SAL-Fin, o soluție în avantajul consumatorului de servicii financiare

SAL-Fin, o soluție în avantajul consumatorului de servicii financiare

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a organizat, vineri, 15 martie 2024, la Palatul Parlamentului, simpozionul cu tema Protejarea consumatorului – Mecanismul SAL-Fin de soluționare alternativă a litigiilor în piața financiară non-bancară, celebrând astfel Ziua mondială a drepturilor consumatorilor. 

În cadrul conferinței a fost evidențiat faptul că publicul larg are la dispoziție o modalitate simplă, gratuită și la îndemână, SAL-Fin, pentru a rezolva rapid și eficent orice neînțelegere pe care o poate avea cu firme din piața asigurărilor, piața de capital sau cea a pensiilor private. 

Conciliatorii SAL-Fin sunt cei care identifică și propun soluții atunci când nici consumatorul, nici furnizorul de servicii financiare nu găsesc o rezolvare a disputelor care pot apărea pe parcursul derulării unui contract. Peste 90% dintre soluțiile SAL-Fin au fost acceptate de părți, iar consumatorii au obținut, de cele mai multe ori, sume de bani în plus față de ofertele inițiale ale companiilor. 

Dincolo de acest aspect practic, SAL-Fin poate fi considerat și un demers de educație financiară, întrucât contribuie în mod evident la o înțelegere mult mai adecvată a produselor și instrumentelor financiare.

„Protejarea drepturilor consumatorilor și educația financiară sunt două direcții strategice de acțiune pentru ASF, care contribuie în egală măsură la stabilitatea și la dezvoltarea piețelor supravegheate și reglementate de Autoritate. Drumul spre o piață matură are nevoie de implementarea întregului ansamblu de linii strategice de la educație financiară la modernizarea cadrului legislativ, de la supraveghere prudențială la digitalizare“, a declarat Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Alexandru Petrescu.

De asemenea, în cadrul simpozionului a fost subliniată importanța pe care soluționarea alternativă a litigiilor o poate avea în crearea unei relații echitabile între consumator și furnizorul de servicii și produse financiare non-bancare.   

„Consumatorii trebuie să aibă la îndemână cele mai adecvate și rapide soluții pentru rezolvarea disputelor care pot apărea în relația cu entitățile din piața financiară-non bancară. Mecanismul SAL-Fin de soluționare alternativă a litigiilor este unul cu reale beneficii pentru utilizatorii de servicii financiare, un instrument care și-a dovedit eficiența în cei opt ani de la înființare“, a spus Prim-vicepreședintele ASF, domnul Gabriel Avrămescu.

Evenimentul organizat de ASF a adus la aceeaşi masă reprezentanți ai Guvernului României, ai autorităților și asociațiilor cu atribuții în protecția consumatorilor, reprezentanți ai asociațiilor de consumatori de servicii financiare, ai asociațiilor profesionale din piața financiară non-bancară, precum și persoane reprezentative din domeniul educației financiare. Printre participanți s-au numărat: Florin Spătaru, Consilier de stat pe probleme economice în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului, Dan-Virgil Pascu, Vicepreședintele Consiliului Concurenței, Sebastian Ioan Hotca, Vicepreședintele ANPC, Alexandru Ciuncan, Președintele UNSAR, Horia Gustă, Președintele Asociației Administratorilor de Fonduri din România, Radu Hanga, Președintele Bursei de Valori București, Dorel Duță, Președintele UNSICAR și Sorin Mierlea, Președinte InfoCons.

SAL-Fin este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor care organizează și administrează proceduri SAL, pe domeniile în care ASF are competență, și este unica entitate la nivel național membră a rețelei europene de profil FIN-NET. Dezvoltarea capacității SAL-Fin vine atât în sprijinul consumatorilor, prin reducerea timpului de soluționare a unui dosar, cât și în sprijinul comercianților, care au astfel la îndemână o modalitate eficientă de a rezolva eventualele dispute cu clienții.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0