Industria leasingului poate fi „restartată” de creativitate

DSC_1057Leasingul are nevoie de creativitatea jucătorilor din domeniu pentru o “restartare” a dezvoltării. În ultimii 10 ani industria de leasing a fost foarte focusată pe partea auto, în jur de 60-70% din întreaga industrie o reprezintă vehiculele şi cred că un punct de plecare în restartarea pieţei ar trebui să fie orientarea către alte pieţe, către alte tipuri de produse, a declarat Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, în cadrul dezbaterii „Leasingul. Punct şi de la capăt”, organizată de Finmedia.

Antoaneta Curteanu, preşedinte al Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România şi CEO al UniCredit Leasing, a declarat că industria caută oportunităţi de creştere, inovaţie, nişe noi pentru a relua dezvoltarea. „Anul trecut am avut pe leasing financiar 1,3 mil. euro finanţări noi şi la începutul anului eram optimişti şi estimam o creştere de 10-12% a pieţei în 2013. După primul trimestru am devenit mai rezervaţi, mai prudenţi pentru că optimismul nostru nu a fost confirmat de ceea ce s-a întâmplat în piaţă”, a spus Curteanu, adăugând că problemele din piaţa auto a afectat industria.

Felix Daniliuc, director general Raiffeisen Leasing, spune că este nevoie de o regândire a modelului de business şi a apetitului pentru risc. „Trebuie să oferim soluţii clienţilor, nu doar produse. Trebuie să înţelegem care este puterea lor de îndatorare (…) şi să păstrăm elementele de diferenţiere de creditul bancar”, declarat Danieliuc.

Bogdan Ionut Speteanu, director general BCR Leasing, a atras atenţia asupra influenţei pe care politicul o are asupra industriei făcând referire la investiţiile statului şi la legislaţia din domeniu.

„noi vrem să finanţăm, dar vrem să fim şi acoperiţi de legislaţie. Ştim cu toţii cât de dificil este să recuperezi un bun atunci când debitorul nu este de bună credinţă”, a precizat Speteanu.

Gabriel Biriş, partener al casei de avocatură Biriş Goran, a arătat că în ceea ce priveşte politicile fiscale industria leasingului a fost cea mai oprimată în ultima vreme, întâmpinând probleme cu TVA-ul la asigurări, cu bunurile lipsă în gestiune sau problemele în cazul fraudei carusel. „Avem o mare problemă – legislaţia favorizează prea mult debitorul (…) Se oferă <protecţie împotriva creditorului, dar de ce? Creditorul este duşman, ţi-a băgat banii în buzunar?>”, a spus Biriş, adăugând că este nevoie de insolvenţă şi în cazul persoanelor fizice.

Una dintre problemele care au afectat industria leasingului a fost schimbarea legislaţiei privind taxa auto. Adriana Ahciarliu, secretar general în cadrul ALB Romania, a arătat că timbrul auto este „o acciză cosmetizată de fiecare guvern”. “Această taxă reprezintă o susţinere a unei industrii care are o foarte mare contribuţie la bugetul public. Poate că în comparaţie cu acea industrie, industria leasingului reprezintă doar un procentaj”, a spus Ahciarliu.

Din punctul de vedere al cifrelor, societpţile de leasing financiar din România au finanţat anul trecut achiziţii de bunuri în valoare de aproximativ 1,362 milioane de euro, ceea ce reprezintă o creştere de doar 1%, comparativ cu 2011. Autovehiculele au reprezentat 956 milioane euro din piaţa de leasing financiar, echipamentele 351 milioane euro, iar imobiliarele 55 milioane euro (minim istoric). Pe de altă parte, piaţa de leasing operaţional a continuat să crescă în 2012, saltul fiind de 11% faţă de anul anterior (ajungându-se la peste 41.500 de unităţi).

Dezbaterea a fost urmată de o Gală de Premii care a evidenţiat performaţa industriei leasingului în anul 2012.

Premii

Premiul pentru cel mai dinamic jucător în ultimii ani pe parte de leasing operaţional – ALD Automotive

Premiul pentru cea mai buna dinamică în materie de profitabilitate, în ultimii ani – Raiffeisen Leasing

Premiul pentru cea mai bună dinamică a unei companii cu portofoliu perfect echilibrat – Garanti Leasing

Premiul pentru cea mai importantă revenire atât ca profit cât şi ca şi cotă de piaţă, pe segmentul leasing financiar – BCR Leasing

Premiul pentru cel mai dinamic jucător la subclasa leasing financiar auto -IMPULS Leasing România

Premiul pentru cel mai mare jucător din piaţa leasingului – UniCredit Leasing Corporation

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0