30 de ani de extindere cu succes a Vienna Insurance Group 

30 de ani de extindere cu succes a Vienna Insurance Group 

Startul extinderii in regiune a fost dat de fostul grup de asigurari Wiener Städtische (astazi Vienna Insurance Group) pe 30 octombrie 1990 si de atunci au trecut 30 de ani in care Vienna Insurance Group s-a dezvoltat treptat intr-un grup international de asigurari, cu focus pe regiunea ECE. Astazi, Vienna Insurance Group isi desfasoara activitatea in 30 de tari, prin cele aproximativ 50 de companii de asigurari, furnizand asigurari pentru 22 de milioane de clienti. Volumul primelor a crescut de zece ori de la inceputul extinderii, la peste 10 miliarde de euro.  

Estul, o noua oportunitate 

Dupa aproape un an de la caderea Cortinei de Fier, grupul VIG a devenit una dintre primele companii de asigurari din Europa de Vest care au intrat pe pietele de asigurari din Europa Centrala si de Est. Pe 30 octombrie 1990, fosta Wiener Städtische a decis sa achizitioneze o participatie la recent infiintata cooperativa de asigurari „Kooperative-Tschechoslowakische Versicherungs AG”. Investitia   s-a ridicat la 15,4 milioane de silingi austrieci, echivalentul a putin peste un milion de euro.  

Investitia pe care am facut-o in fosta Republica Cehoslovaca a reprezentat un pas pe un teren neexplorat, un pas spre necunoscut. Nimeni nu stia cum se vor dezvolta politicile economice si democratia in tarile fost comuniste dupa deschiderea Estului, astazi considerat cel mai mare proces de transformare politica si economica din secolul XX. Am vazut mari oportunitati inca de la inceput si am avut incredere in potentialul regiunii, iar perspectiva strategica pe termen lung ne-a ajutat sa scriem o poveste austriaca de succes”, a explicat Günter Geyer, Directorul General al Wiener Städtische Versicherungsverein si Presedintele Consiliului de supraveghere al Vienna Insurance Group, care a avut un rol major in strategia de extindere a grupului.  

30 de ani, 30 de tari 

Astazi, 30 de ani mai tarziu, Vienna Insurance Group isi desfasoara activitatea in 30 de tari. Cu o cota de piata de aproximativ 18%, Vienna Insurance Group este principalul grup de asigurari din Europa Centrala si de Est, iar peste jumatate din profit si volumul primelor provin din aceasta regiune. Grupul VIG este lider de piata sau printre cele mai mari cinci companii de asigurari in mai bine de doua treimi din tarile unde este prezent. „Valorificam, de asemenea, si oportunitatile din anumite segmente de business in tari precum Germania, Italia, Liechtenstein si tari din nordul Europei.Cu toate acestea, ne mentinem focusul asupra regiunii ECE si asupra potentialului sau major de crestere. Pandemia provoaca in prezent o incetinire economica semnificativa in toate regiunile lumii. Totusi, pe baza prognozelor actuale, estimam cu un optimism rezervat ca ne putem astepta la o redresare a activitatii economice in Austria si regiunea ECE in 2021”, a declarat Elisabeth Stadler, Directorul General al Vienna Insurance Group.  

Potential ridicat pentru asigurari 

Datorita retelei geografice extinse si a pozitiei de lider in Europa Centrala si de Est, Vienna Insurance Group se asteapta sa beneficieze in continuare de procesul de convergenta a statelor est-europene si de potentialul acestora de crestere. Productia economica masurata prin Produsul Intern Brut, de exemplu, a crescut de aproape patru ori in Slovacia si aproape s-a triplat in Polonia, Ungaria si Republica Ceha de la intrarea grupului VIG pe respectivele piete.  

In Austria, cheltuielile anuale pe cap de locuitor cu asigurarile sunt in jur de 2.000 de euro si ajung la aproape 3.000 de euro in tarile din grupul UE-15, in timp ce cheltuielile medii pe cap de locuitor cu asigurarile in regiunea ECE reprezinta o zecime din cele ale Austriei. Vorbim despre un interval cuprins intre aproximativ 600 de euro pe an in Republica Ceha si aproximativ 40 de euro pe an in Ucraina”, a declarat Elisabeth Stadler, subliniind potentialul ridicat de crestere pe care asigurarile il au in regiune.  

Austria, Republica Ceha, Polonia, Slovacia si statele baltice sunt cele mai mari cinci piete ale grupului VIG, care genereaza in prezent aproximativ 80% din volumul total de prime. Inainte de a-si incepe planurile de extindere la sfarsitul anului 1989, grupul VIG inregistra un volum al primelor de aproximativ un miliard de euro. La sfarsitul anului 2019, VIG a fost primul grup de asigurari austriac care a depasit valoarea de 10 miliarde de euro cu un volum al primelor de 10,4 miliarde de euro.  

Diversitatea noastra este unica 

Grupul VIG se distinge prin doua aspecte importante de restul grupurilor internationale de asigurari: strategia locala multi-brand si abordarea antreprenoriala locala. Pe de o parte, acestea definesc diversitatea din cadrul grupului si, pe de alta parte, contribuie la diversificarea riscurilor. Deciziile locale sunt luate de conducerile locale, iar consideratiile strategice sunt implementate colectiv in cadrul grupului. Grupul VIG considera ca diversitatea ii aduce un mare avantaj competitiv, fapt demonstrat in timpul pandemiei. „Modelul nostru de business, cu o larga  diversitate in ceea ce priveste tarile, brandurile, canalele de distributie si produsele, si-a dovedit eficacitatea si in perioadele dificile. Acest lucru ne permite sa profitam in continuare de oportunitati si sa ne punem in aplicare obiectivele de crestere pe termen lung”, a subliniat Elisabeth Stadler.  

Am venit pentru a ramane 

Factorii importanti pentru succesul pe care l-a avut strategia de extindere a grupului VIG din ultimii 30 de ani au fost dezvoltarea sustenabila si orientarea pe termen lung a businessului. 

„A fost important nu doar sa fim printre primii in Europa Centrala si de Est, ci si sa ramanem aici in perioade de criza. Planificarea sustenabila pe termen lung este piatra noastra de temelie, iar acest lucru s-a dovedit valabil si pe pietele noastre de-a lungul acestor multi ani de expansiune. Motto-ul nostru este, prin urmare: Am venit pentru a ramane. Consideram ca aceasta strategie pe termen lung este un factor cheie pentru stabilitatea cresterii noastre si sta la baza increderii pe care ne-o acorda clientii” , a explicat Elisabeth Stadler. Drept dovada, brandul „Kooperativa”, primul infiintat in afara Austriei, exista si astazi in Republica Ceha si Slovacia. 

Pregatit pentru viitor 

Obiectivul VIG pentru anii urmatori este mentinerea pozitiei de lider si extinderea in continuare in regiunea ECE. Astfel, o serie de masuri sunt implementate pentru a mentine grupul pregatit pentru viitor. Transformarea digitala este o preocupare majora pentru grup, care a investit circa 200 de milioane de euro in acest domeniu doar din 2017 pana in prezent, prin programul de management Agenda 2020. Elisabeth Stadler: „Un aspect important care rezulta din pandemie este accelerarea digitalizarii si automatizarii. Acest lucru este valabil atat pentru Austria, cat si pentru regiunea ECE. Transformarea digitala a fost una dintre prioritatile noastre ani la randul si putem valorifica experienta acumulata in aceasta zona prin companiile noastre de asigurari din ECE. Cel mai recent proiect este platforma noastra digitala de asigurare auto ‘Beesafe’ din Polonia.”

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0