BNR și sistemul bancar se implică în vederea limitării efectelor negative ale pandemiei de COVID-19

BNR și sistemul bancar se implică în vederea limitării efectelor negative ale pandemiei de COVID-19

Update 25.03.2020 (ora 12.00)

În aceste zile pline de incertitudini, sistemul bancar şi banca centrală dovedesc multă responsabilitate, implicându-se activ, prin măsuri concrete, în procesul de limitare a efectelor pandemiei de coronavirus. Iată ce fac instituţiile în cauză pentru clienţii lor, cu menţiunea că acest material va suferi update-uri ori de câte ori vom mai avea noutăţi. De asemenea, şi fondurile de garantare se alătură acestui demers de o amploare nemaiîntâlnită.

BNR

În contextul evenimentelor recente cauzate de noul coronavirus 2019 (COVID-19), Banca Națională a României (BNR) a întreprins un set de măsuri pentru a sprijini eforturile autorităților publice și ale sistemului bancar de a limita efectele crizei asupra economiei naționale.

În primul rând, BNR a luat toate măsurile necesare pentru a asigura, în continuare, buna funcționare a sistemelor de plăți și de decontare în monedă națională, în vederea desfășurării, în condiții normale,  a tranzacțiilor comerciale și financiare, indiferent de evoluția situației cauzate de pandemie.

De asemenea, BNR monitorizează și analizează permanent evoluțiile interne și internaționale, precum și impactul pandemiei de COVID-19 asupra piețelor financiare și economiei naționale, fiind pregătită să asigure stabilitatea necesară în condițiile date, precum și lichiditatea sistemului bancar,  pentru buna funcționare a finanțelor publice și a economiei reale. Finanțarea curentă a cheltuielilor publice (salarii, pensii, cheltuieli sociale, investiții, etc.) este prioritară. În cazul unei cereri crescute din partea populației, BNR va asigura băncilor fluxuri neîntrerupte de numerar pentru toate operațiunile, inclusiv cele de lichidități pentru bancomate. Clienții bancari au acces deplin la banii disponibili în conturile lor, indiferent că aleg să retragă sume de la ATM-uri, să opereze tranzacții bancare sau, dacă este necesar, să se deplaseze la sucursalele și agențiile băncilor.

Pentru a evita, totuși, contactul fizic direct și deplasările care nu sunt urgente, BNR recomandă efectuarea operațiunilor bancare, pe cât posibil, prin intermediul mijloacelor moderne de plată disponibile, precum cardurile sau plățile online. În această perioadă, cele mai multe instituții financiare au luat mai multe decizii pentru a proteja sănătatea clienților și a angajaților, asigurând în același timp continuitatea operațională a activității. Aceste măsuri sunt în concordanță cu indicațiile autorităților publice de a respecta distanțarea socială și izolarea preventivă, ținând cont de circumstanțele actuale excepționale.

BNR acționează și susține în totalitate demersurile sistemului bancar, de sprijinire a persoanelor fizice și companiilor afectate de criză, prin modalități adecvate, de la caz la caz, de ușurare a ratelor la creditele în curs și de facilitare a accesului la noi linii de finanțare. BNR pregătește modificări adecvate ale regulamentelor bancare prudențiale, în concordanță cu recomandările europene și internaționale pentru această perioadă, urmărind, totodată, și menținerea în limite acceptabile a bonității instituțiilor financiare și a clienților nebancari (companii și populație).

Banca Transilvania

Banca Transilvania este şi rămâne alături de clienţii săi, aşa încât anunţă posibilitatea amânării până la 3 rate pentru creditele persoanelor fizice afectate de această perioadă.Clienţii care au dificultăţi temporare la plata ratelor – fie de natură medicală, carantină, izolare, fie din cauza situaţiei economico-financiare conjuncturale – sunt îndrumaţi să contacteze banca pentru identificarea soluţiei potrivite. Facilităţile se aplică la solicitarea clienţilor afectaţi de actualul context, prin apelarea echipei Customer Care, disponibilă 24h/24 la numărul de telefon 0264 308 080.

Din punct de vedere operaţional, implementarea soluţiilor de amânare prevăd prelungirea perioadei de creditare, fără niciun fel de costuri suplimentare, cu numărul de luni aferent. Excepţie este creditul Prima Casă, unde amânarea înseamnă redistribuirea ratelor lunare amanate pe perioada rămasă de creditare, în contextul actual al legislaţiei. Banca a pregătit fluxuri de lucru care să elimine deplasarea clienţilor la bancă.

Încă de săptămâna trecută, Banca Transilvania a anunţat o serie de măsuri prin care îşi susţine clienţii. Pentru cei peste 500.000 de posesori de carduri de credit s-a prelungit perioada de graţie până în 25 mai. Clienţii nu au nicio obligaţie de plată în martie şi aprilie a.c., prima fiind în luna mai a.c.

BT a început, de asemenea, preluarea solicitărilor de amânare la plata ratelor pentru clienţii credite imobiliare care au dificultăţi financiare cauzate de actualul context.

BCR

BCR a adoptat o serie de măsuri de pregătire și prevenire. Avem datoria să ne asigurăm că ne protejăm colegii și clienții, garantând totodată continuitatea activităților și asigurarea infrastructurii, în strânsă legătură cu respectarea strictă a măsurilor impuse de autorități. Astfel, am decis interzicerea călătoriilor de serviciu în zonele de risc, amânarea unora dintre evenimentele mai mari programate în perioada următoare și instruirea periodică a salariaților cu privire la conduita optimă pentru protejarea împotrivă bolilor contagioase. Totodată, am intensificat activitățile de curățenie în spațiile noastre, utilizând materiale dezinfectante speciale, am suplimentat dotarea punctelor sanitare cu săpun antibacterian și am distribuit substanțe antiseptice pentru utilizare recurentă. În plus, comunicăm în mod proactiv către colegii noștri, actualizând permanent informațiile disponibile cu știri noi, în funcție de comunicările autorităților. Am activat planul de continuitate de afacerii și am setat deja peste 700 de puncte de lucru de la distanță, număr pe care ne propunem să-l creștem, în funcție de evoluția situației. În funcţie de caz și situația personală, considerând inclusiv funcțiile critice în această perioadă, există posibilitatea pentru angajații noștri să lucreze de acasă în această perioadă prin facilitatea tehnică (laptop, VPN), disponibilă în BCR de câțiva ani. În cazul în care acest lucru nu e posibil, dat fiind specificul activității, ori alte motive obiective, exista categoria cererilor speciale de concediu, respectiv cel de uz personal, care este plătit de companie și este separat de cel de odihnă. Consideram o serie de masuri de sprijin, asigurând în acelaşi timp permanenta funcţiilor critice. Ne organizam si eficientizam pe cat posibil activitatea, astfel încât sa oferim sprijin tuturor colegilor (inclusiv colegii noștri cu copii), dar activitățile bancare să poată continua în regim normal.

Recomandăm clienților să utilizeze cât mai mult serviciile online, ușoare și sigure. BCR este prima bancă din România care oferă deja 100% online un ciclu complet de servicii de daily banking: deschidere de cont curent cu card atașat și trimis la domiciliu, credit de nevoi personale, refinanțare, management carduri, asigurări, plată facturi, asset-management, deci toate activitățile bancare recurente în regim exclusiv online, fără să mai fie nevoie de vizite în sucursale.

Situaţia întârzierilor la plata ratelor la credite: BCR gestionează în fiecare zi probabilitatea de materializare a unor riscuri, printre care se numără și estimarea unui potențial impact generat pe mai multe scenarii de evenimente excepționale, așa cum este și această epidemie. Urmărim atent evoluția situației la nivel macroeconomic, cat și comportamentul clienților, astfel încât să ne calibrăm cât mai bine scenariul în care ne aflăm.

Creșterea solicitărilor de retragere de numerar: Rețeaua noastră extinsă de automate bancare, cea mai mare din țară, este monitorizată permanent pentru acoperirea unor nevoi suplimentare de cash și suntem gata să o deservim prompt 24/24. Important de spus aici este că aproximativ 70% din tranzacțiile BCR se întâmplă deja în mediul digital (internet banking, POS, e-Commerce, Phone-Banking și alte modalități ce nu implică numerarul). În ultimii doi ani, BCR și-a concentrat eforturile pe construcția și oferirea unor soluții digitale, care au dus astfel la scăderea semnificativă a utilizării numerarului.

Școala de Bani se mută exclusiv în online

Banca Comercială Română își continuă misiunea de a educa financiar România și își mută atelierele în zona de online. Pe de o parte, prin intermediul website-ului www.scoaladebani.ro/blog, BCR pune la dispoziția părinților și elevilor o alternativă digitală pentru continuarea educației financiare în condițiile suspendării acitivității din școli. Pe de altă parte, vom oferi sfaturi utile, materiale, pastile video și webinarii tuturor adulților care doresc să învețe cum să își gestioneze banii în contextul actual și cum să ia cele mai bune decizii financiare.

„Contextul actual este o provocare atât pentru noi, ca societate, cât și pentru echipa profesorilor de educație financiară din cadrul BCR. Ne dorim, însă, ca nimic să nu ne împiedice în a oferi educație financiară românilor și a le oferi resursele de care aceștia au nevoie. Așa că ne-am mobilizat și ne folosim de tehnologie pentru a duce mai departe obiectivul Școlii de Bani. Astfel, am creat o colecție de materiale online ce vin în ajutorul părinților sau bunicilor care sunt acasă alături de cei mici. De asemenea, ne dorim să organizăm webinarii și să le punem la dispoziție materiale educaționale tuturor celor care au nevoie de un sfat pentru a-și gestiona banii mai bine. Credem că tehnologia ne e cel mai bun prieten în astfel de situații și dorim să profităm la maximum pentru a-i provoca pe românii de toate vârstele să descopere activități educative și amuzante”, spune Nicoleta Deliu, coordonatoarea programului Școala de Bani.

Materialele realizate se găsesc pe www.scoaladebani.ro/blog și sunt împărțite pe grupe de vârstă: 3-5 ani, 6-10 ani, 11-13 ani, 14-18 ani. Fiecare fișă conține două-trei activități pe care copiii le pot realiza acasă cu părinții. Sunt folosite diferite tipuri de metode, de la activități care implică realizarea de filmulețe cu telefonul, confecționarea de obiecte, jocuri de rol, colorat, până la inventat de povești, creare de jocuri nemaiîntâlnite și altele.

În plus, pe pagina de Facebook a cărții Școala Banilor Bine Crescuți scriitoarea Cristina Andone va începe de luni, 23 martie, sesiuni de teatru de păpuși cu personajele din carte, în timpul cărora îi va învăța pe copii să facă primii pași în intelegerea banilor, să folosească banii ca să fie mai buni, nu doar ca să aibă mai multe. Iată mai jos programul acestor sesiuni:

Luni, 23 martie, ora 17:00: Cam atât despre urechi – povestea iepurașilor antrepreonori Mushu și Nushu
Marți, 24 martie, ora 17.00: Chichi-rischi – veverița Chichi și ariciul Bobiță învață ce înseamnă riscul și generozitatea
Miercuri, 25 martie, ora 17.00: Ca veverițele – alături de trei veverițe fashioniste învățăm despre cumpărăturile din impuls respectiv din nevoie
Joi, 26 martie, ora 17.00: Bine, Bibina – Bufnițele Bibina și Georgina află ce se află în spatele unei etichete de preț
Vineri, 27 martie, ora17.00: Oh – păunița Bella înțelege ce înseamnă chibzuința și cât de important este să fii pe propriile picioare
Sâmbătă, 28 martie, ora 17.00: Economida – trei veverițe află formula bugetului personal echilibrat
Duminică, 29 martie ora 17.00: E bine – ariciul Bobiță înțelege ce înseamnă solidaritatea, cum doar împreună ne este mai bine

Pentru adulți, pregătim materiale educaționale și ne dorim să organizăm webinarii, așa că toți cei care sunt interesați să participe ne pot scrie la scoaladebani@bcr.ro și noi îi vom contacta pentru programare.

BRD

BRD Groupe Societe Generale anunță astăzi o serie de măsuri în sprijinul clienților săi.

“Ca parte a efortului împotriva efectelor negative ale pandemiei de COVID-19, BRD Groupe Société Générale continuă acțiunile de sprijinire a clienților săi prin noi facilități adresate atât clienților persoane fizice, cât și micro-companiilor. Am construit împreună cu clienții noștri până acum și vom fi alături de ei și mai departe. Le oferim acum clienților care se confruntă cu dificultăți, soluții pentru a reduce efortul de rambursare. Vom depăși acest moment împreună”, a declarat Radu Topliceanu, Directorul General Adjunct al BRD Groupe Société Générale, responsabil pentru activitatea Retail.

BRD oferă soluții de sprijin pentru creditele clienților săi.

  • Pentru clienții persoane fizice ale căror venituri sunt afectate temporar de efectele pandemiei de Covid-19, banca are pregătite proceduri de amânare la plată pentru 1-3 rate, în concordanță cu nevoile lor.

De asemenea, a fost creată o adresă de mail dedicată clienților care au nevoie să beneficieze de astfel de măsuri. Aceștia sunt rugați să scrie la: impreuna@brd.ro sau să contacteze banca online, în secțiunea special creată pe www.brd.ro.

  • Și pentru micro-companiile (companii cu cifra de afaceri sub 1 milion de Euro) și clienții Persoane Fizice Autorizate care sunt afectați temporar de efectele pandemiei de Covid-19, BRD a pregătit măsuri de sprijin care susțin continuarea fără întreruperi a activității, aplicate la cerere, în funcție de situația individuală a acestora:
    • Prelungirea cu 3 luni a facilităților de credit pe termen scurt care expiră în următoarele 3 luni
    • Amânarea ratelor împrumuturilor pe termen mediu și lung, pentru o perioadă de până la 3 luni

Clienții micro-companii și Persoane Fizice Autorizate sunt rugați să îi contacteze în acest scop, prin e-mail sau telefon, pe responsabilii lor de clientelă.

De asemenea, pentru a evita drumurile în agenții si pentru a gestiona mai bine bugetul in această perioadă dificilă, BRD oferă noi facilități posesorilor de carduri de credit:

  • Amână cu 30 de zile termenul de plată pentru extrasele emise în perioada 24 martie – 23 aprilie 2020. Amânarea se face atât pentru plata ratei, în cazul cardurilor de credit care au această opțiune, cât și pentru suma minimă obligatorie. Clienții pot rambursa suma în acest interval de 30 de zile dacă își doresc și dacă situația financiară le permite, sau pot aștepta extrasul următor când se va actualiza obligația de plată a acelei luni.
  • Extinde cu 30 de zile perioada de grație pentru plata noilor cumpărături. Astfel, toate achizițiile făcute cu plata integrală, fără rate, după data de 24 martie vor beneficia de dobânda zero în perioada de grație extinsă.
  • Pentru cardurile de credit cu plata în rate, extinde numărul ratelor fără dobândă de la 6 la 18. Extinderea se aplică pentru toate cumpărăturile făcute la comercianții (magazine fizice sau online) de oriunde din lume, din 24 martie până pe 31 mai 2020. Clienții pot alege opțiunea de rate extinse chiar în momentul plății sau, ulterior, printr-un simplu SMS. Astfel își pot planifica mai eficient bugetul și eșalona cheltuielile pe o perioadă mai lungă.

BRD le recomandă clienților să folosească în această perioadă canalele alternative pentru a evita aglomerările în interiorul agențiilor băncii. Între 16 martie și 16 iunie 2020, banca oferă gratuit operațiunile realizate prin platformele de online banking MyBRD Net și MyBRD Mobile.

RAIFFEISEN BANK

Legat de epidemia de coronavirus, avem o echipă la nivelul băncii care se reunește zilnic și discută despre situația curentă, despre deciziile autorităților și hotărăște măsurile care se impun a fi luate de bancă.

Măsurile care s-au luat deja sunt cele de prevenție:

– Angajații au primit soluții dezinfectante, suntem pregătiți cu măsti, mănuși, etc;

– Se pune accent pe curățenie și dezinfectarea spațiilor de lucru comune;

– Călătoriile angajaților în afara țării au fost sistate, călătoriile în țară limitate la strictul necesar, evenimente au fost amânate etc;

– Clienții sunt sfătuiți să utilizeze soluțiile electronice de tranzacționare și mai puțin cash-ul sau venirea în unități. Măsuri noi se vor lua însă în fiecare zi, în funcție de evoluția situației.

În privința posibilei creșteri a întârzierilor la rambursarea creditelor și a solicitărilor de retragere de numerar din depozite și conturi: Avem un plan de continuitate a afacerii, există reglementări în acest sens. Pe măsură ce situația evoluează, planul de continuitate a afacerilor se va activa, astfel încât activitatea de bază a băncii să fie asigurată, în orice situație de criză.

ING BANK

Recent, pandemia COVID-19 a adus provocări cu care nu ne-am mai confruntat, atât la nivel individual, cât și în rândul instituțiilor. ING Bank România a acționat mereu ca un cetățean responsabil și va depune în continuare eforturi în a susține clienții in perioade dificile. Înțelegem că în contextul prezent generat de pandemia COVID-19 ne confruntăm cu nesiguranță, anxietăți și uneori impact direct în viețile clienților noștri. De aceea anunțăm următoarele măsuri:

  • Pentru clienții persoane fizice cu credite de nevoi personale și imobiliare care sunt afectați în mod tranzitoriu de pandemia de COVID-19 și care solicită în mod direct măsuri de sprijin, putem aplica amânarea plății ratelor până la 2 luni. Durata creditului va fi extinsă în concordanță, pentru a păstra același nivel pentru ratele lunare. Clienții care au nevoie să apeleze la această opțiune sunt rugați să trimită un email la adresa: contact@ing.ro.
  • Pentru clienții persoane fizice care resimt un impact direct și de durată prin circumstanțe ca pierderea locului de muncă sau probleme grave de sănătate, vom proceda ca întotdeauna în astfel de situații, cu grijă și responsabilitate, încercând să găsim pentru fiecare caz în parte soluția potrivita reeșalonării creditului.
  • Pentru IMM-uri și micro-companii, care se preocupa de două ori mai mult în aceste zile – și pentru familia lor și pentru afacerea lor – vom înlesni aprobarea reînnoirii pe 3 luni a facilităților de finanțare a capitalului circulant, fără a fi nevoie ca ei să se prezinte la bancă. Măsura se aplică clienților cu scadență la facilitățile de credit în următoarele 3 luni și care nu se află deja într-un proces de remediere sau de restructurare a creditelor existente. În cazul unei afectări semnificative a businessului în contextul pandemiei COVID-19, în care măsura de mai sus nu este suficient de acoperitoare, rugăm clienții aflați într-o astfel de situație să ne contacteze, pentru a identifica cele mai potrivite soluții.
  • De asemenea, referitor la informarea trimisă către IMM-uri în data de 11.03.2020, privind modificarea comisioanelor percepute comercianților pentru încasările la POS de la 1 aprilie 2020, am decis amânarea cu 3 luni a implementării acestei masuri, dat fiind contextul COVID-19. Dorim să subliniem faptul că acest comision nu afectează în niciun fel comisioanele plătite de persoanele fizice.

CEC BANK

Măsurile pe care le-am luat până acum au vizat mai ales sănătatea clienților și salariaților. În acest moment suntem în faza de măsuri de prevenție și protecție. Am implementat o procedură clară de igienizare zilnică pentru toate spațiile de lucru, inclusiv în sucursale și agenții și distribuim în toată rețeaua soluții speciale de dezinfectare pentru ca personalul și clienții băncii să poată să se igienizeze cât mai des pe mâini. Am implementat de asemenea un program prin rotație pentru angajații noștri, astfel încât să limităm expunerea lor la aglomerația din mijloacele de transport. În același timp, am demarat o campanie internă de informare a angajaților prin care le oferim informații din surse credibile (de la autoritățile din România, de la Organizația Mondială a Sănătății, de la medici și specialiști). Comunicăm activ cu privire la normele de igienă pe care trebuie să le respecte, dar și cu privire la pașii pe care trebuie să-i urmeze în cazul în care află de existența unor cazuri de persoane suspecte de îmbolnăvire. În privința posibilei creșteri a întârzierilor la rambursarea creditelor: Monitorizăm situația și luăm toate măsurile necesare pentru a ne adapta pe parcurs. În prezent, activățile băncii se desfășoară normal, neexistând niciun impact asupra disponibilității serviciilor și a interacțiunilor cu clienții. Planurile de continuitate de business sunt elaborate și am inclus scenarii multiple, inclusiv consecinte ale epidemiei cu COVID-19 cu impact direct în business. Planurile vor fi activate în funcție de evoluția evenimentelor, astfel încât clienții băncii să nu fie afectați. În privința creșterii solicitărilor de retragere de numerar: CEC Bank are cea mai mare rețea teritorială din România și peste 1200 de bancomate în toată țara. Monitorizăm permanent acoperirea unor nevoi suplimentare de cash și suntem pregătiți 24/24 să operăm alimentări de bancomate. Nu există niciun risc de lichidate și economiile românilor a fost și vor continua să fie în siguranță la CEC Bank.

Pe fondul crizei epidemiologice cu COVID-19, CEC Bank, instituția financiară cu cea mai lungă tradiție și cea mai extinsă rețea din România, anunță că este pregătită să susțină amânarea pentru 30 de zile a plății ratelor la creditele acordate persoanelor fizice.

Măsura se aplică automat tuturor clienților care nu dispun în conturile deschise la Bancă, la data scadenței, de sumele aferente plății ratelor la credite și limite de credit prin carduri, fără a fi necesare demersuri suplimentare și este valabilă pentru toate creditele: pentru locuințe, pentru consum sau pentru limite de credit prin carduri. În același timp, Banca sfătuiește clienții care au acces la soluții de plăți la distanță (internet banking sau/și mobile banking), să își ramburseze ratele chiar și în această perioadă, având în vedere că la următoarea scadență vor avea o presiune mai mare asupra bugetului, având de rambursat și rata amânată, și rata scadență din luna respectivă.

În această perioadă, trebuie să dăm dovadă de responsabilitate și solidaritate și fiecare dintre noi poate contribui cu soluții în mod voluntar. Având în vedere contextul actual, am decis să acționăm proactiv pentru a veni în ajutorul clienților CEC Bank care trec printr-o situație dificilă în această perioadă. Astfel, CEC Bank a amânat pentru 30 de zile plata ratelor datorate de clienții persoane fizice, sperând ca astfel să contribuim, prin măsuri de distanțare socială, la reducerea răspândirii virusului. În funcție de cum evoluează situația, vom ajusta măsurile astfel încât să venim în ajutorul clienților noștri”, a declarat Bogdan Neacșu, președinte – director general al CEC Bank.

Astfel, clienții persoane fizice vor putea să-și plătească ratele oricând, în termen de maximum 30 de zile de la scadență. Pentru perioada de amânare de 30 de zile, nu se vor aplica penalități, iar clienții nu vor fi raportați la Biroul de Credit. Durata contractului va rămâne neschimbată, deci nu va fi necesară semnarea unor acte adiționale.

CEC Bank recomandă tuturor clienților ca în această perioadă să utilizeze canalele alternative, precum Mobile Banking și Internet Banking. Aceste platforme oferă acces la operațiunile bancare curente, precum transferuri către terți, plata facturilor, constituirea de depozite și plata ratelor la credite. Recent, banca a anunțat posibilitatea deschiderii conturilor la distanță, 100% online, inclusiv pentru clienții noi prin intermediul serviciului CEC IN.

În ceea ce privește clienții persoane juridice, CEC Bank este pregătită să vină în sprijinul celor care se confruntă cu dificultăți economice, cum ar fi suspendarea activității sau reducerea acesteia, în contextul actual. Comunicarea este esențială în această perioadă și de aceea, Banca recomandă clienților persoane juridice să contacteze Client Manager-ul lor dacă se confruntă cu probleme. Banca va căuta soluții personalizate pentru business-urile afectate și va trata cu celeritate fiecare caz și situație în parte.

OTP BANK

OTP Bank România anunţă măsuri pentru clienții cu credite în derulare persoane fizice, IMM-uri și Corporații, în contextul răspândirii virusului COVID-19.

Date fiind condițiile specifice fiecărui segment de clienți, am adoptat o serie de măsuri personalizate, astfel:

 

Pentru clienții persoane fizice:

  • Pentru toți clienții persoane fizice care dețin credite de nevoi personale, cu sau fară ipotecă, sau credite ipotecare, inclusiv Prima Casă, acordate anterior datei de 20.03.2020, OTP Bank România oferă posibilitatea plății ratelor la scadență sau oricând ulterior până la data de 29 mai 2020, fără trecerea la restanță și aplicarea de penalități de întârziere. Astfel, încurajând distanțarea socială și evitarea deplasărilor care nu sunt strict necesare, OTP Bank oferă această soluție clienților care nu pot asigura la data scadențelor lunare sumele necesare pentru rambursarea ratelor în  perioada 24.03 – 29.05.2020.
  • Clienții care nu pot asigura în contul curent sumele necesare achitării celor 2 sau 3 rate scadente în aceasta perioadă, folosind operațiuni de la distanță, ca de exemplu: încasarea salariului în contul OTP Bank, depunerea ratelor la ATM-urile OTP de tip cash-in, transfer bancar dintr-un cont deschis la o alta bancă, opțiunea „Magnetul de bani” disponibilă prin serviciul OTPdirekt, etc., nu vor acumula penalități și nu vor înregistra zile de întârziere pentru respectivele sume.
  • Clienții aflați în imposibilitatea achitării integrale a ratelor acumulate în această perioadă, sunt rugați să se adreseze din timp băncii pentru a găsi împreună cea mai bună soluție individuală fără niciun fel de costuri suplimentare. În caz contrar, punerea în întarziere se va face începând cu prima scadență lunară ulterioară datei de 29.05.2020 pentru toate sumele acumulate și neachitate până în acel moment.
  • În funcție de evoluția situației generale, termenul menționat mai sus (29.05.2020) ar putea fi extins.

Pentru clienții persoane juridice, IMM-uri și Corporații:

  • Există soluții pregătite pentru situațiile speciale în care, din motive obiective, nu se pot prelungi facilitățile revolving conform prevederilor contractuale, unul dintre motive fiind imposibilitatea deplasării reprezentanților clienților la bancă, în vederea semnării documentației contractuale.
  • Suntem conștienți că anumite segmente de activitate sunt puternic afectate și în consecință suntem pregătiți  cu acele soluții care să permită partenerilor noștri să depășească această perioadă. În cazul persoanelor juridice, soluția optimă este de a aplica măsuri personalizate, astfel că ne dorim să analizăm punctual nevoia fiecărui client.

“Băncile, mai mult ca oricând, trebuie să acționeze cu responsabilitate față de economia locală și cu înțelegere față de clienții lor. În acest context sensibil pentru noi toți, vrem să fim alături de clienții noștri și să colaborăm cu ei pentru a depăși, împreună, mai ușor, o perioadă de grea încercare. Vom fi deschiși și alături de ei, având în minte importanța continuității afacerilor în România.”, a declarat Gyula Fatér, CEO OTP Bank România. 

OTP Bank România rămâne alături de toți clienții săi și este determinată să asigure continuitatea activităților bancare, prin toate canalele disponibile. În actualul context, recomandăm clienților noștri  să folosească preponderent serviciile bancare la distanță, respectiv cele telefonice, online (Internet Banking și Mobile Banking) și pe e-mail, care le vor permite acestora accesul cu angajații băncii.

În această perioadă, responsabilitatea OTP Bank este de a proteja clienții și angajatii băncii. În acest sens, salariații noștri vor avea un program de muncă flexibil sau vor lucra de la distanță, tocmai pentru ca activitatea să se desfășoare în cele mai bune condiții.

Pentru a contacta OTP Bank în acest scop, vă rugăm să folosiți:

  • Adresa de email office@otpbank.ro
  • Numărul de telefon TELVERDE 0800 88 22 88, gratuit din orice rețea fixă sau mobilă din România, sau numărul +4021 308 57 10, dacă vă aflați în altă țară, de luni până vineri, între orele 8:30 – 21:00.

FIRST BANK

FIRST BANK reduce orarul de funcționare al sucursalelor sale. Setul de măsuri implementate de First Bank în contextul Covid 19 implică și soluții personalizate pentru plata ratelor la credite/ banking la distanță / protecție sporită pentru clienți și angajați

Unitățile First Bank își modifică programul de lucru cu publicul începând din, 24.03.2020, pe fondul creșterii numărului de cazuri de îmbolnăvire cu noul coronavirus. Pentru a-și proteja clienții și angajații din unitățile teritoriale, banca a decis ca sucursalele sale să funcționeze în intervalul 10am – 16pm. Sucursala First Bank din Baneasa Shopping City este indisponibilă pe perioada închiderii centrului comercial (23 martie – 16 aprilie).

Această măsură suplimentară completează setul de initiațive adoptate de bancă pentru siguranța clienților și angajaților săi:

Soluții individuale de plată a ratelor la credite pentru clienți: First Bank propune soluții personalizate clienților care semnalează dificultăți generate de pandemia COVID -19. Au fost deja implementate amânări la plata ratelor la credite pentru companiile puternic afectate.

Banking la distanță: First Bank oferă soluții de banking la distanță pentru desfășurarea sănătoasă a operațiunilor bancare curente: platforma de internet și mobile banking, care acoperă întreaga arie de servicii și produse bancare, inclusiv plata taxelor si impozitelor locale prin secțiunea integrată ghișeul.ro, precum și platforma VideoBank, cu acces direct la un reprezentat al băncii prin video call.  https://www.firstvideobank.ro/

Măsuri de protecție pentru angajați: O serie de măsuri de prevenție și informare au fost luate încă dinainte de confirmarea primului caz de coronavirus pe teritoriul României. Împreună cu partenerii din sistemul de sănătate privat au fost făcute informări interne constante cu privire la modul în care COVID-19 poate fi prevenit prin măsuri de igienă zilnică. Pentru angajații din sucursale au fost achiziționate suplimentar produse speciale de dezinfectare. Au fost instalate dispensere cu substanțe dezinfectante speciale, la care au acces atât angajații, cât și clienții băncii. Pentru a minimiza riscul îmbolnăvirilor a fost introdus programul de lucru flexibil astfel încât angajații care au copii pot lucra de acasa, iar 50% dintre angajații First Bank pot lucra de la distanță.

First Bank va respecta cu responsabilitate toate recomandările și obligațiile anunțate de autorități și își va alinia măsurile astfel încât să își sprijine atât angajații cât și clienții.

GARANTI BBVA

Garanti BBVA îşi anunţă clienţii că împrumutaţii persoane fizice care au probleme din cauza epidemiei de coronavirus pot beneficia de amânarea plăţii a trei rate la toate tipurile de credit. IMM-urileşi alte persoane juridice care întâmpină dificultăţi sunt rugate să ia contact telefonic sau online cu banca pentru soluţii amiabile.

Garanti BBVA încurajează toţi clienţii să utilizeze canalele digitale, prin serviciul de internet banking şi aplicaţia de mobile banking, pentru a realiza preponderent tranzacţiile de acasă, anunţă Garanti Bank pe pagina sa de Facebook. Pentru persoanele fizice, cu credite ipotecare sau de nevoi personale, care sunt în carantină, auto-izolare sau afectaţi temporar de Covid-19: trebuie să contacteze telefonic agenţiile de care aparţin/la care plătesc ratele sau prin e-mail la contact@garantibbva.ro. „În baza cererilor putem amâna plata ratelor cu până la 3 luni. Clienţii noştri care fac această solicitare vor fi informaţi individual pe canalul de comunicare ales care sunt următorii paşi”. Pentru persoanele juridice: „dacă sunteţi în carantină, auto-izolare sau întâmpinaţi alte probleme ce vă împiedică să achitaţi la timp creditele, vă rugăm să contactaţi agenţia de care aparţineţi prin telefon sau e-mail, pentru a găsi împreună o soluţie favorabilă”, postează banca pe pagina sa de Facebook.Pe de altă parte însă, banca informează că reţeaua de agenţii Garanti BBVA este funcţională conform orarului standard. Totuşi, banca încurajează mai departe utilizarea canalelor digitale pentru transfer de fonduri, plăţi de facturi sau alte tranzacţii necesare pentru a evita vizitarea agenţiilor în aceasta perioadă, dacă nu este absolut necesar.

BANCA ROMÂNEASCĂ

În contextul evoluției răspândirii virusului Covid19, Banca Românească a întreprins toate demersurile și a luat toate măsurile solicitate atât de autoritatea de reglementare și supraveghere, cât și de autoritățile publice în vederea protejării publicului și a propriilor angajați și pentru asigurarea bunei desfășurări a activității băncii.   În ceea ce privește posibilitatea creșterii ratei de nerambursare, facem mențiunea că, în activitatea curentă a oricărei bănci sunt aplicate metode specifice de testare a unor situații excepționale care ar putea determina fie majorarea ratei de nerambursare, fie creșterea solicitărilor de retrageri de numerar, cu diverse scenarii de răspuns. În acest moment de exemplu, indicatorii de lichiditate ai Băncii Românești sunt la un nivel de patru ori mai mare decât cerințele minime, prin urmare suntem în măsură să onorăm solicitările de retrageri de numerar.

CREDIT EUROPE BANK

În contextul actual general, Credit Europe Bank vine în sprijinul clienților săi persoane fizice care dețin credite ipotecare și sunt afectați de pandemia de COVID-19 cu posibilitatea de a-și amâna ratele la cerere. Totodată, Banca implementează o măsură adițională de protecție și decide suspendarea inițierii de noi proceduri de executare silită a clienților persoane fizice.

În cazul clienților persoane fizice care dețin credite ipotecare și sunt afectați direct de epidemia de COVID-19 cu privire la plata ratelor, Credit Europe Bank oferă soluții de la caz la caz, în baza cererilor, iar clienții sunt informați de bancă de pașii și documentația necesară pentru fiecare solicitare primită.

Credit Europe Bank recomandă totodată clienților utilizarea canalelor online alternative (cum ar fi Internet Banking) pentru a evita deplasarea la unitățile CEB unde este permisul accesul a maximum 3 clienți în același timp în contextul dat și apelarea serviciului de call center CEBLine la 0801.000.000 (număr apelabil din reţeaua Telekom România) sau 0750.000.000 (număr apelabil din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă, inclusiv internaţional), disponibil non-stop.

PATRIA BANK

În contextul dificil prin care România si românii trec zilele acestea, Patria Bank este solidară cu toți clienții și își manifestă suportul și intenția de a le fi alături și a găsi împreună cele mai bune soluții pentru a trece cu bine această perioadă.

“Suntem o bancă cu o istorie de peste 20 ani, în care dezvoltarea de relații apropiate, implicarea și responsabilitatea guvernează tot ceea ce facem, inclusiv modul în care ne raportăm la contextul actual nemaîntâlnit. Avem un grad de flexibilitate ridicat, demonstrat prin modelul de busines specific aplicat în microfinanțare și în agricultură, unde finanțarea, rambursarea si soluțiile de susținere a cashflow-ulu țin cont de activitatea sezonieră. Lucrăm cu oameni și pentru oameni, clienți persoane fizice, antreprenori, mici și foarte mici, colegi și, în această situație nouă pentru noi toti, ne dorim să fim utili și de ajutor, conștienți fiind de încărcătura emoțională puternică a momentului.” a menționat Daniela lliescu, CEO Patria Bank.

Astfel, pentru sprijinirea clienților, o serie de măsuri și solutii sunt disponibile a fi accesate, atunci când aceștia au nevoie:

  • Antreprenorilor IMM și Microîntreprinderilor care beneficiază de linii de finanțare revolving scandente în următoarele 3 luni și care nu se află deja într-un proces de remediere sau restructurare a creditelor existente, le vom facilita reînnoirea acestor finanțări;
  • Antreprenorii IMM și Microîntreprinderile direct afectați prin reducerea activității vor putea beneficia de amânare la plată și reeșalonarea ratelor, potrivit situației specifice a fiecăruia;
  • De asemenea, pentru clienții persoane fizice care au fost afectați semnificativ prin reduceri temporare sau permanente ale veniturilor, prin pierderea locului de muncă sau probleme grave de sănătate sunt disponibile soluții potrivite de reeșalonare pentru perioade de până la 3 luni.

Totodată, suntem solidari și salutăm inițiativele luate de colegii de breaslă și ne manifestăm deschiderea spre cooperare și colaborare pentru a ne susține clienții și a proteja stabilitatea sistemului, în bună coordonare cu autoritatea de reglementare ” a mai declarat Daniela Iliescu, CEO Patria Bank.

Clienții afectați sunt invitați să contacteze banca prin call center 0800.310.410 (număr apelabil gratuit național) sau  +40 372 271 403 (tarif normal, apelabil internațional), de L-V: 09:00 -19:00, precum și prin e-mail la info@patriabank.ro și să comunice situațiile cu care se confruntă în vederea găsirii împreună a unor soluții adecvate situației lor individuale specifice sau de business.

FNGCIMM

Impactul COVID-19 asupra mediului de afaceri este încă la început iar continarea activităţii şi finanţarea companiilor, vor fi priorităţile perioadei următoare, pentru mediul de afaceri şi cel financiar.

În aceste condiţii, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), în conformitate cu misiunea să şi cu mandatul acordat, va susţine în totalitate măsurile Guvernului României ce au ca scop sprijinirea mediului de afaceri.
FNGCIMM poate acorda sprijin companiilor şi sectorului financiar prin preluarea parţială a riscurilor de credit, facilitând în acest fel accesul la finanţare în condiţii şi la costuri cât mai avantajoase. Finanţarea investiţiilor sau a activităţii curente a IMM-urilor, pe perioade scurte, medii sau lungi, se poate face solicitând băncilor partenere accesarea garanţiilor financiare oferite de FNGCIMM. Procesul de acordare va fi simplu şi rapid, pe baza aceleiaşi documentaţii solicitate la acordarea creditului, fără alte deplasări sau costuri suplimentare.
„Garanţiile financiare sunt instrumente anticiclice intens utilizate în atenuarea şocurilor economice asupra mediului antreprenorial, cu efecte semnificative în perioadele de criză şi post-criza, iar din această perspectivă, îi asigurăm pe toţi beneficiarii şi partenerii noştri ca FNGCIMM oferă un parteneriat solid pentru continuarea activităţii companiilor. Transmitem acelaşi mesaj de susţinere şi pentru clienţii noştri, care au achiziţionat Prima Casă, Prima Maşină sau au accesat programul guvernamental, Investeşte în tine.”, a declarat Dumitru Nancu, director general FNGCIMM.
FNGCIMM încurajează finanţatorii parteneri să acorde facilităţi de amânare la plată a ratelor pe o perioadă de 1-3 luni, pentru a veni în sprijinul beneficiarilor vulnerabili în această perioadă. Măsură este menită să preîntâmpine înregistrarea de restante la plata ratelor scadente din creditele garantate în cadrul Programului Prima casă şi să conducă la evitarea executării garanțiilor. Finanţatorii parteneri sunt invitaţi să dea dovadă de flexibilitate în relaţia cu beneficiarii Programului Prima Casă oferindu-le soluţii de rescadentare a ratelor din credit, amânare la plată sau suspendarea platii ratelor, cu oferirea de perioade de graţie de până la 3 luni. În contrapartidă, FNGCIMM va da dovadă de aceeaşi flexibilitate în privinţa extinderii perioadei de valabilitate a garanţiilor acordate în cadrul Programului Prima casă şi a creditelor acordate IMM.
Precizăm că sunt în lucru măsuri extinse de restructurare a creditelor de tip Prima casă şi sunt analizate posibile intervenții legislative efectuate asupra HG 717/2009 şi legislaţiei terţiare incidente programului. De asemenea, se fac eforturi la nivel instituţional pentru identificarea şi implementarea măsurilor  menite să preîntâmpine executarea garanţiilor acordate în cadrul Programului Prima Casă.
În cazul în care perioada de valabilitate a garanțiilor este inferioară limitei maxime de 360 de luni, amânarea la plată a ratelor se poate implementa fără modificări legislative și fără a fi necesară încheierea unui act adițional la contractul de garantare.
În ceea ce priveşte prelungirea valabilitaţii garanţiilor acordate în favoarea întreprinderilor mici şi mijlocii peste scadenta finală a creditului garantat, aceasta se va modifica de la 30 zile la 90 zile, fără percepere de comision de garantare pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
Intervalul de referinţă cuprinde o perioadă de 60 de zile calendaristice începând cu data de 17.03.2020 până la data de 16.05.2020, perioada de prelungire tehnică fiind acordată tuturor finanţatorilor cu care sunt semnate convenţii de finantare-garantare.
Garanţiile ce fac obiectul prelungirii tehnice sunt garanţii emise de FNGCIMM SA IFN din surse proprii, în favoarea băncilor finanţatoare, a căror perioada de valabilitate expira în intervalul de referinţă 17.03.-16.05.2020. Pentru perioada de prelungire tehnică, FNGCIMM SA IFN nu percepe comision de garantare.
De asemenea, termenul de transmitere a documentelor necesare completării dosarelor cererilor de plată se prelungeşte de la 60 zile calendaristice la 120 zile calendaristice, pentru toate cererile de plată înregistrate la Fond până la data de referinţă şi/sau intrate în intervalul de referinţă.

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0