Leasingul operaţional: externalizarea parcului auto, paşi spre normalizare

Leasingul operaţional: externalizarea parcului auto, paşi spre normalizare

operationalUn sector de nişă cu perspective de creştere în România – gestionarea parcului auto al companiilor prin intermediul firmelor de leasing operaţional – a căpătat în ultimul an mai multă vizibilitate pe piaţa locală. Au trecut însă mai bine de zece ani până s-a ajuns în acest stadiu.

Piaţa de leasing operaţional din România este privită de principalii operatori din domeniu ca având potenţial de dezvoltare, după clienţii mari, reprezentaţi în genere de multinaţionale, venind astăzi rândul firmelor mici şi mijlocii, interesate şi ele, mai mult ca oricând, de eficientizarea cheltuielilor cu parcul auto. Cu toate aceste semnale pozitive, piaţa locală de leasing operaţional are încă dimensiuni modeste, ca număr de vehicule cu acest regim, iar contractele pentru bunuri din afara sectorului auto – echipamente IT sau pentru agricultură – sunt încă o raritate.

Conform Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO), la început de 2016 existau pe plan local peste 55.000 de maşini în regim de leasing operaţional, în creştere cu 13% faţă de situaţia existentă cu un an în urmă.

Dinamica portofoliului de clienţi

În 2015 au fost înmatriculate aproape 15.000 de autovehicule de către companii de leasing operaţional. Creşterea a venit atât de la firmele deja familiarizate cu externalizarea parcului auto, cât şi de la noi categorii de clienţi, în special companii locale şi întreprinderi mici şi mijlocii. Clienţii cu flote extinse sunt însă din rândul companiilor mari, cu acoperire internaţională, care cunosc produsul şi beneficiile sale în gestionarea mai bună a unei afaceri. „Concentrarea pe afacerea de bază, servicii de calitate la preţuri competitive (şi, de aici, un cost total de utilizare mai mic) şi disponibilitatea capitalului (avansului) pentru activităţile curente sunt doar câteva dintre avantaje”, reaminteşte Bogdan Apahidean, Preşedinte ASLO. Clienţii serviciilor de leasing operaţional sunt aşadar firme deja familiarizate cu acestea, dar şi noi categorii de utilizatori, cu precădere din rândul companiilor româneşti, al întreprinderilor mici şi mijlocii. Ca tendinţă, „dacă în anii trecuţi ţinta principală o constituiau marile companii multinaţionale, care deţin cea mai mare pondere din totalul flotei noastre de autovehicule, în prezent trebuie să ne uităm dincolo de acest sector pentru a atinge creşterea dorită. Focusul nostru se îndreptă şi în 2016 spre o nişă cu un potenţial foarte mare: IMM-urile”, declară Shane Dowling, Director General ALD Automotive. O orientare puţin diferită are Arval Service Lease România, care se bazează pe clienţii existenţi, circa 75% din ceea ce şi-a bugetat compania pe acest an urmând să rezulte din relaţia cu aceştia. „Sunt clienţi pe care i-am câştigat în timp şi care au avut o abordare progresivă din punct de vedere al flotei aflate în administrarea Arval. Fiecare client din portofoliu mai are potenţial pentru noi”, consideră directorul general Dan Boiangiu. Porsche Mobility are în vedere, la rândul său, atât contracte noi încheiate cu clienţi existenţi, cât şi cu utilizatori abia intraţi în portofoliul companiei. „Rata de reînnoire a contractelor de leasing operaţional şi servicii de profil are altă dinamică decât cea a oricărui alt contract de finanţare, iar asta pentru că tipul de client care alege leasing operaţional este interesat în primul rând de mobilitate, de flexibilitate şi de utilizarea cât mai simplă a maşinii”, subliniază Radu Manea, Director Divizie Fleet Management din cadrul Porsche Finance Group. La nivel de UniCredit Leasing Fleet Management, gradul de retenţie a clienţilor de leasing operaţional se apropie de 80%, structura portofoliului său actual fiind net în favoarea companiilor locale şi IMM-urilor. „În 2016, ne propunem să ne concentrăm mai mult pe segmentul corporaţiilor internaţionale”, precizează Robert Maftei, Director Executiv al companiei.

O categorie de clienţi ignorată adesea de companiile de leasing operaţional, cea a start-up-urilor, începe să fie reconsiderată. „În 2016 ne concentrăm pe menţinerea obiectivului de anul trecut, acela de a oferi servicii customizate IMM-urilor şi start-up-urilor. Pentru cea de-a doua categorie, putem prelua riscul. Avem produse speciale, precum «Flexi Lease», produs destinat companiilor aflate la început de activitate, precum şi divizia de rent-a-car, care ne ajută să preluăm riscul specific. În România există multe companii de tip start-up sau aflate într-o fază de dezvoltare în care au nevoie de soluţii financiare cum este leasingul operaţional. Acesta nu le afectează poziţia şi bonitatea în faţa băncilor şi a acţionarilor”, menţionează pentru revista noastră Tal Lahav, CFO al New Kopel Group.

În atenţie, autoutilitarele

În România, firmele care au ales varianta externalizării parcului auto către o companie de leasing operaţional reprezintă la ora actuală domenii cu o activitate dinamică, în creştere, precum industriile farmaceutică, alimentară, IT&C, auto, servicii financiare, sectoarele telecom, construcţii, retail, FMCG, curierat rapid ş.a. Rezultatele din primul trimestru vin să confirme previziunile de creşteri de activitate pentru 2016 la nivelul principalilor jucători de leasing operaţional de pe piaţa locală. Pe lângă autoturisme, care constituie majoritatea în acest business, în 2016 se au în vedere autoutilitarele în regim de leasing operaţional. Încă din prima lună a anului, LeasePlan România lansat un produs destinat companiilor care folosesc vehicule comerciale uşoare, produs menit să contribuie la optimizarea costurilor în regim de utilizare intensivă şi care presupune, în faza iniţială, oferirea de consultanţă în alegerea corectă a autovehiculului şi a echipamentelor auxiliare care corespund specificului afacerii. Faţă de autoturisme, acest nou produs dedicat deţinătorilor de parcuri auto din categoria utilitare prevede creşterea numărului de kilometri într-un contract de leasing operaţional (la peste 300.000, faţă de 150.000 km. pentru autoturisme). Avem de-a face cu o finanţare cu avans zero, indiferent de dimensiunea flotei, contractul putând oferi şi maşină la schimb, în caz de nevoie, atunci când un autovehicul este imobilizat. Rata plătită de antreprenor este corelată cu numărul de kilometri parcurşi de autovehicul, astfel încât acesta plăteşte proporţional cu gradul de utilizare a maşinii, având în permanenţă acces la platforma de raportare online, pentru a urmări evoluţia costurilor pe servicii. Liderul pieţei analizate estimează pentru 2016 o creştere a cifrei sale de afaceri cu 3%-5% şi atingerea unui volum de 12.000 de autovehicule în administrare, clienţii-ţintă fiind companiile din segmentul întreprinderilor mici şi mijlocii, care reprezintă în prezent jumătate din total clienţi (în creştere notabilă faţă de 2014, când constituiau doar un sfert). Compania se va baza în continuare „pe o relaţie solidă cu clienţii strategici, pe lansări de noi produse, dar şi pe un interes crescut manifestat de companiile din segmentul IMM-urilor. Vom continua studiul «Mobility Monitor», care, pe lângă o radiografie a conceptului de mobilitate pentru conducătorii auto din 17 pieţe LeasePlan, printre care şi România, ne permite să identificăm şi unele arii pe care apoi încercăm să le îmbunătăţim prin programul «SafePlan» – cursuri de conducere defensivă şi economică”, punctează Bogdan Apahidean.

Ecologizare şi digitalizare

Şi ALD Automotive îşi menţine anul acesta trendul de dezvoltare, primele vizate fiind companiile multinaţionale, dar şi IMM-urile. Sunt dezvoltate parteneriatele de tip „White Label”, program bine primit până acum de companii locale, de firme mici şi medii interesate de leasing operaţional. Ocupanta locului secund în piaţa locală de leasing operaţional continuă iniţiativele de susţinere a „înverzirii” parcurilor auto şi de încurajare a mijloacelor de transport alternativ prin dezvoltarea flotei de maşini electrice şi hibride. În acelaşi timp, continuă organizarea de cursuri de condus defensiv în parteneriat cu Academia Titi Aur. „O atenţie deosebită va fi acordată şi nevoii de mobilitate a clienţilor prin dezvoltarea de noi aplicaţii adaptate cerinţelor lor. Digitalizarea a schimbat modul în care acţionăm, în timp ce nevoile clienţilor se îndreaptă spre mobilitate, proactivitate şi uşurinţă în utilizarea serviciilor de gestionare a flotelor. În 2016 vom continua să inovăm în acest domeniu şi vom lansa noi aplicaţii mobile şi platforme care le vor aduce managerilor de flote şi utilizatorilor autovehiculelor facilităţi şi funcţionalităţi unice, adaptate dorinţei lor de mobilitate”, anticipează Shane Dowling.

Arval Service Lease România are ca principal obiectiv pentru 2016 depăşirea nivelului de 8.400 de maşini, flota administrată fiind axată pe autoturisme şi utilitare uşoare (care au reprezentat în mod constant între 15% şi 20% din total flotă). De la intrarea pe piaţă şi până în prezent, compania a derulat mai bine de 2.200 de contracte de leasing operaţional pentru comerciale uşoare, care au implicat peste o sută de clienţi, o bună parte dintre aceştia cu activitate în sectorul de distribuţie. „În 2016 continuăm proiectul online «Arval Smart Experience», două dintre aplicaţiile sale urmând să aibă spre finalul anului cea de-a doua versiune. Am observat că cele mai accesate funcţii sunt «Arval Fleet View» şi «Arval Connect», în special prezentarea de filme cu noi modele auto şi teste de maşini. Pe telefon sau tabletă, un manager poate vedea starea parcului auto, prin intermediul unor indicatori-cheie: mărimea flotei, costuri, utilizarea maşinii ca număr de kilometri în raport cu contractul, emisii ş.a. Sistemul poate genera şi rapoarte de fleet management”, informează Dan Boiangiu. O prioritate este, de asemenea, proiectul „Driver Care”, proiect de durată pentru care a fost cristalizată o reţea preferată Arval, cu peste 500 de parteneri comerciali, structurată pe trei componente – de cumpărare de maşini noi, mentenanţă şi caroserie – dispuse în 20 de puncte din Bucureşti şi din ţară.

Strategia Porsche Mobility pentru 2016 se integrează în aceea a grupului, un obiectiv distinct fiind „continuarea investiţiilor în zona IT pentru a creşte confortul clienţilor, precum şi nivelul şi calitatea suportului pe care-l oferim acestora prin consilierii companiei, de-a lungul întregului nostru parteneriat”, declară Radu Manea. În zona serviciilor de management de flote, cele mai solicitate rămân managementul anvelopelor şi asistenţa rutieră. În calitatea sa de finanţator captiv al mărcilor concernului din care face parte, compania are şi în 2016 în atenţie, pe lângă autoturisme, şi marca VW Autovehicule Comerciale, precum şi alte mărci, eventual solicitate de clienţii de flote.

Ca ţintă de afaceri pentru 2016, Business Lease România urmăreşte o creştere de 15% a portofoliului de contracte pentru leasing operaţional, prin extinderea operaţiunilor, pe lângă Bucureşti, şi în alte oraşe mari din ţară, primele vizate fiind IMM-urile. „Avem în vedere şi extinderea reţelei de parteneri preferaţi, astfel încât să creştem acoperirea serviciilor noastre la nivel naţional, aspect direct legat de satisfacţia clienţilor şi de controlul calităţii serviciilor. Ne apropiem de lansarea platformei «CARE Online», care digitalizează o mare parte a proceselor şi cuprinde facilităţi adresate atât utilizatorilor, cât şi managerilor de flote, rezultatul urmărit fiind optimizarea folosirii automobilelor, a costurilor, precum şi reducerea daunelor. «Blue Care Monitor», una dintre funcţiile «CARE Online», are chiar menirea de a responsabiliza utilizatorul în folosirea zilnică a automobilului şi furnizează soluţii pentru aceasta”, informează Philip Aarsman, Managing Director al companiei.

New Kopel Group România a anunţat pentru 2016 o creştere cu 20% a investiţiei în diviziile sale de leasing operaţional şi rent-a-car, creştere privind dimensiunea flotei şi portofoliul de clienţi. „Pentru anul acesta, în ceea ce ne priveşte previzionăm o creştere cu două procente pentru leasing operaţional, mai mult decât piaţa de profil în ansamblu. Estimăm o creştere a cifrei de afaceri cu cel puţin 10%, în condiţiile în care cea de anul trecut s-a ridicat la 25 mil. euro”, anunţă Tal Lahav. Pe zona de leasing operaţional, obiectivul principal este creşterea cotei de piaţă la 7% prin concentrarea pe serviciile de management al flotei, zonă neexploatată până acum de companie.

La nivelul UniCredit în România, leasingul operaţional, început ca o nevoie punctuală pentru firmele din grup, a luat amploare în ultima vreme, fiind oferit şi clienţilor externi. „Este un produs binecunoscut companiilor multinaţionale, iar în ultimii ani a devenit interesant şi pentru IMM-uri. Antreprenorii încep să-şi recapete încrederea în mediul economic, să-şi dezvolte afacerile, să-şi reînnoiască flotele şi echipamentele”, ne spune Robert Maftei, care adaugă că în acest an este continuat programul de cursuri de conducere preventivă dedicate utilizatorilor flotelor finanţate de UCLFM, ce este extins la cât mai mulţi clienţi din portofoliu. „De asemenea, mai spune acesta, suntem preocupaţi de prezenţa în mediul digital a produselor şi serviciilor noastre, iar pentru 2016 avem în plan câteva proiecte în acest sens”. De remarcat portofoliul diversificat al companiei, contractele de leasing operaţional în derulare privind autoturisme, comerciale uşoare, echipamente IT şi pentru agricultură, trăsătură care o diferenţiază net de competitori.

Premium Leasing şi-a propus pentru acest an să menţină rata de creştere a businessului, peste ritmul pieţei, şi dimensiunea cifrei de afaceri. „Am reuşit să creştem vânzările datorită colaborării strânse cu celelalte companii din Grupul Ţiriac, precum şi prin aplicarea strategiei de vânzări orientate către clienţii mai mici, cu un număr redus de maşini, însă mai numeroşi, per ansamblu. În 2016 avem în plan schimbări ale modului nostru de operare, care vor eficientiza activitatea în ansamblu, precum şi crearea de produse cât mai bine adaptate cererii din piaţă. În 2015 am investit considerabil în active, în autovehicule, astfel încât ne aşteptăm să înregistrăm în continuare o creştere a cifrei de afaceri în următorii ani”, menţionează directorul executiv Bogdan Nestor. Cum compania beneficiază de un procent ridicat de continuitate a contractelor de leasing operaţional de la un an la altul, rata de retenţie a acestora este apreciabilă, inducând astfel un element în plus în stabilitatea afacerii. Ponderea contractelor sale cu servicii incluse este în creştere, iar ca tipuri de maşini predomină autoturismele, conducerea companiei fiind deschisă şi la abordarea contractuală a segmentului de vehicule comerciale uşoare.

Plecând de la previziunile macroeconomice pozitive pentru 2016, dar şi de la relaxarea fiscală de la începutul anului, membrii ASLO anticipează că, în perioada următoare, piaţa de leasing operaţional îşi va continua creşterea. „Pentru finalul anului, estimez circa 60.000 de unităţi în administrare, ceea ce ar însemna o creştere de aproape 10%”, spune Bogdan Apahidean.

Bilanţ anual

Proiectele din 2016 în sector au la bază, evident, rezultatele de anul trecut, principalii jucători de leasing operaţional care activează în România declarându-se mulţumiţi de evoluţia afacerii, ţintele asumate fiind în marea lor majoritate atinse. LeasePlan România a raportat astfel o creştere cu 0,5% faţă de 2014 a cifrei de afaceri, în timp ce portofoliul de autovehicule aflate în administrare a fost majorat cu 6%. Peste 80% din flota totală se află în regim de „full service”, pentru restul asigurând doar partea de servicii. Pentru ALD Automotive, flota administrată a fost în creştere cu 6% faţă de anul anterior, iar numărul de clienţi a sporit cu 26%, ca urmare a extinderii segmentului corporate şi diversificării portofoliului cu o nouă nişă, IMM-urile. Compania a implementat primul parteneriat de leasing operaţional de tip „White Label” de pe piaţa din România şi a dezvoltat legăturile directe cu dealerii auto. În toamna anului trecut, a livrat prima flotă de maşini electrice în leasing operaţional.

Flota Arval România de autovehicule în administrare a fost marcată de +15% faţă de situaţia existentă la sfârşitul lui 2014. Compania a obţinut în ultimii doi ani cel mai bun scor „Net Promoter Score” – NPS dintre toate entităţile grupului în ceea ce priveşte gradul de satisfacţie în rândul clienţilor. Cea mai mare parte a contractelor sale au fost semnate cu clienţi existenţi, din patru contracte noi trei provenind de la aceştia. Porsche Mobility a susţinut, la rândul său, cu bune rezultate piaţa locală de profil, cu menţiunea că a cedat poziţia a treia în top 5 jucători de leasing operaţional, deţinută în mod constant în ultimii ani, companiei Arval România, devenită acum principalul său competitor. Pentru Business Lease România, 2015 a fost primul an de activitate pe piaţa locală, ceea ce a presupus dezvoltarea fostei companii locale FMS după preluare, consolidarea brandului în ţara noastră şi construcţia echipei. După cele declarate de noua conducere a companiei, rezultatele au fost în linie cu ţintele propuse, flota administrată de Business Lease România deţinând 7% din cele 44.000 de unităţi ale grupului la nivel european. Faţă de clasamentul existent la finalul lui 2014, când FMS figura în seria primilor cinci jucători, Business Lease a coborât o poziţie, RCI Finanţare România intrând astfel pentru prima dată în top 5. O bună evoluţie în 2015 e de menţionat pentru BCR Fleet Management, care şi-a extins cu peste o mie de unităţi flota în administrare.

Pentru prima dată după mai mulţi ani, ca urmare a demersurilor noastre constante de comunicare, am primit şi rezultatele anuale de la New Kopel Group, care reflectă inclusiv activitatea de leasing operaţional. Din cele 1.100 de maşini noi, care au mărit flota Sixt România anul trecut, 930 de unităţi au făcut obiectul unor contracte de leasing operaţional, flota companiei fiind distribuită la ora actuală în proporţie de circa 60% în Bucureşti iar restul în alte oraşe. Investiţia totală a grupului în România a fost în 2015 de peste 13 mil. euro, în creştere cu 16% faţă de 2014.

Volumele de leasing operaţional ale UniCredit Leasing Fleet Management au înregistrat anul trecut o creştere de 30% faţă de 2014, cu menţiunea că ne raportăm însă la o bază destul de mică. Oricum, rezultatele indică o dezvoltare dinamică, în linie cu trendul pieţei. Şi în 2015, UCLFM a oferit soluţii de leasing operaţional pentru autoturisme, autovehicule uşoare şi mai mari de 3,5 tone, pentru o mare parte dintre acestea compania având sub contract şi servicii de management al flotei. După cum subliniam anterior, specificitatea sa e dată însă de soluţiile de leasing operaţional pentru sectoarele IT şi agricultură. La nivel de Premium Leasing, principalele obiective pentru 2015 au fost creşterea numărului de maşini aflate sub contract de leasing operaţional, a cifrei de afaceri şi cotei de piaţă, obiective atinse conform planului, ne precizează conducerea companiei.

Acum, odată cu publicarea rezultatelor pentru 2015, suntem îndreptăţiţi să afirmăm pe bază de cifre că piaţa locală de leasing operaţional a crescut constant în ultimii trei ani cu câte două procente, fiind marcată în acelaşi timp de o relativă schimbare de mentalitate în rândul utilizatorilor. „Asistăm la un fenomen interesant: din ce în ce mai multe companii folosesc maşina ca pe un mijloc şi nu o văd ca pe un bun valoric. Astfel că avem toate motivele să credem că mediul de afaceri local începe să înţeleagă că eficienţa unui business implică şi un contract de leasing operaţional”, conchide Tal Lahav. De aici, previziunea optimistă că, în următorii ani, din ce în ce mai multe companii din România vor adopta acest comportament specific ţărilor vestice, unde leasingul operaţional poate însemna până la 75% din totalul maşinilor noi înregistrate într-un an. În România, vorbim doar de 16% pondere înmatriculări noi în leasing operaţional, raportat la total înmatriculări noi realizate în 2015.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0