Benoit Catel, Preşedinte Volksbank: Culisele negocierilor pentru cea mai mare vânzare de active

interviuleditiri

Preşedintele Volksbank România, Benoit Catel, ne-a dezvăluit, în cadrul unui interviu, detalii despre cea mai mare tranzacţie de pe piaţa bancară privind vânzarea unui portofoliu de credite neperformante în valoare de 490 de milioane de euro către un consorţiu format din fonduri de investiţii. În urma acestei tranzacţii, Volksbank va avea o rată a creditelor neperformante de sub 7%, printre cele mai reduse din piaţă, astfel că va putea să se concentreze pe finalizarea procesului de transformare într-o nouă bancă de retail, cu servicii moderne pentru persoane fizice, companii şi IMM-uri.

Investiţii în unităţi, training, un nou sistem IT

 

Benoit Catel ne-a detaliat mai întâi stadiul proiectului iniţiat în urmă cu 3 ani, acela de a face din Volksbank o nouă bancă, una adevărată, de retail, cu servicii de calitate pentru persoane fizice şi IMM-uri, proces care presupune investiţii importante în infrastructură, în resursele umane, în sistemul informatic, precum şi în marketing şi imaginea băncii. Până acum au fost investite 9 milioane de euro în reţea, aproape 10 milioane de euro în IT, la care se adaugă investiţiile în marketing. „În primul rând, investim în reţeaua de unităţi: în 2012 am renovat 12 unităţi, iar anul trecut numărul unităţilor renovate a ajuns la 116, dintr-un total de 135, valoarea investiţiilor ridicându-se la 10 milioane de euro anul trecut. Este important ca atât clienţii, cât şi angajaţii să lucreze în bune condiţii. Şi organizarea unităţilor a fost complet schimbată, pentru a corespunde noilor proceduri de lucru implementate în cadrul băncii, care pun clienţii în centrul preocupărilor. În acelaşi timp, investim şi în angajaţii băncii, astfel încât aceştia să ofere servicii de calitate şi să devină cât mai eficienţi: în 2013, numărul orelor de training a crescut foarte mult, la circa 10.000 de zile de training, întrucât credem că este important să avem consilieri bine pregătiţi pentru a răspunde nevoilor clienţilor”, spune şeful Volksbank. El precizează că banca a investit şi într-un nou sistem IT, ce va fi implementat pe parcursul următorilor 2 ani, până la mijlocul lui 2015. „Am luat decizii importante începând cu 2013: am ales o nouă aplicaţie de core banking, care ne va permite să ne atingem obiectivele în privinţa produselor şi serviciilor oferite din perspectiva unei bănci adevărate de retail, cu servicii atât pentru persoane fizice, cât şi pentru companii şi IMM-uri”, spune Benoit Catel. Se lucrează şi la îmbunătăţirea imaginii băncii, prin investiţii în marketing care vizează remodelarea brandului Volksbank. „Există 2 indicatori principali care arată cum suntem percepuţi: primul este recunoaşterea mărcii, iar rezultatele sunt foarte bune, pentru că 97% dintre români au recunoscut marca Volksbank, iar asta se datorează investiţiilor în comunicare, în imagine şi campaniilor publicitare. Ca bancă de retail, este important să ai o marcă puternică. Al doilea indicator este intenţia de a cumpăra un produs al Volksbank, iar aici avem o rată de 8% din totalul celor chestionaţi, care reprezintă foarte mult pentru piaţa bancară din România, cu 40 de bănci active. De exemplu, din 10.000 de potenţiali clienţi, 800 ar dori să cumpere un produs de la noi”, adaugă Catel.

30.000 de clienţi au ales Volksbank

 

Volksbank s-a concentrat în 2013 pe trei elemente de bază, şi anume achiziţia de clienţi, atragerea de depozite şi vânzarea de credite. „Am reuşit anul trecut să atragem 30.000 de clienţi noi, în creştere cu 19%, o cifră destul de mare. Cu toate acestea, încă nu avem suficient de mulţi clienţi pentru o bancă de mărimea noastră, ţinând cont de numărul de sucursale şi de numărul de angajaţi”, spune Benoit Catel. Preşedintele Volksbank susţine că sunt importante canalele de distribuţie a serviciilor bancare, astfel că acum există un bun balans între serviciile furnizate în cadrul unităţilor băncii şi cele accesate prin internet, în special pentru operaţiuni. Banca se concentrează pe segmentul clienţilor cu venituri medii şi peste, care folosesc intens internetul, de altfel şi viitorul banking-ului fiind tot online, potrivit lui Catel.

În privinţa depozitelor, după ce în 2011 au fost în scădere, iar în 2012 au înregistrat o uşoară creştere, Volksbank a reuşit în 2013 să le majoreze volumul cu 390 milioane euro, stocul acestora depăşind 1 miliard de euro. Cum? „Fireşte că este uşor să-ţi creşti volumul de depozite plătind o dobândă mare, însă noi nu am mers pe o strategie agresivă de preţ, ci urmăm piaţa, chiar dacă oferim dobânzi puţin mai mari decât media pieţei. Astfel că, atunci când dobânda medie a pieţei scade, reducem şi noi dobânda, dar cu o întârziere de una sau două luni. Aceasta este strategia noastră”, spune Benoit Catel. Banca şi-a diminuat astfel costurile avute cu plata dobânzilor la depozite cu 1,4 puncte pe parcursul ultimului an, ceea ce înseamnă că a reuşit să atragă mai multe depozite, cu costuri în scădere.

În privinţa creditelor, banca a reuşit anul trecut să acorde finanţări noi de 144 de milioane de euro persoanelor fizice şi companiilor, soldul total al creditelor ajungând la 2,5 miliarde de euro. „Stocul de credite este în scădere, în condiţiile în care trebuie să fie echilibrat cu volumul de depozite. Pe de altă parte, stocul nu trebuie să scadă prea mult, trebuie reînnoit, chiar dacă nu mai suntem atât de activi în credite ipotecare, ci mai mult pe credite de consum şi pentru companii”, precizează Catel.

Stocul de neperformante, în scădere

 

În timp ce pe piaţa bancară se menţine tendinţa de creştere a creditelor cu întârzieri la plată, stocul de credite neperformante al Volksbank a fost stabil în ultimii doi ani, iar în 2013 a început să scadă puţin, cu 8,8%, ajungând sub 600 de milioane de euro. „În acelaşi timp, avem o rată de acoperire cu provizioane foarte ridicată, de 84% conform IFRS, cu mult peste media pieţei, iar conform RAS este mult mai ridicată, ceea ce a afectat puternic rezultatele băncii. Suntem eficienţi şi în recuperare, anul trecut am recuperat 87 de milioane de euro de la clienţii rău-platnici. În privinţa creditelor noi, gradul de neperformanţă este foarte redus, însă trebuie să plătim în continuare preţul pentru creditele acordate în trecut”, spune Benoit Catel. „Avem un sprijin puternic din partea acţionarilor, care ne-au ajutat să investim şi în acelaşi timp ne-au asigurat un grad ridicat de solvabilitate, de 18,6%, după o majorare a capitalului băncii cu 120 de milioane de euro în 2013. Rata de solvabilitate a Volksbank este cu mult peste media bancară, o rată foarte confortabilă pentru noi în perspectiva noului an”, adaugă el. Raportul credite-depozite a scăzut de la 600% în 2011 la 250% în prezent, în concordanţă cu strategia pe care o implementează banca, de a atinge un echilibru între resursele atrase şi cele acordate, astfel că la finalul acestui an, raportul va fi aproape de 200%. „În acest an vrem să acordăm credite cu o valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, faţă de 150 milioane anul trecut, şi să atragem un volum asemănător de depozite, care vor ajunge astfel la stoc total de 1,2 miliarde euro, faţă de 2,5 miliarde stocul în credite. Stocul de împrumuturi va mai scădea în urma vânzării de credite neperformante, urmând a ajunge aproape de 2 miliarde de euro, aşadar vom atinge un raport credite-depozite în jur de 200% la finalul lui 2014, targetul final fiind de 100%”, precizează şeful Volksbank. Creditele noi acordate în acest an vor fi distribuite în proporţie de 60% pentru persoane fizice şi 40% pentru companii. O problemă moştenită din trecutul Volksbank, care s-a concentrat aproape exclusiv pe activitatea de creditare, este nivelul foarte redus al veniturilor din comisioane, a căror pondere trebuie majorată semnificativ. Banca a reuşit să o dubleze anul trecut, de la 6% la 12% din totalul veniturilor, însă este încă departe de media sistemului bancar.

Costul riscului, în scădere semnificativă

 

Benoit Catel precizează că, în 2013, Volksbank a avut o pierdere în jur de 100 de milioane de euro, principalele cauze fiind două: vânzarea portofoliului de credite neperformante şi veniturile în scădere, deşi cheltuielile cu provizioanele au înregistrat o scădere semnificativă. „Vânzarea stocului de neperformante a adus o pierdere de 91 de milioane de euro, în principal din diferenţa dintre RAS şi IFRS, ceea ce înseamnă că nu are un impact asupra capitalului, întrucât pe RAS acestea au fost deja provizioane, iar acum se transferă şi pe IFRS. Este aşadar un efect singular – fără consecinţe asupra situaţiei financiare, contabilizându-se pentru anul precedent. Aşadar, banca nu este încă profitabilă, în condiţiile în care am crescut ponderea acoperii cu provizioane a neperformantelor, iar veniturile din dobânzi sunt în scădere, ca urmare a reducerii portofoliului de credite”, adaugă şeful Volksbank.

El precizează că s-a reuşit, în acelaşi timp, reducerea semnificativă a costului riscului, de la 200 de milioane de euro în 2011, la 65 de milioane de euro în prezent. „Însă în acest an, cu veniturile înregistrate în prezent şi cu un cost al riscului normal, de 2% din expunerea totală, vom putea deveni profitabili din punct de vedere operaţional. Pe de altă parte, dacă investim mult, implicit avem şi costuri, care sunt necesare pentru reconstrucţia băncii şi care afectează rezultatul general al băncii. Avem aşadar o îmbunătăţire semnificativă a situaţiei băncii, ca urmare a unui management mai eficient al riscului. Dar rezultatul nu este satisfăcător, în principal din cauză că suntem încă în faza de investiţii, în care trebuie să atragem mai mulţi clienţi şi să ne majorăm veniturile”, adaugă şeful Volksbank. El precizează că bilanţul băncii este într-o scădere firească, ca efect al reducerii cu 8% a stocului de credite, iar pe de altă parte depozitele au crescut cu 47%. În acelaşi timp, au fost prelungite linii de finanţare de la acţionari, în valoare de 1,6 miliarde de euro, pe lângă majorarea de capital. „Aceasta înseamnă că avem susţinerea totală din partea acţionarilor pentru finanţarea necesară pentru următorii 6 ani. Totuşi, ţinta este să ajungem să ne finanţăm în principal de pe piaţa locală, aşa cum procedează o parte dintre marile bănci locale”, adaugă Catel. În acest an, Volksbank îşi va schimba şi modul de organizare, având în vedere că până acum s-a aflat într-un proces de reaşezare, iar acum urmează o perioadă de clădire a noii bănci. Din iulie, Volksbank va avea 5 zone de business, dintre care două de vânzări, una pentru persoane fizice şi alta pentru companii şi IMM-uri. „Vom avea şi o zonă de risc mai puternică, iar zona de restructurare a creditelor va dispărea odată cu vânzarea portofoliului de vânzare a creditelor neperformante, devenind o simplă divizie”, spune Catel.

Detaliile tranzacţiei de vânzare a portofoliului de credite neperformante

 

Volksbank urmează să vândă un portofoliu de neperformante cu o valoare netă de 490 de milioane de euro, cea mai mare tranzacţie de pe piaţa bancară de până acum, la care banca lucrează de 9 luni. „Încă nu este finalizată complet, suntem în faza de verificare a tuturor documentelor. Motivul pentru care vindem acest portofoliu este în linie cu obiectivul final al acţionarilor, acela de a vinde Volksbank România. Dar cu un portofoliu de credite neperformante de 600 de milioane de euro, banca nu poate fi atractivă pentru un potenţial cumpărător. Un investitor nu vrea să cumpere credite neperformante, ci o bancă într-o situaţie bună de creştere pe piaţă. Tranzacţia ne va permite, pe de altă parte, să ne ocupăm de investiţiile necesare pentru dezvoltarea băncii, în reţea, în oameni, în IT, pentru a o transforma într-o bancă adevărată. Dacă aş face o comparaţie cu băncile care sunt de vânzare în România: majoritatea acestora sunt bănci goale, fără active sau clienţi, astfel că acestea îşi vând în mare doar licenţa. Strategia noastră este însă diferită, şi anume de a pune la dispoziţia noului acţionar uneltele perfecte cu care să poată funcţiona şi care să fie folosite de către viitorul proprietar. Acesta va putea cumpăra nu doar licenţa băncii, ci şi cotă de piaţă, clienţi, angajaţi care să conducă banca, profil bun de risc, abilitatea de a atrage noi clienţi, o structură informatică performantă. Cumpără ceva care funcţionează, iar noi demonstrăm că începem să activăm ca o bancă normală. Cumpără, de asemenea, şi potenţialul de dezvoltare a băncii ca o bancă de retail importantă, pentru clienţi persoane fizice şi IMM-uri, nu doar cu credite ipotecare, ca în trecut”, explică Benoit Catel.

Atunci când ai 600 de milioane de euro credite neperformante, adaugă el, administrarea acestora îţi consumă mult timp şi resurse, întrucât este vorba de mii de credite ce trebuie urmărite şi recuperate în cadrul proceselor de insolvenţă a companiilor sau de executare silită a persoanelor fizice, inclusiv prin vânzarea proprietăţilor imobiliare ale acestora. „Ar fi nevoie de cel puţin 10 ani pentru a scăpa de aceste credite neperformante, timp în care am fi împiedicaţi să ne concentrăm pe construcţia noii bănci”, spune şeful Volksbank. Acţionarul a fost de acord cu noua strategie, de curăţare a portofoliului de creditele neperformante, dar şi-a pus şi problema costului acestuia. „Noi am spus că există un cost, însă odată asumată respectiva pierdere, scăpăm de o problemă importantă şi ne putem concentra pe dezvoltarea băncii”, spune Catel. Acţionarii au fost de acord, astfel că s-a trecut la testarea pieţei pentru găsirea potenţialilor cumpărători, proces care a durat 6 luni. „Am vrut să lucrăm doar cu nume mari de companii, astfel că tranzacţia va fi făcută cu companii importante, este vorba de un consorţiu la care participă fonduri de investiţii internaţionale, de pe piaţa europeană şi americană. Am primit 15 oferte de cumpărare, apoi am trecut la următoarea fază, în care am început negocierile cu un consorţiu format din fondurile care au făcut o alianţă, pentru a fi într-o poziţie mai bună, întrucât aveau nevoie de capital, de finanţare şi de infrastructura necesară administrării portofoliului cumpărat. Au format o echipă cu care am negociat tranzacţia”, spune Catel. „Preţul este în concordanţă cu aşteptările acţionarilor şi în acord cu ceea ce vrem să facem în următoarele 24 de luni, să vindem banca. Acţionarii s-au uitat la preţ şi au fost de acord că este unul care corespunde cheltuielilor pe care le-am fi avut dacă administram intern respectivele credite neperformante. Preţul nu poate fi dezvăluit, însă şi pentru cumpărător preţul a fost convenabil, întrucât acesta a avut în vedere ca în final să obţină un profit după administrarea portofoliului pe o perioadă de 10 ani. Cred că la finalul lunii martie vom semna acordul de vânzare, astfel că bilanţul băncii va fi mult mai curat şi atrăgător. În consecinţă, rata de neperformanţă va ajunge sub 7%, printre cele mai bune din piaţă”, adaugă şeful Volksbank.

Cum sunt afectaţi clienţii băncii

 

Chiar şi după această curăţare a bilanţului băncii, Volksbank încă va mai avea de lucru pentru a deveni profitabilă. „În principiu avem infrastructura necesară, în care încă mai investim, dar nu avem venituri suficiente, de aceea vrem să creştem numărul clienţilor şi să majorăm numărul de produse pe care le vindem fiecărui client”, spune Catel. În privinţa modului în care vor fi afectaţi clienţii de vânzarea creditelor, preşedintele Volksbank spune că toţi aceşti clienţi se află deja într-o relaţie specială cu banca, sunt în procesul de executare silită, pentru că nu îşi plătesc ratele la bancă, având întârzieri de peste 3 luni la plată. Ei vor fi informaţi că procedura de executare silită nu va mai fi derulată de bancă, ci de cumpărătorul neperformantelor. Contractul va fi transferat de la Volskbank la cumpărător. „Aşadar, situaţia nu se va schimba, întrucât cumpărătorul va face acelaşi lucru pe care l-am făcut şi noi, adică va încerca să recupereze datoria”, precizează şeful Volksbank. Cumpărătorul portofoliului de neperformante are acelaşi interes cu al băncii, să recupereze banii împrumutaţi şi, de aceea, Catel nu crede ca va exista o schimbare a modului de abordare a clienţilor cu credite neperformante.

Compoziţia portofoliului vândut este 80% persoane fizice şi 20% credite corporate imobiliare, fiind vorba exclusiv de clienţi cu peste 3 rate neplătite, cu peste 90 de zile întârziere, aflaţi în procedura de executare silită. „Fireşte că sunt unii cu mult mai mari întârzieri, clienţi care nu au plătit din 2009 sau 2010, deci pot fi întârzieri uriaşe ale rambursărilor de credite”, precizează Benoit Catel.

„Vom fi bine poziţionaţi pentru vânzare”

 

Volksbank va rămâne în final cu un portofoliu de neperformante în valoare de 100 de milioane de euro, astfel că speră ca şi costul riscului să scadă semnificativ. „Însă vânzarea neperformantelor nu este suficientă pentru a deveni profitabili, de aceea trebuie să creştem şi mai mult activitatea noii bănci. Dar acest lucru necesită timp, pentru că de fapt noi am intrat pe această piaţă în urmă cu doi ani, de când am lansat noua ofertă de produse şi servicii. De atunci ne-am stabilizat, am reuşit să acoperim ceea mai mare parte a costurilor, însă în continuare trebuie să ne dezvoltăm şi să continuăm să investim”, precizează Catel. El susţine că strategia nu are la bază o politică agresivă de preţuri. „Nu cred că e corect să atragi un client plătindu-i o anumită sumă pentru deschiderea unui cont, noi vrem să-l câştigăm oferindu-i servicii de calitate, consultanţă adecvată şi o dobândă bună pentru depozite”, adaugă Catel.

Pentru aceasta, adaugă el, banca are nevoie de un sistem IT de calitate, unităţi care să arate bine, produse simple care să-i permită să le vândă corect, clienţilor potriviţi. „Aceasta face parte, de fapt, din noua noastră cultură de risc, pentru că nu vrem să ne întoarcem la situaţia din 2009”, adaugă şeful Volkbank.

Benoit Catel precizează că termenul pentru vânzarea băncii este finalul lui 2015 sau 2016. „Dacă analizăm care ar putea fi situaţia băncii în acel moment, cu un bilanţ curat, cu un nou sistem IT, o echipă pregătită, cu creşterea numărului clienţilor, cu o structură financiară bine echilibrată, o cotă de piaţă semnificativă, deşi mică, cred că acestea sunt avantaje importante. În doi ani putem ajunge la o cotă de piaţă de 2% la depozite şi de 3-4% la credite, la care se adaugă o bază de clienţi solidă, o nouă cultură de risc, aşadar putem avea o situaţie foarte bună şi să devenim atractivi pentru un cumpărător”, spune el. „În doi ani, situaţia va fi mult diferită, pentru că se va finaliza curăţarea băncii, astfel încât noua bancă va avea o mare oportunitate de a creşte şi mai mult. Aşadar, situaţia este foarte convenabilă pentru noi, nu suntem presaţi şi cred că acţionarii au luat o decizie foarte bună, de a transforma banca într-una universală, astfel că după ce procesul se va finaliza, nu vor fi multe bănci de vânzare în România atât de bine poziţionate ca noi”, adaugă Catel.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0