Iulian Iancu: Pe o piaţă integrată, energia nu mai poate fi utilizată ca instrument politic

Iulian Iancu: Pe o piaţă integrată, energia nu mai poate fi utilizată ca instrument politic

iancuIntegrarea pieţelor europene este un reper strategic pentru că o piaţă foarte bine integrată nu mai lasă loc de utilizare a energiei ca instrument politic, a declarat Iulian Iancu (foto), preşedintele filialei Consiliului Mondial al Energiei şi preşedinte al Comisiei pentru Industrii din Camera Deputaţilor la seminarul “4M Market Coupling şi schimbările prevăzute pe Piaţa pentru Ziua Următoare”.

Iancu consideră cuplarea piețelor pentru ziua următoare este “un reper în sitoria sistemului energetic din România” şi spune că efectele lipsei integrarii pieţelor europene se vede în urmările crizei Rusia – Ucraina. “Din păcate, UE şi-a sumat 2014 ca fiind anul reper pentru o piaţă integrată paneuropeană şi este un angajament care nu poate fi atins”, a spus preşedintele Comisiei pentru Industrii. Acesta consideră că integrarea presupune un set extrem de complex de măsuri dar şi voinţă politică. „În subsidiar mai sunt şi alţi factori care se pare că nu au putut fi depăşiţi. Primul – un factor cheie, este cel generat de necesitatea dezvoltării reţelelor de infrastructură. Fizic, trebuie să ai aceste reţele pentru a fi posibilă integrarea”, a explicat Iancu. El a subliniat faptul că raportul Comisiei Europene din ianuarie privind preţurile şi costurile energiei demonstrează că deşi în zona de producţie în energie s-a înregistrat o oarecare stabilitate, preţul la consumatorul final a crescut cu 40%, „Preţul energiei nu a crescut din cauza preţului producţiei, ci din cauza costurilor de transport şi taxelor şi impozitelor auxiliare adăugate acestor costuri, care reprezintă mai mult de 56%”, a spus Iancu, adâugând că această situaţie arată că „cel mai mare câştigător este ministrul de Finanţe şi nu sistemul energetic sau consumatorul”.

Victor Ionescu, directorul general al Opcom, a arătat că proiectul de cuplare prin preț a piețelor pentru ziua următoare, 4M Market Coupling (4M MC), va fi lansat în luna noiembrie.

Proiectul presupune cuplarea prin preţ pe baza de ATC a Pieţelor pentru Ziua următoare acoperind zonele de piaţă Cehia-Slovacia-Ungaria+România.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0