Jumătate dintre românii utilizatori de servicii bancare efectuează plăți prin Internet/ Mobile banking

Jumătate dintre românii utilizatori de servicii bancare efectuează plăți prin Internet/ Mobile banking

Aproximativ 46% dintre românii utilizatori de servicii bancare efectuează plăți prin Internet/ Mobile banking, în creștere cu 70% comparativ cu ponderea românilor care realizau plățile de această manieră în decembrie 2020, de 27%, arată datele cuprinse în cercetarea de piață „Sistemul bancar în percepția românilor: creditarea și incluziunea financiară a românilorrealizată în luna iulie 2022 de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) și comandată de Asociația Română a Băncilor. Smartphone-ul este folosit de aproape nouă din zece intervievați pentru accesarea serviciilor de Internet/ Mobile banking și doar un sfert dintre utilizatori spun că folosesc laptopul în același scop, întrebarea fiind cu răspunsuri multiple. La nivel de gospodărie, șase din zece români declară că au aplicații de Mobile /online banking, dintre care doar 5% spun că nu utilizează.

Cercetarea de piață relevă accelerarea digitalizării în sistemul bancar, tendința de trecere la cashless și contactless fiind confirmată de modalitatea în care românii aleg să efectueze plățile în prezent. În tranzacțiile pe care le realizează în mod obișnuit, 4% dintre români utilizează numai cardul, 26% mai mult cardul, 34% numerarul și cardul în egală măsură, 23% mai mult numerar și 13% numai numerar, potrivit cercetării de piață IRES. În urmă cu șase ani, 94% din plățile retail din România se efectuau în numerar. Comparativ cu perioada de dinainte de pandemie, 37% dintre respondenți consideră că folosesc mai mult cardul ca înainte, 49% că nu s-a shimbat nimic și 14% declară că folosesc mai mult numerar decât înainte.

Valoarea și numărul tranzacţiilor de plată cu cardurile emise de prestatorii de servicii de plată rezidenţi au crescut cu 53,3%, în decembrie 2021 comparativ cu decembrie 2019. Valoarea tranzacţiilor de plată cu cardurile se cifrează la 48,5 miliarde lei, iar numărul tranzacţiilor de plată este de 365 milioane.

Gradul de incluziune financiară a ajuns la 68% în România la jumătatea anului 2022, potrivit cercetării, creșterea fiind cu 10 puncte procentuale peste nivelul raportat în anul 2017. În topul motivelor invocate de către cei care nu dețin un cont bancar se situează dorința de a nu fi urmărite veniturile/ cheltuielile, lipsa utilității unui cont, veniturile reduse și încasarea veniturilor în numerar. Patru din zece români respondenți în cadrul cercetării afirmă că utilizează cardul de credit. La finele anului 2021, în România existau 2,9 milioane de carduri de credit, numărul total de carduri fiind de 19,6 milioane. În ceea ce privește intenția de a contracta un card de credit în următoarele 12 luni, 15% dintre românii chestionați au declarat „sigur da” – 4% și „probabil că da” – 11%.

Sondajul de opinie a fost realizat în luna iulie 2022 la solicitarea Asociației Române a Băncilor și cu sprijinul Institutului Bancar Român pe un eșantion de 1.066 respondenți adulți care utilizează servicii bancare, eroarea maximă tolerată fiind de +/- 3%.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0