Băncile din România au încheiat primul semestru cu rezultate bune

Băncile din România au încheiat primul semestru cu rezultate bune

Băncile care activează în piaţa românească au încheiat primul semestru din 2018 cu rezultate bune şi foarte bune. O dovedesc cifrele prezentate de cele mai importante şi transparente dintre acestea.

BCR accelerează pe creditare

Cu un rezultat operaţional de 740,9 milioane LEI (159,2 milioane EUR), şi evoluţii bune pe toate liniile de business, BCR a realizat un profit net de 697 milioane LEI (149,7 milioane EUR) în primul semestru al anului 2018. BCR a înregistrat un avans consistent, de peste 50%, în creditarea persoanelor fizice, faţă de semestrul I 2017, consolidându-şi poziţia de principal partener bancar pentru românii care vor să-şi cumpere o casă, deţinând peste 20% din creditele imobiliare acordate în semestrul I 2018. Banca a accelerat procesul de digitalizare şi simplificare a operaţiunilor. Ponderea împrumuturilor neperformante (NPL) a scăzut la 6,7%, comparativ cu 8,1% în decembrie 2017, cu rata de acoperire NPL urcând la un nivel foarte confortabil de 95,3%, în iunie 2018, faţă de 92,7%, în decembrie 2017. Capitalizarea băncii rămâne deosebit de puternică pentru a susţine creşterea afacerii. Raportul de solvabilitate al BCR era în mai 2018 (banca) de 22,2%, în timp ce capitalul de Rang 1 + 2 (Grup BCR) cumula o valoare solidă de 7,7 miliarde LEI în martie 2018 .

“Vreau să mulţumesc clienţilor noştri care aleg din ce în ce mai mult BCR drept partener de încredere pentru planurile lor. Aceasta performanţă, de care sunt cu adevărat mândru, se bazează în primul rând pe dedicarea colegilor mei în relaţiile cu toţi clienţii băncii şi vreau să le mulţumesc în mod special pe această cale. În perioada urmatoare ne vom intensifica eforturile să oferim servicii competitive, să consolidăm relaţii de încredere şi să promovam în mod particular servicii bancare şi creditare responsabilă. Mai mult, vom folosi şi vom crea toate oportunităţile posibile pentru implementarea programului nostru de educaţie financiară, menit sa sprijine independenţa financiară a tuturor celor care aspiră la o viaţa mai bună în România.” a declarat Sergiu Manea, CEO BCR.

Repere comerciale şi financiare
Banca Comercială Română (BCR) a obţinut în S1 2018 un profit net de 697 milioane LEI (149,7 milioane EUR), susţinut de dezvoltarea afacerii şi îmbunătăţirea continuă a calităţii portofoliului.
În activitatea bancară retail, mulţumită eforturilor de a oferi produse care să răspundă cât mai bine necesităţilor reale ale clienţilor, BCR a generat volume noi de credite de 4,1 miliarde LEI în semestrul 1 din 2018, pe baza creşterii, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 40% a creditului de nevoi personale “Divers” şi o creştere la fel de importantă în vânzări pentru creditele imobiliare, incluzând creditul standard imobiliar “Casa Mea” precum şi creditele „Prima Casa”. BCR şi-a consolidat poziţia de lider şi principal partener bancar pentru românii care vor să-şi cumpere o casă, cu peste 20% din piaţa creditării imobiliare din România (credite noi generate).
Vânzările pentru companiile micro au crescut cu peste 60% în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut, susţinute de oferta revizuită de cont curent şi de implicarea BCR în programul guvernamental StartUp Nation.
În activitatea corporate, portofoliul de credite nou acordate s-a ridicat la 568 milioane LEI. Se remarcă aici o creştere semnificativă, de 16%, în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut, a finanţărilor pentru întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM), ca urmare a strategiei proactive de susţinere a antreprenorilor locali precum şi a creşterii înregistrate în activitatea de leasing.
În cadrul finanţărilor corporate, BCR se implică în câteva sectoare-cheie pentru economia românească, precum industria auto, agricultură, energie şi logistică. Co-finanţarea proiectelor dezvoltate cu fonduri europene rămâne solidă, portofoliul atingând un volum de co-finanţări de 8,2 miliarde LEI.
Astfel, rezultatul operaţional s-a situat la 740,9 milioane LEI (159,2 milioane EUR), mai mare cu 1,5% decât rezultatul din anul precedent de 729,9 milioane LEI (160,9 milioane EUR), ca urmare a îmbunătăţirii venitului operaţional. Veniturile nete din dobânzi au crescut semnificativ cu 9,5%, la 962,3 milioane LEI (EUR 206,7 milioane), de la 878,7 milioane LEI (193,7 milioane EUR) în semestrul 1 2017, ca urmare a creşterii nivelului dobânzilor în piaţă, precum şi a volumelor mai mari de conturi curente.
Veniturile nete din dobânzi au crescut semnificativ cu 9,5%, la 962,3 milioane LEI (EUR 206,7 milioane), de la 878,7 milioane LEI (193,7 milioane EUR) în semestrul 1 2017, ca urmare a creşterii nivelului dobânzilor în piaţă, precum şi a volumelor mai mari de conturi curente.
Veniturile nete din comisioane au avansat cu 3,1% la 349,4 milioane LEI (75,1 milioane EUR), de la 338,9 milioane LEI (74,7 milioane EUR), în semestrul 1 2017, graţie volumelor mai mari din business-ul de carduri şi din tranzacţii, precum şi din creditarea pentru afaceri noi.
Rezultatul net din tranzacţionare a scăzut cu 0,9%, la 187,8 milioane LEI (40,4 milioane EUR), de la 189.6 milioane LEI (41,8 milioane EUR) în semestru 1 2017.
Venitul operaţional a crescut cu 7,1% la 1.541,6 milioane LEI (331,2 milioane EUR) de la 1.439,5 milioane LEI (317,3 milioane EUR) în S1 2017, ca urmare a creşterii veniturilor nete din dobânzi şi a celor din comisioane.
Cheltuielile administrative generale în semestrul 1 2018 au ajuns la 800,7 milioane LEI (172 milioane EUR), mai mari cu 12,8%, comparativ cu 709,7 milioane LEI (156,4 milioane EUR) în semestrul 1 2017, fiind impactate de investiţii în sedii şi în proiecte IT.
Ca atare, raportul cost-venit s-a situat la 51,9% în semestrul 1 2018, faţă de 49,3% în aceeaşi perioadă din 2017.
Costurile de risc şi calitatea activelor
În ceea ce priveşte pierderile nete din deprecierea activelor financiare care nu sunt măsurate la valoarea justă prin profit şi pierdere, BCR a înregistrat eliberări de provizioane de 30,1 milioane LEI (6,5 milioane EUR) în semestrul 1 2018, faţă de o cheltuială cu provizioanele de risc în valoare de 61,6 milioane LEI (13,6 milioane EUR) în semestrul 1 2017, susţinute de reveniri complete şi însănătoşiri ale companiilor precum şi de o calitate mai ridicată a creditării noi, atât retail, cât şi corporate, care nu a mai generat credite neperformante.
Rata NPL de 6,7%, la 30 iunie 2018, a continuat să coboare faţă de nivelul de 8,1% în decembrie 2017, ca urmare a tranziţiei la IFRS9, continuării eforturilor de recuperare a creditelor neperformante, dar şi neînregistrării altor credite neperformante. Rata de acoperire a NPL s-a situat la 95,3%.
Capitalizare şi finanţare
Raportul de solvabilitate conform standardelor IFRS (doar banca) în mai 2018 se afla la nivelul de 22,2%, cu mult peste cerinţele obligatorii ale Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 21,5% (Grup BCR), în martie 2018, arată clar puternica adecvare a capitalului BCR şi susţinerea sa continuă de către Erste Group. În acest sens, BCR se bucură mai departe de una din cele mai solide poziţii de capital şi finanţare dintre băncile româneşti.
BCR îşi menţine în continuare rata de solvabilitate ridicată, dovedind astfel capacitatea şi angajamentul de susţinere a creşterii creditării sustenabile atât în linia de afaceri retail cât şi în linia de afaceri corporate,   consolidând astfel capacitatea de a genera venituri semnificative din activitatea sa de bază.
Creditele şi avansurile acordate clienţilor au crescut cu 4,5% la 34.994,3 milioane LEI (7.504,5 milioane EUR), la 30 iunie 2018, de la 33.490,9 milioane LEI (7.189,2 milioane EUR), la 31 decembrie 2017, ca urmare a unor volume de creditare crescute pe segmentul retail (+8,3% anual), în timp ce creditele corporate au ramas la o valoare stabilă.
Depozitele de la clienţi au stagnat la 52,481,6 milioane LEI (11.254,7 milioane EUR) la 30 iunie 2018, faţă de 52.496,1 milioane LEI (11.268,9 milioane EUR), la 31 decembrie 2017, bazat pe o creştere a depozitelor din zona retail şi o scădere a depozitelor corporate. Depozitele clienţilor rămân principala sursă de finanţare a BCR, banca beneficiind totodată de surse de finanţare diversificate, inclusiv compania mamă.
BCR se concentrează pe creditarea în lei, reuşind deja să inverseze mixul de valute din portofoliul de credite în favoarea monedei locale şi pentru a utiliza la maximum capacitatea puternică de auto-finanţare în lei.

Banca Transilvania îşi continuă ascensiunea

Banca Transilvania a continuat în primele şase luni ale anului creşterea organică susținută, bazată pe creditarea companiilor şi a populației. BT a continuat astfel să sprijine antreprenorii români și economia locală, creând valoare adăugată pentru acționari, clienți şi echipă. IMM-urile şi cardurile de credit sunt principalele puncte forte BT în semestrul I: BT a depăşit borna de 400.000 de carduri de credit. Volumele tranzacționate la cumpărături cu cardurile STAR au crescut cu 43% față de semestrul I al anului trecut. Banca a depăşit pragul de 1 miliard euro credite în sold ale IMM din România şi are peste 32.000 de companii mici si mijlocii creditate. Au fost acordate aproape 100.000 de împrumuturi noi clienților persoane fizice, IMM şi Corporate. Tranzacțiile efectuate cu cele peste 3,2 milioane de carduri BT şi cu accesoriile de plată BT Pay – aplicație, ceas, brățară şi sticker contactless – au crescut cu aproape 35% față de aceeaşi perioadă a anului trecut. Profitul net consolidat al Grupului Financiar Banca Transilvania este de 864,60 milioane lei, din care cel al băncii este de 662,71 milioane lei. Subsidiarele şi investițiile au contribuit cu peste 200 milioane lei la profitabilitatea Grupului BT.

“Creşterea organică şi profitabilitatea BT sunt impresionante şi ştim că de acum încolo avem o responsabilitate mai mare față de clienți şi economia României. Suntem pregătiți să susținem în continuare companiile şi populația pentru a-şi finanța investiițile şi aspirațiile. Poziția noastră pe piață, situația financiară extrem de solidă şi resursele de care dispunem ne permit să creştem ca business şi să contribuim în continuare la dezvoltarea economică a României” – declară Horia Ciorcilă, Preşedintele Consiliului de Administrație, Banca Transilvania.
Rezultate în primul semestru
Grupul Financiar Banca Transilvania are active totale de 75,3 miliarde lei, din care 62,9 miliarde lei este BT individual, creditele nete reprezentând 50% din activele Grupului BT. Grupul BT gestionează în România credite de 37,89 mld lei, din care 31,35 mld lei sunt acordate prin Banca Transilvania. Creditele acordate clienților de către BT au crescut cu 4,8% în sold, față de decembrie 2017. Depozitele clienților Grupului Financiar Banca Transilvania au ajuns la 61,48 mld lei, din care 40,09 mld lei sunt depozite ale clienților persoane fizice, iar 21,39 mld lei, depozite ale persoanelor juridice. Raportul credite/depozite BT este de 66% la sfârşitul semestrului I 2018.
Eficiența operațională BT se păstrează la nivel confortabil, de 49,7%, în ciuda eforturilor financiare mari de integrare şi pe două fLEIturi, în România şi Republica Moldova. Creşterea veniturilor operaționale este bazată pe creşterea consistentă şi mai rapidă a volumelor tranzacționate prin BT, ceea ce înseamnă costuri mai mici pentru clienții BT. Tehnologii şi digital. Platforma de educație financiară Întreb BT a fost vizitată de aproape 650.000 de persoane în prima jumătate a anului. Siteul conține răspunsuri la aproape 1.000 de întrebări despre servicii, produse şi operațiuni. Robotul Livia de la BT a oferit clienților persoane fizice, prin Facebook Messenger şi Skype, peste 250.000 de răspunsuri/lună în perioada ianuarie – iunie a.c., cu privire la conturile, produsele şi serviciile pe care le au la Banca Transilvania. De curând, BT a lansat Robotul Raul, pentru comunicarea cu antreprenorii.
BT a lansat Creditul Online, făcând astfel încă un pas spre digitalizare relatiei cu clientii. Etapele de acordare a împrumutului sunt simplificate față de un credit clasic şi înseamnă aplicare pe siteul băncii şi primirea online a ofertei BT, urmate de programarea venirii la bancă pentru semnarea documentației. Din aprilie şi până în iunie a.c. au fost peste 3.700 de aplicații aprobate pentru acest credit. Aplicația BT Pay pentru plăți contactless cu telefonul mobil, lansată la începutul acestui an, a fost descărcată de 170.000 de ori în primele 6 luni ale anului. BT Pay este prima aplicație de tip wallet din România. Banca Transilvania are o rețea de 43.000 de POS-uri şi aproape 1.800 ATM-uri, bancomate multifuncționale (BT Express Plus) şi automate de plăți (BT Express). Facebook este unul dintre principalele canale de comunicare şi educație financiară BT. Cu 500.000 de fani, Banca Transilvania are cea mai mare comunitate pe Facebook, dintre băncile din România.
Rata expunerilor neperformante conform indicatorului EBA este de 5,58% la 30 iunie 2018. Gradul de acoperire cu provizioane totale a expunerilor neperformante conform standardelor EBA este de 85%. În cazul în care sunt considerate şi garanțiile, rata de acoperire este de peste 120%. Solvabilitatea băncii este de 22,41%. Peste 28.000 de acționari români fac parte din povestea de succes BT. Banca Transilvania a continuat să se implice în viața comunității, alocând peste 13 milioane lei pentru educație financiară şi antreprenorială, sport, cultură, evenimente şi cauze sociale.
Integrarea Bancpost, ERB Retail Services și ERB Leasing în Grupul Financiar BT este în plină desfăşurare, în grafic cu planul ambițios propus de Banca Transilvania. Experiența clienților Bancpost pe parcursul integrării şi optimizarea costurilor în cadrul Bancpost sunt prioritățile celor două bănci. Imediat ce Banca Transilvania va primi aprobările specifice acestei etape, va face public planul de migrare a clienților. Strategia replicării succesului BT în Republica Moldova, la Victoriabank, este în parametrii aşteptați, iar cel mai important pas în acest sens a fost reorganizarea activității pe două linii principale de business, Retail şi Corporate.

BRD, profit în creştere

Şi BRD a încheiat primul semestru cu brio. Principalii indicatori financiari a la 30 iunie 2018 la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS): un Profit net de 757 milioane LEI, în creştere cu +34,5% faţă de prima jumătate a anului 2017, excluzând elementele nerecurente, pe fondul performanţei operaţionale solide şi costului de risc pozitiv; generare solidă de venituri (venit net bancar în creştere cu +10,5%) datorită efectului pozitiv de volum şi ratelor de dobândă favorabile; un ezultat operaţional brut în creştere cu +19,4%, pe fondul unei creşteri moderate a cheltuielilor. O performanţă comercială robustă: creştere a creditelor nete de +2,8%*, depozite retail mai mari cu +6,8%*, producţie mai mare de credite pentru locuinţe (+8%), număr de tranzacţii în creştere, majorarea stocului de contracte de internet şi mobile banking pentru clienţi persoane fizice (+18%): un cost net al riscului pozitiv de 154 milioane LEI, în scădere cu -43% ca urmare a elementelor nerecurente mai mari înregistrate în semestrul I din 2017.
Creşterea creditării pe piaţa românească (+5,1% în termeni nominali la sfârşitul lunii iunie 2018) a fost determinată de segmentul clienţilor persoane fizice în contextul creşterii salariilor şi ratei crescute de ocupare a populaţiei, în timp ce creşterea creditelor companiilor a rămas slabă. Depozitele au crescut cu +11,1%, susţinute atât de segmentul persoanelor fizice, precum şi de cel al companiilor.
În acest context, performanţa comercială a BRD şi-a menţinut dinamismul. Gradul de echipare a clienţilor persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a crescut la 4,22 de la 4,13 la finalul lunii iunie 2017. Stocul de contracte de internet și mobile banking pentru clienţi persoane fizice a ajuns la 1,47 milioane, cu +18% mai mare faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Numărul abonaţilor MyBRD Mobile a crescut cu +40%. În prima jumatate a anului 2018, au fost aduse mai multe îmbunătăţiri platformei MyBRD Mobile: simplificarea plăţilor de facturi, adaptarea aplicaţiei la cele mai recente modele de telefoane mobile, precum şi alte setări şi funcţii noi.
Creditele nete au crescut cu +2,8%* în comparație cu sfârşitul lunii iunie 2017, graţie performanţei dinamice pe segmentul retail. Creditele retail au crescut cu +6,1%*, susţinute în principal de creditele pentru locuinţe (+11,1%*). Producţia de credite pentru locuinţe a crescut cu +8,3%, evoluţie determinată de cererea solidă pentru creditul de locuinţe “La Casa Mea” oferit de BRD.
Depozitele s-au majorat cu +1,8%* în dinamică anuală în principal, datorită fondurilor atrase de la clienţii retail. Creşterea depozitelor retail (+6,8%*) s-a datorat depunerilor în conturile curente ale clienţilor persoane fizice (+26%*). Indicatorul credite nete/depozite a fost 67,3% la finalul lunii iunie 2018 (+0,6 puncte procentuale în comparație cu sfârşitul lunii iunie 2017).
Creşterea solidă a veniturilor
Evoluţia veniturilor a fost solidă în contextul volumelor în creştere, în principal pe segmentul retail, şi al ratelor de dobândă favorabile. Venitul net bancar a crescut cu +10,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, datorită, în principal, creşterii solide a veniturilor nete din dobânzi (+13,2%). Creşterea veniturilor nete din comisioane (+3,2%) reflecta numărul de tranzacţii în creştere şi veniturile mai mari din servicii de custodie şi depozitare. Categoria Alte venituri a crescut cu +13,5% datorită rezultatului mai mare din tranzacţionare.
Cheltuielile operaţionale au crescut într-un ritm moderat faţă de primul semestru din 2017 (+2,8%). Cheltuielile cu personalul au fost mai mari cu +11,3%, ca urmare a ajustării pachetelor de compensaţii, având în vedere presiunile din piaţa muncii. Categoria Alte cheltuieli (excluzând contribuţiile la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie) a crescut cu +5,7%, reflectând investiţii mai mari în proiecte pentru respectarea cerinţelor reglementare şi proiecte de transformare a băncii. Contribuţia cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie s-a înjumătăţit faţă de anul trecut.
Performanţa operaţională a beneficiat de generarea solidă de venituri, rezultatul operaţional brut fiind în creştere cu +19,4% faţă de perioada similară a anului trecut. Indicatorul cost/venit a ajuns la 49,9% în scădere cu 3,7 puncte procentuale faţă de primul semestru al anului trecut.
Calitatea portofoliului de credite a continuat să se îmbunătaţească. Rata creditelor neperformante a scăzut la 6,3% la finalul lunii iunie 2018 faţă de 8,8% la finalul lunii iunie 2017, în timp ce gradul de acoperire s-a menţinut la un nivel solid de 73,0%, comparativ cu 75,0% la finalul lui iunie 2017 (toți indicatorii conform metodologiei ABE). Grupul BRD a înregistrat un cost al riscului pozitiv de 154 milioane LEI, mai scăzut cu -42,8% datorită elementelor nerecurente mari înregistrate în 2017. Elementele nerecurente s-au ridicat la 65 milioane LEI în primul semestru din 2018 (despăgubiri din asigurări) comparativ cu 272 milioane LEI în primul semestru din 2017 (despăgubiri din asigurări şi câştig din vânzarea unui portofoliu de credite neperformante).
În acest context, profitul net s-a ridicat la 757 milioane LEI în primul semestru din 2018, în creştere cu +34,5% excluzând elementele nerecurente, graţie creşterii solide a veniturilor şi a costului de risc pozitiv. Rentabilitatea capitalurilor proprii a ajuns la 21,6% în primul semestru din 2018 (20,0% fără luarea în calcul a elementelor nerecurente).
BRD a menţinut rata de adecvare a capitalului la un nivel confortabil de 18,8% la sfârșitul lunii iunie 2018 (la nivel individual, conform Basel 3), faţă 19,4% la sfârșitul lunii iunie 2017, din cauza evoluţiei rezervelor din reevaluare ca urmare a creşterii randamentelor la titlurile de stat.

“În primul semestru al anului 2018, performanţa comercială a rămas robustă, în special pe segmentul retail, după cum arată volumele mai mari de credite şi depozite şi numărul de tranzacţii în creştere, ceea ce a generat o profitabilitate solidă. Soluţiile noastre de internet şi mobile banking sunt permanent îmbunătăţite şi dezvoltate, răspunzând proactiv cerinţelor tuturor clienţilor noştri, inclusiv a celor mai abili din punct de vedere digital. Pe viitor, BRD îşi va păstra angajamentul de finanţare a economiei româneşti printr-o ofertă bine adaptată, şi va continua să îşi rafineze modelul de afaceri pentru a asigura o creştere sustenabilă”, a declarat François Bloch, Directorul general al BRD Groupe Société Générale.

Creştere frumoasă şi pentru Raiffeisen Bank

Semestru bun şi pentru Raiffeisen Bank România. Profitul net la jumătatea acestui an a ajuns la 423 milioane lei (91 milioane euro), faţă de 243 milioane lei în aceeaşi perioadă a anului trecut, activele totale ale băncii au fost de 38,1 miliarde lei, în creştere cu 14% faţă de iunie 2017. De asemenea, portofoliul de credite nete al băncii a ajuns la 23,6 miliarde de lei, o creştere de 20% (an la an), depozitele clienţilor au crescut cu 16% (an la an) iar rata creditelor neperformante scade la 4,9% la finalul primului semestru din 2018, faţă de 8% la 30 iunie 2017.
Raiffeisen Bank a încheiat primul semestru al acestui an cu un profit net de 423 milioane de lei, cu 74% mai mult faţă de S1/2017. Activele totale ale Raiffeisen Bank au crescut în primul semestru al acestui an până la 38,1 miliarde lei (creştere de 14%, an la an). Motorul principal al acestei evoluţii puternic pozitive a continuat să fie activitatea de creditare: 23,6 miliarde de lei este valoarea creditelor nete acordate clienţilor băncii, în creştere cu 20% faţă de perioada similară a anului 2017.
Volumele de credite noi acordate în primul semestru al acestui an au înregistrat creşteri substanţiale, mai ales pentru companii, faţă de aceeaşi perioadă anului trecut. Creditele nou acordate companiilor mari şi medii au crescut în primul semestru al acestui an faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017 cu 43%, cele acordate IMM-urilor cu 35%, iar împrumuturile pentru populaţie (garantate sau negarantate) cu 15%.

“Principalele noastre realizări sunt legate de activitatea de creditare responsabilă, adică exact ceea ce ne-am propus să facem prin noua poziţionare “banking aşa cum trebuie”. Sunt convins că această tendinţă de creştere a finanţării economiei româneşti va continua pentru că oferim companiilor şi antreprenorilor romani nu numai produse de creditare atractive, dar şi expertiza noastră valoroasă. În ceea ce priveşte creditarea populaţiei, într-un mediu cu dobânzi în creştere, peste 90% din volumele noi din ultimul an la creditele de consum sunt acordate cu dobândă fixă, iar la creditele imobiliare 60% au dobânda fixă pentru primii 7 ani”, a spus Steven van GLEIingen, preşedinte & CEO Raiffeisen Bank.
Depozitele atrase de Raiffeisen Bank de la clienţi au crescut cu 16% la jumătatea anului 2018, faţă de iunie 2017 şi au depăşit valoarea de 31 miliarde lei. În primul semestru al anului 2018, veniturile băncii au fost de aproximativ 1,2 miliarde lei, cu 21% mai mult decât în S1/2017.
Rata creditelor neperformante a scăzut la 4,9% la finalul lunii iunie 2018 (8% în S1/2017). Cheltuielile cu provizioanele au ajuns la 72 de milioane de lei, faţă de 206 milioane de lei, cât erau la mijlocul anului trecut.
Cheltuielile operaţionale ale Raiffeisen Bank sunt de 622 milioane lei în primul semestru al acestui an, cu 5% mai mult faţă de nivelul înregistrat în S1/2017.
Banca va continua investiţiile substanţiale în procesul de digitalizare şi simplificare, pentru a oferi produse şi servicii bancare accesibile, rapide şi uşor de înţeles. Numărul clienţilor băncii care folosesc aplicaţiile de online banking, Raiffeisen Online şi Smart Mobile, a ajuns la 530.000, cu 30% mai mult faţă de perioada similară a anului trecut. “Clienţii Raiffeisen Bank, persoane fizice îşi iau credite online şi fac operaţiuni prin aplicaţiile de digital banking, call center sau prin bancomatele multifuncţionale. Numărul clienţilor care preferă instrumentele de self-banking este într-o creştere susţinută. Aproape jumătate dintre operaţiunile care înainte se făceau în casieriile agenţiilor băncii sunt acum efectuate în reţeaua de bancomate multifuncţionale, iar valoarea creditelor iniţiate digital a crescut cu 50% anul acesta, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut”, a spus Steven van GLEIingen.
La mijlocul anului 2018 aproape jumătate dintre clienţii persoane fizice ai băncii (966.000 S1/2018) au ales o relaţie cu banca bazată pe mai multe produse de tranzacţionare, de creditare, de economisire, cuprinse în pachetele de cont curent, cu 5% mai mulţi decât în S1/2017, confirmând faptul că direcţia de simplificare a produselor şi a utilizării acestora într-un mod responsabil este cea bună.
Raiffeisen Bank este lider pe piaţa cardurilor de credit cu peste 485.000 de carduri active la 30 iunie 2018, o creştere de 10% an la an. 95% dintre sumele tranzacţionate prin intermediul cardurilor de credit sunt utilizate la POS-uri sau pentru cumpărături online. Peste 12.500 dintre cardurile de credit sunt co-branded eMAG şi Raiffeisen Bank şi sunt emise în cele 8 luni de la lansarea pe piaţă a acestui produs.
Raiffeisen Bank are unul dintre cele mai apreciate servicii de private banking de pe piaţa românească şi administrează active de peste 5 miliarde de lei pentru 1.400 de clienţi cu averi ridicate, care apelează la servicii de consultanţă, instrumente financiare şi servicii conexe.
La sfârşitul primului semestru din 2018, banca avea 5.099 de angajaţi (5.190 la S1/2017), 433 (466 S1/2017) de agenţii în toată ţara, peste 900 de ATM-uri (aproximativ 1100 în S1/2017), aproximativ 19.300 de POS-uri (18.400 S1/2017) şi 210 de maşini multifuncţionale (165 S1/2017). Raiffeisen Bank deserveşte 2 milioane de clienţi persoane fizice, aproximativ 100.000 de IMM-uri şi 5.600 de corporaţii.

ING Bank România, număr de clienți în creștere

Numărul de clienți al ING România a continuat să crească într-un ritm constant, cu 15% de la un an la altul, banca atingând un total de 1,2 milioane de clienți activi. primul semestru din 2018 a însemnat şi lansarea a două produse noi: ING Pay, serviciul care permite plata cu telefonul și ING SRLeu, linia de credit instant pentru micro-companii. De asemenea, balanțele comerciale ale ING Bank România continuă să crească, soldul de credite fiind cu 16% mai mare față de semestrul I 2017, iar cel al depozitelor cu 26% mai mare comparativ cu anul trecut.
Evoluția comercială pozitivă s-a menținut în prima jumătate a anului 2018 pentru ING Bank România, fiind definită de o creștere considerabilă a creditării, bazată pe mai mulți clienti și volume mai mari pe toate liniile de business, în timp ce banca menține o politică sustenabilă de gestionare a riscurilor.
Numărul clienților activi a crescut cu mai mult de 155.000 în ultimele 12 luni, ajungând la 1.2 milioane de clienți activi. Numărul clienților cu salariul la ING a crescut cu mai bine de 145.000, o creștere de 23% într-un ritm mai alert decât cel general al clienților activi, care a fost de 15% de la un an la altul. Modelul digital implementat în ultimul an a dus la un procent record de 60% de interacțiuni online cu clienții care încasează salariul la ING.
Nivelul creditelor acordate a crescut la 23.1 miliarde lei la finalul lui iunie 2018, o creștere de 16% în ultimele 12 luni, marcând o cotă de piață de aproximativ 9,4%, cu 0,8 pp mai mult decât în iunie 2017. Distribuția creditării rămâne echilibrată între segmentul companiilor (43%) și cel al persoanelor fizice (57%). Soldul creditelor acordate intreprinderilor mici și mijlocii a crescut cu 26% față de anul trecut, în timp ce nivelul creditelor noi acordate persoanelor fizice a crescut cu 10%.
Cota de piață în segmentul depozitelor atrase a ajuns la 8,9% în baza creșterii organice a portofoliului de fonduri atrase atât de la persoanele fizice, cât și de la companii. Depunerile nete de 6 miliarde lei din ultimele 12 luni au condus la o valoare totală a depozitelor de 29.3 miliarde lei, cu 26% mai mare decât în iunie 2017.
Creșterea susținută a activității a generat un profit brut de 389 milioane lei, mai mare cu 89 milioane lei comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, datorită unor venituri în creștere cu 177 milioane lei și reducerii costurilor de risc cu 2 milioane lei, ceea ce compensează creșterea de 93 milioane lei a cheltuielilor operationale. Profitul net ajunge la finalul trimestrului doi la 345 milioane lei.
Veniturile băncii au crescut cu 25% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, atingând nivelul de 875 milioane lei. Cu aproximativ 21% au crescut și veniturile din dobânzi față de S1 2017, influența pozitivă venind din evoluția ratelor medii de dobândă din piață.
Costurile operaționale au crescut la 445 milioane lei, cu 26% mai mult comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea este determinată de costurile cu mutarea băncii în noul sediu și de investițiile accelerate în dezvoltări de IT pentru a îmbunătăți experiența clienților și serviciile băncii, un exemplu concret fiind schimbarea modelului operațional anunțat la începutul acestui an.
Cheltuiala cu provizioanele de risc este de 41 milioane lei la final de iunie 2018, cu o creștere de numai 5% față de aceeași perioadă a anului trecut. Politicile de risc prudente menținute de bancă în ultimii ani au condus la o rată de credite neperformante de 2,8%, în scădere cu 0,6% pe parcursul ultimului an, situându-se mult sub media pieței.

“ING Bank România continuă să își consolideze poziția raportând o cotă de piață în creștere, printr-o dezvoltare organică susținută. Suntem hotărâți să continuăm politica de creditare sustenabilă pentru toate liniile de business pentru a menține un profil de risc echilibrat, rata creditelor neperformante pe un trend negativ și, în consecință, să putem avea o susținere responsabilă a dezvoltării economice în România. Ritmul accelerat de creștere a numărului de clienți, în special pe segmentul celor cu salarii la ING, vine ca o confirmare a faptului că aceștia apreciază serviciile ING și experiența diferită pe care o oferim. Obiectivul nostru este să ne susținem clienții să fie cu un pas înainte către atingerea obiectivelor personale și profesionale prin servicii simple, rapide și sigure” a declarat Michal Szczurek, CEO ING Bank România.
Ultimele două luni au adus clienților ING două noi servicii, unul pentru micro-întreprinderi și unul pentru persoanele fizice.
ING schimbă modul în care o companie mică este verificată, odată cu lansarea liniei de credit ING SRLeu. Pentru prima dată, clienții nu mai sunt nevoiți să vină cu întreaga documentație în office, întrucât ING realizează automatizat verificările cu bazele de date ale ANAF, Centralei Riscului de Credit, Centralei Incidentelor de Plăți și Biroului de Credite, dar și alte verificări realizate instant în orice Office ING. Produsul este disponibil companiilor cu cifră de afaceri între 100.000 lei și 9.000.000 lei, care sunt înregistrate ca SRL în România, fie că sunt sau nu clienți ING.
De asemenea, clienții persoane fizice au acum posibilitatea să plătească și cu telefonul mobil, folosind serviciul ING Pay. Acesta poate fi activat ușor din aplicația ING Home’Bank. Odata ce a fost activat, se emite instant și gratuit un card virtual, iar clientul poate să plătească prin apropierea telefonului de POS, având ecranul aprins.
Odată cu această lansare, serviciul de alerte push a devenit gratuit pentru toți clienții ING. Gradul de utilizare a aplicației ING Home’Bank crește în special pe mobil comparativ cu varianta desktop. La finalul semestrului erau 646.000 utilizatori activi de Home’Bank, dintre care 453.000 îl accesau de pe mobil, logându-se în medie de 15 ori pe lună. Frecvența logărilor de pe desktop este la jumătate, ceea ce dovedește că utilizatorii au nevoie de flexibilitate și mobilitate în interacțiunile de zi cu zi cu banca.
Ultimele luni au adus și schimbări în echipa de management. După 4 ani de succes în ING Bank România, LEIald Oort a fost desemnat Chief Risk Officer (CRO) în ING Spania. LEIald este succedat de Thomas Bernert, fost Co-Director al Trezoreriei ING Group. Serge Offers a preluat poziția de Chief Financial Officer (CFO) al ING Bank România, începând cu data de 1 iulie 2018, preluând funcția de la Sven Foos care dezvoltă acum divizia de IMM a ING-DiBa în Germania.
Pe de altă parte, ING Group continua să raporteze creșteri în numărul de clienți și volumul de creditare. Numărul de clienți primary a crescut cu 400.000 în al doilea semestru al acestui an, până la un total de 12 milioane; numărul total de clienți din segmentul de retail a crescut cu 38.2 milioane. Valoarea netă a împrumuturilor a crescut cu 14.2 miliarde euro, în timp ce valoarea netă a depozitelor a ajuns la 5.8 miliarde euro. ING a raportat un profit brut de 2.022 milioane euro în a doua jumătate a lui 2018.

 

Veşti bune şi de la Garanti Bank

Grupul Garanti România, unul dintre cele mai dinamice grupuri financiare de pe piața locală, care reunește Garanti Bank, Garanti Leasing și Garanti Credite de Consum, a realizat un profit net consolidat de 78,8 milioane lei în primul semestru din 2018. Totodată, Grupul Garanti a înregistrat, în primele șase luni, venituri nete consolidate de 274,9 milioane lei și o creștere de 10,2% a volumului total de active, care a urcat la 11,58 miliarde lei.
La nivel individual, Garanti Bank a înregistrat profit net de 64,6 milioane lei la finalul lunii iunie, activitatea sa comercială având un aport semnificativ la acest rezultat. Strategia eficientă a băncii de a dezvolta un portofoliu sănătos a determinat în primul semestru creșteri anuale de 9,8% a volumului de credite, la 9,06 miliarde lei (de la 8,24 miliarde lei în perioada ianuarie – iunie 2017), și de 13,9% a volumului de depozite, la 7,79 miliarde lei (de la 6,84 miliarde lei în aceeași perioadă a anului trecut).
De asemenea, indicatorii de risc ai Garanti Bank sunt la un nivel confortabil. Astfel, rata creditelor neperformante a continuat sa scadă, fiind semnificativ sub media pieței, în timp ce rata de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane se poziționează peste nivelul de 55%.

“Rezultatele obținute în primele șase luni sunt în linie cu obiectivele stabilite pentru 2018, având în vedere contextul macroeconomic și prognozele noastre privind evoluția economiei. Avem o strategie pe termen lung de a fi un partener financiar de încredere pentru clienții noștri, pe toate liniile de business. Vom continua să ne concentrăm pe a ne dezvolta organic prezența pe piața locală, pe maximizarea satisfacției clienților, precum și pe a ne menține profitabilitatea și calitatea portofoliului”, a declarat Ufuk Tandoğan, CEO Garanti Group Romania.
În prima jumătate a anului, portofoliul de carduri al Garanti Bank a continuat să crească, depășind 300.000 de unități. Totodată, rețeaua națională de POS-uri Garanti s-a extins în primele 6 luni și a crescut cu 5%, ajungând la peste 13.000 terminale.
Instituțiile nebancare ale Grupului Garanti România au înregistrat la rândul lor rezultate solide în prima jumătate a anului. Astfel, Garanti Credite de Consum a realizat un profit net de 5,3 milioane lei, iar Garanti Leasing, un profit net de 8,9 milioane lei.
Grupul Garanti România este deținut de Turkiye Garanti Bankasi (TGB), a doua cea mai mare bancă privată din Turcia. În primele șase luni, TGB a înregistrat un venit net consolidat de 3,9 miliarde lire turcești (732,1 milioane euro) și active de 384,9 miliarde miliarde lire turcești (72,25 miliarde euro). Totodată, contribuția la economie s-a reflectat printr-un portofoliu de credite (cash și non-cash) în valoare de 319,2 miliarde lire turcești (59,92 miliarde euro). TGB deservește 15,8 milioane de clienți în zonele corporate, comercial, întreprinderi mici și mijlocii, precum și retail, cărora le oferă servicii financiare integrate.
Grupul financiar spaniol Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA) este acționarul majoritar al TGB. În primul semestru al anului, BBVA a înregistrat un volum consolidat al activelor de 689,6 miliarde euro și un profit net atribuibil de 2,6 miliarde euro.

Piraeus Bank România: rezultate pozitive în prima jumătate a anului

Piraeus Bank România a înregistrat rezultate financiare pozitive în primele șase luni ale acestui an. Profitul băncii, volumul creditelor acordate și al depozitelor atrase au crescut. Nivelul împrumuturilor neperformante se menține la un nivel scăzut. Profitul înainte de impozitare realizat de Piraeus Bank România în prima jumătate a anului 2018 a avansat la 25,1 milioane lei, în creștere semnificativă față de nivelul de 3,8 milioane lei înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.
Valoarea totală a creditelor acordate a crescut cu 3% în raport cu perioada similară a anului 2017, la 3,564 miliarde lei. Creșterea a fost impulsionată de avansul cu 18% al împrumuturilor corporate și de saltul cu 21% realizat de creditele acordate segmentului ÎMM. Împrumuturile corporate au atins 1,307 miliarde lei, în timp ce creditele acordate IMM-urilor s-au situat la 706 milioane lei.
Depozitele atrase de bancă au atins 4,436 miliarde lei, înregistrând o creștere de 2% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Creditele neperformante cu peste 90 de zile întârziere la plată reprezintă mai puțin de 2,5% din totalul creditelor aflate în şold la 30 iunie 2018. Nivelul creditelor neperformante (metodologie EBA) se situează la mai puțin de 6% din totalul portofoliului.
La 30 iunie 2018, indicele de lichiditate precum și rata totală de capital înregistrau valori confortabile de 164%, respectiv 21,4%, semnificativ peste cerințele reglementate.

“Rezultatele financiare obținute în prima jumătate a anului confirmă faptul că Piraeus Bank România pornește de la o bază solidă. Banca trece printr-o serie de transformări benefice, care produc deja rezultate. Investitorii noștri contribuie la consolidarea băncii. Pe termen scurt, ne vom concentra pe acele zone din oferta noastră care ne asigură un avantaj competitiv, ne ajută să extindem în mod selectiv cota de piață a băncii și să creștem agilitatea organizației. Acum avem toate resursele necesare pentru a ne servi mai bine clienții și a ne dezvolta într-o manieră sustenabilă.” a declarat Dominic Bruynseels, Președinte Executiv Piraeus Bank România.
Pe 28 iunie 2018, Piraeus Bank România a fost preluată de fondul american de investiții J.C.Flowers &Co. Este prima investiție pe care fondul o face pe piața din România și din Europa Centrală și de Est.

 

OTP Bank România anunţă scăderea costului riscului

OTP Group şi-a anunțat şi ea rezultatele financiare pentru prima jumătate a anului 2018. Conform raportului publicat la Budapesta, în care rezultatele băncii sunt prezentate consolidat, ajustate în conformitate cu standardele de raportare ale Grupului, OTP Bank România a înregistrat un profit consolidat ajustat după impozitare de 19,7 milioane lei (1,4 miliarde HUF), cu 59% mai mare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Volumul creditelor performante, ajustat la cursul de schimb, a crescut cu 12% de la an la an, susținută de o creditare robustă pentru persoane fizice și corporații. Segmentul corporativ a fost principalul motorul al creșterii, cu un avans de 23% față de 2017. Segmentul retail a contribuit la creșterea cu 8% față de anul precedent. În ceea ce privește împrumuturile noi, în semestrul I creditele ipotecare s-au îmbunătățit cu 11%, în timp ce vânzările de credite pentru nevoi personale au crescut cu 15%. Extinderea portofoliului de credite performante a avut un impact pozitiv asupra veniturilor trimestriale, în timp ce marja netă a dobânzii a rămas stabilă.
Costurilor totale de risc din primul semestru s-au ridicat la 37,2 milioane lei (2,58 miliarde HUF), scăzând cu 41% față de aceeași perioadă a anului trecut, variație datorată modificării provizioanelor din al doilea trimestru.
Cotele depozitelor ajustate la cursul de schimb valutar au crescut cu 8% față de semestrul I al anului 2017 și cu 6% de la începutul anului. Creșterea a fost susținută de intrărilele din retail (+3% YTD) și mai ales corporații (+14% YTD). Activele totale ale băncii au atins 10 miliarde lei (711 miliarde HUF), o majorare de 9% față de începutul anului.
Pe parcursul primului semestru din 2018, volumul creditelor neperformante (DPD90+) ajustat la cursul de schimb valutar a continuat să scadă cu 42% de la an la an. Credite neperformante în valoare de 250 milioane lei (17,6 miliarde HUF) au fost vândute / scoase din evidențele contabile. Rata DPD90+ a scăzut la 9,3%, de la 16,6% înregistrat în semestrul I din 2017. Volumul creditelor depreciate – stadiul 3, conform reglementărilor IFRS 9, a scăzut la 13,3% de la trimestru la trimestru (din totalul creditelor brute), atingând 1.094 milioane lei (77 miliarde HUF) la sfârșitul trimestrului doi.
Ȋn conformitate cu reglementările locale, activele băncii au înregistrat 9,9 miliarde lei, iar profitul după impozitare a fost de 8,5 milioane lei. Rata de adecvare a capitalului băncii a scăzut ușor la 17,06%, cu 59 pp. față de trimestrul anterior.
OTP Group a înregistrat în prima jumătate a anului 2018 un profit ajustat de 2,2 miliarde lei (492 milioane EUR, 154,6 miliarde HUF), o creștere de 16% de la an la an, în timp ce contribuția la profit a subsidiarelor străine s-a îmbunățit vizibil, la 39% în semestru I 2018, față de 33% în aceeași perioadă a anului trecut.

Profit dublu pentru Libra Internet Bank

Libra Internet Bank raportează, pentru primul semestru din 2018, un profit net de 46,39 milioane lei, dublu faţă de rezultatul obţinut în perioada similară a anului trecut (23,96 milioane lei).
Rezultatul remarcabil a fost obţinut în primul rând prin creşterea semnificativă a portofoliului de credite, în condiţiile unei rate de neperformanta mult sub media sistemului bancar, dar şi prin optimizarea cheltuielilor operaţionale.

„Investiţiile noastre permanente şi susţinute în creşterea calităţii serviciilor şi în inovaţie tehnologică au făcut ca în prima jumătate a anului să atragem mulţi clienţi noi şi să ne putem menţine un ritm de creştere ridicat, pe toate liniile de business. Un alt factor important în dezvoltarea băncii îl constituie abordarea de nişă şi specializarea avansată pe segmentele profesii liberale, agricultură şi real-estate,
unde suntem recunoscuţi drept un partener redutabil”, a declarat Emil Bituleanu, Director General LIBRA INTERNET BANK.
La 30 iunie 2018, activele nete ale Libra Internet Bank au fost de 4,96 miliarde lei (în creştere cu 9% faţă de începutul anului), şoldul surselor a fost de 4,39 miliarde lei, iar şoldul creditelor de 3,06 miliarde lei. Rata de neperformanta s-a situat la 1,69%, un nivel mult mai bun decât media pieţei.
LIBRA INTERNET BANK este una dintre cele mai dinamice bănci din România şi a fost desemnată, în acest an, „Cea mai inovatoare banca”, în cadrul a trei evenimente de prestigiu din industria bancară. Cu o cotă de piaţă de peste 1% şi o reţea de 50 de sucursale, LIBRA INTERNET BANK şi-a dedicat dezvoltarea în principal clienţilor din zona Profesii Liberale, ÎMM, Real Estate şi Agribusiness, precum şi pe zona digitală pentru persoane fizice.

Credit Europe Bank România, pe profit

Credit Europe Bank România a realizat un profit brut de 44 milioane LEI în primul semestru din 2018, o creștere considerabilă față de 28 milioane lei – profitul brut înregistrat în aceeași perioadă din 2017.
”Rezultatele Credit Europe Bank România din primele șase luni ale acestui an reflectă o bună implementare a obiectivelor trasate pentru 2018 și suntem încrezători că tendința pozitivă va continua și în cea de-a doua jumătate din 2018. În continuare ne vom axa pe extinderea segmentului de carduri de credit și creditarea corporate, ca parte a strategiei noastre de creștere”, a declarat Yakup Cil, CEO Credit Europe Bank România.
La 30 iunie 2018, totalul depozitelor clienților înregistra o creștere, ajungând la un nivel de peste 700 milioane de euro, totalul activelor avea o valoare de aproape 964 milioane euro, iar portofoliul de credite depășea 440 milioane euro.
Pe segmentul de retail, activitatea de carduri, mai ales prin CardAvantaj, a continuat să fie un important motor de creștere. Activele băncii erau cifrate la 30 iunie la 4,458 miliarde lei, portofoliul de credite totaliza 2,056 miliarde lei în timp ce depozitele de la clienţi erau de 3,29 miliarde lei.

Veşti bune şi de la Patria Bank

Pe fondul creșterii rezultatului operațional în trimestrul II față de trimestrul I 2018, în principal prin creșterea bazei de venituri bancare pe toate categoriile – venituri din dobânzi, venituri din comisioane, alte venituri din exploatare în paralel cu menținerea sub control a costurilor operaționale, Patria Bank și-a îmbunătățit performanța financiară la finalul primelor șase luni din an:
Strategia de creștere a activității de creditare a generat un volum dublu de credite noi față de aceeași perioada a anului trecut , obiectivele de vânzări pe semestrul I din 2018 fiind realizate în proporție de 112%. Profitabilitatea Băncii continuă să fie sub presiune, în principal din cauza structurii sub-optimale a activelor din bilanțul Băncii generată de lichiditatea în exces, dar această presiune se reduce pe măsura implementării strategiei de creștere a activității de creditare
Pierderea trimestrului al doilea 2018 s-a redus față de trimestrul I, fiind cu 77% mai mică, de la 19 mil. lei la 4.3 mil. Lei, în linie cu bugetul. Această evoluție se poate constitui într-o bază pentru revenirea în teritoriul rezultatelor financiare pozitive, pe fondul continuării trendului ascendent al veniturilor bancare și pe rezultate pozitive din acțiunile de valorificare a activelor neproductive și a celor neperformante existente în bilanțul sau în afara bilanțului băncii.
Activitatea de creditare continuă trendul de creștere accelerată, în primele 6 luni ale anului 2018 fiind acordate credite noi în valoare de 483 mil. lei. Acest volum a asigurat realizarea planului de vânzări credite în proporție de 112%, concomitent cu dublarea volumului de credite noi acordate, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2017.
Portofoliul brut de credite acordate persoanelor juridice a înregistrat în această perioadă o creștere de 92,01 mil. LEI (+7,2% vs. finalul anului 2017), în timp ce pe linia de afaceri de persoane fizice soldul brut de credite retail a avut o evoluție pozitivă cu 18,2 mil. LEI, generând o creștere cu 5% vs. decembrie 2017.
În ceea ce privește finanțarea persoanelor juridice, creșterea semnificativă a producției noi de credite se observă în cadrul tuturor sub-segmentelor de business, atât în zona de Micro și Agro (120%), cât și în zona de IMM & Small Corporate (116%), Patria Bank reușind să câștige lunar o cotă de piață aferentă creditelor nou acordate semnificativ mai mare decât cota de piața aferentă creditelor în sold.
În ceea ce privește sub-segmentul Micro, extinderea colaborării cu Fondul European de Investiții (FEI) prin garanția UE pentru acordarea de credite EaSI și diversificarea canalelor alternative de vânzare asigură premisele unei
dezvoltări continue. Prin intermediul partenerilor, brokerilor și agenților de vânzări directe, se generează 26% din tranzacțiile de credite Micro și 42% din volumul de credite pentru acest segment. Un aport important îl are noua platforma “PATRIA PARTENER”, un proiect inovativ în piață, care, în primele luni de la lansare, a generat peste 720 clienți persoane juridice recomandați de parteneri și 300 credite în valoare de 91 mil. LEI. Patria Partener își demonstrează valoarea unui canal alternativ de distribuție viabil în peisajul creditarii persoanelor juridice contribuind astfel la consolidarea direcției strategice a Bancii în raport cu nevoile comunităților locale și cu dezvoltarea modelului de business bazat pe canale alternative de distribuție, inclusiv parteneriate în zona rurală și urbană mică.
Banca a început în primul semestru din 2018 procesul de optimizare a modului de alocare al capitalului, în vederea îmbunătățirii gestiunii acestuia și utilizării capitalului în vederea creării de valoare adăugată bazată pe randamente ajustate la risc, diversificare a claselor de active, a portofoliului și clienților.
Banca a continuat și în trimestrul II o serie de procese de optimizare atât în plan operațional ca și în cel de administrare a riscurilor:
– Eficientizarea proceselor aferente fluxurilor de creditare a persoanelor fizice și de deschidere a conturilor pentru clienții persoane juridice;
– Optimizarea infrastructurii centrelor de date, finalizarea implementării unei soluții dedicate în vederea îmbunătățirii nivelului de securitate ciberentică; inițierea proiectului de implementare a unei noi soluții de Internet Banking și Mobile Banking;
– Derularea procesului de analiză și monitorizare a costului cu riscul de credit a fost o prioritate în vederea identificării din timp a produselor / zonelor de finanțare purtătoare de grade de risc mai ridicat, urmărind optimizarea structurii activelor aducătoare de venit vs. gradul de risc și nivelul provizioanelor asociate acestora;
– Îmbunătățirea calității portofoliului de credite acordate clienților, atât din segmentul retail cât și din segmentul persoanelor juridice punând accent pe calitatea portofoliului de clienți atrași de bancă, atât în etapa de acordare a finanțărilor, cât și în procesul de monitorizare ulterioară a acestuia, pentru a preveni și preîntampina eventuale dificultăți pe care clienții le pot întâmpina ca urmare a unor modificări legislative, ciclurilor economice sau activităților sezoniere;
– Valorificarea activelor preluate în contul creanței, precum și demararea procesului de recuperare a creditelor neperformante atât din bilanț, cât și din afara acestuia, urmând ca în semestrul al doilea 2018 acest proces să continue.
Rezultatele financiare la 30 iunie 2018
În perioada 01.01.2018 – 30.06.2018 Banca a înregistrat un rezultat net pierdere de 23,3 mil. lei – apropiat de
nivelul bugetat pentru prima jumatate a anului 2018 de 22,3 mil. lei pierdere, rezultat sustinut de realizarea planului de vânzări în proporție de 112%, un nivel al cheltuielilor operaționale conform nivelelor bugetate. Rezultatul net operațional a înregistrat de asemenea o evoluție în linie cu bugetul pe primele 6 luni din 2018.
Bugetul anului 2018 a prevăzut o pantă de creștere a rezultatului operațional, bazată în principal pe creșterea bazei de venituri bancare pe toate categoriile (venituri din dobănzi, venituri din comisioane, alte venituri din exploatare) pe fondul menținerii sub control a costurilor operaționale. Suplimentar, pe parcursul perioadei până la atingerea unui nivel optim al structurii activelor, în bugetul pe anul 2018 au fost avute în vedere acțiuni care să contribuie la performanța financiara a Băncii constând în acțiuni de valorificare a activelor neproductive și a celor neperformante existente în bilanțul sau în afara bilanțului Băncii. Aceste acțiuni au fost demarate în trimestrul II al anului 2018 urmând să fie continuate pe parcursul următoarelor luni din 2018.
Patria Bank înregistrează o evoluție pozitivă evidențiată de rezultatele trimestrului II al anului 2018, în care se observă reducerea pierderii cu 77% fata de trimestrul I 2018 (14,7 mil. LEI), atât din creșterea veniturilor din exploatare, cât și din reducerea cheltuielilor operaționale. Astfel, trimestrul II al anului 2018 aduce indicatorul privind rezultatul operațional marginal în palierul pozitiv.
Venitul total din exploatare de 70,1 mil. lei este în linie cu nivelul bugetat (+0,8%, +0,6 mil. LEI), iar față de aceeași perioadă a anului 2017 venitul net din dobânzi prezintă o ușoară scadere (datorată unui nivel mai ridicat al veniturilor din ajustările de valoare justă înregistrate în semestrul I din 2017 aferente portofoliului de credite preluate din fosta BCC), iar venitul net din comisioane înregistrează o creștere de 3%, deși numărul de sucursale a fost redus cu 27 de unități în cursul anului 2017. Evoluție pozitivă se inregistreaza și pe zona veniturilor din activitatea financiară și alte venituri unde se evidentiaza o creștere de 5% (597 mii LEI).
Cheltuielile operaționale: 79,7 mil. lei cu o economie de 1,5% față de nivelul bugetat, au înregistrat o scădere cu 7,8% față de semestrul I al anului 2017, datorită procesului de reorganizare a Băncii în contextul fuziunii și optimizării rețelei de unități teritoriale la finele anului 2017, dar și din desfășurarea unui proces de optimizare și eficientizare al costurilor.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0
Histats.com © 2005-2014 Privacy Policy - Terms Of Use - Check/do opt-out - Powered By Histats