Ionuț Morar, Director general, BT Leasing Transilvania: Una din patru maşini finanţate în 2021 a fost „green”

Ionuț Morar, Director general, BT Leasing Transilvania: Una din patru maşini finanţate în 2021 a fost „green”

  „În acest început de an, am remarcat o creştere accelerată a cererilor de finanţare, practic noi am marcat recorduri istorice la finanţări în fiecare lună din 2021. La nivel strategic, am promovat investiţiile în maşini electrice şi hybride cu tehnologii plug-in şi am creat produse dedicate cu costuri mai mici decât produsele standard, precum şi campanii punctuale cu dobândă zero. Ne dorim să accelerăm acest trend în viitor şi să ne implicăm activ în alte proiecte de finanţare a tehnologiilor pentru combaterea efectelor schimbărilor climatice. Cred sincer că viitorul nostru depinde de o planetă sănătoasă, iar provocările actuale legate de climă și mediu necesită un răspuns urgent și ambițios”, spune directorul general al BT Leasing, Ionuț Morar.

Cum se simte pulsul mediului de afaceri clujean prin intermediul unui important finanţator cu origini locale?

Normal, ca orice clujean sunt mândru de oraşul meu şi de evoluţia sa în ultimii 10 ani. Este un oraş dinamic, safe şi cu o bună calitate a vieţii, dar şi cu multe oportunităţi de business. Toate acestea dar şi faptul că este un puternic centru universitar şi cultural au atras multe investiţii străine directe precum şi oameni de calitate, care au ales să locuiască aici, motivaţi de salarii mai mari şi un trai de viaţă mai ridicat.

La nivel de business, judeţul Cluj e primul după Bucureşti în ceea ce priveşte numărul de companii înfiinţate, cu un total de aproape 98.000 din cele 1.8 milioane de companii din România. Ca şi sectoare de activitate este bine cunoscut faptul că oraşul este un puternic hub de IT şi tehnologia informaţiei, concentrând cam 15% din industria de soft din România, dar excelează şi la serviciile financiare, Banca Transilvania, leaderul sectorului bancar, având originile în Cluj.

Un mare merit în dezvoltarea oraşului l-a avut şi administraţia locală şi angajamentul acesteia de a transforma Clujul într-un oraş european. Desigur că există încă probleme de rezolvat, în special în ceea ce priveşte infrastructura cu impact negativ asupra aglomeraţiei în trafic, însă sunt încrezător în capacitatea administraţiei locale de a coopera cu mediul de business şi cu cetăţenii pentru a face din Cluj Napoca un oraş de top.

Care au fost efectele pandemiei asupra businessului companiei Dvs. şi ce schimbări de strategie aţi făcut?

În toată perioada de incertitudine care a marcat anul 2020, am reuşit să ne protejăm angajaţii şi să fim aproape de clienţii noştri. Am implementat toate măsurile de protecţie şi de distanţare socială impuse la nivel de individ şi chiar dacă o mare parte din colegi au lucrat de acasă, am reuşit să acţionăm ca o echipă, împărtăşind împreună angajamentul de a ne implica proactiv în sprijinirea clienţilor noştri.

În acest sens, în intervalul 16 martie – 30 aprilie s-au acordat clienţilor, în urma unei analize individuale,  2-3 luni graţie la principal cu plata dobânzilor şi neperceperea de penalizări de întârziere pentru depăşirea scadentelor la plată. Apoi, în baza OUG 37 clienţii au avut posibilitatea suspendării ratelor pentru o perioadă de maxim 9 luni, de prevederile moratoriului public beneficiind aproximativ 8% dintre clienţii noştri cu o expunere totală de aprox 14% din totalul portofoliu.

Însă din 2021 aproape toţi clienţii au reluat ratele şi doar puţini, cred că până în 15 ca şi număr, au optat pentru prelungirea perioadei de amânare. În acest început de an, am remarcat o creştere accelerată a cererilor de finanţare, practic noi am marcat recorduri istorice la finanţări în fiecare lună din 2021.  Finanţările au fost orientate cu precădere către sectorul micro şi cel al IMM-urilor, iar ca şi tip de activ, finanţarea auto a fost preponderentă, depăşind 80% din businessul nostru. La nivel strategic, am promovat investiţiile în maşini electrice şi hybride cu tehnologii plug-in şi am creat produse dedicate cu costuri mai mici decât produsele standard, precum şi campanii punctuale cu dobândă zero.  Astfel 1 (una) din 4 (patru) maşini finanţate în 2021 a fost „green”. Ne dorim să accelerăm acest trend în viitor şi să ne implicăm activ în alte proiecte de finanţare a tehnologiilor pentru combaterea efectelor schimbărilor climatice. Cred sincer că viitorul nostru depinde de o planetă sănătoasă, iar provocările actuale legate de climă și mediu necesită un răspuns urgent și ambițios.

Ce soluţii se caută, în partea de leasing, în acest moment, de către companii: mai lasă segmentul auto ceva din cota sa de piaţă pentru segmentul echipamente?

Prin definiție, leasingul este legat de un asset, deci focusul va rămâne mult timp în zona auto, nu neapărat datorită confortului dat de activul finanțat ci şi datorită faptului că, în opinia mea, sectorul auto este zona în care leasing-ul poate aduce plusvaloare mai mare prin parteneriatele strategice cu dealerii auto, firmele de asigurări sau alţi furnizori de servicii complementare.

Know-how-ul firmei de leasing privind managementul activelor şi, nu în ultimul rând, calitatea de proprietar a bunului reprezintă bazele pe care poți construi produse cu plusvaloare pentru clienți. Mai ales cei din categoria IMM şi companii mici au nevoie de astfel de suport din partea firmei de leasing şi a furnizorilor de auto ori echipamente, pentru o mai bună gestionare a investițiilor lor.

Desigur că dorim să susținem antreprenoriatul românesc şi să-i ajutăm să fie competitivi în domeniul lor de activitate facilitând accesul la echipamente performante şi tehnologii mai noi. Dar ponderea echipamentelor în totalul finanțărilor va depinde în mare măsură de viabilitatea proiectelor de investiții pentru care se solicită finanțare.  Când vorbim de finanțarea echipamentelor, mai ales a celor specializate, firmele de leasing au aceeaşi abordare ca băncile. Într-un fel e şi normal, pentru că astfel de proiecte au o structură complexă, nu e aşa simplu ca în zona auto, unde tipul asset-ului influențează semnificativ ratingul tranzacției, iar leasing-ul se poate obține într-un termen foarte scurt.

Ce forme a îmbrăcat digitalizarea în ceea ce priveşte BT Leasing?

Criza generată de pandemia de COVID-19 a accelerat anumite proiecte de digitalizare şi automatizare demarate de multă vreme, dar care progresau mai lent înainte. De asemenea ne-a determinat să explorăm noi perspective cum ar fi implementarea muncii la distanță.

Am reuşit să ne adaptăm rapid sistemele IT şi să regândim procesele într-un mod mai fluid cu focus pe fiabilitate, eficiență și pe experiența clientului/utilizatorului. Însă lucrurile trebuie adaptate în permanenţă având în vedere cerinţele de securitate şi conformare legate de GDPR, protecția consumatorului, AML şi KYC.

Cât din activitatea companiei poate trece pe digital şi cât va necesita parte fizică?

Orientarea va fi în continuare pe digitalizarea proceselor, pentru o experiență cât mai bună a clienților în relația cu noi. Avem o platformă online pentru gestiunea contractului de leasing, prin care se furnizează instant toate detaliile despre facturi şi bunurile luate în leasing. De asemenea, clienții îşi pot genera singuri şi în mod automat toate documentele necesare în relaţia cu diverse autorităţi (Autorităţi Vamale, Primărie, Societăţi de Asigurări, Poliţie etc.) calcule de rambursare anticipată, iar toate solicitările prin aplicație sunt tratate cu prioritate de echipa noastră.

Lucrăm şi la un produs de leasing full-online pentru finanţarea de auto. Este vorba despre un produs standardizat de leasing rapid care se pretează la o automatizare integrală. Consider că produsele de leasing mai complexe, personalizate pe nevoile clienţilor, vor avea în continuare nevoie de consultanţă umană, chiar dacă interacţiunea cu angajatul BT Leasing va fi prin platforme digitale.

Ce ţinte aveţi pentru anul 2021 şi cum vedeţi revenirea economiei şi impactul său asupra leasingului?

Toate prognozele indică o creştere economică pentru România în jur de 5% sau chiar 10% în opinia unor analişti mai optimişti, însă separat de procentul în sine, cu siguranţă vom avea rata de creştere peste media Uniunii Europene.

Deci perspectivele la nivel macro sunt bune, iar noi ne dorim să ne implicăm activ în societatea românească şi vom continua să finanţăm companiile din România în special din zona IMM-urilor, dar şi persoanelor fizice, sector care apelează tot mai mult la leasing financiar pentru finanţarea achiziţiilor de auto.

Prin tot ceea ce vom face vom avea ca şi scop facilitarea accesului la tehnologii eficiente şi vom accelera proiectele investiţionale cu focus pe digitalizare şi automatizarea de procese pentru o oferi o experienţă cât mai bună clienţilor care aleg serviciile noastre.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0