediu pentru un specialist în project management cu peste cinci ani experiență poate atinge și 15 000 de lei brut.

În finanțe și contabilitate, salariul de debut poate începe de la 3.900 lei brut, în timp ce salariul unui specialist cu peste 3 ani experiență se situează între 4.800 și 25.000 lei brut, în cazul managerilor de top care combină anumite abilitați rare, cerute pe piață.

În customer service, salariul mediu brut pentru persoanele cu experiență și poziții de middle management este în jur de 8.600 lei.

Potrivit studiului, majoritatea companiilor oferă bonusuri de limbă. Franceza, germana, italiana și spaniola sunt limbile cele mai căutate de către angajatori, acestea fiind plătite cu bonusuri (incluse sau nu în salariul de bază) ce pot varia între 290 și 3.000 de lei brut pe lună. Cei care cunosc limbi mai puțin vorbite (olandeză, ebraică, poloneză, etc) pot primi bonusuri până la 4.700 de lei brut/ lună, în anumite situații.

Un alt beneficiu acordat angajaților sunt zilele libere suplimentare, în afara celor obligatorii, care pot varia între una și șase zile pe an.

Tichetele de masă, abonamentele medicale private și opțiunea de a avea ore de lucru flexibile sau posibilitatea de a lucra de acasă sunt deja beneficii uzuale în industrie.

Studiul industriei de business services a fost realizat de ABSL în colaborare cu KPMG. La studiu au participat 42 de companii care cuprind 24% din angajații industriei.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0