Antreprenorul român nu a avut niciodată privilegiul unei „moșteniri de business”

Antreprenorul român nu a avut niciodată privilegiul unei „moșteniri de business”

Interviu cu Bogdan Boteanu, Director General Adjunct ING Bank România

„Planurile de viitor și obiectivele strategice sunt cele mai relevante pentru antreprenori și în aceasta direcție ne dorim să aducem valoare adăugată și să susținem IMM: prin relații de consultanță și consiliere financiară transformând totodată experiența într-una extrem de simplă, rapidă și relevantă”, spune Bogdan Boteanu, Director General Adjunct ING Bank România.

Care este profilul antreprenorului român în primii 25 de ani după comunism și cum arată mediul de afaceri local în 2018?
Profilul antreprenorului român? Curaj, pasiune, viziune, muncă neîntreruptă, reziliență, spirit autodidact, implicare în toate aspectele business-ului său. Acestea sunt atribute pe care le regăsesc la antreprenorii români de acum 25 de ani și poate chiar mai evident în perioada actuală.
Dacă ne uităm la companiile care au un istoric mai lung, cei care au deja business-uri sustenabile, sunt în general persoane care și-au înființat propria afacere pornind cu fonduri relativ mici dar care au surprins nevoile pieței mai ales în nișe de produse sau servicii în care au putut contribui foarte bine prin cunoștințe solide legate de domeniile respective. Pornind de la acest bagaj individual de know-how, au început să dezvolte afaceri care gravitează în industrii foarte variate: produse destinate industriei auto, IT, agricultură, transport sau sănătate și altele.
Antreprenorul român nu a avut însă nicio clipă privilegiul omologilor de pe alte continente sau chiar din alte țări europene. Privilegiul unei „moșteniri de business”, fie că vorbim despre resurse concrete sau doar despre cunoștințe de management. Evident, avem în minte contextul politic și economic în care ne aflam acum 25 de ani; la noi, capitalismul timpuriu s-a dezvoltat top-down, a început cu marile privatizări și experimente de tip MEBO sau PAS, în loc de sensul natural de evoluție care este fix invers…mici afaceri, mici antreprenori și creștere spre afaceri mari și acumulări progresive de capital. Istoria recentă ne dovedește chiar că antreprenorii români au fost și continuă să fie supuși constant la încercare, li se oferă un mediu în care a fost și este nevoie de mult curaj în fiecare etapă a business-ului, de viziune în adevăratul sens al cuvântului, agilitate și de adaptare constantă la provocările și schimbările din jurul lor.
Astăzi, în 2018, mediul de afaceri este unul așezat, competitiv, cu business-uri cunoscute care și-au creat un brand respectabil dar și cu oportunități pentru cei creativi. Ritmul de dezvoltare este accelerat pe toate sectoarele, cu focus în ultimii ani pe producție, agricultură și servicii cu valoare adăugată mare. Din păcate însă, este încă un mediu neprietenos care nu sprijină afacerile. Există o preocupare ușor de perceput cu privire la volatilitatea pieței forței de muncă, evoluția dobânzilor, impredictibilitatea și instabilitatea fiscală. De asemenea, ineficiența pieței de capital, ca alternativă serioasă de finanțare a business-urilor antreprenoriale, ridică serioase provocări privind rezolvarea problemei decapitalizării cronice a majorității IMM din România, mai ales după cumularea efectelor crizei financiare fără precedent.
Totuși, în acest interval de 25 de ani, antreprenorii români au devenit jucători relevanți în economia românească, unii și în afara granițelor. Ne uităm acum la companii românești de succes, cu sute și mii de angajați, din industrii diverse, care continuă să se dezvolte, să evolueze și să se adapteze. Pentru că și profilul antreprenorului s-a adaptat noilor realități odată cu trecerea timpului și mai cu seamă ca rezultat direct al evoluției tehnologice uimitoare.

Care ar fi specificitățile regionale ? Cum arată mediul de afaceri din Timişoara?
În ultimii 25 de ani, proximitatea rețelei de autostrăzi care leagă zona de țările din Vestul Europei a fost un suport pentru marile companii care și-au construit puncte importante de prezență în industrii ale căror produse trebuie mișcate, din punct de vedere logistic, pe distanțe de 800-1.000 kilometri. Cei mai mari producători și angajatori în zonă sunt subsidiarele acestor companii, în principal în domeniul industriei auto și IT.
Timișoara este, totodată, un centru universitar important care pregătește tineri în foarte multe domenii. Forța de muncă fiind o resursă foarte importantă, prezența Universității a atras atât investitori mari străini dar a stimulat și încurajat și antreprenoriatul local; în acest moment, majoritatea firmele cu antreprenori locali furnizează matrițe, echipamente de producție, servicii de mentenanță pentru echipamente complexe din industrie, servicii IT, servicii de proiectare, furnizare de soluții tehnologice pentru marii producători din industria auto și nu numai. Astfel s-au creat premisele și pentru crearea unui lanț integrat de servicii: medical, entertainment, restaurante sau turism.

Care sunt industriile în care business-urile românești au succes și potențial de creștere? Sunt acestea și cele mai atractive pentru bănci?
Principalele motoare de creștere ale PIB-ului în 2017 au fost industria, comerțul și agricultura. Potențial de creștere există în acest moment în toate aceste sectoare economice și, cu preponderență poate în IT, industria auto sau turism. Conex acestor domenii, încep să apară firme care produc aparatură și componente de înaltă tehnologie; totodată, agricultura începe să devină un domeniu foarte performant, pe toate palierele – agro și zoo.
Foarte multe companii caută în acest moment soluții pentru creșterea eficienței angajaților, soluții tehnice care să le asigure monitorizarea în timp real a activităților, soluții pentru transparența comunicării cu clienții, soluții pentru optimizarea fluxurilor de activitate. Toate acestea reprezintă oportunități, mai ales pentru antreprenorii tineri, care presupune mult entuziasm dar și fonduri nu foarte mari pentru a începe o astfel de activitate.
Anul 2018 nu a oferit (deocamdată, cel putin) un context stabil și predictibil pentru afacerile proprii, așa cum nu a oferit nici pentru societate în ansamblu. Antreprenorii români au nevoie de susținere și suport în a continua ceea ce au început să facă; începând de la condițiile de business, piața în care evoluează, clienții și partenerii de business, vorbim despre un întreg ecosistem care trebuie susținut. E un efort comun pe care merită să-l facem.
Iar noi, băncile, avem rolul nostru în acest ecosistem. Prin tipul de parteneriate pe care alegem să le dezvoltăm cu antreprenorii. În piață nu există companii „bune” sau „rele” în sine, așa cum profilul de activitate, o industrie sau alta, nu este un criteriu suficient pentru a confirma atractivitatea respectivului business. Există însă companii cu un management mai eficient decât altele; există companii profitabile în industrii mai nișate și companii cu mari provocări financiare în industrii cu un ritm accelerat de dezvoltare. Filozofia de business diferită, cu accent pe înțelegerea foarte bună a modului în care se derulează afacerile antreprenorilor, consultanța oferită și obsesia pentru îmbunătățirea continuă a experienței clientului, reprezintă principalele surse de avantaj competitiv pentru Bănci în viitor. În consecință, atractivitatea unui sector sau altul, ori unui anume tip de companie din piață ține mai mult de această filozofie de business și de ce tip de parteneriate alegem sa dezvoltăm cu clienții noștri – dezvoltare comună și creștere sustenabilă pe termen lung sau simpla speculare a unor nevoi punctuale, în general legate de finanțare, ce pot fi satisfăcute la un anumit moment sau altul.

Care sunt nevoile business-urilor românești pentru a avea libertatea și oportunitatea de a evolua?
Antreprenorii români au o voce care se aude din ce în ce mai tare. O voce care oferă dar și cere. Oferă exemple de succes, modele de business, locuri de muncă, reputație pentru România și proiecția unor decade viitoare mai atractive.
Cererea ar trebui să vină în completarea ofertei, în amonte sau în aval, depinde din ce punct privim situația. Este nevoie vitală de stabilitate și predictibilitate legislativă, pentru a avea libertatea planificării propriului business, pe termen suficient de lung cât să fie sustenabil. Apoi, antreprenorii români au nevoie de un cadru potrivit și susținere pentru a face față provocărilor tehnologice și modificărilor prin care trece astăzi întreaga societate. Doar prin schimbarea mentalității spre orice finalitate de tip win-win se poate consolida evoluția și dezvoltarea mediului de business românesc, a IMM în general și atinge o creștere economică sustenabilă.
De asemenea, crearea și individualizarea cât mai clară a avantajelor competitive din propriile afaceri sunt aspecte critice pentru antreprenori. Acestea trebuie gândite atât în raport cu piața locală; dar plasate în același timp și în contextul pieței europene și internaționale pentru a nu scăpa din vedere perspectiva consolidării propriilor oferte de produse și servicii cu valoare adăugată. Premise importante ce stau la baza oricărei creșteri sustenabile.
În plus, o zona specifică pentru IMM locale ar fi parteneriatele relevante în domeniile în care activează. Indiferent de industria din care fac parte sau de mărimea companiei, obiectivele strategice ar trebui să rămână aceleași pentru toți partenerii de afaceri: identificarea corectă a nevoilor de business și adresarea lor în mod corespunzător, flexibilitate în modul de colaborare, mobilitate, comunicare rapidă și personalizarea ofertelor primite. Toate acestea reprezintă deziderate esențiale în construirea unor parteneriate de afaceri sustenabile și pe termen cât mai lung.

Cum puteți ajuta antreprenorii români în satisfacerea acestor nevoi?
Încorporând și adresând toate aspectele anterior menționate în parteneriatele dezvoltate cu antreprenorii români. Astfel putem ajunge să le oferim acestora resursa cea mai prețioasă de care au nevoie, și anume „TIMP”. Timp, pentru a se putea dedica propriei afaceri. Orice produs, serviciu sau inițiative noi care pot prelua de pe umerii companiilor toți factorii consumatori de resurse sau pot aduce mai multă predictibilitate, claritate și simplitate ar fi binevenite și apreciate de antreprenori, credem noi. Studiile de piață, consultanța oferită, instrumente adecvate de planificare financiară sau analize de impact a schimbărilor legislative și financiare intră și ele în aceeași categorie.
Astfel, prin creșterea gradului de digitalizare a ofertei de produse și servicii bancare, noi ne-am propus să devenim prima bancă din România care oferă clienților noștri TIMP, eliminând drumurile inutile către bancă sau procesele care implicau consum de resurse din partea acestora. Am lansat recent platforma digitală dedicată IMM, ING Business, cu ajutorul căreia antreprenorul român câștigă libertate și flexibilitate în gestionarea interacțiunilor bancare. Am dezvoltat produse instant, pentru că ne dorim să oferim antreprenorului român posibilitatea să aloce timp pentru ceea ce este cel mai important pentru el: afacerea și interesele sale personale.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0