Administratorii fac eforturi pentru stabilizarea portofoliilor către structuri adecvate situației prezente

Administratorii fac eforturi pentru stabilizarea portofoliilor către structuri adecvate situației prezente

ʺPolitica de investiții a unui fond de pensii constă în dispersia riscului pe mai multe sectoare economice, pe diverse clase de active, pe tipuri de emitenți, pe diverse piețe ale țărilor din Uniunea Europeană, precum și pe piețe financiare ale statelor terțeʺ ne spune Virgil Ichim, director general Allianz Pensii Private.

Cum a fost anul 2019 pentru sistemul pensiilor private din România şi pentru compania dvs? Care au fost punctele tari ale acestuia şi ce v-a nemulţumit?

Piața pensiilor private a reușit în 2019 să ofere randamente generoase, în condițiile în care administratorii au fost nevoiți să-și ajusteze semnificativ planurile de afaceri. Deși bursa locală a oferit în 2019 un ritm de creștere record, devenind tot mai atractivă pentru fondurile de pensii, administratorii fondurilor au avut totuși o misiune complicată având în vedere instabilitatea legislativă.

România, UE, lumea întreagă se confruntă cu o problemă gravă legată de demografie. Cum se va reflecta această problemă în ceea ce priveşte echilibrul bugetar, pentru România? Ce e de făcut pentru ca sistemul de pensii să nu colapseze în timp?

Soluțile de răspuns pentru presiunea demografică nu pot fi decât soluții pe termen lung, sincronizate cu politicile economice ale UE. Problema se situează evident într-o dimensiune globală, inclusiv sub aspectul liberei circulații a persoanelor. Stimularea economisirii individuale de la vârste tinere, opțiunile de prelungire a vârstei de pensionare, identificarea de ocupații alternative celor compatibile robotizării sau încurajarea natalității în randul familiilor tinere prin acordarea unor stimulente fiscale, sunt câteva direcții deja acoperite prin acțiuni concrete ale statelor.

Cum îi putem convinge pe români că e nevoie să plaseze ceva mai multe economii în Pilonul III? Cine şi de ce ar trebui să apeleze la Pilon III şi de ce nu ar merge cu aceşti bani în fonduri de investiţii sau chiar pe bursă, prin intermediul brokerilor?

 Educația financiară încă din perioada formării profesionale și campaniile de informare prin canale adecvate zonei de interes ale fiecarui individ constituie vectorii principali de promovare a Plonului III.

Opțiunea de economisire prin Pilonul III nu exclude alte soluții de acumulare pe termen lung, ci le completează. Pilonul III propune însă un scop și un comportament specific, prin care sume cu ponderi rezonabile din venitul regulat sunt economisite, fără posibilitatea de a le retrage înainte de atingerea vârstei de pensionare. Este practic un model de acumulare ferit de tentațiile consumului ocazional.

Investiția în acțiuni listate la bursă poate oferi câștiguri mai mari, dar are și riscuri pe măsură. Politica de investiții a unui fond de pensii constă în dispersia riscului pe mai multe sectoare economice, pe diverse clase de active, pe tipuri de emitenți, pe diverse piețe ale țărilor din Uniunea Europeană, precum și pe piețe financiare ale statelor terțe.

Sumele de bani atrase de către fondurile de pensii de la participanți sunt astfel plasate într-o diversitate de instrumente și active ale pieței financiare, în funcție de strategia de investiții a fiecărui fond, oferind posibilitatea obținerii unor randamente mai mari comparativ cu alte tipuri de investiții (depozite, tilturi de stat) în condițiile unui nivel de risc acceptabil.

Ce poate face statul pentru a încuraja românii să meargă către Pilon III? Ce poate face statul pentru a-i convinge pe administratorii de fonduri că afacerile lor din România sunt sigure şi merită să investească în România?

Statul se poate preocupa să consolideze componenta de educație financiară pe perioada studiilor, să coreleze avantajele fiscale ale economisirii prin Pilonul III cu nivelul individual al venitului, dar și să simplifice modelele operaționale de aderare și de plata a contribuțiilor prin angajatori la Pilonul III, permițând alternative complet digitale. Pe de altă parte, stimulentele pentru dezvoltarea pieței de capital, predictibilitatea legislativă și susținerea digitalizării sunt principalele așteptări ale admnistratorilor din partea autorităților.

Cum a fost anul 2019 pentru Pilonul II şi cum vedeţi evoluţia lui pe termen mediu şi lung?

În mod cert, 2019 a fost un an complex pentru Pilonul II, status quo-ul sau fiind în centrul unor provocări importante. Suntem totuși încrezători că după un an atât de tumultuos, funcționarea sistemului a devenit mai transparentă, cu sprijinul multiplelor radiografii economice la care a fost suspus. Compania noastră a participat cu încredere la eforturile comune din piață pentru menținerea sustenabilității sistemului, în condițiile afectării cadrului de reglementare pentru investitori. Utilitatea și performanța sistemului de pensii private din România au fost au fost dovedite, iar menținerea legislatiei și arhitecturii Pilonului II, reprezintă unica soluție potrivită care să conducă la prosperitatea viitoare a românilor, prin creșterea gradului de diversificare a venitului acestora la vârsta pensionării, cât și la agregarea rapidă a capitalului românesc capabil să finanțeze dezvoltarea României.

Ce impact poate avea pandemia COVID 19 asupra sistemelor de pensii private? Cum se vor descurca administratorii de fonduri de pensii în contextul în care, pe de o parte, bursele sunt puternic afectate şi, pe de altă parte, politica banilor ieftini va continua cel puţin un an, doi?

Pandemia COVID-19  este un episod dramatic pentru întreaga societate. Din păcate, toate evaluările indică un efect de contracție economică cu efecte ce nu pot fi evitate nici de fondurile de pensii.

Estimăm că dinamica de creștere a activelor administrate și a numărului de participanți activi la fonduri va fi impactată, iar randamentele înregistrate de fonduri vor resimți de asemenea volatiliatea excesivă de pe piețele financiare.

Ca administratori, avem de îndeplinit o misiune pe termen lung în baza mandatului investițional și a reglementărilor în vigoare referitoare la investirea activelor fondurilor de pensii. Fondurile funcționează după reguli clare, bine stabilite supuse atât reglementării stricte din partea autorității statului, cât și controlului băncilor depozitare. Gradul de transparență atins de fonduri în ceea ce privește structura plasamentelor, gradul de risc și evolutia activului net unitar permite oricărei persoane interesate să monitorizeze plasamentele în fondurile de pensii. Din perspectiva strategiilor de investiții pe care le urmează, a diversificării portofoliilor și a orizontului de timp pentru care realizează investițiile suntem încrezători că după depășirea acestei perioade foarte dificile, participanților la sistemul de pensii private le vor fi răsplătite așteptările.

Cum estimaţi că va fi anul 2020 pentru piaţa pensiilor private din România?

Anul 2020 a debutat promițător pentru piață, dar odată cu apariția acestei crizei sanitare s-au generat deja preocupări majore, diferite totuși ca tip de fundamentare față de cele ale anului anterior. Administratorii vor face eforturi pentru stabilizarea portofoliilor către structuri adecvate situației economice prezente pentru a proteja activele în fața unor corecții suplimentare pe piețele financiare si pentru a menține nivelul de încredere al participanților. Putem de asemenea anticipa că anul 2020 va evidenția o creștere a mizei digitalizării și simplificării operaționale, generând un stimulent pentru îmbunătățirea proceselor tradiționale, excesiv bazate pe fluxuri fizice.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0