România e o provocare pentru mine şi cariera mea

interviuleditiei-200x300Domnul Ufuk Tandogan a preluat conducerea celei mai dinamice bănci din sistemul bancar românesc, din aceşti ultimi ani. Are o experienţă de peste două decenii şi jumătate în banking şi deţine expertiză pe multiple domenii, de la vânzări la credit management. Consideră noua funcţie ca fiind un important chalange pentru el şi cariera sa. Am aflat de la Domnia sa ce gânduri îl încearcă la acest început de mandat.

 

Interviu cu UFUK TANDOGAN, Director General al GARANTI BANK ROMÂNIA

Ratingul băncii a fost confirmat recent de Fitch, cu perspectiva
pozitivă, reflectând gradul adecvat al strategiei Garanti în abordarea
pieţei locale, în condiţii de volatilitate ridicată, precum şi calitatea
superioară a activelor. Vă rog să ne detaliaţi puţin principalele
performante ale băncii în 2012, dacă acestea s-au ridicat la aşteptări şi
care produse şi servicii au performat cel mai bine.

Garanti Bank a crescut continuu în ultimii ani în România, ceea ce s-a reflectat atât în mărimea activelor, cât şi în cota de piață. Dacă ne uităm cu atenție la aceşti indicatori, vedem că Garanti a ajuns pe locul 13 în 2012, de pe 27 în 2007, în ceea ce priveşte mărimea activelor, între băncile care activează pe piața locală. În plus, în ciuda condițiilor economice dificile, Garanti s-a dezvoltat ca bancă universală, de la o bancă de nişă pentru companii, şi a trecut de la statutul de sucursală locală a unei bănci străine, la bancă comercială locală la mijlocul anului 2010 .

Mai târziu, pe lângă activitatea bancară, Grupul Garanti s-a dezvoltat în România achiziţIonând şi trei instituții financiare non-bancare: Ralfi IFN (care operează sub numele Garanti Credite de Consum), Motoractive (care operează sub numele Garanti Leasing) şi Domenia IFN (care operează sub numele Garanti Credite Ipotecare).

În paralel cu creşterea volumului de afaceri, Garanti Bank a dezvoltat şi un amplu portofoliu de produse şi servicii care se bazează masiv pe o abordare personalizată, o formulă câştigătoare, testată deja în Turcia şi care se dovedeşte a avea succes şi în România.

Toate acestea s-au reflectat în ratingul pe care Garanti Bank l-a primit de la prestigioasa instituție Fitch. Ratingul BB+ arată că strategia noastră este adaptată pieței locale, într-un mediu foarte volatil. Înregistrarea unei calități mai bune a activelor în comparație cu sistemul bancar din România, în general, este un indicator al performanței băncii.

De asemenea, reflectă sprijinul pe care Garati Bank România îl poate aştepta de la acționarul său, Turkiye Garanti Bankasi A.S. (TGB). Fitch consideră că subsidiara este o investiție strategică pentru banca mamă în regiunea Europei Centrale şi de Est, în ciuda rezultatelor slabe ale pieţei româneşti din ultimii trei ani.

În concluzie, suntem foarte mulţumiţi cu dezvoltarea băncii, iar 2012 a fost încă un an care s-a înscris în trendul ascendent al anilor recenţi.

 

Garanti Bank s-a remarcat în ultimii ani ca o bancă ce a profitat de
criză pentru a-şi consolida activitatea, fără a face compromisuri cu
privire la riscuri. Se va menţine această strategie şi în noul an sau vor
avea loc modificări? Ce ţinte de creştere aveţi pentru 2013?

Garanti Bank îşi va continua cu siguranţă dezvoltarea pe piaţa românească, concentrându-se pe calitatea produselor şi serviciilor – acestea fiind lucrurile care fac diferenţa în mediul economic actual, foarte volatil, când clienţii sunt foarte selectivi şi aleg mai mult decât oricând pe baza calităţii percepute şi, desigur, a costurilor.

Vom continua să avem o abordare prudentă a riscului, pentru a asigura un nivel ridicat de stabilitate a instituţiei şi, în acelaşi timp, vom aduce o varietate de produse inovatoare şi de servicii personalizate în funcţie de nevoile clienţilor noştri.

Inovaţia face parte din ADN-ul nostru şi vom continua să construim pe temelia ei în următorii ani, ca diferenţiator principal pe piaţă.

 

Vă rog să ne spuneţi ceva despre dumneavoastră. Ce experienţă aveţi în
domeniul bancar, cum aţi luat decizia de a veni în România, ce obiective
aveţi la conducerea
România?

Înainte de a veni în România, am lucrat la Garanti Turcia aproape 25 de ani, timp în care am acumulat o experienţă bancară amplă, atât în vânzări, cât şi în credit management. De exemplu, am fost Branch Manager, Regional Manager şi in anul 2006 am devenit Corporate Credit Senior Vicepresident. Din această ultimă poziţie, am ajuns să administrez un portofoliu de credite de 40 miliarde euro.  De asemenea, am făcut parte din Board-ul Biroului de Credite din Turcia şi am devenit membru în Board-ul Biroului de Credite al Garanti Credite Ipotecare Turcia.

M-am născut în 1963 şi am o diplomă în Economie de la Universitatea de Economie şi Știinţe Administrative din Uludag. România reprezintă o provocare pentru mine şi pentru cariera mea, fiind o piaţă diferită de cea din Turcia, guvernată de reguli diferite, foarte dinamică, parte din Uniunea Europeană. Îmbrăţişez această provocare şi voi face tot ce-mi stă în putere să-i asigur băncii o creştere sustenabilă în continuare.

 

Ce impresie aţi avut despre ţara noastră înainte de a veni aici şi ce
credeţi acum? Ce potenţial consideraţi că are România pentru piaţa
bancară?
Pot toate băncile să-şi mai crească afacerile în continuare?

România este una dintre cele mai atrăgătoare ţări est-europene pentru investitorii străini, cu un potenţial mare de creştere, ţinând cont de populaţia dinamică de 19 milioane de locuitori şi de deschiderea faţă de tehnologiile noi şi inovatoare. Aceasta e mai mult decât o simplă impresie, e o viziune pe care am avut-o şi înainte de a veni în România şi pe care mi-o menţin la trei luni de la venirea mea aici.

Bineînţeles că piaţa bancară va continua să se consolideze, ceea ce ar putea să ducă la fuziuni, achiziţii, reorganizări etc. dar, în ciuda acestora, piaţa locală e sănătoasă, suficient capitalizată şi bine reglementată, iar acest lucru are o importanţă majoră. România a avut rezultate foarte bune în criză, în comparaţie cu alte pieţe europene. Deşi a fost expusă evoluţiilor din zona euro, sistemul bancar a fost 100% sub control; nu a fost niciun eveniment negativ în piaţă care să fi afectat economia sau să fi agitat populaţia. Salutăm măsurile luate de BNR, care au protejat atât consumatorii, cât şi băncile, şi care au avut obiectivul de a menţine siguranţa mediului economic în timpul acestor frământări. Întreaga abordare a fost şi încă este foarte prudentă, ceea ce ni se potriveşte foarte bine, pentru că şi noi, la rândul nostru, suntem prudenţi când operăm în astfel de pieţe. Şi s-a dovedit a fi o abordare de succes.

 

Care sunt atuurile dumneavoastră în poziţia de manager de bancă? Aveţi
un stil propriu de conducere? Cum se conduce o bancă? Câte ore lucraţi?

Îmi iubesc munca – acesta este secretul din spatele puterii mele. Când te dedici unui lucru pe care-l iubeşti, e mai uşor, chiar dacă îţi cere să fii acolo 24 de ore pe zi. Dincolo de pasiunea mea pentru sistemul bancar, leadership-ul cere anumite aptitudini – trebuie să ştii să conduci oamenii, să-ţi păstrezi deschiderea faţă de obiectivele de afaceri, să poţi avea o viziune care să-ţi transforme instituţia într-o companie de succes, să fii optimist şi să nu renunţi când întâmpini greutăţi, să fii extrem de hotărât.  Este vorba inclusiv de a fi aproape de activităţile zilnice ale băncii şi a urmări cu atenţie principalele chestiuni strategice.

 

Care sunt elementele care au contribuit la succesul dumneavoastră şi
care v-au ajutat să ajungeţi în poziţia de director general?

Cred că puţin din toate lucrurile pe care le-am descris deja. N-aş putea alege ceva anume. Întotdeauna sunt o sumă de lucruri care definesc succesul.

 

Credeţi că această criză a pătat meseria de bancher, a aruncat-o în
dizgraţie? Îşi vor recâştiga vreodată bancherii imaginea avută anterior
crizei?

Criza a aruncat cu siguranţă o umbră asupra profesiei de bancher, dar a deschis de asemenea uşa pentru un nou tip de bancher – unul care este mai apropiat de clienţi şi care le ascultă nevoile, un bancher mai puţin egoist care înţelege că afacerea creşte doar dacă are grijă de binele clientului. Cu alte cuvinte, un bancher mai responsabil. Iar aceasta începe să se vadă, fără îndoială că va fi formula câştigătoarea în viitor.

De asemenea, bancherii trebuie să se gândească la o strategie pe termen lung cu clienţii, nu doar la cea pe termen scurt, aşa cum s-a făcut în general înainte de criză. Criza e temporară, noi trebuie să privim dincolo de ea şi să ne adaptăm la un mediu nou. Astfel, este extrem de important să ne creăm strategia punând accentul pe dezvoltarea unor relaţii de lungă durată cu clienţii nostrii.

 

Ce hobby-uri aveţi? Ce faceţiîn timpul liber?

În tinereţe am făcut atletism, acum doar alerg, când am timp, în special vara. Îmi place, de asemenea, să colecţionez filme turceşti, în prezent ajungând la un număr de  1.600 de astfel de filme. Nu în ultimul rând, îmi place să petrec timp de calitate alături de familia mea.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0