În business, precum în tenis, efortul, concentrarea și ultima minge aduc succesul!

În business, precum în tenis, efortul, concentrarea și ultima minge aduc succesul!

Peisajul bancar românesc a cunoscut recent o importantă mişcare de tip fuziuni şi achiziţii, şi anume finalizarea procesului de constituire a unei importante bănci locale româneşti: Patria Bank. Aceasta îşi propune creşterea gradului de bancarizare a românilor, din zona urbană, urban mică şi rurală, şi susţinerea antreprenorilor locali. Am discutat cu directorul general al băncii, Bogdan Merfea, despre planurile pe termen mai lung sau mai scurt ale nou createi instituţii de credit.

Aşadar am trecut şi de ultimul hop ce a ţinut pe loc fuziunea Carpatica-Patria Bank. Ce urmează acum, din punct de vedere tehnic?

Fuziunile sunt procese complexe cu foarte multe etape şi foarte mulţi actori implicaţi şi impactaţi, concursul autorităţilor şi organismelor de reglementare fiind foarte importante, de asemenea. Fuziunea efectivă dintre Patria Bank şi Banca Comercială Carpatica cu data de 1 mai 2017, a însemnat finalizarea etapelor procedurale, de pregătire şi de uniformizare a sistemelor şi deschide drumul integrării şi întăririi echipelor, asigurării unui serviciu uniform, operaţional şi performant clienţilor, canale de distribuţie variate, toate acestea în măsură să ne permită să urmăm direcţia strategică pe care ne-am setat-o: creşterea gradului de bancarizare a românilor, din zona urbană, urban mică şi rurală, împreună cu susţinerea antreprenorilor locali.

1 mai 2017 e borna de la care începeţi construcţia unei noi bănci. Există nişte ţinte specifice pe care le urmăriţi şi pe care ni le puteţi deja spune?

Suntem o bancă locală, românească, cu un acţionariat solid care doreşte să participe activ în piaţa de retail, IMM şi microfinanţare, inclusiv finanţare pentru agricultorii mici şi mari, acestea fiind şi principalele linii de business pe care vom construi în continuare, bazându-ne pe canale de distribuţie variate şi parteneriate strategice, în măsură să ne permită penetrarea unor nişe neacoperite de alte bănci, zone în care putem aduce plus valoare şi contribui la dezvoltarea comunităţilor locale. Cifrele sunt importante în business-ul bancar, bineînţeles, la fel de importante precum sunt încrederea pe care clienţii o acordă noii bănci, entuziasmul şi determinarea echipei de a contribui la acest proiect, precum şi creşterea solidă, prudentă şi responsabilitatea care caracterizează întregul business.

Ne dorim să creştem baza de clienţi, de la 240.000 de clienţi activi actualmente, la peste 500.000 de clienţi în termen de 3-5 ani, creditarea şi relationship banking-ul fiind zonele care mizăm să înregistreze cea mai mai mare creştere, prin folosirea unui model de business adecvat şi eficient din punct de vedere al costurilor.

Vom continua să investim în tehnologie, pentru a oferi produse simple şi un timp de răspuns foarte bun. Simplitatea, accesibilitatea şi rapiditatea sunt pilonii care au stat la baza lansării aplicaţiei IBA – Internet Banking Asistat, în septembrie anul trecut, prima aplicaţie din piaţă cu semnătură biometrică, care permite înrolarea şi servisarea clienţilor în unităţile Patria şi la parteneri.

În plus, prin intermediul business-urilor adiacente din grup, cum ar fi Patria Credit IFN SA, vom continua să fim promotorii incluziunii financiare şi deschizători de drumuri în oferirea de suport şi finanţare comunităţilor rurale mici, agriculturilor, legumiculturilor şi fermierilor, pregătindu-i pentru a deveni bancabili.

Din declaraţiile dvs. reiese faptul că banca va fi una care va începe să pună accent şi pe retail, alături de IMM şi microfinanţare. Cum vedeţi viitorul retail bankingului? Unde veţi trage linia de demarcaţie între retail clasic şi retail bazat pe canale alternative?

În România este în continuare loc de creştere în zona de retail, poate cei mai importanţi factori care pot contribui la această creştere fiind: dezvoltarea tehnologiei care facilitează un acces rapid la servicii bancare (în afara sucursalelor bancare) şi potenţialul pe care îl avem datorită nivelului redus al bancarizării în rândul populaţiei din urban mic şi rural. Prin îmbinarea celor două, într-un mod creativ, dar simplu, şi adăugând suportul unui model operaţional care permite înrolarea clienţilor la distanţă, canale de vânzări variate şi parteneriate strategice, un personal pregătit să înţeleagă nevoile diferite ale targetului şi să ofere consiliere responsabilă, credem că ne putem atinge obiectivele.

În Patria Bank avem actualmente o varietate foarte mare de canale alternative, unităţilor bancare adăugându-li-se o forţă de vânzări mobilă (cu agenţi de vânzări directe, parteneriate cu brokeri sau retaileri mici, hunteri şi consilieri mobili în zona de IMM, microfinanţare şi Agro).

Pregătim, de asemenea, noi canale inovative, dar practice, pentru a ajunge mai aproape de clienţi, fără a deschide neapărat un punct de lucru fix într-o anumită locaţie şi comunitate, în care nevoia de contact cu banca nu este una zilnică, ci bilunară sau chiar doar lunară.

Avem şi parteneriate strategice cu importante instituţii la nivel european, cum ar fi European Investment Fund, prin care oferim produse extrem de competitive în piaţă, cum ar fi creditul EaSI, Patria Bank fiind prima bancă care a oferit acest credit fără garanţii reale în România.

Există un imens potenţial de dezvoltare dacă ţinem cont chiar şi numai de nivelul de bancarizare a României. Cum pot fi românii atraşi spre bănci, cum poate fi restabilită încrederea între creditor şi debitor şi ce îşi propune Patria Bank pe această linie?

Încrederea în bănci, deşi la un minim istoric în anii anteriori, a început timid să crească, băncile începând să îşi asume un rol responsabil de formator, devenind tot mai active în zona educaţiei financiare şi arătând o transparenţă şi o deschidere tot mai mare către dialog. În Patria Bank, transparenţa, simplitatea şi deschiderea către dialog, caracterizează toate liniile de business, acestea fiind de fapt şi avantajele care ne diferenţiază şi pentru care clienţii aleg să lucreze cu noi. Mai mult, unul din principiile de bază în creditarea persoanelor fizice şi finanțarea micilor antreprenori este responsabilitatea; facem o analiză fină a profilului, mergând pe o abordare holistică, în care vedem clienţii într-un context mai larg, nu doar în baza documentelor pe care ni le prezintă, astfel încât să le putem oferi o finanţare care să îi ajute, dar să nu îi împovăreze, care să le permită să îşi construiască un profil financiar de bun platnic, în măsură să le permită acces la finanţare şi în viitor. Noi numim acest proces: creditare responsabilă. Avem exemple foarte multe din zona microfinanţării în acest sens: clienţi care ne-au mulţumit pentru sfaturile utile, pragmatice şi responsabile oferite la accesarea unui prim credit, de exemplu.

Orice astfel de proces de dezvoltare presupune şi asumare de riscuri. Care va fi politica de risk management pe care o va adopta Patria Bank pe termen scurt şi mediu?

Suntem caracterizaţi de dinamism şi ne dorim o creştere rapidă într-un cadru în care politica de risc este una prudentă şi foarte prudentă. Pentru noi este foarte important să menţinem un risc scăzut, în măsură să le ofere în continuare clienţilor noştri siguranţă şi încredere.

Creşterea în continuare presupune, cu siguranţă, şi alte fuziuni şi achiziţii. Ce profil trebuie să aibă o entitate financiară pentru ca aceasta să fie tentantă şi să intre în atenţia celor care se ocupă de destinele Patria Bank? Mizaţi înclusiv pe atragerea în acţionariatul băncii a unui nume greu din peisajul financiar/bancar global, pentru o infuzie de capital?

Suntem deschişi şi ne uităm atent în piaţă la orice oportunitate care ar contribui la o creştere rapidă, fie prin achiziţia de noi portofolii sau de noi bănci. Totodată, fiind una dintre puţinele bănci din piaţă listată la Bursă, ne dorim să devenim cât mai atractivi pentru a atrage capital autohton în special, pentru a crea o construcţie bancară capitalizată local şi în măsură să aducă plus valoare investitorilor locali.

Evident că 1 mai poate fi numit şi un nou început. Ce cuprinde şi pe ce se bazează strategia de marketing şi comunicare a băncii pe termen scurt? În jurul a ce valori vor fi dezvoltate produsele şi serviciile astfel încât acestea să prindă rapid la public?

Patria Bank este un brand relativ tânăr, dar brand-ul mamă Patria are deja o vechime, existând în piaţă din 2007, odată cu lansarea Patria Credit IFN SA. PATRIA este brandul umbrelă sub care vor funcţiona business-urile de servicii financiar-bancare: Patria Bank, Patria Credit, Patria Asset Management etc.

Fiind un brand de servicii, de relaţionare (people brand), acesta trăieşte şi se manifestă conform unui set de credinţe fundamentale, aplicabile la nivelul comportamentului organizaţional, inspiraționale pentru întreaga activitate de comunicare şi de marketing care susţine relaţionarea cu clienţii, respectiv: apropierea umană, flexibilitatea, responsabilitatea, iniţiativa şi implicarea.

Pe termen scurt, considerând pragmatismul care ne caracterizează şi valorile de mai sus, ne focusăm pe a fi prezenţi în mediul on-line prin activităţi de performance marketing, dar şi în mediul off-line prin prezenţa în comunităţile unde operăm în cadrul evenimentelor şi târgurilor organizate local sau generate chiar de noi.

Pe termen lung urmărim creşterea notorietăţii şi consolidarea brand-ului, în contextul în care suntem prezenţi în 73 de oraşe, prin 111 unităţi bancare, şi non-stop în mediul on-line, astfel încât odată cu rebranduirea majorităţii unităţilor bancare vom lansa campanii de comunicare intergrată.

Totodată dorim să ne implicăm activ în viaţa comunităţilor şi vom susţine acţiuni de responsabilitate socială pe cei 3 piloni strategici: educaţie, mediu, stare de bine & sănătate şi cultură.

Încercând un exerciţiu de imaginaţie, unde vă doriţi şi unde credeţi că se va regăsi Patria Bank în 2027 şi cum va arăta această construcţie în care aţi investit atât de mult suflet şi timp?

Aşa cum menţiona Horia Manda, Preşedintele Consiliului de Administraţie a Patria Bank anul trecut într-un interviu acordat revistei, în 10 ani suntem convinşi că Patria Bank va fi un proiect care va continua să creioneze destine profesionale şi de care mulţi dintre cei care au pus umărul la construcţia lui vor fi mândri. Consolidarea iminentă a sistemului bancar, alături de nevoia de a agrega capital autohton, în contextul în care capitalul străin este în retragere, creează premisele ca Patria Bank să devină o bancă puternică, atractivă pentru investitori, care va contribui la creşterea României din interior.

Pentru că sunteţi pentru prima dată în paginile revistei noastre, v-am ruga să faceţi o scurtă trecere în revistă a celor mai importante borne ale carierei Dvs., care sunt valorile ce vă călăuzesc? Cum reuşiţi să echilibraţi balanţa carieră – viaţă personală şi ce anume vă readuce energia şi puterea de muncă, atunci când acestea sunt la nivele mai joase?

Ceea ce mă motivează zi de zi sunt oamenii cu pasiunile şi determinarea lor: colegii creativi, profesioniştii cu care lucrez, oamenii din spatele IMM-urilor pe care le susţinem în toate marile oraşe, legumicultorii din mediul rural, din Moţăţei, din Izbiceni, din Vidra care îşi doresc mai mult pentru ei şi pentru familiile lor, toţi cei pentru care suportul oferit este cu adevărat relevant. Sunt multe poveşti de împărtăşit aici, colegii îmi spun că ar trebui să scriu o carte.

Mă deconectez întotdeauna cu o partidă de tenis şi, nu de puţine ori, multe reguli din tenis se pot aplica în business, cum ar fi: la tenis numai ultima minge te face câştigător.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0