Banner Leasing 2025

Schimbare de perspectivă! BNPL, instrument de wellbeing financiar pentru Gen Z

Schimbare de perspectivă! BNPL, instrument de wellbeing financiar pentru Gen Z

         

Pentru generațiile mai tinere precum Gen Z (cei cu vârste de până la 28 de ani) succesul financiar nu mai înseamnă neapărat acumulare de valori, ca în cazul generațiilor care îi preced, ci este direct corelat cu stabilitatea financiară. Un studiu publicat de revista Forbes evidențiază o schimbare semnificativă de perspectivă în cazul Generației Z. În contextul general al creșterii costurilor vieții și instabilității, acest grup demografic se concentrează în primul rând pe strategii de bunăstare financiară care pot să reducă stresul și să aibă un impact pozitiv asupra sănătății emoționale.

În loc să urmărească îmbogățirea, precum generațiile precedente, Gen Z se concentrează pe strategii de obținere a bunăstării financiare care pot reduce stresul și optimiza echilibrul mental. Adevăratul succes financiar nu se referă neapărat la capacitatea de câștig, ci la o relație sustenabilă cu banii, care să susțină echilibrul mental. În acest context, alternativa de plată BNPL câștigă din ce în ce mai mult teren. Conform Explodingtopics.com, în 2025, ponderea Gen Z în utilizarea BNPL este estimată la 47,4 %, față de 36,8 % în 2021.

„Și în România, Gen Z este unul dintre grupurile demografice cu cea mai mare rată de adopție a plății amânate BNPL (Cumperi acum, plătești mai târziu). Gen Z are o relație mai conștientă și mai deschisă cu banii. Este o generație preocupată de self-care financiar, pentru care a avea grijă de finanțe este parte integrantă dintr-un stil de viață echilibrat. Percep BNPL ca pe un instrument de control, care asigură flexibilitate în gestionarea cheltuielilor, oferă transparență, termene personalizate și costuri clare. La acestea se adaugă accesibilitatea digitală, prin aplicațiile integrate”, spun reprezentanți ai fintech-ului Mokka.

Stilul de viață sănătos include și o relație echilibrată cu banii

Studiul menționat de Forbes arată că, din punctul de vedere al Gen Z, un stil de viață sănătos include și reducerea anxietății financiare, iar planificarea inteligentă a bugetului devine un punct important pe agenda de îngrijire personală.

„Planificarea cheltuielilor cu BNPL este eficientă pentru a reduce anxietatea financiară, pentru că efortul bugetar devine astfel mai sustenabil. Achiziția unui laptop sau a unei vacanțe, costurile unui abonament la sală sau cele medicale nu mai sunt factori de presiune, pentru că împărțirea cheltuielor în rate personalizate oferă predictibilitate, control și autonomie”, subliniază reprezentantul Mokka.

BNPL, folosit în special pentru achiziții planificate

Studiile arată că Gen Z alege soluția de plată BNPL pentru a avea un control mai bun asupra bugetului, iar nu pentru cumpărături impulsive. Un raport Food and Wine arată că tinerii (americani) aparținând acestui grup demografic gestionează mai multe împrumuturi BNPL în același timp, iar 89% dintre ei efectuează plățile la data scadentă. Astfel, plata amânată este folosită cu responsabilitate, iar utilizatorii au beneficiul lipsei dobânzilor sau a unei dobânzi minime.

„Asistăm în mod cert la o importantă schimbare de perspectivă. BNPL devine o soluție prin care Gen Z își creează un stil de viață aliniat cu valorile sale, un instrument util pentru reducerea presiunii financiare”, mai spune reprezentantul fintech-ului Mokka.

 Despre Mokka

Mokka este un serviciu de top Buy Now Pay Later (BNPL), care oferă soluții de finanțare BNPL online și offline pentru comercianți și consumatori.

Mokka a dezvoltat soluții de plată BNPL inovatoare și flexibile, oferind clienților opțiunea de a face achiziții în magazinele online și offline și de a plăti alegând cele mai convenabile planuri de plată, care variază de la 30 de zile la 24 de luni.

Mokka a încheiat parteneriate cu peste 150 de retaileri activi pe piața din România, din cele mai populare categorii, precum modă, încălțăminte, articole pentru copii, electronice, bijuterii, mobilier, călătorii și altele. Comercianții care activează această metodă de plată înregistrează rate de conversie mai mari, o creștere a valorii medii a coșului de cumpărături și o apreciere a vânzărilor incrementale, consolidând în același timp loialitatea consumatorilor.

Mokka cooperează cu Lensa, Reserved, Cropp, Mohito, Sinsay, House, Ideall, Optiblu, F64, Aosom,Office Shoes, Savicki și mulți alții.