Industria asigurărilor generale la nouă luni: RCA susţine dezvoltarea pieţei

analizafinanciara

Industria asigurărilor generale a închis primele nouă luni ale anului 2013 în creştere cu 1,3% faţă de perioada similară a anului trecut, însă majorarea s-a datorat segmentului asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), care a reuşit să puncteze o creştere de două cifre. Plusul consemnat de piaţă este însă unul precar, motiv pentru care poza de final de an este încă estompată, fiind nevoie şi de ultimul trimestru al anului pentru a vedea dacă industria asigurărilor generale reuşeşte să îşi menţină trendul ascendent.

După primele trei trimestre ale acestui an industria asigurărilor generale a consemnat o creştere de 1,3% faţă de perioada similară a anului trecut, valoarea primelor brute subscrise de către societăţi ajungând la 4,94 miliarde lei. Totuşi, dinamica fiecărui trimestru, o succesiune de minusuri şi plusuri, nu reuşeşte să genereze încrederea necesară în scenariul consolidării industriei şi menţinerii trendului ascendent. La finalul primului trimestru al acestui an, valoarea primelor brute subscrise a înregistrat o scădere de 1,5% faţă de perioada similară a anului trecut. Din fericire, cel de-al doilea trimestru al anului a marcat un plus de 10%, ceea ce a şters evoluţia mai puţin favorabilă din primele trei luni ale anului şi a înscris piaţa pe un trend ascendent. Cel de-al treilea trimestru a revenit pe scădere, veniturile din prime comprimându-se cu 3,6% şi a condus rezultatul cumulat la doar 1,3%. Chiar şi acest plus nu ar fi fost posibil în lipsa dinamicii excelente înregistrate de clasa asigurărilor de răspundere civilă auto (inclusiv CMR), palier ce a consemnat o majorare cu 13,8% a veniturilor din prime.

Discutăm mai degrabă despre o menţinere relativ constantă a nivelului subscrierilor la nivelul pieţei şi despre o permutare a portofoliilor între asigurători, în funcţie de strategiile acestora.

Pe parcursul ultimilor cinci ani, ponderile diverselor clase de asigurări în totalul subscrierilor au înregistrat dinamici semnificative. Dacă ne uităm comparativ la poza de la finalul primelor trei trimestre ale anului 2013 şi la cea realizată la finalul lunii septembrie 2008, putem observa uşor procesul de reaşezare a industriei.

Astfel, în 2008, asigurările Casco acopereau 50% din totalul subscrierilor aferente contractelor de asigurări generale, iar în prezent ponderea a ajuns la aproximativ 27%, ceea ce înseamnă o comprimare la aproape jumătate a segmentului. La polul opus se numără clasa asigurărilor RCA, cu o majorare a cotei de piaţă cu 11 pp, până la 37%, şi segmentul asigurărilor non-auto, cu o pondere în total subscrieri la finele primelor trei trimestre din 2013 de 36%, în urcare cu 12 pp faţă de 2008.

Câştigătoarea balului

 

În primele nouă luni din 2013, companiile de asigurări au subscris pe clasa X venituri din prime de aproape 1,83 miliarde lei, în creştere cu 13,8% faţă de perioada similară a anului trecut. Mai mult, această creştere se adaugă uneia de 3,5% înregistrată în primele trei trimestre din 2012 comparativ cu intervalul similar al anului anterior.

Din totalul celor 1,83 miliarde lei, peste 96% reprezintă subscrieri aferente poliţelor RCA, restul fiind generate de CMR. În aceste condiţii, vedem cum o singură clasă de asigurări, fie ea şi obligatorie, generează subscrieri asemănătoare tuturor celor 16 clase non auto.

Conform datelor publicate de către UNSAR şi valorii primelor brute subscrise raportate de către ASF, Top 5 asigurători pe segmentul RCA este deschis de către Euroins, societate care a înregistrat venituri din prime de 354,5 milioane lei, în creştere cu 20,1% faţă de perioada similară a anului trecut. Dată fiind această evoluţie, compania şi-a majorat cota de piaţă pe segment cu 1 pp, până la 19,4%.

Pe poziţia a doua s-a clasat Carpatica Asig, asigurătorul raportând pentru primele nouă luni ale anului o valoare a primelor brute subscrise pe segmentul RCA de 305,3 milioane lei, cu 69% mai mult faţă de perioada similară a anului trecut. Compania a reuşit astfel să-şi majoreze cota de piaţă cu 5,5 pp, până la 16,7%. Cea de-a treia treaptă a podiumului a fost adjudecată de Astra Asigurări, societate ce a consemnat o majorare a veniturilor din prime aferente contractelor RCA de 2,5%, până la 296,2 milioane lei.

Interesante sunt însă şi clasările pe poziţiile a patra şi a cincea, atât Uniqa cât şi Allianz Ţiriac raportând creşteri de două cifre ce au redimensionat cotele de piaţă ale acestora pe RCA.

Profitabilizarea business-ului

 

Dincolo de nivelul subscrierilor, care fundamentează obţinerea titlului de regină a balului, clasa asigurărilor de răspundere civilă auto a mai bifat şi alte elemente notabile. Potrivit analizelor publicate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, clasa asigurărilor RCA (fără CMR) a contabilizat o valoare a primelor brute subscrise de aproape 1,76 miliarde lei, în creştere cu 15,7% faţă de intervalul ianuarie-septembrie 2012.

Pe parcursul intervalului analizat, numărul contractelor încheiate a fost de aproximativ 5,17 milioane, în creştere cu 2%, iar numărul contractelor în vigoare la 30 septembrie 2013 a fost de peste 4,46 milioane.

Pentru aceeaşi perioadă, prima medie publicată de către ASF a fost de 502 lei, în creştere cu peste 10% faţă de perioada ianuarie-septembrie 2012. Vedem astfel cum cea mai mare parte a dinamicii pieţei RCA poate fi pusă pe seama creşterii primei medii, un fenomen de altfel normal având în vedere pierderile înregistrate de asigurători pe acest segment.

Pentru primele trei trimestre din 2013 s-a calculat o rată a daunei de 80% şi una a cheltuielilor de 34%, ceea ce înseamnă o rată combinată de 114%. Analiza efectuată de reglementatorul pieţei la sfârşitul primelor nouă luni ale anului trecut a relevat o valoare a ratei daunei de 105% şi a ratei cheltuielilor de 35%, deci o rată combinată de 140%. Vedem astfel cum, în doar un an, rata daunei s-a redus cu aproximativ 25 pp. Desigur, nu putem pune această evoluţie pe seama majorării primei medii, sau o putem face, însă doar ca o influenţă marginală.

Îmbunătăţirea profitabilităţii business-ului RCA se datorează schimbării metodologiei de calcul al rezervelor de daună. Între momentele septembrie 2012 şi septembrie 2013, valoarea rezervelor de daună avizate s-a diminuat cu 27% iar cea a rezervelor de daună neavizate cu 3%. Cea mai mare reducere a fost vizibilă în cazul rezervelor de daună avizate aferente vătămărilor corporale şi deceselor, valoarea acestora coborând cu 35%. O valoare medie de 114% a ratei combinate înseamnă că asigurătorii scot din buzunar pentru fiecare 100 lei câştigaţi de la client aproximativ 114 lei sub formă de indemnizaţii pentru daune, comisioane, cheltuieli de administrare etc.

Totuşi, chiar dacă prima medie a crescut, iar acest element influenţează direct consolidarea profitabilităţii, discutăm în principal despre o schimbare a unei metodologii de calcul. Or, scenariul scăderii într-un singur an cu 25 pp a ratei daunei aferente RCA la nivel de piaţă ca urmare a unor acţiuni ferme de business este oarecum utopic. Să nu uităm că expunerea asigurătorilor pe această clasă de asigurări a crescut iar business-ul este de tip long tail, motiv pentru care este de aşteptat ca valoarea indemnizaţiilor brute plătite să rămână înscrisă pe un trend ascendent.

Casco nu reuşeşte consolidarea

 

După primele trei trimestre ale anului, clasa asigurărilor Casco a înregistrat o scădere de 8,3% a veniturilor din prime, acestea ajungând la 1,33 miliarde lei. Astfel, revenind la pozele despre care discutam în debutul articolului, putem observa cum veniturile din prime aferente contractelor Casco generate în intervalul ianuarie-septembrie 2013 au fost la jumătate faţă de cele consemnate în primele nouă luni ale anului 2008.

Dacă în primele două trimestre comprimările s-au situat în intervalul 6-7%, în cel de-al treilea trimestru al anului, valoarea primelor brute subscrise a consemnat o reducere de aproape 12%. Din nefericire, sunt prea puţine semne pozitive legate de dezvoltarea acestei categorii de asigurări în perioada imediat următoare.

Vânzările reduse de maşini noi au condus la o îmbătrânire a parcului auto naţional. Şi dacă în cazul RCA acest proces influenţează mai puţin, în cazul Casco el are o influenţă considerabilă. De cele mai multe ori, companiile nu asigură facultativ auto mai vechi de 12-15 ani. Şi chiar dacă ar face acest lucru, primele pe care ar trebui să le plătească asiguraţii ar părea la o primă vedere prea mari comparativ cu valoarea de piaţă a autovehiculului. În aceste condiţii, până la o revigorare a mediului economic, care să fie translatată şi în vânzări mai mari de maşini noi, piaţa va necesita eforturi mari pentru stabilizare. Mai mult, ştim bine că românii sunt amatori de poliţe fără franşize, chiar dacă acest lucru înseamnă să scoată din buzunar mai mulţi bani. Or, atunci când mentalitatea se va schimba, iar acest lucru se va întâmpla treptat, o pondere mai mare a poliţelor cu franşiză va determina implicit o scădere a primelor brute subscrise.

La finalul primelor trei trimestre ale anului 2013, pe prima poziţie în topul asigurătorilor, desenat în funcţie de veniturile din prime aferente contractelor Casco, s-a clasat Allianz Ţiriac, cu o valoare a PBS de 269,6 milioane lei, în scădere cu 8,4% faţă de perioada similară a anului trecut. Întrucât comprimarea a fost asemănătoare celei punctate de piaţă, societatea şi-a menţinut cota de piaţă la 20,3%.

Pe treapta a doua a podiumului a urcat Groupama, companie ce a înregistrat un avans de 2,1% al veniturilor din prime, fapt ce a determinat o majorare a cotei de piaţă cu 1,9 pp, până la 18,4%. Pe poziţia a treia regăsim Omniasig VIG, societate care şi-a redus expunerea pe segment pentru îmbunătăţirea profitabilităţii. Cu o scădere de 36,8% a primelor brute subscrise pe segmentul Casco, Omniasig acoperea la finele primelor nouă luni ale acestui an o cotă de piaţă de 16,2%. Uniqa şi Generali încheie Top 5, ambele companii raportând avansuri ale veniturilor din prime aferente contractelor Casco şi deci consemnând majorări ale cotelor de piaţă pe segment. Deţinerile cumulate ale companiilor din Top 5 acoperă aproximativ 80,7% din totalul categoriei Casco, însă ponderea s-a redus cu 2 pp faţă de 9M 2013, ceea ce înseamnă că o serie de jucători de talie mai mică pe segment au reuşit să înregistreze dinamici favorabile.

Clasele non auto, ajutor

 

Nu există încă rezultate oficiale cu privire la ratele combinate ataşate claselor de asigurări. Ştim însă că segmentul RCA are o rată combinată de 114% (şi asta cu tot cu ajutorul normei) iar clasa Casco a încheiat anul trecut cu o rată combinată de 128%, fiind puţin probabil să se fi redus considerabil în primele nouă luni ale acestui an. Într-o astfel de piaţă, subscrierile pe clasele non auto reprezintă suflul de profitabilitate de care companiile au nevoie. Partea bună este că şi dimensiunea acestui segment a crescut semnificativ în ultimii ani.

Subscrierile pe cele 16 clase non auto au cumulat aproximativ 1,78 miliarde lei, în scădere cu 2% faţă de intervalul ianuarie-septembrie 2012. Din cele 16 clase de asigurare, nouă au consemnat creşteri ale veniturilor din prime. Ce-i drept însă, unele au o valoare nesemnificativă şi atunci un avans, chiar şi de două cifre, nu generează per total un plus considerabil.

Cele mai mari creşteri, în valoare absolută, s-au înregistrat pe clasele de asigurări pentru bunuri în tranzit (+57,4 milioane lei) şi asigurări de garanţii (+43,7 milioane lei). La polul opus, pierderi semnificative de PBS s-au înregistrat în cazul clasei asigurărilor de răspundere civilă generală (-79,0 milioane) şi al clasei asigurărilor de garanţii (-44,8 milioane), dar scăderi în valoare absolută de peste zece milioane lei au mai consemnat şi clasele asigurări de accidente şi boală şi asigurări de daune la proprietăţi.

În ceea ce priveşte Top 5 asigurători în funcţie de nivelul subscrierilor realizate pe clasele non auto pe parcursul primelor nouă luni ale anului, prima poziţie este deţinută de Astra Asigurări, cu o valoare a primelor brute subscrise de 404,6 milioane lei, în creştere cu 1,7% faţă de perioada similară a anului trecut şi o cotă de piaţă pe segment de 22,7%. Poziţia a doua a revenit Omniasig, societate care a raportat venituri din prime de 253,5 milioane lei, cu 6,9% mai mult faţă de intervalul ianuarie-septembrie 2012. Această dinamică i-a permis companiei să mai adauge 1,2 pp la cota de piaţă, aceasta ajungând la 14,2%.

Din rândul celorlalte ocupante ale Top 5, Generali s-a evidenţiat printr-o majorare a veniturilor din prime pe segmentul non auto, compania reuşind să încheie primele nouă luni ale acestui an cu un plus de 0,4% şi o valoare a primelor brute subscrise de 134,1 milioane lei. Clasată pe poziţia a cincea, societatea acoperă o cotă de 7,5% din veniturile din prime non auto ale pieţei autohtone a asigurărilor generale.

Asigurările pentru locuinţe au nevoie de lumina rampei

 

Cea mai importantă clasă de asigurări non motor, în funcţie de nivelul generat al subscrierilor, este cea a asigurărilor de incendiu şi calamităţi naturale. Valoarea veniturilor din prime înregistrate pe clasa VIII a fost de 864,1 milioane lei, în urcare cu doar 0,5% faţă de perioada similară a anului trecut. Această clasă reuneşte inclusiv asigurările facultative şi obligatorii pentru locuinţe.

Conform datelor publicate de ASF, valoarea primelor brute subscrise pentru asigurări de locuinţă a fost de 474 milioane lei, în creştere cu 3,7% faţă de intervalul ianuarie-septembrie 2012. De asemenea, în primele nouă luni ale acestui an, valoarea PBS consemnată pentru asigurări obligatorii de locuinţe (PAD) a fost de 25,2 milioane lei, în creştere cu 55,7% faţă de perioada similară a anului trecut. Astfel, observăm că dacă excludem asigurările pentru locuinţe, fie ele facultative sau obligatorii, restul clasei de asigurări de incendiu şi calamităţi naturale a atras cu 7,1% mai multe venituri din prime.

Menţionam anterior despre profitabilitatea segmentului non motor în comparaţie cu cel auto. În cazul asigurărilor de incendiu şi calamităţi naturale, valoarea indemnizaţiilor brute plătite în primele nouă luni ale acestui an a fost mai mică de 47 milioane lei, iar valoarea PBS a fost de 864 milioane lei. Desigur, trebuie să mai adăugăm costul cu reasigurarea, comisioanele plătite intermediarilor, mult mai mari ca cele pentru RCA sau Casco şi celelalte cheltuieli de achiziţie şi administrare. Cu toate acestea, această linie de business rămâne profitabilă.

Dinamica pieţei autohtone a asigurărilor generale rămâne astfel tributară liniei RCA. Semnul ataşat evoluţiei veniturilor din prime din 2013, plus sau minus, va depinde de strategiile pe care le-au implementat asigurătorii pentru campaniile de iarnă desenate pentru RCA. În ultima perioadă, prima medie s-a menţinut pe un trend ascendent. Dacă în goana după cotă de piaţă, mulţi vor apela la strategii comerciale agresive, iar trendul se va inversa, industria asigurărilor generale poate să piardă până la finalul anului avansul şi să încheie pe minus.

O radiografie completă a pieţei asigurărilor, cu topuri pe sectoare şi subsectoare o puteţi regăsi în ediţia print a revistei Piaţa Financiară din luna decembrie 2013.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0