Înfiinţarea CEETAR ar putea băga România în infringement

unsar

UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România și UNSICAR – Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România s-au adresat Comisiei Europene cu privire la proiectul de lege pentru constituirea, organizarea și funcționarea Corpului Experților și Evaluatorilor Tehnici Auto din România (CEETAR).

“Au fost aduse în atenția Comisiei Europene argumentele pentru care înființarea CEETAR ar duce la încălcarea normelor europene și ar afecta funcționarea pieței românești de asigurări. Conform răspunsului primit de la Bruxelles, sesizarea transmisă de UNSAR și UNSICAR se află în proces de analiză. Menționam că, la solicitarea Comisiei Europene, poate fi deschisă procedura de infringement împotriva României”, se arată într-un comunicat de presă comun al celor două uniuni care reprezintă asigurătorii şi bokerii de asigurări din România.

Proiectul de lege privind înființarea CEETAR se află pe ordinea de zi a ședinței de plen a Senatului din data de 2 septembrie, având Aviz Negativ de la Comisia economică, industrii și servicii și de la Comisia pentru transporturi și energie.

Încă din luna mai a acestui an UNSAR și UNSICAR și-au exprimat convingerea că adoptarea Legii privind constituirea, organizarea și funcționarea CEETAR ar aduce prejudicii majore asiguraților și pieței locale de asigurări.

Conform acestui proiect, experții și evaluatorii tehnici auto CEETAR ar putea evalua toate vehiculele avariate, în vederea stabilirii soluțiilor tehnice pentru repararea lor și acordarea despăgubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativă (CASCO). Astfel, proiectul de lege încalcă principiul libertății contractuale și prevederile Codului Civil în vigoare, impunând efectuarea constatării daunelor numai de către experți tehnici auto membri CEETAR.

Efectul principal va fi acela de majorare a primelor de asigurare ca rezultat al creșterii costurilor aferente regularizării daunelor. Clienții companiilor de asigurări vor trebui să înțeleagă faptul că primele de asigurare auto vor crește semnificativ din cauza costurilor reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice și a altor costuri legate de activitatea de evaluare.

De asemenea, companiile independente de regularizare daune, care activează în industria locală de asigurări, ar putea fi eliminate din această piață sau ar putea fi obligate să adere la un organism nereglementat și nesupravegheat de ASF.

Totodată, introducerea unui asemenea sistem ar conduce cu certitudine la complicarea procesului de soluționare a daunelor pe segmentul auto.

Mai mult decât atât, dacă proiectul de lege ar fi votat și ar intra în vigoare, asiguratul român ar ajunge să fie discriminat prin comparație cu ceilalți cetățeni ai Spațiului Economic European. Astfel, acesta ar avea o procedura mult mai complicată de urmat în cazul în care ar fi implicat într-un accident în afară țării. Ar trebui să se adreseze nu numai reprezentantului de despăgubiri al asiguratorului RCA ce urmează să suporte despăgubirea, ci și unui membru al CEETAR.

„Considerăm, așadar, că funcționarea sistemului de asigurări din România este periclitată de acest proiect de lege nefundamentat”, spun reprezentanții celor două Uniuni.

Dovadă a faptului că sistemul de acordare a despăgubirilor pe segmentul auto funcționează în forma actuală o reprezintă daunele de 435,75 milioane euro plătite de asiguratori în 2013 pe segmentul RCA și cele de 398,75 milioane euro plătite pe segmentul CASCO. Cumulate, acestea reprezintă aproximativ 90% dintre daunele plătite pe asigurări generale în 2013.

Într-o piață cu un regim de funcționare firesc, reglementarea externalizării serviciilor post-vânzare este și trebuie să rămână în sarcina autorității de supraveghere, așa cum se întâmplă în orice alt stat european. România poate înregistra pierderi atât la nivel de imagine, cât și la nivel investițional în cazul acordării unui vot pozitiv pentru acest proiect de lege.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0