Ultimii din UE și la „educația prin muncă, pentru muncă”

România figurează pe ultimul loc între statele UE și la proporția tinerilor care învață și sunt angajați, potrivit datelor Eurostat pentru anul 2021. Cu un procentaj de doar 2%, ne plasăm sub Slovacia (4%), Ungaria și Bulgaria (ambele cu câte 5%), la mare distanță de media europeană în materie, situată la 23%.

Tineri care studiază, după statutul pe piața muncii, 2021

Indicatorul este calculat pentru grupa de vârstă 15 – 29 de ani iar participarea pe piața muncii se stabilește atât pentru cei care lucrează efectiv cât și pentru cei care caută activ o slujbă și sunt disponibili să înceapă lucrul. Această din urmă categorie reprezintă 3% per total UE, în timp ce 73% dintre tineri rămân în afara forței de muncă (96% în cazul României).

Pentru referință, menționăm că topul celor care studiază și lucrează este dominat de țările nordice, cu Olanda (70% !!), Danemarca (49%) și Germania (42%) pe primele trei locuri, în pofida nivelului de trai ridicat. Ceea ce arată că hotărâtoare sunt sistemele naționale de educație și formare pentru muncă, precum și factorii socio-culturali.

Mai mult, contrar uzanțelor de la noi, deși există mai multe slujbe part-time, de week-end sau speciale pentru studenți, cele mai mari procentaje de persoane de 15-29 ani care caută de lucru se regăsesc în Suedia (14%), Finlanda (9%) și Olanda (7%). Cu țara noastră pe ultimele locuri, undeva în jur de 1%, alături de Cehia, Ungaria și Croația.

De altfel, suntem dați ca exemplu (reprezentativ, dar cu conotații negative) pentru o grupă de state din care mai fac parte, în afară de cele trei țări menționate mai sus, Bulgaria, Polonia și Slovacia. Unde suprapunerea între sudiu și muncă este foarte redusă și sunt foarte puțin slujbe part-time sau pentru studenți disponibile.

 

Gruparea tinerilor europeni după nivelul șomajului și ponderea celor care studiază și lucrează simultan, 2021

Trăsătura definitorie a țărilor din acest grup se poate observa în benzile foarte subțiri de culoare portocaliu deschis (student and apprentice employed, adică studiu și muncă simultan) și portocaliu roșcat (unemployed, nor student or apprentice, adică neînscris la șomaj deși nu studiază).

Populația tânără după educare și participarea pe piața muncii, România 2021

Trăsătura definitorie a țărilor din acest grup se poate observa în benzile foarte subțiri de culoare portocaliu deschis (student and apprentice employed, adică studiu și muncă simultan) și portocaliu roșcat (unemployed, nor student or apprentice, adică neînscris la șomaj deși nu studiază). Prima caracteristică este foarte departe de situația din țările nordice, reprezentate de Olanda, căreia i se adaugă cele scandinave, Islanda și Elveția.

În mod evident, resursa umană este mult mai bine folosită în țările mai dezvoltate, cu o calitate ridicată a vieții, și explică succesul acestora în creșterea nivelului de trai peste media UE. Ceea ce am putea prelua critic, pentru a folosi o expresie de dinainte de 1989, când „educația prin muncă, pentru muncă” părea să fie doar o simplă expresie a limbii de lemn.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0