Datele colectate de vehicule pot deveni un accelerator pentru economia digitală europeană

Datele colectate de vehicule pot deveni un accelerator pentru economia digitală europeană

Cea de-a 11-a ediție a Allianz Motor Day, eveniment organizat de Allianz, care reunește experți, specialiști, ingineri, manageri și realizatori de politici din comunitatea auto, s-a desfășurat sub titlul “Car Data – My Decision?” și s-a axat pe cele mai recente reglementări elaborate la nivel European în privința datelor obținute de la vehicule.

  • Allianz salută EU Data Act (Regulamentul privind datele, realizat la nivelul Uniunii Europene), dar consideră necesare reglementări suplimentare privind schimbul securizat al datelor vehiculelor 
  • Proprietarii de vehicule ar trebui să aibă control deplin: Ei decid cine poate utiliza datele vehiculului lor în scopuri specifice 
  • Allianz solicită o piață reglementată pentru schimbul de date și consideră că producătorii de vehicule trebuie să solicite prețuri corecte pentru furnizarea  datelor
  • Noua reglementare poate întări economia digitală europeană și poate face sistemele de transport mai durabile, mai sigure și mai eficiente
  • Allianz vede beneficii semnificative pentru clienți: Regulamentul UE privind datele permite prime pentru asigurarea auto și mai individualizate, un grad mai ridicat de prevenire a accidentelor și gestionarea mai inteligentă a despăgubirilor în asigurările auto
  • Un sondaj Allianz realizat în cinci țări europene arată că un număr tot mai mare de șoferi sunt dispuși să partajeze date despre vehiculele lor cu asigurătorii

Un nou regulament al Uniunii Europene își propune să facă utilizabile datele de la vehiculele conectate, în beneficiul proprietarilor de vehicule, pentru îmbunătățirea siguranței rutiere și pentru a permite inovația digitală durabilă.

Regulamentul european privind datele (EU Data Act) a fost principalul subiect la cea de-a 11-a ediție a Allianz Motor, care a avut loc în 17 octombrie 2023. Experți din diferite domenii conectate cu industria auto au discutat despre noua reglementare la Centrul Allianz pentru Tehnologie (AZT) din Ismaning.

Datele vehiculelor utilizate înțelept fac sistemul de transport mai sigur, mai curat și mai inteligent

„Salutăm adoptarea Regulamentului european privind datele (EU Data Act)”, a declarat Klaus-Peter Röhler, membru al Consiliului de Administrație al Allianz SE. „EU Data Act susține inovația și competiția – este o inițiativă europeană de întărire a economiei digitale europene.”

Noile reglementări ale UE urmează un principiu convingător: „Dispozitivul meu, datele mele” – susținem această idee”, a spus Röhler. Conform noilor prevederi, utilizatorii unui vehicul conectat vor putea în viitor cere de la producător ca datele colectate de vehicul să fie transferate către terțe părți. Pentru „date ușor accesibile”, Eu Data Act prevede chiar ca datele să fie puse la dispoziție în timp real.

Acest lucru, a spus Röhler, ar putea duce la inovații semnificative: „Vrem să convingem clienții noștri de asigurări auto, prin intermediul ofertelor atractive, să împărtășească datele vehiculului cu noi. EU Data Act ar oferi și altor companii, precum și start-up-urilor șansa de a deveni inventive. Utilizând milioane de date în timp real colectate de camerele și sistemele de poziționare ale vehiculelor, s-ar putea rezolva problema locurilor de parcare în orașele mari. Aceasta ar fi o situație win-win pentru șoferi și ar conduce la economisirea unor cantități semnificative de energie, ar ajuta la protecția climatică și la calitatea aerului. Dacă datele vehiculelor sunt utilizate în mod înțelept, au potențialul de a face sistemul nostru de transport mai sigur, mai curat și mai inteligent în ansamblu.”

Cum ar putea schimba Regulamentul european privind datele asigurările auto?

Cu date detaliate colectate de la vehicule, pot fi furnizate servicii și oferte de asigurare complet noi. “În cazul unui accident, ar fi posibil să se înregistreze automat și în timp real amploarea pagubei, prin evaluarea datelor aferente poziției vehiculului și a datelor de la senzorii de accident. Allianz ar putea solicita imediat un serviciu de remorcare, rezerva o mașină de închiriat, comanda piese de schimb adecvate și face o programare la o unitate raparatoare pentru clientul său. În cazul unor accidente grave, s-ar putea acorda asistență medicală”, a spus Röhler. „În trecut, clientul trebuia să ne informeze. În viitor,  vom contacta clienții în mod proactiv, oferindu-le ajutor atunci când au cea mai mare nevoie de noi.”

De asemenea, Röhler a subliniat că, prin utilizarea datelor auto, Allianz poate oferi fiecărui client cel mai corect preț posibil. „Putem calcula oferte de asigurare care sunt semnificativ ajustate la risc, luând în considerare atât stilul de condus, cât și dacă vehiculul este echipat cu sisteme de siguranță și dacă acestea sunt pornite sau oprite. În același timp, datele senzorilor și ale camerei pot fi utilizate pentru investigarea corectă a unui accident și pentru clarificarea răspunderii”, a spus Röhler.

Datele trimise direct de la vehicul vor avea o importanță specială atunci când sistemele autonome și asistate de inteligență artificială vor controla vehiculul în viitor. „Persoanele afectate, dar și societatea, au dreptul să știe dacă accidentul a fost cauzat de om sau de mașină”, spune Röhler.

Un sondaj Allianz realizat recent în cinci țări europene arată că majoritatea șoferilor sunt dispuși să-și împărtășească datele auto cu asigurătorii lor dacă primesc în schimb asistență și servicii cuprinzătoare: în Germania, procentul este de 53%, în Marea Britanie, ajunge chiar la 61%. „Acesta este un mesaj foarte important pentru noi, de care ne putem mândri: clienții noștri știu că pot avea încredere în noi, deoarece le vom trata datele cu grijă și în interesul lor”, a spus Röhler. 

Concurența reală există doar la prețuri corecte

Dezbaterile de la cea de-a 11-a ediție a Allianz Motor Day au gravitat și în jurul întrebării despre cum pot terțe părți să acceseze datele aferente vehiculelor, în practică. Regulamentul privind datele al UE stipulează că „datele ușor accesibile” trebuie transmise în timp real – dar care sunt aceste date? Și ce preț poate percepe producătorul auto pentru transmiterea acestora către terțe părți? „Concurența reală poate să apară doar dacă producătorii auto cer prețuri corecte. În caz contrar, terțele părți nu au șansa de a inova”, a spus Röhler.

Cadrul legal pentru transferul de date lipsește

Ce ar trebui să facă un client individual cu datele vehiculului lui? Și mai ales, cum ar trebui să le acceseze și să le transmită? Acest lucru poate funcționa doar dacă există o modalitate foarte simplă de a transfera datele. „Regulamentul privind protecția datelor al UE creează doar baza legală pentru transferul de date de la vehicul la terțe părți. Cu toate acestea, încă lipsește cadrul legal care specifică modalitațile tehnice în care datele din vehicul pot fi făcute utilizabile pentru toți participanții de pe piață”, a spus Röhler. „Legislatorii trebuie să găsească o soluție practică pentru aceasta cât mai curând posibil, altfel comoara de date nu poate fi exploatată în beneficiul clienților și al tuturor participanților.”

În ceea ce privește utilizarea datelor vehiculului, Allianz solicită următoarele:

  1. Proprietarii de vehicule trebuie să aibă transparență completă cu privire la datele colectate de la vehiculul lor. Fiecare proprietar de vehicul trebuie să aibă o prezentare precisă, astfel încât să știe ce date sunt colectate de la vehiculul său. În plus, trebuie să aibă acces și să vadă care dintre aceste date pot fi transmise către terțe părți în timp real.
  2. Pentru ca proprietarii de vehicule să poată profita de suveranitatea nou dobândită asupra datelor vehiculelor lor, este necesar un set minim de date standardizate pentru a permite servicii noi, indiferent de producător, și pentru a permite transmiterea rapidă și ușoară a datelor în timp real prin intermediul interfețelor definite, dacă proprietarul dorește.
  3. Allianz solicită o piață reglementată și un administrator independent al datelor care să asigure schimbul securizat al datelor vehiculelor. Această instituție independentă trebuie să se asigure că părțile autorizate pot accesa datele.
  4. Pentru ca șoferii să poată beneficia de numeroasele inovații, avem nevoie de prețuri corecte pentru transmiterea datelor către terțe părți. 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0