Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head: România – o piață importantă și cu potențial

Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head: România – o piață importantă și cu potențial

În 2021, tranzacțiile financiare individuale au avut o dinamică deosebită în rândul românilor, volumul total al sumelor trimise în țară de lucrători în străinătate nefiind marcat de îngrădirea mobilității transfrontaliere în condiții de pandemie. Conform Revolut,  un utilizator  din portofoliul său a efectuat anul trecut remiteri cu 5% mai mari față de 2020, ca sumă anuală medie pe client. În același timp, sumele trimise de utilizatorii Revolut către România, în 2021, prin remiteri personale, au crescut cu 79%. În 2022, principalele elemente ale strategiei de business a Revolut în România privesc consolidarea poziției pe piața locală și lansarea de produse de creditare. Amănunte ne oferă Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head. 

Date fiind numărul și valoarea operațiunilor de plată realizate de români aflați la muncă în străinătate în 2021, prin intermediul aplicației financiare Revolut, cum comentați evoluția acestui proces în pandemie? 

În condițiile în care majoritatea statelor au adoptat, în 2020 și 2021, măsuri de limitare a mobilității transfrontaliere, numărul românilor care au lucrat în străinătate s-a redus, conform datelor publicate de autorități, dar aceasta nu a afectat volumul total al sumelor trimise în țară. Un utilizator Revolut, de exemplu, a efectuat remiteri personale de 3.258 euro (sumă anuală medie/utilizator) către familie și apropiații din țară, mai mult cu 5% față de 2020. Sumele trimise de utilizatorii Revolut către România, în 2021, prin remiteri personale, au crescut cu 79% față de anul 2020, potrivit datelor analizate de noi. Totodată, numărul remitențelor efectuate de către utilizatorii Revolut a crescut cu 84% în 2021 comparativ cu 2020, iar numărul de clienți care au recurs la aplicația Revolut pentru a face astfel de transferuri către apropiați a progresat cu 70%. 

Ce relevă din acest punct de vedere rezultatele recentului studiu întreprins la începutul anului 2022 de Revolut în rândul utilizatorilor săi care au trimis în 2020 bani în țară? 

În primul rând, ar trebui să menționăm că aici vorbim de date reale, bazate de tranzacții realizate în 2020 și 2021, nu de estimări sau de prognoze. În al doilea rând, tranzacțiile individuale au avut o dinamică remarcabilă, confirmând că aplicația financiară Revolut este o soluție potrivită, sigură și ușor de utilizat pentru a trimite rapid și constant bani către prieteni, apropiați, familie, oriunde și oricând. Prin intermediul aplicației, a fost infuzată aproape o jumătate de miliard de euro în economia locală, în ultimele 24 de luni. 

În opinia dumneavoastră, credeți că putem vorbi  în domeniul la care facem referire inclusiv de transferuri informale de bani și de o „piață gri” legată de aceste operațiuni realizate de români? 

Există această percepție că ar fi vorba de o „piață gri” și vă mulțumesc că îmi oferiți ocazia de a îndepărta o parte din legenda legată de acest subiect. Revolut, companie financiară care operează în România din mai 2018, cooperează cu autoritățile de reglementare și instituțiile locale pentru a reduce frauda, ​​evaziunea fiscală și pentru a preveni spălarea banilor. Noi ne raportăm la aceleași reglementări ca toate celelalte instituții financiare din spațiul european și aplicăm o abordare bazată pe risc. Deoarece suntem supravegheați de Banca Lituaniei, trebuie să respectăm toate reglementările relevante în UE și Lituania în domeniul luptei împotriva spălării banilor. Prin urmare, posibilitatea unei „piețe gri” nu ar trebui să fie mai mare decât ar fi în relația cu orice bancă obișnuită.Tratăm cu mare atenție protecția tuturor clienților noștri. Am făcut investiții semnificative în sistemele, procesele și oamenii noștri pentru a ne asigura că ne protejăm clienții pe măsură ce continuăm să ne extindem și să creștem. Ce înseamnă mai exact asta? Revolut are sisteme performante pentru a detecta și a preveni activitățile ilicite pe platforma sa, iar compania interzice accesul oricui se constată că încalcă termenii și condițiile de utilizare a aplicației. Revolut nu va înceta niciodată să inoveze pentru a consolida și mai mult protecția clienților săi împotriva activităților ilegale.

Revenind la întrebarea dumneavoastră despre transferul informal de bani – în cazul utilizatorilor Revolut, banii provin întotdeauna dintr-un cont bancar, iar contul Revolut acceptă doar transferuri bancare din surse deja verificate, în conformitate cu legislația în vigoare și regulile de cunoaștere a clienților, valabile la nivelul sistemului bancar. 

În ultimii ani, bănci mari din România nu au mai oferit serviciul de transfer rapid de bani în rețeaua proprie. În schimb, a crescut numărul jucătorilor mici care oferă un astfel de serviciu. Cum vă explicați aceste schimbări legate de piața locală a transferurilor rapide de bani? 

Fiecare actor de pe piață își stabilește propria strategie de business în funcție de misiunea pe care și-a setat-o și de modul în care se raportează la nevoile clientelei. Băncile au oferit aceste servicii în parteneriat cu operatori externi, considerând la un moment dat această strategie ca fiind mai potrivită.

Diferența majoră este că Revolut a dezvoltat o funcționalitate proprie în acest sens, care nu ține cont de granițe și oferă clienților posibilitatea de a transfera aceste sume instant, prin intermediul aplicației sale. Consumatorii întotdeauna au căutat și au preferat soluțiile rapide, simple și intuitive de a-și satisface anumite nevoi. Telecomanda a înlocuit butoanele de la televizor, smartphone-ul aproape că a trimis în istorie telefoanele cu tastatură. Așa și fintech-urile au căutat să pună la îndemâna consumatorilor servicii globale capabile să răspundă nevoii de mobilitate nelimitată și instantanee, indiferent de domeniul de activitate – comunicații, transporturi, finanțe, comerț, logistică etc. Pandemia COVID-19, cu toate măsurile de izolare socială și de igienă personală luate la nivel planetar, a accentuat acest trend al schimbării și a făcut ca accesul la aplicații, tehnologii și device-uri să devină cu adevărat neîngrădit, ușor și preferat de consumatori.

În ce măsură pe agenda actuală a Revolut se află acțiuni de combatere a fraudei, a infracționalității în industria de servicii financiare din România și din lume? Dar acțiuni de educație financiară? 

Este un subiect care ne preocupă permanent. Am făcut și facem investiții importante în tool-uri de monitorizare, analiză și prevenție a activităților care contravin legislației în domeniul anti-fraudă. Revolut deține un sistem protecție anti-fraudă, premiat la concursul internațional FSTech Awards 2020, care se bazează pe algoritmi de ”machine learning” pentru detectarea în timp real a tranzacțiilor suspecte.

În ceea ce privește aspectele educaționale,  există un cadru de sisteme de control pentru a descuraja, preveni, detecta, identifica, răspunde și raporta activități sau comportamente frauduloase. Angajații noștri urmează în mod regulat cursuri specializate pe teme legate de prevenirea criminalității financiare. Protejarea clienților este o prioritate pentru noi și împărtășim frecvent sfaturi și îndrumări cu privire la identificarea eventualelor fraude și la măsurile luate pentru a le proteja conturile. Aceasta constă în mesaje în aplicație, conținut pentru rețelele sociale și monitorizarea în timp real. De asemenea, informăm clienții cu privire la tranzacțiile potențial riscante și le blocăm până când clientul confirmă că știe cine efectuează o plată, în anumite circumstanțe.

Extinderea zonei digitale inclusiv în domeniul transferurilor rapide de bani determină sau nu o reducere a valorii tarifelor percepute în acest domeniu? 

Strategia noastră este de a oferi servicii simple și tarife cât mai mici, de a aduce cât mai multe funcționalități și servicii direct în aplicație. În mod particular, legat de transferurile rapide, Revolut oferă gratuit aceste servicii clienților. Nu percepem comisioane pentru transferurile personale/ individuale de bani. Dar pentru un confort suplimentar și pentru mai multe tipuri de beneficii și servicii financiare cu valoare adăugată, clienții pot opta pentru upgrade, de la pachetul Standard la un plan financiar pe bază de abonament lunar.

Țară majoritar de primire de bani, România implică pentru Revolut o dezvoltare permanentă a modalităților digitale de transfer de fonduri? 

Revolut este o aplicație care se adresează  clientului global și acest lucru a fost luat în calcul de la momentul în care a fost concepută.România are una dintre cele mai scăzute rate de incluziune financiară din Europa, de doar 67%, față de 95% la nivel european. Adopția serviciilor digitale a fost destul de lentă, dar s-a accelerat în ultimii doi ani, pe de o parte ca urmare a îmbunătățirii ofertei de servicii digitale a instituțiilor financiare, dincolo de plăți și depozite și, pe de altă parte, pandemia a contribuit foarte mult la adoptarea serviciilor digitale. Generațiile Z și Milenialii sunt promotori ai mobilității și ai tuturor serviciilor care susțin dinamica unui stil de viață „nomad digital”, inclusiv soluții de digital banking sau caracteristici nocash, având același nivel de sofisticare tehnologică precum semenii lor din alte țări. Dar ținta noastră este să aducem în baza de clienți activi cât mai mulți reprezentanți ai generațiilor X și chiar ai baby-boom și să creștem penetrarea în mediul urban mijlociu și mic. 

Care este strategia Revolut  pentru 2022? 

Revolut a avut întotdeauna ca prioritate să ofere funcționalități relevante pentru aplicația sa ”all-things money”. Continuăm să construim această viziune și să venim cu produse și servicii inovatoare și practice care simplifică lumea financiară și o fac accesibilă și ușor de utilizat pentru orice client, indiferent de vârstă sau coordonate geografice. Pe măsură ce lansăm serviciile noastre Revolut Bank în Europa, ne propunem să oferim  în cursul acestui an produse de creditare inclusiv clienților români. După un 2021 cu o creștere de 43% a bazei noastre de clienți, vom continua să ne concentrăm pe consolidarea poziției pe piața din România prin creșterea competitivității și atractivității serviciilor și lansarea de produse de creditare.

 În cadrul rețelei Revolut de servicii digitale de plăți rapide, unde se poziționează România la ora actuală și ce perspective se întrevăd în viitor în domeniu pentru țara noastră? 

Pornind de la ceea ce am menționat anterior, toate serviciile noastre au aplicabilitate globală, evident cu ușoare personalizări locale. Clienții pot efectua plăți online, cu cardul, cu smartphone-ul, prin Apple Pay, Google Pay, pot face instantaneu transferuri peer-2-peer sau pot transfera bani din contul principal în contul Revolut în câteva secunde, pot face schimb valutar la rate avantajoase, rezerva cazare oriunde în lume sau pot alimenta un cont Revolut Junior utilizat de copii. Aceste servicii sunt disponibile pentru toți cei peste 18 milioane de clienți Revolut la nivel mondial, inclusiv pentru cei peste 1,6 milioane de clienți români. După numărul de utilizatori activi, România este a treia piață pentru Revolut iar București este primul oraș din spațiul economic european și al doilea în top 10 orașe, după Londra, depășind capitale occidentale mult mai avansate tehnologic și financiar, precum Paris, Madrid, Berlin, Dublin. Pe scurt, România este o piață importantă și cu potențial, deci perspectivele sunt mai mult decât încurajatoare.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0