Fiscalitatea taie cheful de bere al românilor

bere

Piaţa berii a scăzut anul trecut cu 8,6% faţă de 2013, pentru al doilea an consecutiv, pe fondul presiunii fiscale, potrivit Asociaţiei Berarii României, care speră la o revigorare a consumului dacă va fi adoptat noul Cod Fiscal, documentul prevăzând reducerea accizei.

Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei Berarii României, a declarat că scăderea în volum cu 8,6% este echivalentă cu 11.000 de tiruri încarcate de bere. „Anul trecut, presiunea fiscală a făcut ca 11.000 de tiruri să nu mai fie încărcate cu bere. Acestea se adaugă la scăderea din 2013, echivalentă cu 15.000 de tiruri de bere”, a explicat Bratu. El a arătat că scăderea pieţei s-a resimţit îi la nivelul numărului de angajaţi ai companiilor producătoare de bere membre ale asociaţiei. Astfel, numărul locurilor de muncă a scăzut în 2014 cu 300, ajungând la 3.700.

Potrivit sursei citate, scăderile au fost cauzate de creşterea accizei la bere cu 16% în 2013, continuată cu modificarea, în 2014, a cursului de schimb pentru calculul acesteia, determinând un avans al accizei cu 5 puncte procentuale.

În 2013, piaţa a scăzut cu peste 10%.

“După doi ani consecutivi de contracţie accentuată a consumului având ca principală cauză presiunea fiscală, piaţa berii are nevoie de o gură de oxigen. Toate studiile pe care le-am derulat în ultimii ani au contrazis însăşi raţiunea presiunii fiscale – creşterea accizei la bere nu poate genera venituri mai mari la bugetul de stat, dimpotrivă. Pe fondul contracţiei consumului, pierderile la bugetul de stat din TVA şi alte taxe aferente producţiei de bere au depăşit veniturile din acciză”, a declarat preşedintele Berarii României, Lucian Ghinea, care este şi directorul general al Bergenbier. El a adăugat că speră într-o revigorare a consumului după reducerea accizei prevăzută în proiectul de Cod Fiscal, la minimul european.

Un român a consumat, în medie, anul trecut, 74 de litri de bere, în scădere de la 81 litri în 2013 sau faţă de maximul de 99 litri în 2008.

Contracţia pieţei de bere din 2014 a condus la o scădere cu 2 milioane de euro a bugetelor investite de berari, acestea totalizând 60 milioane de euro.

Din totalul consumatorilor, 53,1% (în scadere cu 0,1 puncte procentuale faţă de anul precedent) au preferat berea la PET, consumul de bere la sticlă a scăzut cu 0,5 puncte, la 25,8%, iar consumatorii de bere la doză au reprezentat 17,6% din piaţă, cu 0,5 puncte mai mult faţă de anul precedent. Berea la halba a acoperit 3,5% din piaţă, cu 0,1 puncte mai mult faţă de anul precedent.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0