"Turismul ar trebui să ajungă la 6% din PIB, faţă de până la 2% cât este în prezent"

"Turismul ar trebui să ajungă la 6% din PIB, faţă de până la 2% cât este în prezent"

lucia morariuInterviu cu Lucia Nora Morariu, Preşedinte-Director General al companiei Eximtur

 

Pentru mediul antreprenorial românesc, ca şi pentru cel al Clujului, Compania de călătorii Eximtur este o reuşită. Cu peste 4,5 milioane de lei (echivalentul a peste un milion de euro) plătite anual către bugetele de stat şi locale, compania Eximtur este unul dintre cei mai importanţi contribuabili din industria de călătorii a României. În cei 22 de ani de la înfiinţare, aşa cum ne spune Lucia Morariu, preşedinte şi fondator al agenţiei de turism, Eximtur a reuşit să crească sănătos, să îşi diversifice serviciile oferite turiştilor şi să îşi consolideze imaginea de companie stabilă şi puternică.

Sunteţi absolventă a Facultăţii de Comerţ din ASE, cu specializare pe turism, fapt care demonstrează că v-aţi decis devreme asupra a ceea ce vă doreaţi să faceţi în viaţă. Ce a stat la baza acestei alegeri?

Decizia am luat-o încă din liceu. Dorinţa de a le oferi românilor posibilitatea să îşi cunoască ţara experimentând şi aceea de a-i ajuta să-şi aleagă cele mai bune variante de vacanţă călătorind în lumea largă au fost câteva dintre motive. Mai apoi, prin punerea bazelor propriei agenţii de turism, compania de călătorii Eximtur, mi-am dorit să dezvoltăm o afacere solidă, care să fie un reper pentru mediul antreprenorial românesc. Sunt în situaţia să fac ceea ce îmi place la locul de muncă, de 22 de ani, în domeniul pe care l-am studiat şi în care m-am format ca antreprenor şi manager. A inova în activităţile de travel este o provocare continuă, care mă motivează şi mă împlineşte profesional.

Aţi făcut relativ devreme – 1993 – pasul către domeniul privat, înfiinţând Eximtur, cea mai mare agenţie de turism cu capital integral privat românesc. Care ar fi principalele borne ale dezvoltării companiei? Cum arată astăzi, în cifre şi indicatori, Eximtur?

Ne-am concentrat, încă din primii ani de activitate, pe vacanţele românilor în ţară şi ne-am creat imaginea de turoperator serios pentru destinaţiile consacrate din România, în condiţiile în care cele mai multe agenţii de turism s-au axat pe oferte în străinătate. Oferim o diversitate de opţiuni de vacanţă în ţara noastră şi am creat în rândul clienţilor noştri obiceiul de a fi turişti în România. În acelaşi timp, prin divizia incoming, vindem vacanţe în ţara noastră şi străinilor din Austria, Slovenia, Marea Britanie şi alte ţări. Desigur, oferim şi vacanţe în străinătate. S-a ajuns la o mare varietate a pachetelor şi destinaţiilor externe, mai ales datorită parteneriatelor pe care le avem şi diversificării preferinţelor turiştilor.

De mai mulţi ani însă, turismul de afaceri este motorul companiei şi punctul de stabilitate.

În cifre, compania de călătorii Eximtur a înregistrat în primele nouă luni ale anului în curs o cifră de afaceri de 35,7 milioane de euro, în creştere cu 6,5% faţă de perioada similară a anului 2014, activitatea de business travel şi organizare de evenimente, aferentă diviziei Eximtur Business, reprezentând 63% din valoare.

Divizia Eximtur Business a înregistrat în primele nouă luni ale acestui an o creştere de 15% a vânzărilor, faţă de perioada similară a anului 2014.

Tot timpul s-a spus despre România că este o ţară minunată, dar că nu ne pricepem să-i exploatăm potenţialul. Cât adevăr este în aceste vorbe? Cum a evoluat antreprenoriatul în turism? Ce puteam să facem şi nu am făcut? Ce e de făcut pentru ca viitorul să arate mai bine?

Din păcate, în România, dezvoltarea infrastructurii nu ţine pasul cu investiţiile private realizate în turism şi eforturile de a atrage turişti străini oferindu-le servicii excelente de cazare, masă, divertisment nu se regăsesc în statistici. Dacă am avea o infrastructură feroviară modernă, şosele de calitate şi mai multe autostrăzi, la cât de ofertantă este România turistică, la cât de primitoare gazde suntem, numărul turiştilor străini ar fi cu mult mai mare decât cel de 1,9 de milioane înregistrat de INS în anul 2014!

Mediul antreprenorial a evoluat şi s-a autoeducat constant, dezvoltând direcţii şi activităţi noi, legate inclusiv de învăţământ, de conservarea şi promovarea tradiţiilor de orice fel, de turismul medical, de cel de nişă etc., dar starea precară a infrastructurii feroviare şi mai ales a celei rutiere constituie principala frână în calea creşterii circulaţiei turistice.

De asemenea, dacă am avea o promovare constantă şi susţinută, cu mesaje solide şi incitante, cu siguranţă că vizibilitatea României turistice ar fi cu mult mai mare.

Ca tour-operator aveţi contact atât cu cei care vă solicită programe turistice, cât şi cu cei care le oferă. Din discuţiile cu clienţii, ce ar trebui să îmbunătăţească unităţile de cazare şi masă din România, ce ar trebui să înveţe de la străini? Nu cumva, uneori, turiştii noştri judecă cele două oferte cu unităţi de măsură diferite?

Serviciile de cazare şi masă se îmbunătăţesc continuu în România şi cifrele Eximtur privind vânzările de vacanţe interne arată că şi turiştii români văd schimbările şi le apreciază.

Avem încă multe de învăţat de la ţările cu tradiţie şi expertiză, mai ales în hotelărie, dar consemnăm deja şi în România unităţi turistice de referinţă. Pe de altă parte, de la începutul anului, odată cu scăderea TVA la pachetele turistice, hotelierii au şi mai multe fonduri la dispoziţie pentru creşterea calităţii serviciilor.

Se pot observa, în timp, modificări substanţiale în ceea ce priveşte aşteptările şi cererile în materie de pachete turistice?

Turistul a devenit mult mai pretenţios, pe măsura liberalizării circulaţiei turistice, a creşterii veniturilor, a creşterii necesităţilor de călătorie şi implicit a culturii de călătorie. Inevitabil, doreşte să îşi petreacă vacanţele în locuri frumoase, civilizate, să respire cultură şi tradiţii diverse, să beneficieze de servicii de calitate, să revină acasă cu amintiri frumoase şi cu noi experienţe. Prin consultanţii noştri de turism îi oferim ce îşi doreşte, la costuri corecte.

Ce rol ar trebui să joace turismul într-o strategie a României pe termen lung, într-un proiect de ţară pentru următorii 25 de ani?

Turismul ar trebui să ajungă la 6% din PIB, nivelul de potenţial estimat de World Tourism & Travel Council în cazul ţării noastre, faţă de până la 2% în prezent. Ar trebui să fie, în aceste condiţii, un pilon importat al dezvoltării României, prevăzut în strategiile guvernamentale. Astfel, s-ar alinia cel puţin tendinţelor globale.

Dincolo de prestaţiile ce revin mediului privat, în toată ecuaţia dezvoltării turismului, statul are şi el, sau ar trebui să aibă, multiple roluri. Cum poate contribui acesta la exploatarea potenţialului uriaş al turismului?

Contribuţia majoră se referă la politicile de încurajare a antreprenoriatului în turism, a investiţiilor şi la crearea stabilităţii şi predictibilităţii în domeniu. Când măsurile adoptate sunt benefice dezvoltării afacerilor, rezultatele se văd şi sunt nu numai în beneficiul antreprenorilor, ci şi al statului, care încasează taxe şi impozite, al României, ca destinaţie de vacanţă pentru români şi străini. Anul acesta au apărut două măsuri bune – scăderea TVA la pachetele turistice, care a încurajat consumul de vacanţe în România, şi sistemul voucherelor de vacanţă. Acesta din urmă este funcţional de la finalul lunii octombrie şi va impulsiona considerabil turismul intern. Însă nu este suficient. Decizii care să ducă la dezvoltarea turismului trebuie luate în continuare.

Ce planuri de viitor aveţi pentru Eximtur? Ce model de dezvoltare urmaţi? Ce intenţionaţi să faceţi pentru a contribui la creşterea numărului de turişti străini care ne trec pragul?

Urmărim să creştem sănătos, să ne diversificăm serviciile oferite turiştilor şi să ne consolidăm imaginea de companie stabilă şi puternică, pe care ne-am câştigat-o muncind susţinut şi profesionist, încă de la înfiinţare. Ne aliniem tendinţelor manageriale şi de dezvoltare de pe marile pieţe şi investim ca atare.

Ne mândrim în continuare că reuşim să păstrăm o companie cu indicatori financiari sănătoşi, în condiţiile în care ne achităm corect şi complet toate obligaţiile la bugetul de stat, în beneficiul celor peste 150 de angajaţi şi al comunităţii de clienţi. Cu peste 4,5 milioane de lei (echivalentul a peste un milion de euro) plătiţi anual către bugetele de stat şi locale, compania Eximtur este unul dintre cei mai importanţi contribuabili din industria de călătorii a României.

Divizia de incoming a companiei de călătorii Eximtur atrage de la un an la altul mai mulţi turişti străini în România, cu pachete cât mai atractive de vacanţă, în care le arătăm castele medievale, bisericile fortificate, satele româneşti autentice, tradiţiile şi obiceiurile, parcurile naturale şi peisajele de vis, exact acele atracţii de care s-a îndrăgostit şi turistul străin numărul unu, alteţa sa regală Prinţul Charles. Pentru străinii care nu au vizitat niciodată ţara noastră, site-ul romaniaforall.com, lansat de Eximtur anul trecut, îi poate convinge că România este o destinaţie agreabilă pentru vacanţele lor.

Un potenţial mare îl are şi turismul de business, unul destul de puţin abordat. Ce e de făcut pentru ca şi alte oraşe, nu numai Bucureşti, să dezvolte această nişă deloc de neglijat?

Turismul de afaceri creşte concomitent cu investiţiile din marile oraşe şi cu evenimentele care se organizează într-un loc sau altul. Divizia de business travel a Eximtur este prezentă în patru oraşe importante din ţară – Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Sibiu – şi se ocupă de călătoriile oamenilor de afaceri şi de organizarea evenimentelor companiei în întreaga ţară.

Când vom putea spune despre serviciile turismului românesc că au ajuns, din punctul de vedere al contribuţiei în formarea PIB, la nivelul Greciei, Croaţiei sau Austriei?

Exemplele pe care le oferiţi sunt ale unor ţări care beneficiază în mare măsură de pe urma turismului. În plus, sunt ţări care au tradiţie în industria ospitalităţii, o legislaţie bună în turism etc. Sperăm ca turismul să reprezinte şi în România măcar jumătate din contribuţia acestuia în statele exemplificate. Vorbim însă despre necesitatea unor progrese accelerate şi pe termen lung.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0