Activele totale ale Raiffeisen Bank au crescut în 2020 cu 20%

Activele totale ale Raiffeisen Bank au crescut în 2020 cu 20%

  • Depozitele clienţilor au ajuns la 43,4 miliarde de lei în 2020, o creştere cu 21%, an la an;
  • Portofoliul de credite nete al băncii a fost de 28,6 miliarde de lei, cu 5% mai mult faţă de decembrie 2019;
  • Profitul net a scăzut cu 17% în 2020, comparativ cu 2019;

Raiffeisen Bank a încheiat anul 2020 cu o performanţă financiară bună, obţinând un profit net de 644 milioane de lei, cu 17% mai mic decât în 2019. Aceasta scădere a fost înregistrată, pe de o parte, din cauza evoluţiei economiei în an de pandemie, dar şi a politicii noastre conservatoare de provizionare a creditelor. În plus, Raiffeisen Bank a valorificat experienţa şi comportamentul său responsabil şi a venit cu soluţii eficiente în această perioadă, asumându-şi faptul că nu cifrele sunt cele mai importante, atunci când ne confruntăm cu o criză sanitară. Banca a luat măsuri constante şi rapide pentru a-şi sprijini clienţii şi partenerii: prin scutirea de comisioane pentru plăţile electronice, expedierea cardurilor prin curier, urgentarea plăţilor pentru furnizori sau digitalizarea rapidă a cât mai multor servicii pentru a limita riscul de contagiune.

„Suntem mulţumiţi de realizările noastre din 2020, un an care ne-a testat tuturor rezistenta şi ne-a adus provocări cu care nu ne-am mai confruntat până acum. Pentru noi prioritatea 0 a fost şi continuă să fie siguranţă clienţilor, partenerilor, a angajaţilor, dar în egală măsură şi sprijinirea economiei româneşti. În aceste circumstanţe, deloc obişnuite, am reuşit să creştem portofoliul de credite cu 5%, un raport credite/depozite de 66% şi să generăm o rentabilitate a capitalului (RoE) de 14%. Ce ştim sigur azi e că vom continua să finanţăm sustenabil economia romanescă pentru că băncile sunt parte din soluţie, iar potenţial de creştere economică există. Rata creditelor neperformante a evoluat mai bine decât ne aşteptam suntem la 3,8%, un nivel în scădere comparativ cu 2019. Rămâne de văzut cum va evolua calitatea portofoliilor de credite după ce vor expira moratoriile publice şi private. Dacă economia îşi va reveni în ritmul prognozat de analişti, cred că riscul deteriorării semnificative a portofoliilor de credite va fi mult diminuat”, a spus Steven van Groningen, preşedinte&CEO Raiffeisen Bank.

Activitatea de creditare a băncii a fluctuat puternic în 2020, de la primele trei luni aflate în linie cu aceeaşi perioadă a anului precedent, la un volum redus în trimestrul al doilea şi la volume lunare record în trimestrul al treilea. Pe ansamblu, anul 2020 a marcat o creştere cu 5% a portofoliului de credite nete, comparativ cu finalul lui 2019.

Întotdeauna în perioade de criză oamenii devin mai atenţi la cheltuieli şi economisesc mai mult, iar Raiffeisen Bank se bucura de încrederea clienţilor săi, aşa încât depozitele au înregistrat o creştere puternică cu 21%, în 2020 comparativ cu 2019.

Profitul net din 2020 a fost în scădere cu 17% faţă de 2019, pe de o parte pentru că ne-am luat măsuri suplimentare de prevedere pentru posibile deteriorări ale portofoliului de credite, dar şi pentru că ne-am preocupat să susţinem clienţii în această perioadă dificilă prin intermediul moratoriilor publice şi private, cu scutiri de taxe pentru plati electronice etc. Toate acestea au influenţat veniturile şi profitul băncii, chiar dacă activitatea de creditare a crescut într-un ritm susţinut în T3 şi T4 2020.

Venitul net din dobânzi a crescut uşor faţă de anul trecut, pe fondul unor volume mai mari de credite, în timp ce venitul net din comisioane a scăzut, an la an, cu 10%. Aceasta scădere a fost efectul unei activităţi tranzacţionale mai reduse în T2, din timpul stării de urgenţă, dar şi a migrării pe scară largă a clienţilor spre soluţii de plată online, mai ieftine şi mai eficiente. Venitul total al băncii a înregistrat o uşoară scădere de 2% în 2020 faţă de 2019, atingând nivelul de 2,6 miliarde de lei.

Cheltuielile operaţionale (de aproximativ 1,4 miliarde de lei) au crescut cu 4% faţă de anul 2019, mai ales pe cele două componente importante pentru strategia de dezvoltare a băncii, cheltuielile cu personalul şi cheltuielile legate de IT.

Creditarea a crescut la Raiffeisen Bank în 2020 pe toate segmentele de clienţi
Prin adaptarea continuă a soluţiilor de creditare destinate clienţilor persoane fizice, bancă a reuşit să înregistreze o performanţă record în a doua jumătate a anului 2020, atingând o cotă de piaţă a creditelor de consum de 24%, în august 2020, iar creditele imobiliare au avut o evoluţie similară faţă de 2019, în ciuda impactului COVID-19. De asemenea, Raiffeisen Bank s-a adaptat rapid la modificările legislative aduse de Regulamentul 8 BNR, oferind clienţilor posibilitatea de a-şi refinanţa creditele existente pe termene de creditare extinse până la 8 ani. Banca oferă posibilitatea clienţilor PF să contracteze un credit de nevoi personale 100% online, semnând actele la distanţă prin semnătură electronică calificată. În 2020, numărul clienţilor care au optat pentru Flexicredit 100% online a crescut cu 6% faţă de 2019, iar volumul creditelor iniţiate digital a crescut cu 14%.

Soldul creditelor pentru IMM-uri a crescut cu 12%
Segmentul IMM-urilor a înregistrat în 2020 o creştere a soldului creditelor de 12%, susţinută de programul IMM Invest, prin care peste 2.400 de companii au beneficiat de finanţări, dar şi de programele desfăşurate cu Fondul European de Investiţii (EIF), unde peste1.500 clienţi IMM au primit credite. Raiffeisen Bank participa la programul de scontare a adeverinţelor APIA, 848 de fermieri asigurându-şi în acest fel capitalul de lucru în toamna anului 2020. Prin programul „Factory by Raiffeisen Bank”, destinat startup-urilor, 112 antreprenori au primit finanţări pentru dezvoltarea ideilor lor. Iniţiativa susţine startup-urile româneşti orientate către inovaţie, contribuind la dezvoltarea unui ecosistem şi sprijinind o creştere economică sustenabila. Banca oferă de anul trecut opţiunea de plată în rate (3, 6, 9 sau 12 luni) pentru posesorii de card de credit Visa Business. E un produs unic în România, care oferă flexibilitate clienţilor companii în gestionarea eficientă a cheltuielilor lor.
Raiffeisen Bank a oferit soluţii de amânare la plată a ratelor pentru 1.800 clienţi ÎMM, iar pentru 1.600 de firme a acordat granturi prin participarea la implementarea schemei de sprijin financiar din fonduri europene nerambursabile. În aceste condiţii, numărul de clienţi ÎMM deserviţi de bancă a crescut cu 7%, apropiindu-se de cifră de100.000.
Clienţii Corporaţii şi-au continuat planurile de investiţii finanţate de bancă

Principala provocare în prima parte a anului 2020 a fost să asigurăm lichiditate şi protecţie afacerilor companiilor mari şi medii prin implementarea rapidă şi eficientă a unor măsuri care au inclus: moratorii, prelungiri de facilităţi, alternative digitale de colaborare la distanţă, consiliere permanenta privind fraudele electronice etc. În partea a doua a anului 2020, banca s-a concentrat pe oferirea de alternative de finanţare clienţilor corporaţii atât pentru capital de lucru,dar mai ales pentru investiţii. Corporaţiile beneficiază de avantajele programelor de finanţare derulate de Raiffeisen Bank, cum sunt cele europene, IMM şi COSME, cu costuri reduse pentru garanţii sau programul EximCovid, unde deja primele finanţări sunt la dispoziţia companiilor.

Criza sanitară a accelerat utilizarea plăţilor digitale
Numărul clienţilor digitali ai băncii (cei care folosesc aplicaţiile de online şi mobile banking) a ajuns în 2020 la 870.000. Tranzacțiile efectuate de persoanele fizice cu cardul de debit la POS au crescut cu 22% ca număr şi cu 20% ca valoare în anul trecut. Tranzacțiile cu cardul de debit efectuate online, în comerțul electronic, au înregistrat creşteri şi mai spectaculoase, s-au dublat ca număr şi au crescut cu peste 60% ca valoare, faţă de 2019. În acelaşi timp, numărul tranzatiilor de retragere de numerar de la bancomat a scăzut cu aproximativ 9%.
Tranzacţiile efectuate prin aplicaţiile de mobile şi internet banking au crescut cu 73%, astfel ca pe parcursul anului s-au înregistrat aproape 12 milioane de tranzacţii. Aplicaţiile sunt utilizate tot mai intens, numărul de logări zilnice fiind de la 800.000 până la 1 milion.
Serviciile de internet banking şi mobile banking sunt folosite activ de mai mult de 85% dintre clienţii persoane juridice ai băncii. În acelaşi timp, Raiffeisen Bank a investit în creşterea capabilităţilor digitale de interacţiune cu companiile, peste 98% dintre tranzacţiile pentru plăti şi schimburi valutare efectuându-se pe platforme digitale. De asemenea, bancă a implementat semnătură electronică, a optimizat serviciul de transport numerar, a simplificat procesele, iar toate aceste măsuri au contribuit la o experienţă mai bună a clienţilor, generând în acelaşi timp efecte de reducere a amprentei de carbon prin consum mai mic de hârtie şi combustibil.
Raiffeisen Bank continua să fie lider pe piața cardurilor de credit din România, cu un portofoliu de peste 540.000 carduri şi o cotă de piaţă de peste 18%, în creştere pe parcursul anului 2020. Portofoliul de carduri de credit co-brand cu eMAG a crescut cu 30% în 2020, până la 60.000 cârduri. Peste 200.000 clienţi Raiffeisen Bank au ales să utilizeze plată cu cardul sau telefonul prin RaiPay, Apple Pay şi Garmin Pay. Numărul de carduri de debit active a trecut de 2 milioane.

Investiţiile consistente în soluţii de automatizate pentru numerar, cu disponibilitate 24/7 şi tendinţa populaţiei de a-şi migra plăţile curente în mediul digital au permis reducerea treptată, în cursul anului 2020, a numărului unităţilor băncii care derulează operaţiuni manuale de procesare numerar, la aproximativ 200 de unităţi. În consecinţă, în peste 40% dintre unităţile băncii angajaţii noştri se pot concentra pe activităţi de consiliere şi servisare, cu valoare adăugată mai mare pentru clienţi.

Inovaţia şi sustenabilitatea sunt priorităţile băncii

Raiffeisen Bank a accelerat în 2020 proiectele de inovaţie şi digitalizare, atât în zona produselor şi serviciilor oferite clienţilor, cât şi în ariile de administrare a datelor şi automatizări de procese. În T4 o platformă de creditare ÎMM online end-to-end, realizată împreună cu partenerul Qualitance, a fost testată cu succes cu un număr limitat de clienţi şi va fi extinsă către întreg portofoliul de companii ÎMM în 2021. De asemenea, o echipă mixtă, din mai multe ţări unde e prezent grupul Raiffeisen Bank Internaţional, a realizat şi testat o platformă de schimb valutar în timp real, Rflex, lansată de asemenea către un număr restrâns de clienţi la începutul anului 2021.

“Oricât de dificilă a fost pentru noi toţi pandemia, am încercat să vedem şi oportunităţile şi să accelerăm adoptarea unor inovaţii. Nu mă refer doar la tehnologii noi sau produse digitale, dar şi la modul cum ne organizăm munca – mai flexibil, în echipe interdisciplinare, la consultarea şi testarea cu clienţii a unor noi produse şi la multiplicarea parteneriatelor cu alte companii pentru a oferi clienţilor noştri produse şi servicii non-financiare”, a explicat van Groningen.

Sustenabilitatea, impactul de mediu şi social al băncii direct din operaţiunile proprii, dar şi din utilizarea produselor de către clienţi, este de asemenea o direcţie strategică. “Am urmărit în mod constant, în ultimii ani, pe de o parte să reducem amprenta de carbon rezultată din operaţiunile proprii, dar mai ales să sprijinim eforturile clienţilor noştri în tranziţia către o economie verde. În contextul Pactului Verde European şi a mecanismelor financiare asociate suntem în măsură să sprijinim clienţii atât cu produse de finanţare adecvate, cât şi cu know how despre oportunităţile pe care le au în această direcţie”, a adăugat van Groningen.

Potrivit datelor preliminare publicate de RBI, circa 26% din portofoliul de credite eligibile pentru obligaţiunile verzi al grupului erau, la sfârşitul anului 2020, originate în România. În acelaşi timp, circa 47% dintre creditele ipotecare nou acordate în 2020 au fost pentru imobile eficiente energetic (clasa energetică A). Primul produs de investiţii care include în decizia investiţională şi criterii ESG (de mediu, sociale şi de guvernanţă corporativă) a fost lansat în T1 anul trecut de către Raiffeisen Asset Management şi a fost foarte bine primit de clienţi.

De altfel grupul RBI tocmai a anunţat că se va orienta exclusiv spre finanţarea energiei regenarabile şi că va renunţa treptat la finantareae producţiei de energie pe bază de cărbune. La finalul anului 2020 expunerea grupului pe astfel de afaceri reprezenta 0,65% din portofoliul finanţărilor acordate, iar expunerea Raiffeisen Bank România pe industria cărbunelui era de doar 0,64% din portofoliul de credite corporate.

Raiffeisen Bank România are peste 20 de ani de activitate pe piaţa bancară din România şi peste 2,18 milioane de clienţi, persoane fizice şi juridice. Banca are peste 4.900 de angajaţi, 333 de agenţii în toată ţara, 730 de ATM-uri, 380 de maşini multifuncţionale (MFM-uri) şi o reţea de peste 23.500 de POS-uri.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0