de Daniel Oanță
Rezistența societății la o majorare a TVA este de înțeles, pentru că ea afectează toți consumatorii. Mărirea TVA, este hiperbolizată ca efect asupra prețurilor și minimizată ca efect în creșterea veniturilor bugetare. Cu toate acestea în condițiile în care măsurile de reducere a cheltuielilor bugetare nu vor da rezultatele scontate, pentru că și acestea vor fi puternic contestate, majorarea TVA va deveni inevitabilă, pentru că plățile curente nu vor mai putea fi suportate, iar împrumuturile vor avea costuri prohibitive.
În discursurile televizate impactul creșterii cotei de TVA cu n puncte procentuale apare ca o imagine catastrofală cu creșteri explozive ale prețurilor și nu doar TVA este prezentată așa ci orice altă taxă. Nu doar că scenariile depășesc impactul direct asupra prețurilor, de să zicem 2 puncte procentuale, ci se vorbește lejer de dublări de prețuri și așa mai departe. Acest mod de a prezenta lucrurile este însă total fals. În realitate, transferul în prețuri și tarife a TVA este absolut improbabil să fie complet și nici nu are loc imediat.
Acest transfer este dependent de mulți alți factori ignorați în defavoarea realității și pentru exacerbarea emoției. El este dependent de factori cum sunt tipul produsului, concurența din piață pentru produsul/serviciul respectiv, puterea de cumpărare a clientelei și multe altele. Acum câteva zile am purtat o discuție pe facebook cu cineva care mi spunea aproape furios ca o majorare de TVA nu va aduce venituri bugetare suplimentare și că cine crede altceva e prost (prostul eram eu, dar persoanele de față cum se știe se exclud) Adevărul este că cel puțin pe termen scurt este imposibil ca veniturile să nu crească pentru că există produse cu cerere inelastică precum combustibilii sau tutunul de exemplu, dar mai sunt și altele.
Cei care prevestesc explozii de preț în cazul creșterii TVA, pe de altă parte susțin paradoxal și că nu vor crește veniturile bugetare, deși contradicția logică este evidentă. Adevărul este însă că nici explozia prețurilor nu apare, iar veniturile bugetare cresc cu siguranță. În medie, estimările privind transferul mediu al unei creșteri de TVA este între 60 și 85% la sută în primele 6 luni. În termeni de inflație, la o majoarea cotei standard cu 2 puncte procentuale, impactul asupra inflației anuale este undeva de 0.8 la sută foarte departe de dublările de prețuri și exploziile devastatoare de la TV și alte media.
De ce este așa și nu altfel? Din cauza diferențelor majore în elasticitatea cererii pentru diversele mărfuri și produse (te poți abține să te tunzi, dar e mai greu cu benzina, energia și tututnul) și din cauza concurenței. Dacă cererea este deja slabă pentru un anumit produs sau inflația este deja mare ceea ce caracterizează exact un anumit contezt macroeconomic, este mult mai probabil ca firmele să treacă doar parțial TVA în prețuri pentru a nu pierde din vânzări. Altminteri, s-ar confrunta cu pierderi sau chiar cu falimentul. Ca să luăm un exemplu mult discutat zilele astea e improbabil că editurile să transfere total sau parțial TVA-ul în prețuri pentru că nu se află într-o situație de monopol, iar vânzările sunt deja anemice.
Spre deosebire de produsele de lux unde transferul poate fi total din cauza potenței financiare a clientelei, în ce privește produsele esențiale ( de exemplu alimente) transferul în prețuri poate fi doar parțial sau chiar amânat. Trăim totuși într-o economie de piață. N-aș vrea să se-nțeleagă din acest text că sunt un susținător al creșterii TVA, dar văd la televizor prezentări și scenarii apocaliptice și sfătuiesc pe toată lumea să nu-și taie totuși venele dacă această majorare va surveni.
COMMENTS