Cristian Nae, Director general, TechVentures Bank: Avem o abordare ambițioasă pentru continuarea dezvoltării în zona digitală

Cristian Nae, Director general, TechVentures Bank: Avem o abordare ambițioasă pentru continuarea dezvoltării în zona digitală

Pentru menținerea stabilității financiare și pentru protejarea intereselor clienților și ale Băncii este esențial un management eficient al riscurilor, după cum spune directorul general al TechVentures. „Principalele riscuri cu care se confruntă sistemul bancar sunt riscul de credit, riscul de piață, riscuri operaționale, de conformitate, reputaționale. Pentru gestionarea cât mai eficientă a acestora, TechVentures Bank a implementat un cadru solid de gestionare a riscurilor, ce include politici, norme și proceduri adecvate pentru evaluarea și monitorizarea acestora”. Desigur, odată cu creșterea dependenței de tehnologie și cu accelerarea digitalizării, băncile au devenit mai vulnerabile la atacuri cibernetice, prin urmare se impun măsuri mai ales preventive și, ca urmare, „în ceea ce privește riscurile venite din mediul cibernetic, TechVentures Bank identifică constant noi soluții de a le ține sub control”, mai ales că banca s-a concentrat, în 2023, pe investiții în digitalizare, inovare și simplificare.

(Interviu publicat în revista Piața Financiară nr. 9/2023)

Cum apreciați anul 2022 din punctul de vedere al activității și rezultatelor TechVentures Bank? Cum au fost primele 8 luni ale anului curent?

 Anul 2022 a fost un an plin de provocări pentru TechVentures Bank. Ne-am axat pe consolidarea bazei de capital și îmbunătățirea calității activelor pentru asigurarea dezvoltării viitoare – un obiectiv important și constant al nostru. Banca a inițiat proiecte strategice de transformare IT, care sunt în plin proces de implementare și care au înregistrat până acum un progres important. Facem tot posibilul să finalizăm aceste proiecte până la finalul acestui an, inclusiv implementarea unui nou core-banking inovativ.

În prima parte a anului 2023 ne-am concentrat pe investiții în digitalizare, inovare și simplificare pentru a putea oferi clienților noștri o experiență mai bună și mai ușoară cu produsele și serviciile bancare. Ne focusăm pe oferirea de noi facilități clienților în realizarea plăților, cum ar fi SANB (Serviciul Afișare Nume Beneficiar), care are ca scop prevenirea fraudelor și reducerea tranzacțiilor eronate, Alias Pay, o modalitate ușoară de transfer bancar pe baza numărului de telefon mobil și efectuarea de plăți instant. Pentru anul viitor vizăm dezvoltarea unei platforme digitale de schimb valutar, care va permite clienților efectuarea de tranzacții spot, forward sau futures.

 Riscurile care pândesc bankingul continuă să persiste și să se diversifice. Cum vedeți managerierea acestora cât mai eficientă? Cum pot fi ținute sub control riscurile venite dinspre mediul cibernetic?

Un management eficient al riscurilor în sectorul bancar este esențial pentru menținerea stabilității financiare și pentru protejarea intereselor clienților și ale Băncii. Principalele riscuri cu care se confruntă sistemul bancar sunt riscul de credit, riscul de piață, riscuri operaționale, de conformitate, reputaționale. Pentru gestionarea cât mai eficientă a acestora, TechVentures Bank a implementat un cadru solid de gestionare a riscurilor, ce include politici, norme și proceduri adecvate pentru evaluarea și monitorizarea acestora. Totodată, Banca monitorizează în mod constant toate activitățile și portofoliul Băncii pentru a identifica timpuriu orice potențial risc.

În ceea ce privește riscurile venite din mediul cibernetic, TechVentures Bank identifică constant noi soluții de a le ține sub control. Se știe că, odată cu creșterea dependenței de tehnologie, băncile devin mai vulnerabile la atacuri cibernetice, prin urmare se impun măsuri mai ales preventive. Printre măsurile luate de TechVentures Bank pentru întărirea securității cibernetice se numără investițiile în sisteme de protecție și efectuarea de sesiuni de informare și educație pentru angajați și clienți. În prezent, una dintre cele mai populare infracțiuni cibernetice este phishing-ul, prin care clienții pot ajunge la pierderi financiare importante. Pentru a preveni acest tip de fraudă instruim angajații și educăm clienții punându-le la dispoziție informații pe website-ul Băncii și pe paginile de Social Media, dar și în cadrul unor newslettere informative periodice care să îi învețe cum să nu cadă în capcana banking phishing-ului.

 Profitabilitatea sistemului bancar a fost foarte bună în ultima perioadă: cum pot fi ținuți sub control indicatorii de eficiență și respectiv calitatea portofoliului de credite?

Pentru a menține sub control indicatorii de eficiență și calitatea portofoliului de credite este important să se implementeze și să se urmărească o strategie eficientă și o serie de practici precum diversificarea portofoliului de credite, supravegherea și gestionarea prudentă a creditelor, stabilirea și respectarea unor standarde stricte de creditare, monitorizarea constantă a calității activelor și multe altele. De asemenea, o atenție deosebită ar trebui alocată automatizării proceselor din bănci. Consider că implementarea AI în industria bancară poate aduce beneficii semnificative într-un timp scurt, prin creșterea eficienței, o analiză mai bună și mai rapidă a datelor și poate conduce la îmbunătățirea experienței clienților.

 Cum abordați problema creditării și ce credeți că se va întâmpla în lunile ce urmează? Cât de mult pot prelua canalele alternative din activitatea de creditare și tot ceea ce este legat de aceasta?

 În ultimii ani, băncile au mizat pe promovarea canalelor alternative în relația cu clienții. Digitalizarea în banking a făcut posibilă realizarea de operațiuni fără vizite fizice în sediile bancare. Cu toate acestea, mulți dintre clienți încă simt nevoia să meargă la unitățile bancare fizice pentru anumite operațiuni. Suntem de părere că modul de interacționare cu banca trebuie să fie decizia clientului și nu invers. Nu îl putem forța să folosească doar digital banking sau doar unitățile fizice. Prin urmare, credem că este necesar să păstrăm un echilibru. Dorința noastră este de a le oferi clienților soluții variate: creditare în varianta clasică, prin prezența în unitățile fizice, dar și prin canalele alternative (online banking), cel puțin pentru anumite tipuri de credite.

 Ce credeți că va întâmpla pe viitor cu ratele dobânzilor la credite și respectiv depozite? Unde se plasează noua normalitate, din punctul de vedere al costului banilor?

 Este dificil să previzionăm evoluția ratelor dobânzii în viitor, deoarece aceasta depinde de o serie de factori economici și geopolitici care pot varia considerabil. Totuși, nu ne așteptăm ca Banca Națională a României (BNR) să majoreze rata dobânzii de politică monetară peste pragul de 7.00%, pe care îl menține încă de la începutul acestui an.

 Referitor la noua normalitate din punctul de vedere al costului banilor, este posibil să asistăm la o mai mare volatilitate în viitor, determinată de contextul macroeconomic, de conflictele internaționale, dar și de dezvoltarea fintech-urilor.

 Care sunt demersurile băncii pe care o conduceți pe partea de sustenabilitate? Cum vedeți tranziția sistemului bancar către GREEN? Dar a economiei României?

 TechVentures Bank a luat deja mai multe măsuri pe partea de sustenabilitate și ne-am propus ca pe viitor să adoptăm o serie de practici pentru a deveni mai sustenabili. Printre măsurile deja luate se numără reducerea amprentei de carbon prin operațiunile bancare proprii (printăm mult mai puține materiale, suntem atenți la consumul de energie), finanțare verde (acordăm credite pentru mașini electrice, finanțăm companii care montează panouri fotovoltaice etc.), încheierea de parteneriate și colaborări în domeniul GREEN (ne-am afiliat programului Casa Verde 2023).

Pedala digitalizării rămâne apăsată la podea în sistemul bancar: prin ce a punctat recent Techventures Bank la acest capitol și ce aveți în lucru pentru următoarea perioadă? 

 Digitalizarea este unul dintre obiectivele noastre cel puțin pe termen mediu. Urmărim să creăm soluții bazate pe tehnologie și accesibile online pentru a îmbunătăți experiența clienților, pentru eficiență operațională și pentru a oferi soluții inovatoare. De exemplu, până la finalul acestui an vom lansa noi aplicații de Internet și Mobile Banking, care vor oferi clienților o experiență îmbunătățită și sigură și acces la noi servicii de interes, cum ar fi plățile instant. De asemenea, lucrăm la dezvoltarea și lansarea unui nou website, mult mai intuitiv și interactiv, lansarea procesului de deschidere conturi 100% online, atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice, implementăm o serie de API în colaborare cu fintech-uri de renume.

 Ce așteptări aveți de la cea de a doua parte a anului 2023 și cum priviți 2024?

 Pentru finalul anului 2023, ne dorim să accelerăm procesul de digitalizare, să creștem portofoliul de clienți și să extindem parteneriatele cu diverse instituții și furnizori de tehnologie. În ceea ce privește 2024, avem o abordare ambițioasă pentru continuarea dezvoltării în zona digitală, cu produse noi care să ne diferențieze față de concurență și să fie în linie cu așteptările clienților noștri. Suntem încrezători că toate aceste investiții se vor vedea în loializarea clienților existenți și rezultatele financiare obținute.

 Mihai Săndoiu

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0