Cum putem îmbunătăți stagiile de practică în banking ale studenților în contextul pandemiei COVOD19

Cum putem îmbunătăți stagiile de practică în banking ale studenților în contextul pandemiei COVOD19

Prof. univ. dr. Bogdan Căpraru

Creșterea calității stagiilor de practică a devenit o preocupare tot mai intensă, atât pentru universități, cât și pentru partenerii de practică. O dovadă în acest sens este și proiectul „Simulator de Cariera” este finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, axa prioritară Educație și Competențe, care, luna aceasta, se apropie de final. Liderul de proiect este Fundația Dreptul la Educație, iar ca parteneri, cei care au asigurat pregătirea teoretică, dar și practică a studenților și integrarea lor pe piața muncii au fost Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (pe care am reprezentat-o în calitate de coordonator partener), Universitatea Ștefan cel Mare Suceava și OTP Bank România SA. Astfel, pe parcursul a doi ani, 130 de studenți de la specializările de Finanțe și bănci licență și master de la cele două universități, au avut posibilitatea de a urma un stagiu de practică în cadrul rețelei OTP Bank din cele două centre universitare.

Începând cu a doua parte a lunii martie 2020 și odată cu extinderea pandemiei COVID 19 la nivelul țării noastre, stagiile de practică din cadrul acestui program au fost reorientate în mediul on-line. În urma experienței din derularea activităților de practică, a feed-back-ului tutorilor și a studenților, precum și a altor stakeholderi participanți în cadrul evenimentelor proiectului (mese rotunde, workshopuri)) sau care au răspuns la diverse chestionare implementate de-a lungul perioadei de desfășurare a proiectului, am desprins o serie de recomandări de îmbunătățire a activităților de practică studențească în domeniul bancar. Sintetic, le prezentăm în cele ce urmează.

  • Derularea stagiilor de practică ar trebui realizată într-o manieră hibridă (o prezență în bănci și în mediul online prin rotație), presupunând implicarea studenților pe task-uri clar definite și cu urmărirea atingerii obiectivelor;
  • Universitățile împreună cu partenerii de practică ar trebui să pună tot mai mult accent pe dezvoltarea de competențelor studenților de tip soft-skills – tehnici de comunicare directă sau mijlocită prin aplicații și dispozitive online;
  • Atât universitățile, cât și partenerii de practică, ar trebui să accelereze procesul de digitalizare în procesele de învățare și dezvoltare a resurselor umane (utilizarea de platforme de învățare la distanță, tutoriale video, teste de evaluare a cunoștințelor, abilităților și atitudinilor specifice);
  • În cadrul stagiilor de practică ar trebui integrate sesiuni video care să simuleze exerciții din „viaţa reală”, tutoriale, jocuri de rol făcute online. Sunt recomandate aplicații gen Zoom, Microsoft Teams, Webex, Skype etc, care oferta interacțiune video și auditiva. De asemenea, se sugerează utilizarea variantelor demo ale aplicațiilor bancare (cele de deschidere conturi, plăți, creditare etc). Toate aplicațiile utilizate în derularea proceselor de practică trebuie să fie „prietenoase”;
  • Corelarea și integrarea orarului mentorului cu cel al studenților constituie punctul de plecare esențial în procesul de învățare din programul de practica.
  • În cadrul stagiilor de practică trebuie facilitat accesul la informație concisă, structurată. Tehnologia poate fi un mare plus în procesul de învățare cu condiția de a se transmite și experiențele pozitive, lucrurile să fie însuflețite cu aportul personal al tutorelui;
  • Va trebui avut în vedere explicarea/conștientizarea avantajelor și beneficiilor digitalizării în aceste procese de practică/internship și identificarea eventualelor dezavantaje deopotrivă, împreună cu studentul, pentru a reuși împreună în combaterea sau diminuarea lor.
  • Trebuie pus accent foarte mult pe comunicarea între tutore și student. Este imperativă obținerea în permanență a unui feed-back de la studenți, în special prin discuții „one-to-one”. Discursul trebuie adaptat pentru a face mai atractivă prezentarea la distanță și pentru a ține conectat studentul la problematica expusă. De asemenea, este necesară insuflarea unui sentiment de încredere studentului.
  • Sunt recomandate prezentarea de testimoniale ale studenților care au derulat deja stagiile de practică și organizarea de workshop-uri video împreună cu unele întâlniri în sucursale.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0