Consiliul Fiscal: scenariul de creştere economică, relativ realist

macroeconomie1Ipoteza de cretere economică ce fundamentează strategia fiscal bugetară (SFB) 2013-2015 actualizată este semnificativ mai nefavorabilă comparativ cu cea utilizată în varianta anterioară a Strategiei, consemnând o revizuire descendentă i faă de cea mai recentă proiecie a Comisiei Europene (din Noiembrie 2012), consideră Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal.

Astfel, în proiecia curentă este avut în vedere un avans de 1,6% pentru 2013 (3,1% în varianta anterioară a SFB, respectiv 2,2% în proiecia Comisiei Europene), de 2,2% în 2014 (3,6% în varianta anterioară a SFB, respectiv 2,7% în proiecia Comisiei Europene), respectiv o cretere de 2,8% în 2015 (3,9% în varianta anterioară a SFB). Dacă la nivelul anului 2013, revizuirea descendentă este explicată i de efectul inerial al dinamicii PIB mult sub ateptări de pe parcursul anului 2012 (avansul economiei este estimat a fi de doar 0,2%, comparativ cu ipoteza unei creteri 1,7% în varianta din iunie 2012 a SFB 2013-2014), traiectoria din anii următori reflectă, conform SFB, în principal o performană ateptată mai slabă a economiei europene.

Consiliul fiscal apreciază drept relativ realist scenariul macroeconomic avut în vedere în SFB 2013-2015 revizuită, iar balana riscurilor ca fiind relativ echilibrată. Cu toate acestea, în opinia Consiliului Fiscal, traiectoria ascendentă avută în vedere pentru creterea economică este condiionată pe termen mediu i lung de recuperarea întârzierilor în implementarea reformelor structurale, precum i de îmbunătăirea substanială a absorbiei fondurilor europene structurale (care ar avea efecte favorabile i pe termen scurt). În favoarea unei accelerări a dinamicii economice pledează însă magnitudinea substanial mai redusă decât în anii anteriori a efortului de consolidare fiscală structurală necesar în vederea atingerii obiectivului pe termen mediu (deficit structural de 1% din PIB).

În ceea ce privete evoluiile proiectate de pe piaa muncii, ritmul mediu de cretere al numărului de salariai în intervalul 2013-2015 (de 1,3%) rămâne nemodificat comparativ cu varianta anterioară a strategiei, în pofida revizuirii descendente semnificative a traiectoriei de cretere economică pe parcursul intervalului. Dei o astfel de evoluie pare a fi validată de avansul peste ateptări al numărului de salariai în 2012, în condiiile unei creteri economice mult sub prognozele iniiale, acest lucru poate fi interpretat i ca o cretere în avans a numărului de locuri de muncă de către sectorul privat în anticiparea unor evoluii favorabile ale cererii agregate, a căror materializare într-o mai mică măsură (aa cum este indicat de proieciile macroeconomice recente la nivel european) ar avea potenialul să declaneze în viitor aciuni corective în vederea recuperării pierderilor de productivitate de pe parcursul anului 2012. Având în vedere efectul statistic inerial asociat slujbelor nou create în 2012, proiecia pentru anul în curs apare drept verosimilă, însă pentru intervalul 2014-2015

Consiliul fiscal apreciază faptul că ipotezele privind numărul de angajai i salariul mediu din sectorul public aferente anului 2013 sunt prezentate explicit în cuprinsul strategiei. Cu toate acestea, Consiliul fiscal constată că, în pofida recomandărilor sale anterioare, lipsete în continuare o prezentare explicită a acestor ipoteze la nivelul întregului orizont acoperit de SFB 2013-2015, dei acestea fundamentează atât traiectoriile agregatelor la nivelul întregii economii, cât i nivelul cheltuielilor de personal din bugetul general consolidat.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0