În 2017, pe creștere. Ce știm și ce nu știm despre leasing

În 2017, pe creștere. Ce știm și ce nu știm despre leasing

Volumele noi finanțate în leasing financiar în primele nouă luni din 2017 au înregistrat o creștere de 14% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, fiind estimate, la nivel de piață, la 1,7 mld. euro.

După o pauză de comunicare, Asociația Societăților Financiare – ALB România a venit recent cu date statistice pentru piața de leasing financiar, analizată din punct de vedere al finanțărilor noi rea­lizate în primele nouă luni din 2017. A fost înregistrat un trend ascendent, creșterea față de primele nouă luni din 2016 fiind de 14%. Valoarea bunurilor finanțate aferentă contractelor noi semnate în primele trei trimestre ale acestui an a fost, conform ALB, de 7,627 mld. lei, respectiv 1,7 mld. euro. Pentru întreg anul 2017, cifra estimată este de 2,2 mld. euro. Factorii de creștere au constituit finanțările în leasing financiar în sectorul autoturisme (+24% față de primele nouă luni ale anului trecut) și de vehicule comerciale ușoare (+27%). Legat de vehiculele comerciale grele, însă, trendul a fost inversat (-2%), cererea fiind anul acesta mai redusă comparativ cu 2016. Domeniul leasingului a fost influențat pozitiv de creșterea cererii pentru autovehicule noi, care au avansat cu 17% în primele trei trimestre ale anului. Cele second-hand au crescut cu 70%, conform informatiilor DRPCIV.

Așadar, mașinile rulate intrate anul acesta au explodat, multe dintre acestea având o vechime mai mare de zece ani. Trebuie precizat că astfel de rable, ajunse în România pe fondul eliminării la început de 2017 a timbrului de mediu, nu fac parte din targhetul firmelor de leasing, dată fiind vechimea acestora.

Leasingul pentru echipamente a avut o creștere moderată (+10%), pe măsura investițiilor realizate în diverse sectoare ale economiei. În cadrul acestora se disting însă echipamentele agricole, cu o creștere de 48%, în condițiile în care continuă să existe în piața locală firme de leasing dedicate finanțării acestui sector, la costuri fără concurență am putea spune, aflate într-o relație tradițională de business cu mari producători de utilaje agricole din străinătate.

Dacă ne referim la compoziția portofoliului de leasing financiar pentru noile finanțări, remarcăm creșterea cotei de piață pentru autoturisme și vehicule comerciale ușoare (38% din total), bunuri care au ocupat inclusiv poziția pierdută anul acesta de ve­hiculele comerciale grele. La rândul lor, echi­pa­mentele finanțate în leasing dețin cam un sfert din portofoliul de finanțări noi în leasing financiar, în vreme ce bunurile imobiliare nu au cunoscut nici în 2017 volume semnificative. Vorbim în continuare de o piață locală de leasing financiar denominată în euro (79% din total, însă în scădere față de 2015, când reprezentau 85%), în vreme ce finanțările în lei dețin cu puțin peste 20%. Legat de durata contractelor de finanțare în leasing financiar, nu au apărut elemente noi, media păstrându-se între 4 și 5 ani. Contractele noi mai mari de 5 ani, deși nu dețin ponderea, au cunoscut din punct de vedere numeric o mică creștere față de anul trecut. Nu știm ce stă în spatele acestui trend, dacă e vorba în principal de refinanțări sau de bunuri de valori mari, inclusiv imobiliare, care se pretează la astfel de contracte.

Valoarea medie a bunurilor finanțate de companiile de leasing membre ALB este de 127 mii lei, în scădere ușoară față de sfârșitul anului trecut. A crescut cu 12% valoarea medie a echipamentelor finanțate în leasing financiar, în vreme ce alte categorii de bunuri au înregistrat scăderi ale valorii finanțate.

 

Leasing sau credit IFN?

Am prezentat toate aceste cifre pentru că, pe de o parte, sunt singurele disponibile și reflectă evoluția pieței leasingului financiar în perioada analizată. În plus, au relevanță, membrii ALB România profilați pe activități multiple de creditare acoperind peste 90% din finanțările din industria leasingului. Ceea ce nu cunoaștem, nici din sursă ALB, nici din informațiile BNR privind IFN-urile, este cât anume din volumele noi de finanțare ale companiilor înregistrate la Banca Națională cu activități multiple de creditare reprezintă leasing financiar și cât credit IFN. Informațiile primite pentru lucrarea de față sunt sporadice în această privință.

Pentru BCR Leasing, de exemplu, activitatea de creditare deține o pondere de 33% în portofoliul companiei, cu mențiunea că aici intră și finanțarea de stoc a dealerilor auto cu care are încheiate parte­neriate. Țiriac Leasing are în portofoliu până în 5% credit IFN. „Având în vedere faptul că produsul de tip credit presupune un nivel mai redus de garantare a finanțării oferite clienților decât produsul de leasing, am considerat oportun să nu punem accentul pe creditare”, explică directorul general Mircea Dihel. BRD Sogelease a început să ofere servicii de creditare „la solicitarea clienților noștri și a pieței în general. Volumul de credite începe să crească în portofoliul nostru, dar produsul principal este și va fi leasingul financiar”, punctează directorul general Jan Kotik. Pentru Raiffeisen Leasing, însă, „creditul nu re­prezintă un obiectiv și compania nici nu dorește să intre pe această zonă în care banca din grup are competențe clare”, menționează noul director general Bob De Man. Pentru clarificare în domeniu, credem că viitoarele raportări ale ALB ar trebui să fie splitate, ca volume noi de finanțare, pe leasing financiar și credit IFN. Sunt, totuși, două produse distincte care ar trebui tratate ca atare.

 

Neperformanța, o necunoscută

În chip de concluzie, ar fi de subliniat că în 2017 piața de leasing locală s-a consolidat, principalii finanțatori au rămas aceiași, în vreme ce alți jucători, cum ar fi cei cu capital elen și nu numai, sunt de mai multă vreme în așteptarea unor investitori. Este clar că, date fiind rigorile suplimentare de reglementare ce vor veni pe viitor de la Banca Națională, viața acestora din urmă va fi din ce în ce mai grea și posibilitățile de a rămâne în Registrul Special (care urmează să se unifice cu cel General) se vor reduce simțitor.

Cât privește clientela de leasing, o parte din aceasta a fost fidelizată și are deja un istoric. Sunt acei clienți curtați de bănci și companii de leasing. Alta (nu știm în ce proporție) se zbate să-și achitele ratele sau solicită refinanțări. Nici asociația de profil, nici BNR nu ne-au putut furniza cele mai noi informații legate de finanțările neperformante din industria leasingului, care reprezintă de fapt piatra de încercare în domeniu. Ceea ce știm e că trecuta criză a lăsat în portofoliile unor mari firme de leasing locale mult prea multe contracte ne­performante, portofolii ce au putut fi „curățate” și aduse la un nivel cât de cât rezonabil în decurs de 6-7 ani.

Coralia Popescu

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0