Digitalizarea nu mai este o opțiune  ci o necesitate pentru bănci

Digitalizarea nu mai este o opțiune ci o necesitate pentru bănci

Interviu cu Antonios Mouzas, CEO, Vista Bank

“Credem că anul 2019 va fi un an bun pentru bănci și pentru activitatea financiară din România. Anul trecut a reprezentat, de fapt, o etapă importantă și un an esențial pentru bancă, marcând începutul Vista Bank, definirea unei noi strategii și a unui nou model de business pentru clienții și angajații noștri”, ne spune Antonios Mouzas, CEO Vista Bank.

Anul 2018, din punctul de vedere al rezultatelor financiare, a fost unul de succes pentru VISTA Bank. Cum explicați acest succes? Care au fost cele mai mari realizări ale băncii, în opinia Dumneavoastră?

 Anul trecut a reprezentat, de fapt, o etapă importantă și un an esențial pentru bancă, marcând începutul Vista Bank, definirea unei noi strategii și a unui nou model de business pentru clienții și angajații noștri. În urma pre­luării în iulie 2018 de către un nou acționar puternic, unul dintre cele mai mari conglo­merate industriale din sud-estul Europei, banca a înregistrat o consolidare semnificativă la nivel de business, management și strategie. Totodată, a beneficiat de o infuzie conside­rabilă de capital, devenind una dintre cele mai bine capitalizate bănci din sistemul bancar românesc. Toate aceste transformări au contri­buit la rezultatele bune obținute în 2018, au impulsionat întreaga activitate a băncii și, în același timp,  demonstrează angajamentul nostru ferm de a juca un rol important, pe termen lung, pe piața românească.

Care sunt planurile de dezvoltare  pe termen mediu și lung? Ce urmează după recentul rebranding?

 Ne propunem, bineînțeles, să valorificăm acest suflu nou pentru afacerea noastră și să ne mărim cota de piață în ceea ce privește acti­vele, depozitele și creditele. Acest lucru va asigura o dezvoltare durabilă și profitabilitate pentru bancă, în beneficiul clienților, anga­jaților și acționarilor noștri. După o analiză detaliată, am dezvoltat modelul nostru de afaceri și segmentele țintă, orientându-ne către clienții corporativi mijlocii și mari, precum și către clienții persoane fizice cu venituri peste medie, segmente care sunt atrase în principal de servicii flexibile și de înaltă calitate. Prin urmare, modelul de afaceri se concentrează pe furnizarea de relații de afaceri personalizate și servicii superioare pentru clienți. În același timp, oferim și avem în pregătire produse financiare atractive care oferă alternative cu valoare adăugată pentru clienții existenți și noi. Comparativ cu sfârșitul anului 2018, ne-am extins portofoliul de credite și depozite cu 25%, respectiv 12%, reușind să ne menținem raportul credite / depozite la un nivel confor­tabil de 60%. În plus, veniturile opera­ționale ale băncii aproape s-au dublat în prima jumătate a anului 2019 față de aceeași perioadă a anului trecut, așa că sunt convins că mergem în direcția cea bună.

Deși în toamna trecută mulți au spus că va urma un an destul de liniștit, finalul de 2018 a venit cu OUG 114. Cum s-au modificat planurile VISTA BANK în noul context? Care sunt anul acesta motoarele de creștere ale băncii?

Datorită performanței noastre bune în ceea ce privește rata de creștere a creditelor, Ordo­nanța ne afectează doar marginal. Pentru a ne continua creșterea, ne bazăm pe extinderea portofoliilor, în special a celor de credite corpo­rative și ipotecare, dar și pe conturi curente, depozite și servicii tranzacționale pentru companii și clienți afluenți.

Cum arată viitorul digital al VISTA BANK? Ce aplicații ați lansat în ultima vreme și ce urmează?

Digitalizarea nu mai este o opțiune pentru bănci, este o necesitate. Clienții de astăzi solicită servicii rapide, comode, 24/7, astfel că băncile se adaptează pentru a satisface noile cerințe ale pieței. La Vista Bank, facem pași fermi în această direcție. În urma unei examinări detaliate, am luat decizia de a actualiza mai multe sisteme IT critice, soluția de Internet Banking și alte aplicații, pentru a oferi clienților noștri un nivel îmbunătățit de servicii. În plus, în iunie am încheiat un parteneriat cu fintech-ul Viva Wallet pentru a oferi comercianților români soluții inovatoare de plată POS și e-commerce. Clienții pot beneficia acum de servicii operaționale și de decontare 24/7, de o platformă 100% on-line și de un sistem unic de recompensare care poate restitui comisioanele de acceptare și procesare, ceea ce conduce la costuri aproape de zero și la o mai bună profitabilitate pentru afacerea lor.

Cum arată viitorul digital al sistemului bancar? Sunt băncile nevoite să renunțe la o parte de cotă de piață, pe sectoare cum ar fi plățile, către fintech-uri?

 După cum am spus, digitalizarea este obligatorie. Credem că majoritatea băncilor va coopera cu fintech-urile și că ambele părți vor valorifica sinergia parteneriatului lor pentru a-și servi clienții mai bine și mai repede. Băncile contribuie cu know-how operațional, putere financiară, încredere și relațiile cu clienții, în timp ce fintech-urile oferă agilitate și creati­vitate. Piața românească oferă, în particular, două oportunități suplimentare: nivelul scăzut de intermediere financiară și clienți foarte deschiși să încerce și să adopte noi tehnologii. Prin urmare, sunt foarte încrezător în ceea ce privește viitorul sectorului bancar din România.

Cât credeți că este dispus consumatorul de produse financiare din România să “colaboreze” cu un consultant virtual? Cum credeți că va arăta agenția bancară a viitorului? Dar angajatul de front-desk bancar al viitorului?

 Sucursalele sunt întotdeauna importante pentru relația cu clienții, contribuind cu încre­dere, comoditate, consultanță și interacțiune umană. Acestea vor rămâne un canal preferat, în special în procesele de consiliere și vânzări pentru produse complexe, în timp ce soluțiile bancare digitale vor servi mai bine clienții pentru tranzacțiile de zi cu zi și pentru produ­sele mai simple, standard.

Ce așteptări aveți anul acesta de la piața bancară, dar și de la economia României?

 Credem că anul 2019 va fi un an bun pentru bănci și pentru activitatea financiară din România. Așteptările noastre privind perfor­manța Vista Bank sunt creșterea veniturilor operaționale cu 100% și atragerea unui număr mai mare de clienți prin oferirea de produse flexibile și competitive.

 Având în vedere faptul că sunteţi pentru prima dată în faţa cititorilor noştri, am vrea să le dezvăluim şi cine este OMUL Antonios Mouzas: care ar fi principalele etape ale carierei Dumneavoastră?

După cum știți familia, educația și studiile în școli bune reprezintă pilonii cheie pentru dezvoltarea caracterului, cunoștințelor și abili­tăților unei persoane tinere. Mi-am început cariera în sectorul public din Grecia și, după aceea, am deținut diferite poziții de conducere în bănci europene și multinaționale (Toyota Hellas) din Grecia.

Începând cu anul 2006, am lucrat pentru Millennium Bank în Turcia timp de aproape cinci ani, o experiență provocatoare într-un mediu dificil, cu inflație și concurență ridicate. La sfârșitul anului 2010, imediat după criză, m-am mutat la București pentru a contribui la creșterea portofoliului Corporate și IMM al Millenium Bank, precum și la recuperarea creanțelor din portofoliul de credite neper­formante acumulate în timpul crizei. Ne-am atins cu succes ambele obiective. În 2014, am decis să înființez o companie de consultanță în investment banking, axată în principal pe fuziuni și achiziții și pe restruc­turarea cre­ditelor sindicalizate în Grecia. Sunt încântat să fiu din nou în România, să lucrez cu profesioniști români și să-mi pun toată energia și experiența într-un proiect provocator: dez­vol­tarea Vista Bank într-un partener de primă opțiune, pe termen lung, pentru clienții noștri țintă, asigurarea creșterii sustenabile și a profitabilității băncii și menținerea clienților, angajaților și acționarilor mulțumiți.

Cum reuşiţi să echilibraţi balanţa personală, ce preferaţi să faceţi în timpul liber? Care ar fi cărţile favorite, muzica şi sportul preferate? Unde preferaţi să mergeţi în vacanţe?

 Încerc întotdeauna să petrec timp de calitate cu familia și prietenii, dar și să găsesc timp pentru mine, să citesc, să călătoresc, activități care mă încarcă de energie pozitivă. Ori de câte ori îmi permite timpul, citesc cu mare plăcere cărți profesionale și literatură. Îmi place să călătoresc în diverse zone din România și în alte țări, să interacționez cu diverse culturi. Trebuie să recunosc că locul de vacanță preferat rămâne Grecia, mai ales verile, deoarece îmi oferă posibilitatea de a mă reconecta cu locurile natale, familia și prietenii.

Norel Moise

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0