Cards Forum: bătălia din retail se dă astăzi pe cardurile de salariu

Cards Forum: bătălia din retail se dă astăzi pe cardurile de salariu

Finmedia a organizat pe 7 mai 2015 cea de XVI-a ediţie a Forumului de Carduri, eveniment desfăşurat la hotelul Ramada Plaza din Bucureşti, cu sprijinul Asociaţiei Române a Băncilor. Noua ediţie a Cards Forum a fost sprijinită nemijlocit de MasterCard România (partener principal), CEC Bank, Inform Lycos & Austria Card, dar şi Ropeco – în calitate de parteneri.

 A fost un foarte bun prilej de a reevalua piaţa cardurilor bancare din România la 20 de ani de la lansarea primului astfel de instrument de plată. „În România, sunt în circulaţie 14,5 milioane de carduri valide, 12,7 milioane cu funcţie de debit şi 2,3 milioane cu funcţie de credit. Din nefericire, gradul de penetrare a plăţilor electronice este de doar 6% în piaţa de retail, faţă de o medie europeană de 30%! Constatăm că volumul tranzacţiilor nu este unul dezirabil, ar trebui să fie mult mai mare”, a spus Florin Dănescu, președintele executiv al Asociației Române a Băncilor.

 „Piaţa de circa 14 milioane de carduri a stagnat deoarece clienţii sunt concentraţi doar în zona urbană. Din păcate, nu am ajuns în zona rurală cu niciun fel de servicii financiare, aceasta este complet neatinsă de servicii financiar-bancare. Cei de aici nu pot plăti facturi de utilităţi, impozite sau produse.Modelele clasice de până acum nu au funcţionat, ne gândim la tot felul de metode alternative“, a adăugat Cosmin Vladimirescu, Director General, MasterCard România

Totodată, utilizarea cardurilor de debit şi a celor de credit este încă slab răspândită chiar şi în mediul urban, atât pe fondul numărului redus de comercianţi care acceptă astfel de plăţi, cât şi al lipsei de informaţii şi al neîncrederii consumatorilor în astfel de mijloace. Există însă speranţe ca noile măsuri de limitare a plăţilor în numerar să poată spori interesul faţă de cardurile de business, iar noile oferte adresate deţinătorilor de carduri pe care îşi primesc salariile să contribuie la schimbarea mentalităţilor şi comportamentului consumatorilor.

În România, unde economia subterană are o pondere de peste 28% din PIB, ponderea plăţilor cu cardul în totalul plăţilor este de numai 4,4%, în timp ce media UE este de peste trei ori mai mare! Este o certitudine că vor creşte plăţile cu cardul, dar în ritmul de creştere de acum ne trebuie vreo 20 de ani să ajungem la media din UE, dar credem că măsurile care se implementează acum vor duce la o creştere accelerată şi vom atinge media UE în 5-6, maximum 7 ani.“

Plăţile efectuate la comercianţi direct cu cardul au crescut cu 16% anul trecut şi au ajuns la 30 miliarde de lei, în timp ce retragerile de numerar de la ATM-uri au urcat cu 7%. Ca volum, retragerile de numerar au fost de patru ori mai mari decât plăţile, potrivit datelor BNR.

Atât preşedintele ARB, cât şi Andrei Liviu Stamatian, prim viepreşedinte al CEC Bank, s-au referit sintetic la efectele reducerii comisioanelor interchange la plăţile cu cardul, măsură ce va intra în vigoare spre finalul acestui an. „Este limpede că golul rămas în veniturile băncilor acceptatoare va trebui suplinit cumva din alte surse. Nu este exclus ca băncile să găsească, în compensaţie, alte variante de a comisiona operaţiunile bancare. Cert e că băncile mari vor continua să inoveze şi să promoveze tehnologii noi, cele mai afectate fiind băncile medii şi mici. Clienţii vor avea, probanil, în viitorul apropiat, fie oferte de carduri relativ ieftine, cu beneficii ataşate minime sau chiar lipsă, fie produse mai sofisticate, dar cu preţuri mai mari”, a precizat oficialul CEC Bank.

O intervenţie foarte interesantă a avut Ilias Mizamtsidis, Business Development Manager în cadrul companiei Austria Card România, parte din Inform Lycos Group, unicul producător local de carduri bancare şi important jucător pe piaţa regională de personalizare a acestor instrumente de plată.

Evoluţia Austria Card România a fost una net favorabilă în anul 2014. La nivel de grup, am produs 60 milioane de carduri bancare, iar pe plan local business-ul nostru a crescut cu 20%. Operaţiunile noastre nu se limitează la teritoriul României. Derulăm în prezent un proiect amplu în Nigeria, dar suntem preocupaţi să furnizăm şi pieţei locale soluţii moderne de plată (PIN prin SMS, Mobile Payments, Mobile Wallet), noi forme de card (stickere, brăţări) etc.”, a spus Ilias Mizamtsidis.

 Constribuţii valoaroase în cadrul evenimentului au mai avut şi președintele comisei de carduri din cadrul ARB, Septimiu Tulpan, şeful Departamentului de Carduri din cadrul Bank Leumi România, care a dezvăluit asistenţei noile ameninţări la care sunt supuse reţelele de bancomate din România şi felul în care se acţionează pentru contracararea şi limitarea fraudelor, cu atât mai eficient cu cât se intervine mai rapid.

 O intervenţie tonică şi optimistă a venit în conferinţă din partea şefului deparatementului carduri al BCR, Bianca Ioniţă, care a punctat paşii decişi făcuţi de cea mai mare bancă din România pentru a-şi fideliza clienţii şi a-şi atrage alţi noi din rândul persoanelor active, dinamice, tinere.

Domnia sa a făcut referiri concrete la implicarea BCR în tot mai multe acţiuni de susţinere deschisă a tinerilor performeri din cadrul diverselor comnpetiţii profesionale locale şi internaţionale, dar şi în acţiuni sportive de masă sau recreative.

Adrian Chichiță, directorul Departamentului de carduri, din cadrul OTP Bank România a vorbit asistenţei despre cel mai recent „război” din segmentulk de retail început de bănci pe frontul cardurilor de salarii. „Cred ca multă vreme băncile au fost prea ocupate cu alte probleme, neavând timp să se concentreze pe plusvaloarea netă pe care o aduc clienţii care îşi primesc regulat, pe cardurile băncilor, salariile lunare. Pachetele stimulative pe care acum băncile le lansează în avantajul celor care aleg să-şi primească drepturile salariale pe cardul băncii respective sună foarte tentant pentru deţinători (comisioane zero de emitere, de administrare şi de retragere de numerar la ATM, dobânzi preferenţiale la credite etc), dar aduc beneficii şi băncilor – fonduri suplimentare rulate de bancă, o mai bună cunoaştere a clientelei, fidelizare, oportunităţi de cross-selling etc. Va fi interesant ce urmează!”, a conchis acesta.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0