Activitatea Grupului TeraPlast accelerează în trimestrul 2

Activitatea Grupului TeraPlast accelerează în trimestrul 2

  • Rezultat net negativ la nivelul semestrului 1, dar care s-a redus la mai puțin de un milion de lei ca urmare a dublării profitabilității diviziei de Instalații & Reciclare din T2/2023.
  • Creșterea EBITDA cu 58% în trimestrul 2 prin comparație cu trimestrul precedent, față de o creștere de doar 29% în T2 2022 față de T1 2022, indică o diluare a efectului de bază precum și o accelerare a activității, în linie cu estimările pe acest an.
  • Marja EBITDA a diviziei Instalații a revenit la un procent cu două cifre, 10,2%, ceea ce semnalează un trend crescător spre nivelurile considerate normale pentru acest segment de către reprezentanții Grupului.
  • Grupul a introdus măsuri de control al costurilor pentru a îmbunătăți performanțele în special pentru business-urile ambalaje flexibile și ferestre și uși.
  • Grupul continuă investițiile de circa 120 mil. lei în cursul anului 2023 cu scopul consolidării sustenabile a evoluției afacerilor pe termen mediu și lung. 

Grupul TeraPlast a reușit în trimestrul al doilea revenirea în teritoriu pozitiv a profitului net, care în T2 a fost de 1,6 milioane de lei și care permite contrabalansarea parțială a rezultatului nefavorabil din precedentele trei luni. Astfel, la nivelul semestrului 1, impactul net negativ înregistrat s-a redus la mai puțin de un milion de lei (-998 mii lei). Condițiile de piață au fost la nivel nesatisfăcător de la finalul anului trecut, în linie cu așteptările. Din acest motiv, Grupul a implementat o politică susținută de eficientizare operațională ce i-a permis să înceapă reconstituirea profitabilității nete, cu perspectiva unor noi progrese în intervalele următoare. Așteptările Grupului prevăd o creștere substanțială a cererii în semestrul al doilea al acestui an. 

Cifra de afaceri consolidată în S1 a fost de 320,5 milioane de lei, în scădere în termeni anuali, cu 14%. Se remarcă o îmbunătățire în termeni secvențiali a rezultatului cu o creștere trimestru/trimestru de 18%, sub influența factorilor sezonieri ai segmentului de Instalații. Scăderea a fost accentuată de o deflație a prețurilor în prima parte a anului față de aceeași perioadă a anului precedent datorată scăderii prețurilor materiilor prime.  

EBITDA la nivel de Grup s-a situat la 23,2 milioane de lei, în scădere cu 35% față de S1/2022, pe fondul cererii limitate, dar și acest indicator a cunoscut o îmbunătățire în trimestrul al doilea. Cu toate acestea, se vede o diluare a efectului de bază și o accelerare a activității, superioară celei din perioada similară a anului trecut. Creșterea EBITDA în T2 față de T1 2023 a fost de 58% față de doar 29% în intervalul corespunzător din 2022. 

Diluarea efectului de bază este evidentă și în evoluția cantităților vândute. Dacă creșterea tonajelor vândute de la T1 la T2 2022 a fost de doar 5%, anul acesta, cantitatea totală de produse vândute a crescut de la 16.800 de tone în primul trimestru la 20.300 de tone în cel de-al doilea trimestru (+21%) ducând totalul pentru primele 6 luni ale acestui an la peste 37.000 de tone, ceea ce indică un trend favorabil pentru o evoluție în line cu prognozele făcute în bugetul pentru acest an. 

Controlul costurilor și o bună gestionare a fluxurilor de producție s-au concretizat într-o ameliorare a performanțelor trimestriale, iar marja EBITDA a ajuns la finalul semestrului 1 la 7,3%. La nivel consolidat, se disting rezultatele diviziilor Instalații & Reciclare și Granule & Reciclare, care reprezintă nucleul Grupului în termeni de producție și profitabilitate. Marja EBITDA a liniei de business Instalații & Reciclare a ajuns la un procent de două cifre, 10,2% în S1/2023, în timp ce Granule & Reciclare a avut marja EBITDA la un nivel de 9,5%. Segmentele Ambalaje flexibile și Ferestre & Uși evoluează mai lent din cauza contextului economic dificil, vizibil printr-o încetinire generală a cererii agregate, interne și externe. 

Rezultate S1 2023
mii lei
  Total Grup Instalații & Micronizat reciclat Granule, 

inclusiv reciclate

Ferestre & uși Ambalaje 

flexibile

Cifra de afaceri 320,580 231,647 42,324 24,565 22,044
% vs S1 2022 -14% -7% -45% -12% 14%
           
EBITDA 23,280 23,672 4,022 -967 -3,448
% vs S1 2022 -35% -28% -54% n/a n/a
Marja EBITDA 7.3% 10.2% 9.5% -3.9% -15.6%
           

 

Tone vândute

Grup TeraPlast

ian. – mar. apr. – iun. Total
2023 16.810 20.338 37.148
2022 21.055 22.080 43.135

Divizia Instalații & Reciclare este responsabilă de 72% din cifra de afaceri și o cotă considerabilă din EBITDA, depășind nivelul consolidat la nivel de Grup ca urmare a timpului necesar suplimentar pentru atingerea neutralității financiare pentru celelalte linii de business. Valoric, este observabilă o deflație mult mai accelerată a prețurilor la materiile prime, peste nivelul bugetat, iar în aceste condiții Grupul pune accentul pe vânzările cantitative și efectul asupra profitabilității în valoare nominală. 

Pentru a maximiza impactul în rezultatul consolidat și pentru a răspunde provocărilor actuale, Grupul și-a reorganizat în primul semestru forța de vânzări cu scopul de a obține o altă dinamică, adaptată la evoluția pieței din prezent și la nevoile clienților. Astfel, există un efort mai bine structurat, cu o atenție specială acordată exportului, pentru a fructifica mai bine oportunitățile conform planurilor de creștere a amprentei geografice pe piețele externe.

Bugetul a fost construit pe premisa unor cantități mai mici în primul semestru, dar este așteptată o redinamizare mai vizibilă începând din trimestrul 3 a diviziei Instalații, pe măsură ce se vor înregistra progrese în derularea unor licitații din fondurile publice, în special prin Programul Operațional Infrastructură Mare, program ce va ajunge la final în acest an și se impune o accelerare a absorbției. Dinamica licitațiilor din platforma de achiziții publice indică un ritm mai accelerat de atribuire a contractelor de execuție a lucrărilor de apă și canal.  

Segmentul Granule & Reciclare s-a confruntat cu o concurență intensă generată de importurile extra-comunitare de materii prime, care au pus o presiune majoră pe preț, ceea ce a afectat marjele operaționale începând cu finalul anului trecut. În plus, clienții Grupului reclamă o scădere a cererii atât interne, cât și la nivel european. Contextul dificil este vizibil în evoluția cifrei de afaceri, care este cu 45% sub nivelul din primul semestru al anului trecut. Un impact semnificativ a fost resimțit la materiale reciclate, care au pierdut din competitivitate.

În aceste condiții, prioritatea pe acest segment a devenit conservarea cotei de piață și așteptarea îmbunătățirii climatului economic, care să regăsească Grupul pe o bază solidă în perspectiva unor creșteri viitoare. 

Linia de business Ambalaje flexibile a primit o atenție specială în demersul Grupului de reducere a costurilor și îmbunătățire a performanțelor. Cifra de afaceri a crescut cu 14% semestru/semestru pe măsură ce s-au majorat volumele, iar pierderile au fost reduse. Evoluția diviziei este favorabilă datorită reducerii bazei de costuri fixe care s-a tradus în atingerea unui nivel pozitiv al EBITDA în luna iunie.

Portofoliul de produse a fost reașezat astfel încât să răspundă mai bine nevoilor pieței și în același timp să permită o mai bună gestionare a costurilor interne. Divizia are o nouă structură de management, respectiv un nou director general și un nou director comercial, al căror principal obiectiv este optimizarea activității.

Divizia Ferestre & Uși (TeraGlass) cunoaște un impact al scăderii cererii externe, pe măsură ce erodarea puterii de cumpărare cauzată de inflația ridicată se face resimțită. Pregnantă este contracția cererii din zona de retail, din segmentul DIY. Creșterea volumelor de vânzări pe piața internă a compensat parțial efectul negativ de pe piața externă.

„Am avut o îmbunătățire a performanțelor financiare la finalul semestrului 1 față de trimestrul 1 sub influența factorilor sezonieri din sectorul construcțiilor, influență previzibilă. Un efect puternic a venit din controlul costurilor pe care l-am introdus în Grup, în special în diviziile unde performanțele au fost suboptime, inclusiv din cauza condițiilor de piață și a unor influențe indepedente de noi.” a afirmat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast. 

„În ultimii cinci ani ne-am transformat cu succes într-un grup cu un portofoliu diversificat, mult mai echilibrat și mult mai eficient din perspectiva costurilor. Investițiile derulate ne-au permis să extindem baza de clienți, să reducem dependența de unele piețe și să așezăm fundamentele unor evoluții solide pe termen lung. Sunt multe necunoscute din cauza cărora ne este dificil să anticipăm ce va urma, însă vizibilitatea pe care o avem pentru perioada imediat următoare ne dă încredere în realizarea profitabilității pe întreg anul 2023.” a adăugat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

Investiții în derulare

Grupul TeraPlast are prevăzute în acest an investiții de 120 de milioane de lei. Fabrica de folii stretch este în construcție, iar testele în producție vor începe în trimestrul 4 al acestui an. Investiția totală se ridică la 84 milioane de lei. 

Pentru noua centrală fotovoltaică, pentru care TeraPlast beneficiază de cofinanțare prin PNRR, compania este în etapa unor detalii finale legate de coordonatele proiectului și estimează, în cazul unui răspuns favorabil definitiv, să semneze contractul de finanțare în decursul trimestrului trei. Obiectivul va permite creșterea surselor de energie regenerabilă ale Grupului și contribuie la asigurarea a 20% din necesarul de energie electrică din surse regenerabile pe termen mediu.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0