Indexarea cu inflația a redevențelor petroliere va genera un impact negativ asupra securității energetice naționale, asupra economiei românești și asupra veniturilor bugetului de stat

Indexarea cu inflația a redevențelor petroliere va genera un impact negativ asupra securității energetice naționale, asupra economiei românești și asupra veniturilor bugetului de stat

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) ia act cu mare îngrijorare de proiectul de Ordonanță de Urgență privind unele măsuri pentru bunurile proprietatea publică a statului precum și pentru administrarea eficientă a proprietăților statului (Proiect OUG) și care vizează indexarea redevențelor petroliere cu rata inflației, care a fost publicat pe website-ul Ministerului de Finanțe.  

FPPG solicită eliminarea din Proiectul de OUG a prevederilor referitoare la indexarea redevențelor petroliere cu rata inflațieicare sunt lipsite de orice temei juridic și nu au un temei economic adecvat și, de asemenea, vor descuraja semnificativ investițiile, ceea ce va genera un impact negativ asupra securității energetice naționale, asupra economiei românești și asupra veniturilor bugetului de stat. 

Federația Patronală Petrol și Gaze aduce la cunoștința publicului și reamintește factorilor de decizie că redevențele pentru petrol și gaze se calculează prin aplicarea unor procente la valoarea producției brute de petrol și gaze. Deoarece baza de redevențe este calculată în funcție de prețurile realizate, inflația este deja reflectată în formula actuală de determinare a redevențelor petroliere. În consecință, o astfel de măsură ar însemna o dublă aplicare a ratei inflației. Dorim să reiterăm că actualizarea unor cote procentuale cu rata inflației este contrară principiilor economice fundamentale și nu se aplică nicăieri în lume, după cunoștințele noastre. 

Creșterea redevențelor va avea un efect negativ semnificativ asupra investițiilor și, în consecință, asupra producției viitoare de petrol și gaze naturale. Redevențele mai mari cresc costul marginal al extracției resurselor minerale și, de asemenea, descurajează dezvoltarea oricăror rezerve marginale care au fost descoperite și conduc la abandonarea timpurie a sondelor productive de petrol și gaze naturale. 

Impozitarea efectivă a petrolului și gazelor naturale în România este mult peste media UE și face ca proiectele energetice ale țării să nu fie competitive.  

Totodată, FPPG semnalează și o problemă ce necesită reflectare: încălcarea clauzelor de stabilitate definite de acordurile individuale de concesiune și de Legea petrolului, conform cărora titularii vor continua să plătească redevențe la nivelul stabilit în acordurile lor de concesiune petrolieră respective pe durata acestor acorduri, cu excepția adoptării unor norme mai favorabile pentru titularii de acorduri petroliere. În plus, pentru concesiunile offshore și onshore de mare adâncime, se aplică dispozițiile suplimentare de stabilitate din Legea 256/2018. Modificările arbitrare și unilaterale ale acordurilor de concesiune, prin indexarea cotelor de redevență vor avea consecințe directe asupra proiectelor în curs de desfășurare și ar putea obliga deținătorii de titluri să caute o soluție prin proceduri judiciare. 

În concluzie, FPPG subliniază că potențiala implementare a unei astfel de indexări cu inflația a cotelor redevențelor petroliere nu va avea un temei juridic și economic adecvat și, de asemenea, va descuraja semnificativ investițiile, ceea ce va genera un impact negativ asupra securității energetice naționale, asupra economiei românești și asupra veniturilor bugetului de stat. 

Federația Patronală Petrol și Gaze, în calitate de reprezentant al industriei de țiței și gaze, respectiv, peste 98% din producătorii României, rămâne deschisă la un astfel de dialog. 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0