Cum creşte „Zânul“ Banca Transilvania mai rapid decât Făt Frumos

Cum creşte „Zânul“ Banca Transilvania mai rapid decât Făt Frumos

Poveştile de succes nu sunt niciodată întâmplătoare. Iar poveştile de succes merg mână în mână cu oamenii de succes. Nu există o tipologie unică de persoane de succes, dar noi încercăm să aducem în faţa dumneavoastră un număr cât mai mare de astfel de personaje. Figura principală pe care o scoatem la rampă în această ediţie este artizanul celei mai importante mişcări de achiziţie din piaţa bancară indigenă: cumpărarea Volksbank de către Banca Transilvania. Personajul cheie se numeşte Leontin Toderici, Director General Adjunct al Băncii Transilvania.

Cum se vede acum piaţa bancară românească, după achiziţia Volksbank şi, teoretic, accederea pe poziţia a doua a clasamentului întocmit din punctul de vedere al activelor?

Poziţia a doua în topul băncilor din România ne onorează şi, în acelaşi timp, ne provoacă să fim mai buni, pentru clienţi. Dorim să dezvoltăm relaţii apropiate cu clienţii noştri, vechi sau noi, şi să răspundem aşteptărilor lor.
Piaţa bancară din România este o piaţă matură, care a acoperit mare parte din decalajele înregistrate faţă de piaţa europeană. Într-o piaţă interconectată la pieţele internaţionale este firesc să regăsim anumite tendinţe şi în piaţa autohtonă. Astfel, tendinţele de consolidare accelerată din întreg spaţiul european, mai ales din Europa de Sud, se regăsesc şi în piaţa românească.
Pe de altă parte, un număr ridicat de bănci duce şi la o competitivitate crescută, în beneficiul clienţilor. Este de aşteptat ca răspunsul băncilor la provocările curente să vină într-un termen scurt, astfel încât adaptarea lor la noile condiţii să se realizeze imediat.
Azi, diferenţierea pe piaţă se realizează prin inovare şi viteză de adaptare. Astfel, băncile sunt nevoite să caute acele momente de oportunitate şi să se adapteze în termen de doar câteva luni.

Cele mai multe bănci au făcut paşi importanţi în spate odată ce criza financiară a început să le bată la uşi. Banca Transilvania şi-a făcut din mers ajustajele, un fel de „fine tuning“, abordând însă curajoasă noile oportunităţi. De ce această conduită, câştigătoare în mod cert, după cum o arată bilanţurile?

Banca Transilvania a avut întotdeauna o abordare raţională şi rezonabilă, punând în practică o politică prudentă de creştere sănătoasă. Fiind o bancă românească, foarte apropiată de clienţi, le-am oferit acestora întreg sprijinul de care aveau nevoie, mai ales în perioadele de provocări. În timpul crizei economice nu am făcut altceva decât să le oferim acelaşi sprijin, să fim alături de ei cu exact ceea ce le-a trebuit.
În plus, în aceeaşi perioadă, am decis să ne concentrăm eforturile şi pe investiţiile în dezvoltare tehnologică pentru a pregăti următoarele etape, fiind un moment propice acestor investiţii.

Aveţi trecute ca valori fundamentale sintagmele „Suflet, Energie şi Idei noi“. Nu cumva trebuia alipit şi termenul „Încredere“? Acţionarii au demonstrat încredere în cei peste 21 de ani ai BT, crezând cu tărie în acest brand şi în viitorul lui (iar oferte de cumpărare serioase au tot fost!). Mai mult, încrederea a fost sădită pas cu pas în sufletele clienţilor (de acum, 2 milioane de oameni şi companii) care v-au urmat şi au crezut în BT, contribuind şi ei la rezultatele foarte bune înregistrate an de an!

Încrederea este temelia, cărămida care stă la baza oricărei relaţii de afaceri. Activând în zona de servicii, pentru noi e de la sine înţeles că este nevoie de încredere la toate nivelele activităţii noastre. Considerăm că încrederea se câştigă şi se păstrează în relaţie cu toate persoanele interesate de activitatea noastră: ne bucură încrederea pe care acţionarii o investesc în bancă, ne entuziasmează încrederea echipei BT în proiectele noastre de viitor, ne onorează încrederea pe care o au milioane de clienţi care aleg să colaboreze cu noi pe termen lung.
Pornind de la această bază de încredere construim mai departe, adăugând suflet, energie şi multe idei noi.

Legat de ideile noi, ce rol vor juca acestea în viitorul BT? Cum se creează un produs nou în „cea mai cool bancă din România“? Cum vedeţi evoluţia canalelor alternative şi locul lor în ecuaţia distribuţiei de produse financiar-bancare?

Ţinta noastră este crearea, într-un termen foarte scurt, de produse şi servicii adaptate scopurilor şi nevoilor clienţilor noştri. Ne propunem să intuim lucrurile de care clienţii noştri au şi vor avea nevoie, pentru a dezvolta cele mai adaptate produse şi servicii.
Pentru a crea un produs sau un serviciu nou competitiv, trebuie să ai o platformă robustă şi flexibilă, care să permită dezvoltarea noilor propuneri pentru clienţi.
Banca Transilvania a investit resurse importante în platformele de carduri, internet şi mobile banking, CRM şi core banking. Suntem încrezători în ceea ce am construit, ştiind că suntem pregătiţi să răspundem bine provocărilor din era digitală. Vedem viitorul în banking redefinind canalele alternative, unificându-le pentru a oferi o experienţă unică şi simplă clientului.

Sunteţi considerat unul dintre susţinătorii pregătirii BT pentru a fi capabilă de această preluare, fără precedent în Top 10 bancar din România. Care era profilul de bancă potenţială căutat atunci când aţi demarat activitatea de research? De ce aţi preferat să luaţi o bancă şi nu nişte portofolii?

Paşii realizaţi anterior integrării ne-au ajutat să fim pregătiţi pentru un astfel de proiect. Suntem încrezători că îl putem realiza într-un termen record.
Banca Transilvania a achiziţionat Volksbank România deoarece considerăm că această achiziţie este o oportunitate care ne ajută în strategia noastră de creştere şi consolidare, are aproximativ 180.000 de clienţi şi un portofoliu mare de credite retail. În plus, avem un model de business asemănător şi aceeaşi piaţă.
De-a lungul timpului am fost atenţi, şi suntem în continuare, la toate oportunităţile prezente în piaţă, fie că discutăm despre portofolii, fie că discutăm despre bănci. Am considerat ca fiind cea mai potrivită alegere achiziţia Volksbank România, pentru că răspundea nevoii noastre de creştere a portofoliului în zona de retail.

Sunt multe bănci sau portofolii de vânzare în piaţă, de mulţi ani. De ce credeţi totuşi că sunt atât de puţine finalizări de fuziuni sau achiziţii?

Pentru ca o asemenea tranzacţie să fie finalizată cu succes, e nevoie de mai multe ingrediente. În primul rând este necesară o bună pregătire tehnică a băncii care achiziţionează, pentru a face ca întreaga experienţă de preluare a clienţilor să fie cât mai transparentă, simplă şi să-i afecteze cât mai puţin. Bineînţeles, este nevoie şi de ajungerea la un acord între cerere şi ofertă. Mai este important şi gradul de hotărâre al vânzătorului, dar şi al cumpărătorului pentru a ajunge la un punct de înţelegere.

Care au fost principalele etape ale acestui proces de preluare şi ce mai urmează până la momentul în care, practic, se va ajunge la un unic brand Banca Transilvania?

În 10 decembrie 2014 a fost anunţată semnarea unui angajament ferm de a achiziţiona Volksbank România. În acelaşi timp au fost notificate autorităţile. Apoi, la data de 18 martie 2015 s-a primit aprobarea din partea BNR şi a Consiliului Concurenţei pentru achiziţionarea Volksbank România. În 7 aprilie a.c. au fost anunţate închiderea tranzacţiei şi oferta pentru clienţii Volksbank România cu credite în franci elveţieni.
Sunt câteva etape care sunt fie în curs, fie urmează a fi parcurse. Întreaga atenţie este focalizată spre oferirea soluţiei BT clienţilor Volksbank România cu credite în franci elveţieni şi cu credite care au conţinut comision de risc. Apoi, intrăm într-o analiză a produselor şi serviciilor ambelor bănci pentru a forma un portofoliu comun, integrat în noua bancă.
Ne propunem să demonstrăm pieţei că o integrare se poate face foarte rapid, pentru că BT este caracterizată de flexibilitate şi dinamism şi este o bancă foarte bine pregătită din punct de vedere al infrastructurii şi tehnologiei de ultimă generaţie.
La baza întregului proces stă echipa Băncii Transilvania, care gestionează mai multe subproiecte. Acestea, puse împreună, duc la integrarea Volksbank România în structura BT. Colegii noştri s-au implicat cu pasiune şi au depus tot efortul în atingerea obiectivelor ambiţioase propuse.

Există în mod cert o schimbare majoră în modul de a face banking. Cum arată modelul câştigător? La ce să ne aşteptăm pe termen mediu şi lung?

Sigur va trebui să fim proactivi şi deschişi la provocările tehnologice din mileniul informaţiei. Şi până acum am avut în atenţie toate dezvoltările tehnologice care puteau aduce un plus clienţilor noştri, direct sau indirect. Ne bucurăm să găzduim lansări de produse în premieră mondială, precum lansarea în noiembrie 2010 a transferului de bani prin bancomat, în parteneriat cu Western Union. Am fost printre primii în lume care au adoptat multe noi tehnologii, precum Exadata.
Ne propunem să realizăm din timp pregătirile pentru a face faţă tuturor provocărilor digital bankingului din mileniul informaţiei.
Uitându-ne înspre viitor, vrem să susţinem economia românească în continuare. Vom avea o abordare raţională şi responsabilă faţă de acţionari şi faţă de piaţă, clienţi, angajaţi, vizând o creştere sănătoasă a Grupului Financiar Banca Transilvania. Pentru noi rămâne esenţial să continuăm să ne respectăm promisiunile.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0