Un studiu realizat de Patria Credit arată impactul microfinanțării în viețile micilor antreprenori

Un studiu realizat de Patria Credit arată impactul microfinanțării în viețile micilor antreprenori

Despre viața în mediul rural și ce rol are microfinanțarea în viețile micilor antreprenori din mediile rural și urban mic există păreri diferite. Probabil cei mai mulți dintre noi suntem de părere că împrumuturile sunt folosite doar pentru a depăși perioadele dificile din activitatea afacerilor lor.

Studiul realizat de Fundația Patria Credit, la finalul anului 2022, a analizat pentru prima oară în România impactul social și economic al microcreditării din trei puncte de vedere: în ceea ce privește efectele acesteia asupra gospodăriilor, a micilor afaceri și, respectiv, a comunităților rurale și din urbanul mic. Studiul a fost realizat în rândul clienților Patria Credit IFN, autorități și actori locali din trei comunități unde instituția de finanțare este prezentă de peste 10 ani: două comunități rurale (comunele Matca, din județul Galați, și Scărișoara, din Olt) și Târgu Frumos, un oraș mic din județul Iași. Iar concluziile studiului dezvăluie o realitate neașteptată.

În primul rând, cei mai mulți dintre clienți chestionați declară că folosesc sumele împrumutate pentru investiții (79%) sau alte modalități de dezvoltare a afacerii (92%), iar fără aceste sume cei mai mulți dintre ai ar fi fost nevoiți să reducă activitatea. În comuna Matca, spre exemplu, numărul firmelor active în agricultură a crescut de 50 de ori între 2010 și 2021, în timp ce valoarea medie a creditului acordat de Patria Credit s-a triplat. Aceste premise arată faptul că, prioritar, microcreditarea este o sursă de creștere pentru micile afaceri din mediul rural și urban mic și devine o modalitate prin care comunitățile din care fac parte se dezvoltă.

Dezvoltarea micilor afaceri aduce cu sine și creșterea nivelului de trai, ce aduce schimbări și în nivelul de educație al membrilor comunităților. Aceștia ajung să investească mai mult în educație și să o prioritizeze în alegerile făcute. Studiul arată că, în comuna Scărișoara, copiii a peste 90% dintre clienții Patria Credit termină gimnaziul și pleacă să învețe la liceu. În comuna Matca, abandonul școlar a dispărut complet. Mai mult, niciuna din gospodăriile incluse în eșantion studiului nu a redus cheltuielile pentru educație, ci mai bine de două treimi din respondenți au declarat că au cheltuit mai mult pentru educația copiilor decât în anul anterior.

Rezultatele cercetării realizate de Fundația Patria Credit, printre clienții Patria Credit IFN, arată impactul social al microcreditării în comunități sau, altfel spus, ce aduce aceasta în viețile micilor antreprenori.

Realitatea prezentată de studiu a determinat Patria Credit IFN să creeze un nou produs, prin care micii antreprenori din mediul rural să continue să își extindă micile afaceri către următorul nivel. Creditul pentru investiții în terenuri agro oferă sprijin financiar pentru achiziția de noi terenuri, cu finanțare de până la 100%, perioada de rambursare este flexibilă și stabilită în funcție de specificul afacerii, în rate egale, sezoniere sau personalizate, iar termenul de rambursare al creditului este de cel mult șapte ani. Documentația este simplă și redusă – pentru întocmirea dosarului este analizată afacerea finanțată. Banii pot fi folosiți pentru achiziția de terenuri agricole, construcția și/sau achiziția de imobile (în scop comercial inclusiv ferme).

Dezvoltarea acestui produs vine în întâmpinarea nevoilor de dezvoltare a legumicultorilor și persoanelor preocupate în munca agricolă din zonele în care Patria Credit este prezentă – principalele bazine legumicole, de pe teritoriul României. Acesta susține extinderea afacerilor cu noi terenuri necesare muncilor agricole și dezvoltarea economiei în zonele rurale.

Rezultatele cercetării susțin aportul microcreditării și impactul său social, ce stau la baza misiunii și produselor elaborate de Patria Credit. Studiul propune și un toolkit de evaluare a impactului social al instituțiilor de finanțare, alcătuit din mai mulți indicatori grupați în trei dimensiuni: furnizarea de servicii financiare persoanelor/afacerilor mici din medii (categorii) vulnerabile, indicator ce arată gradul de incluziune financiară, calitatea vieții clienților, respectiv dacă la creditare au acces persoanele cu un nivel de trai mai scăzut și care ar avea dificultăți în a obține credite de la instituțiile bancare și, nu în ultimul rând, impactul finanțării, respectiv dacă microcreditarea ajută nu doar la creșterea bunăstării individuale, ci și a celei comunitare, prin stimularea ocupării, în special a femeilor.

Cei peste 20 de ani de experiență ai Patria Credit în microcreditare confirmă impactul social al acesteia, dar și nevoia continuă de măsurare a acestui impact. Implicarea în finanțarea micilor antreprenori, care de cele mai multe ori fac parte din grupuri vulnerabile și nu sunt eligibili pentru a primi finanțare din partea finanțatorilor tradiționali este un parcurs bine documentat. Toate acestea, alături de feedback-ul permanent primit din partea micilor antreprenori a dus la dezvoltarea de produse unice, specifice nevoilor acestora și a unui mod de lucru simplu și adaptat la realitatea în care își desfășoară activitatea.

 

 

 

 

 

 

 

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0