SERGIU RUSSU, BOGDAN GEORGESCU ȘI CĂTĂLIN BOGDAN: Despre forțele ce remodelează industria bancară și modul în care tehnologiile Oracle susțin mediul bancar în procesul transformațional

SERGIU RUSSU, BOGDAN GEORGESCU ȘI CĂTĂLIN BOGDAN: Despre forțele ce remodelează industria bancară și modul în care tehnologiile Oracle susțin mediul bancar în procesul transformațional

Modul tradiţional în care se consumă produsele şi serviciile bancare nu mai este demult o opţiune viabilă. Fenomenul fintech din ultimul deceniu a fost un motor puternic de inovare şi a schimbat pentru totdeauna sistemul financiar bancar. De asemenea, efectele pandemiei globale vor avea un impact asupra industriei serviciilor financiare pentru următorii ani; unii vor îmbrățișa noile tehnologii și în timp vor deveni mai puternici, în vreme ce noii intrați pe piață cu modele de afaceri inovatoare vor înlătura operatorii tradiționali mai puțin agili.
Creșterea exponențială a datelor disponi­bile generează noi produse și creează noi oportunități de afaceri. Un element esențial al succesului este capacitatea de a gestiona și de a valorifica toate aceste date. Deși este esențial să extragă informații pentru a-și dezvolta afacerea, instituțiile financiare o fac și pentru a se proteja de prejudicii. Infractorii din mediul digital sunt mai sofisticați ca niciodată, iar protejarea împotriva lor necesită sisteme cel puțin la fel de sofisticate.
„Un studiu recent realizat de Omdia, la solicitarea Oracle, arată că pentru a-și spori capacitatea de inovare, modernizarea siste­melor tradiționale este principala prioritate în domeniul IT a instituțiilor financiare” subliniază Sergiu Russu, Techno­logy Sales Leader Oracle România. Într-adevăr, tehno­logiile moderne permit atât instituțiilor existente, cât și noilor competitori să abordeze provocările cu care se confruntă, precum și să profite de noi oportunități.

Provocarea reprezentată de infrastructura de date tradițională
Instituțiile financiare de astăzi seamănă mai mult cu firmele de tehnologie decât cu băncile în sensul tradițional. Acestea au progresat odată cu evoluția conceptului de bani; la urma urmei, mai puțin de 10% din masa monetară globală există sub formă de monedă – restul este digital. Deci, de fapt, există două forme de date într-o instituție financiară: una este reprezentată de banii în sine, iar a doua este reprezentată de datele despre bani.
Pentru instituțiile financiare, datele despre bani reprezintă atât sursa, cât și rezultatul creării de valoare. Concurența în economia bazată pe date necesită investiții susținute în generarea, colectarea, conservarea, analiza și protecția unei game largi de date structurate și nestructurate. Capacitatea unei instituții finan­ciare de a urmări cu succes și de a mone­tiza modelele de afaceri digitale necesită o viziune holistică și omogenă asupra tuturor datelor, atât din interiorul, cât și din afara organizației.

Instituțiile financiare caută în mod activ să își modernizeze aplicațiile tradiționale și critice, precum și investițiile în infrastructura de date aferentă. Provocarea lor? Costurile de gestionare a bazelor de date și a infrastructurii traditionale pot duce la creșterea costurilor de operare pentru stocarea, integrarea și analiza datelor, inhibând investițiile în noi tehnologii, ceea ce, în cele din urmă, limitează inovarea.

Cât de răspândită este această problemă? Sondajul Oracle-Omdia menționat, realizat în rândul a aproape 500 de respondenți din domeniul serviciilor financiare și IT, a clasat operațiunile (cu alte cuvinte, menținerea în funcționare) ca fiind unul dintre cele mai costisitoare domenii de cheltuieli IT, fiind aproape duble față de cele destinate cercetării și dezvoltării. „Acesta este încă un motiv în plus pentru care o platformă solidă și inovatoare de gestionare a datelor este fundamentală pentru succesul instituțiilor financiare,”  adaugă Sergiu Russu.

Operațiunile tranzacționale de mare viteză sau cele sensibile de analiză avansată și învățare automată necesită o infrastructură de bază de date care să ofere performanțe extreme, disponibilitate maximă, securitate și scalabi­litate. Fără a îndeplini aceste cerințe funda­mentale de gestionare a datelor, aplicațiile vor fi în cele din urmă restricționate din cauza problemelor de performanță sau de disponi­bilitate, ca să nu mai vorbim de riscul de încălcare a securității datelor sau pierderea acestora, în timp ce cererea de servicii IT crește.

Soluția validată de industrie
Gestionarea datelor este un domeniu în care Oracle este lider în industrie, oferind cea mai cuprinzătoare soluție. „Baza de date Oracle este standardul de facto în domeniul serviciilor financiare pentru aplicațiile operaționale (OLTP) de importanță critică, pentru soluțiile de analiză și depozitare a datelor (DWH) și, în general, pentru aplicațiile de bază ale afacerilor indiferent de scenariul de încărcare al datelor. Cu o arhitectură multi-model avansată, Oracle Database poate face să conveargă modelele de date specializate cu aplicații tranzacționale de bază într-un singur sistem de gestiune a datelor,” explică Bogdan Georgescu, Senior Account Manager la Oracle România.

Utilizând baza de date Oracle ca bază de date convergentă, dezvoltatorii de microservicii pot crea aplicații în limbajul preferat (de exemplu, JSON etc.) folosind modele de date flexibile sau pot utiliza Oracle APEX pentru dezvoltarea de aplicații low-code. De asemenea, dezvoltatorii pot încorpora capacitățile analitice avansate (Oracle advanced Analytics) în aplicațiile lor, adăugând un nivel de inteligență superior pentru o mai bună înțelegere a datelor și transformarea acestora în acțiuni concrete.

Baza de date Oracle oferă peste 50 de algoritmi ML (Machine Learning) paraleli în baza de date, inclusiv învățare profundă (deep learning) pentru recomandări în timp real, detectarea fraudelor și analiza tendințelor. Algoritmii grafici permit explorarea și descoperirea de noi relații prin analiza datelor provenite din rețele sociale, IoT, big data, depozite de date și a celor provenind din tranzacții complexe din aplicații precum detectarea fraudelor în domeniul bancar și perspectiva 360 grade asupra clienților. Dezvoltatorii de aplicații pot valorifica puterea învățării automate și a tehnologiilor spațiale sau a grafurilor avansate.

Modernizarea aplicațiilor core
Agilitatea trebuie să cuprindă toate liniile de business ale băncii, inclusiv nucleul.Pentru a concura mai bine în economia digitală, băncile trebuie să își modernizeze sistemele bancare de bază, de la back-office la front-office. Platformele bancare moderne ajută la îmbunătățirea adresarii clienților cu produse și servicii mai bune, la îmbunătățirea agilității și a vitezei de lansare pe piață, la accelerarea creșterii veniturilor și la o mai bună gestionare a riscurilor și costurilor operaționale. Oracle oferă un portofoliu cuprinzător de platforme și soluții – digitale, agile și deschise – pentru a permite modernizarea mai rapidă a sistemelor de bază în întreaga institutie bancară.

Acesta este scopul pentru care a fost concepută suita Oracle FLEXCUBE Universal Banking care oferă cele mai bune procese bancare de bază pre-configurate, cu acces pe canale alternative, cu dispozitive multiple și multivendor. Aceasta accelerează timpul de lansare pe piață a noilor produse și servicii pentru retail și corporate și permite băncii dumneavoastră să modernizeze rapid gestionarea produselor și operațiunilor, oferind în același timp informații eficiente și performanță. Iar atunci când este asociat cu Oracle Banking Digital Experience (OBDX) – care oferă din start o gamă completă de servicii ce include crearea digitală de conturi și împrumuturi, portofele digitale și plăți mobile – băncile sunt capabile să realizeze o modernizare completă a sistemelor lor de bază.

În plus, Oracle Banking Payments facilitează procesarea globală a plăților, bazată pe standardele ISO 20022 și PSD2, pentru vizualizarea în timp real a lichidităților și pentru o mai bună gestionare a riscului de creditare, susținând astfel capabilitățile de management ale trezoreriei.
Soluțiile bancare Oracle au o arhitectură modulară care oferă băncii dumneavoastră flexibilitatea de a alege abordarea dorită pentru modernizare și transformare. Componentele pot fi implementate on-premise și în cloud, individual sau împreună, simultan sau într-o abordare etapizată, în funcție de nevoile băncii dumneavoastră. Componentele sunt configu­rabile, acoperind toate zonele de afaceri și oferind ușurință în integrare și implementare pentru a funcționa cu sistemele existente.
“Atunci când alegeți să adoptați aplicatii si tehnologii inovatoare în organizația dumnea­voastră, vă puteți crea un avantaj competitiv care este extrem de greu de replicat.” – spune Cătălin Bogdan, Senior Account Manager, Oracle Romania.

Aduceți Cloud-ul acasă
În cadrul inițiativelor digitale, instituțiile financiare caută, de asemenea, modalități de a controla costurile și de a aloca banii din buget în domenii care să maximizeze rezultatele pe termen scurt dar și lung. Prin consolidarea bazelor de date Oracle on-premise pe Oracle Exadata, clienții obțin o performanță mai mare, o disponibilitate mai mare și o securitate îmbunătățită, la costuri mai mici decât infrastructurile „do it yourself”.

Pentru majoritatea companiilor, trecerea la servicii de cloud public și la arhitecturi hardware/software native pentru cloud are un sens comercial solid. Făcând acest lucru, se reduce spațiul din centrele de date, precum și cheltuielile generale de gestionare și întreținere. De asemenea, mută cheltuielile de la capex la opex, făcând loc pentru o abordare mai flexibilă și mai armonizată a investițiilor IT. Practicienii IT experimentați din domeniul serviciilor financiare pentru întreprinderi adoptă o abordare holistică a modernizării IT față de o mentalitate singulară de tip „public cloud-first”, creând o foaie de parcurs eficientă pentru a alege calea cea mai potrivită pe baza cerințelor de afaceri și de aplicații.

Oracle și Deutsche Bank, una dintre cele mai mari instituții financiare din lume, au anunţat demararea unei colaborări pe mai mulţi ani, destinată modernizării tehnologiilor de baze de date folosite de bancă şi susţinerea efortului de tranformare digitală. Deutsche Bank a ales Exadata Cloud@Customer pentru a consolida bazele de date importante în propriile centre de date, iar prin efortul de modernizare al acestora îşi doreşte să susţine dezvoltarea de noi produse şi servicii financiare.

Mai mult, organizațiile pot furniza servicii bancare, de procesare a plăților și de gestionare a riscurilor către consumatori și clienți financiari din locații din țară, utilizând produse Oracle precum FLEXCUBE și Oracle Financial Services Analytical Applications. Acestea pot aplica cu ușurință servicii de învățare automată (machine learning) pentru a obține informații în timp real și pot beneficia de toate avantajele cloud-ului public, păstrând în același timp controlul asupra datelor și securității fizice și obținând acces la toate noile caracteristici și actualizări în momentul în care acestea sunt puse la dispoziție în regiunile de cloud public ale Oracle, fără a-și muta vreodată datele sau aplicațiile.

Vedeți datele în moduri noi, maximizați avantajul informațional

Băncile dispun de volume uriașe de date care trebuie exploatate pentru a obține infor­mații suplimentare de afaceri.
Volumul sporit de date dă naștere, de asemenea, la noi oportunități – în special pentru organizațiile care investesc în instrumente de analiză și știință a datelor care să conducă la crearea de informații noi. Oracle Cloud Infrastructure Data Science, de exemplu, permite analiștilor și inginerilor de date să construiască, să instruiască, să implementeze și să gestioneze modele de Machine Learning într-un spațiu de lucru colaborativ. Atunci când echipele dumneavoastră adoptă serviciul nostru, acestea au acces la cele mai bune instrumente pentru a gestiona toate informațiile în timp real care intră în bancă de pe mai multe canale, precum și la un mediu pentru a gândi împreună. Iar cu Oracle Analytics Server / Oracle Analytics Cloud Platform, analiștii de afaceri sunt ajutati să îmbunătățească rapid performanța afacerii. Este o platformă asistată de inteligența artificială care posedă o gamă completă de capabilități analitice pentru pregătirea datelor, vizualizarea, raportarea la nivel de organizație cu posibilitatea de utilizare folosind limbajul natural. Rezultatele? Răspunsuri în timp util pentru a îmbunătăți veniturile și marjele de profit, pentru a reduce costurile, pentru a profita de oportunitățile de afaceri și a îmbunătăți experiențele clienților.

CaixaBank – una dintre cele mai mari bănci din Spania – folosing Oracle Machine Learning împreună cu instrumente de tip Analytics a dezvoltat o soluție cu un important impact în optimizarea proceselor bancare. De exemplu, un proces standard cum este cel de analiză de risc în cazul activității de creditare, a putut fi susținut de analize noi și sofisticate bazate pe algoritmi de ML, ceea ce a îmbunătățit acuratețea analizelor și a crescut profitabilitatea creditelor.
Exploatarea avantajului informațional necesită, de asemenea, tehnici statistice sofisticate. Datele din domeniul finanțelor, contabilității și raportării necesită rigoarea și structura neechivocă iar modelul nostru unic de date din industrie – Oracle Financial Services Data Foundation (FSDF) – a fost conceput și proiectat pentru a le oferi. Fiind un model de date predefinit cu peste 1.000 de reguli de calitate a datelor specifice industriei, FSDF generează o sursă unică de adevăr pe o bază de date comună. Cu ajutorul acestuia puteți extinde valoarea aplicațiilor financiare într-o suită completă, eficientizând raportarea, permițând echipelor dumneavoastră să se concentreze pe analize avansate. Chiar și datele de calitate scăzută, atunci când sunt supuse unor tehnici riguroase de evaluare și curățare, pot sprijini inițiativele de generare a noi surse de venituri și o mai bună gestionare a riscului operațional. Cu suita noastră de aplicații analitice Oracle Financial Services Analytical Applications – care include aplicații pentru managementul riscului, analiza de performanță, cunoașterea clienților, conformitate și raportare – veți avea informații complete despre fiecare aspect al băncii care trebuie raportat.

Deschideți banca către un ecosistem al inovației
Platforma Oracle AppDev oferă un portofoliu bogat de servicii pentru ca dezvoltatorii să creeze aplicații moderne, native pentru cloud, folosind limbajele, bazele de date și instrumentele pe care le doresc. Utilizând API-urile deja dezvoltate, împreună cu catalogul Oracle de peste 1.600 de API-uri Open Banking, puteți crea rapid experiențe transparente care încorporează o gamă largă de componente de la furnizori de date terți și/sau fintech-uri. Este o platformă bazată pe standarde și tehnologii open source, ușor de utilizat, care reunește întregul ecosistem și care vă ajută să inovați mai rapid. De mentionat că, CITI folosește platforma Oracle pentru a putea oferi clienților băncii access îmbunătățit la Citi Treasury Services, iar prin oferirea acestei posibilități de conectare în Oracle cloud, soluția reduce timpul de onboarding cu până la 50%.

Parteneriatul cu companiile fintech este o componentă cheie a strategiei Oracle în zona de noi tehnologii și de noi modele de afaceri. Oracle Fintech Innovation ajută startup-urile fintech să reușească prin combinarea expertizei noastre în domeniul serviciilor financiare și al tehnologiei cu Oracle for Startups, un program conceput pentru a ajuta la accelerarea creșterii și la valorificarea platformelor și ecosistemelor noastre de clasă mondială. Este o modalitate prin care Oracle poate accelera identificarea de API-uri și servicii utile și le poate împărtăși cu clienții – o propunere care aduce beneficii întregului ecosistem.

Profitați de platforma dumneavoastră de date pentru a minimiza riscurile operaționale și pentru a vă spori avantajul competitiv
Pe lângă erorile de operare standard, băncile se confruntă cu noi amenințări din partea unor infractori din ce în ce mai sofisticați. Soluțiile Oracle Financial Crime and AML Compliance ajută băncile să răspundă la complexitatea mediului modern de tranzacționare și reglementare prin utilizarea de soluții avansate de analiză bazate pe AI si ML. Una dintre aceste soluții, Financial Crime and Compliance Studio de la Oracle, este capabilă să monitorizeze sute de miliarde de tranzacții cu ajutorul ML și poate vizualiza modelele rezultate. Împreună cu tehnologia grafurilor și reprezentării grafice a acestora, ies în evidență anumite tipare ce vă ajută să identificați infractorii din ce în ce mai sofisticați în ocolirea metodelor tradiționale de detectare. Instru­mentele Oracle de automatizare a proceselor (RPA) extind valoarea acestei soluții prin reducerea timpului și a efortului pe care analiștii dumneavoastră îl alocă pregătirii datelor, prin creșterea acurateței și fiabilității rapoartelor de activitate suspectă (SAR).

Concluzie
Pentru a fi de succes în acest nou mediu de afaceri digital, băncile vor trebui să facă un efort inteligent, îndrăzneț și care să aducă valoare în business. Schimbând din ce în ce mai mult din abordarea și platformele tradiționale, băncile vor deveni entități digitale moderne și competitive. Își vor asculta clienții și vor putea interacționa conform așteptărilor acestora.
Acestea sunt băncile care vor prospera într-o lume în care modelele de afaceri sunt în continuă schimbare. Băncile care vor atrage cele mai bune talente, colaboratori și parteneri. Băncile care vor da naștere la noi produse și servicii digitale, vor învăța din succesele lor, le vor combina și vor crește exponential și mai inteligent in viitor.
Acestea sunt băncile care vor stabili noi standarde pentru serviciile financiare în secolul XXI.
Alături de curaj, acești noi creatori de standarde împărtășesc înțelegerea că datele sunt codul genetic care permite transformarea. Descifrarea codului – ajutând oamenii să vadă datele în moduri noi, să descopere perspective și să deblocheze posibilități infinite – este și a fost întotdeauna misiunea Oracle. Suntem încântați să lucrăm cu dumneavoastră pentru a face din ea o parte esențială a afacerii dvs.

Octavian-Doru Vițalariu – Director IT CEC Bank:

„Şi în domeniul financiar-bancar, aşteptările clienţilor sunt de a avea servicii rapide şi uşor de utilizat. Pentru a le putea garanta, CEC Bank foloseşte ultimele tehnologii Oracle în zona bazelor de date şi a infrastructurilor asociate. Acest fapt permite echipelor IT să investească mai mult timp în automatizare şi inovare, pentru a susţine programul de creştere, consolidând poziţia CEC Bank în industria bancară din România. Tehnologiile de securizare a datelor în Oracle Database 19c, ne ajută să respectăm cerinţele  de securitate informatică din domeniul bancar, un lucru esenţial pentru asigurarea unor servicii de calitate.”

 

Leontin Toderici, Director General Adjunct Operatiuni Banca Transilvania

„Tehnologia Oracle, implementată full stack în infrastructura IT a Băncii Transilvania, a fost un adevărat accelerator în creșterea noastră organică din ultimii ani, având un impact important și în cazul celor două achiziții. Produsele lor ne dau confortul unui technology stack pe care îl upgradăm periodic și care ne ajută la soluționarea următoarelor provocări prin scalabilitate, timp scurt de răspuns și un nivel de service aflat la parametrii optimi.”

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0