Bankingul de retail – evoluţie sau revoluţie?

Bankingul de retail – evoluţie sau revoluţie?

Finmedia a organizat pe 19 mai, la hotelul Ramada Nord din Bucureşti, o nouă ediţie a conferinţei consacrate sectorului de Retail Banking, desfăşurarată în acest an sub un fierbinte semn de întrebare: „Evoluţie sau revoluţie?” Manifestarea a reunit peste 50 de participanţi dornici să se pună la curent cu cele mai noi semnale şi tendinţe ale activităţilor desfăşurate în beneficiul persoanelor fizice care sunt clienţi ai băncilor comerciale şi mai ales cu aşteptările şi perspectivele acestui domeniu în următorii 5 ani.

Evenimentul a fost sprijinit de organizaţii-frontrunner, preocupate de inovaţie şi analiză temeinică a prefacerilor şi perspectivelor din domeniul retail-banking, precum BCR (partener oficial), EY România, Samsung România, Telekom Romania, Allevo şi KEBA Automation.

În prima parte au existat puncte de vedere clar formulate despre tendinţele şi perspectivele din perioada 2016-2020, dar şi despre strategii de retail în noua economie în care profilul clientelei se schimbă dramatic, competiţia este bulversată de actori noi şi imprevizibili, tehnologiile continuă să surprindă neîntrerupt, iar digitalizarea a devenit cuvânt de ordine.

„Unde ne vom afla peste cinci ani? Cu siguranţă că tot aici, mai aproape de clienţii noştri, pe care trebuie să-i cunoaştem mai bine şi pe care să-i servim în toate felurile posibile, urmărindu-le comportamentul şi exigenţele.
Vor rămâne două canale majore în anii care vin – sucursalele, încă dorite de mulţi clienţi, dar şi canalul de banking mobil, adoptat şi accesat în tot mai mare măsură. Uniţi şi responsabili, noi, cei din industria bancară, dar şi furnizorii de tehnologii, avem datoria să ştim să găsim un echilibru între tradiţie şi nou, să fim non-stop la curent cu tehnologiile care să ne ajute să fim mai agili, mai felxibili, mai capabili să oferim oferte personalizate şi interacţiune agreabilă clienţilor noştri”, a spus Dana Demetrian, Vicepreşedinte executiv retail şi Private Banking, Banca Comercială Română.

Intervenţia reprezentantului EY România, Aurelia Costache, Financial Services Industry – Advisory Leader, s-a concentrat pe o întrebare tulburătoare: „Who will disrupt the disruptors?”. Potrivit acestei cercetări EY, disruptorii – adică noii jucători care perturbă competiţia – vin cu un elan nestăvilit să ofere, ca firme FinTech, servicii financiare alternative din domenii non-tradiţionale. „Deşi sunt noi pe piaţă, soluţiile propuse de aceştia sunt deja adoptate la nivel global în proporţie de 15,5%, cu potenţailul de a se dubla în următoarele 12 luni. Băncile vor trebui să înveţe de la companiile FinTech felul în care îşi gândesc şi orientează ofertele de produse şi servicii şi cum se slujesc acestea în mod spectaculos de tehnologii”, a spus Aurelia Costache.

O cu totul optică a avut Andrei Stamatian, Prim-Vicepreşedinte al CEC Bank, care a subliniat particularităţile pieţei româneşti, mult diferită şi defazată faţă de pieţele mature. „Privim cu oarecare reticenţă la aplombul companiilor FinTech, care vor eşua, cu siguranţă, în proporţie de peste 90% în următoarea perioadă. Nu cred că avem dreptul să experimentăm şi să investim foarte mult în condiţiile în care avem alte priorităţi”, a spus acesta.

S-a dezbătut mult problema extinderii retail banking-ului şi în zonele mai puţin bancarizate, în mediul rural, izolat, „în vârf de munte”. Vorbitorii au arătat că există şanse de a creşte gradul de utilizare şi interesul pentru serviciile bancare şi la ţară, unde există deja televiziune prin satelit, abonamente la mobil şi chiar internet în bandă largă. A fost subliniată şi oportunitatea de dinamizare a operaţiunile bancare după ce noua lege a cash-back-ului va fi promulgată, dând o şansă comercianţilor din mediul rural să ofere clienţilor cash contra comision după orice plată făcută la un POS.

“Veţi fi, probabil, miraţi să aflaţi că şi la ţară lucrurile se schimbă şi evoluează. Oamenii primesc pensii pe card, subvenţii pentru agricultură, ajutoare sociale etc. şi au început să utilizeze aceste instrumente de plată. Nu mai puţin de 27% din business-ul generat de cardurile de debit ale CEC Bank vine din tranzacţiile din mediul rural!”, a anunţat Cristian Nae, Director Direcţia de Administrare a Reţelei Teritoriale, CEC Bank.

Asistenţa s-a bucurat de prezentarea publică a primelor detalii ale serviciului proprietar de plăţi pus la punct de Samsung – Samsung Pay, o soluţie de plăţi cu telefonul lansată de companie anul trecut, care funcţionează deja în SUA, Coreea de Sud, Marea Britanie. Cu Samsung Pay, consumatorii pot să își utilizeze dispozitivele mobile pentru a face plăți către comercianții sau operatorii de magazine online care acceptă astfel de tranzacții. Pentru a realiza acest lucru, Samsung folosește Near Field Communication (NFC), dar și o nouă tehnologie, proprie, numită Magnetic Secure Transmission (MST). Scopul acestor tehnologii este de a face plățile prin telefonul mobil cât mai accesibile pentru comercianți și consumatori.
“România nu va beneficia de această soluţie de plăţi în 2016, dar probabil că la anul vom face lansarea comercială şi aici, unde cota de piaţă a terminalelor compatibile, de la Samsung S6 în sus, este una foarte bună”, a precizat Cristian Cojocaru, Head of Telecom Division, Samsung România.

Daniel Nicolescu, Managing Partner al SymphoPay, a vorbit asistenţei despre noile valenţe ale unui POS, valenţe ce pot fi exploatate şi monetizate. Acesta s-a referit la soluția SymphoPay, care este destinată comercianților care doresc sa integreze serviciile de plată ale băncilor partenere într-un terminal de plata unic (POS fix sau mobil) şi care, spre deosebire de alte soluții existente, este conectat la o platformă centrală ce permite integrarea unor campanii de marketing şi fidelizare.

Dania Şelaru, Director de Vânzări Conturi Mari, Telekom Romania, Sorina Bera, CEO al Allevo, Elena Ungureanu – Director General Adjunct pentru România al Visa Europe şi Dana Muşat, Director Carduri în cadrul BCR s-au referit la nevoia unor reglementări mai clare şi mai simple ale sistemelor de plăţi, la relaţia dintre telecom şi financiar-bancar, tot mai apropiată, la succesul cardurilor contactless în 2015 pe piaţa din România, la efectele reducerii comisioanelor interchange şi la ofertele de mare succes ale cardurilor destinate tinerilor (City Card – BCR).

În ultima parte a conferinţei, furnizori de calibru pentru piaţa bancară, precum Eutron Invest şi KEBA Automation, au prezentat concepte şi soluţii noi pentru o îmbunătăţire susbtanţială a experienţei clientului bancar în sucursale, în relaţia cu funcţionarii băncilor sau cu multifuncţionalele self banking de ultimă generaţie aflate la dispoziţie.

Dan Ţone, director general, Eutron Invest România s-a concentrat pe soluţiile de reducere a timpilor de aşteptare în branch, dar şi pe felul în care se poate ajunge la o nouă experienţă a clientului într-o unitate bancară. La rândul său, Elena Voichiţa Ionescu – Turda, Director General al KEBA Automation a transmis un mesaj optimist şi consistent asistenţei, opinând că băncile din România demonstrează o dorinţă evidentă de a se alinia noilor tendinţe şi cuceririlor succesive ale tehnologiilor.

Sebastian Mocanu – Assurance Partner, EY România, Marian Ignat – Director Executiv, Direcţia Canale Digitale a BCR, Cătălin Munteanu – Director Executiv al Raiffeisen Bank şi Adrian Chichiţă – Director Carduri în cadrul OTP Bank au întregit, prin intervenţiile lor proprii, imaginea viitorului posibil şi probabil al retail banking-ului, punctând cu inspiraţie şi luciditate, uneori cu umor, „temele de casă” ale sistemului bancar pe termen scurt şi mediu.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0