Harta Riscului Politic realizată de Marsh relevă: Ungaria, mai sigură ca România

Harta Riscului Politic realizată de Marsh relevă: Ungaria, mai sigură ca România

Creșterea tensiunilor geopolitice alături de politicile bazate pe protecționism și disputele legate de comerțul internațional conduc la sporirea incertitudinii și a riscurilor pentru companii. Aceasta este concluzia celui mai recent raport Marsh, lider global în domeniul brokerajului de asigurări și a soluțiilor inovative de risk management.

Harta Riscului Politic realizată de Marsh este fundamentată pe informații furnizate de Fitch Solutions, companie de top, specializată în analiza independentă a riscurilor politice, macroeconomice, financiare sau legate de diferite sectoare ale economiei.

Harta interactivă evaluează peste 200 de țări și teritorii în funcție de riscurile politice, economice și operaționale atât pe termen scurt cât și pe termen lung. În plus, documentul evidențiază și zonele cu probabilitate ridicată ca riscurile să-și producă efectele. Harta poate fi utilizată ca sursă suplimentară de informare pentru fundamentarea deciziilor cu privire la investițiile pe care companiile multinaționale le alocă în perioada următoare.

România: 65,2 indicele riscului de țară în 2019

Potrivit Hărții Marsh a riscului politic, în 2019, indicele de risc pentru România este de 65,2. Indicele de risc operațional este 62,5 în timp ce indicele de risc politic pe termen scurt este evaluat la 70,6. Cu cât indexul acordat unei țări este mai mare (limita superioară este 100) cu atât riscul este mai mic. România este încadrată, la fel ca și în 2018, în categoria țărilor cu indice de risc mediu alături de țări precum: Bulgaria, Ungaria, Croația, Italia sau Spania.

Dintre țările vecine României, Ucraina și Republica Moldova au un indice de risc care nu depășește valoarea 49 și sunt considerate instabile.

Indici de risc pentru țările România și țările vecine, potrivit Hărții Marsh a Riscului Politic în 2019

2019

Romania

Bulgaria

Serbia

Ungaria

Ucraina

Republica Moldova

Indice risc de țară

65.20

63.90

56.3

68.9

46.2

48.4

Indice risc operațional

62.50

60.10

56.8

64.3

45.7

46.2

Indice risc politic pe termen scurt

70.60

72.00

64.9

70.2

42.6

58.2

Indice risc politic pe termen lung

61.90

65.20

58.8

73.5

45.6

45.8

Indice risc economic pe termen lung

68.50

62.40

52.3

69.8

43.9

49.5

Indice risc economic pe termen scurt

65.40

63.50

47.9

71.5

53.3

44.6

Notă: Cu cât indexul acordat unei țări este mai mare (limita superioară este 100) cu atât riscul este mai mic.

Principalele concluzii ale Marsh Political Risk Map 2019:

  • Tendința de tranziție către o ordine globală multipolară marcată de politici protecționiste din partea statelor va continua pe parcursul acestui an. Abordările bazate pe practici izolaționiste și protecționiste sunt în creștere în unele zone, stopând, cel puțin pentru moment, procesul de globalizare.

  • Disputele comerciale și geopolitice dintre SUA și China ar putea escalada în acest an existând riscul unor măsuri din partea Chinei și a unor răspunsuri din partea SUA. Exporturile unor economii puternice, precum Germania, ar putea fi afectate.

  • Relațiile Rusiei cu Occidentul se vor menține tensionate pe parcursul anului 2019 și ar putea avea ca rezultat sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei.

  • Negocierile pentru BREXIT continuă să afecteze peisajul riscului politic la nivelul Europei. În plus, instabilitatea politică din Spania a condus la scăderea accentuată a indicelui de risc politic pe termen scurt al țării.

  • Rezultatele pozitive din anul 2018 la alegerile prezidențiale și legislative din Guatemala, Chile și Paraguai au condus la îmbunătățirea indicelui de risc politic pe termen scurt al țărilor amintite. În același timp, tulburările politice din Nicaragua au redus semnificativ indicele de risc politic pe termen scurt al acestei țări.

  • Africa a înregistrat una dintre cele mai mari îmbunătățiri ale riscului politic dar și deteriorări semnificative pentru unele țări. Rezultatele indicelui de risc politic pe termen scurt în Africa de Sud, Mozambic și Sudanul de Sud s-au îmbunătățit în timp ce incertitudinea din jurul alegerilor și deteriorarea condițiilor economice și a nivelului de trai au condus la creșteri semnificative ale riscului politic în Zambia, Mali, Algeria, Tunisia, Camerun și Republica Centrafricană.

Companiile cu investiții străine directe se confruntă cu o amploare fără precedent a provocărilor atât în economiile emergente cât și în țările pe care le considerăm economii matureafirmă Evan Freely, Global Practice Leader, Credit Specialties, Marsh. În acest context nesigur, atenția sporită și analiza generală a riscurilor sistemice, alături de asigurarea de risc politic și de credit comercial vor fi esențiale pentru reducerea expunerii la aceste riscuri”.

Concluziile reliefate de Harta Marsh a Riscului Politic în 2019 sunt similare cu cele ale Global Risks Report 2019 realizat de World Economic Forum care clasifică tensiunile geopolitice și geo-economice ca riscuri principale pentru anul în curs.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0