-->

OPSFPR și sindicatele din domeniul transportului feroviar cer tratament egal și acordarea unor facilități pentru operatorii de transport feroviar de marfă și de călători, similare celor acordate transportatorilor rutieri

OPSFPR și sindicatele din domeniul transportului feroviar cer tratament egal și acordarea unor facilități pentru operatorii de transport feroviar de marfă și de călători, similare celor acordate transportatorilor rutieri

Organizația patronală a operatorilor privați și sindicatele din domeniul transportului feroviar cer tratament egal și acordarea unor facilități pentru operatorii de transport feroviar de marfă și de călători, similare celor acordate transportatorilor rutieri, necesare pentru depășirea crizelor existente și relansarea activității în domeniul transportului feroviar.

Companiile pe care le reprezentăm au reușit an de an să supraviețuiască și să genereze contribuții importante la buget, în pofida unui mediu de activitate complet nefavorabil și discriminatoriu creat de Guvernele care s-au perindat la conducerea țării. Industria feroviară din țara noastră se confruntă de peste 32 de ani cu lipsa totală de sprijin și interes manifestat de autoritățile de resort, cu un adevărat dezastru în infrastructura feroviară din cauza nealocării fondurilor necesare pentru mentenanță și reparații, situație care a dus competitivitatea acestei industrii – altădată emblemă pentru România – la coada clasamentului European.

Apariția crizei energetice actuale, însoțită de creșterea aberantă și total nejustificată a prețului la motrină (combustibil care, alături de energia electrică,este vital pentru transportul feroviar) au dus la apariția unor grave probleme de sistem pe care nimeni nu pare că își dorește să le rezolve, fapt ce va duce acest sector de transport către colaps.

Atât OPSFPR, cât și Federațiile sindicale din domeniul feroviar, au semnalat în repetate rânduri aceste probleme și au propus o serie de măsuri concrete, atât la nivelul Guvernului dar și al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, dar fără succes, în condițiile în care discursul public rămâne, aproape fără excepție, concentrat pe problemele și investițiile din transportul rutier, sector care a primit în ultimii ani o serie de facilități, ajutoare de stat mascate și scutiri de accize.

Considerăm că evenimentele regretabile din ultimele zile, referitoare la reducerea la pompă a combustibilului cu 50 de bani/litru, care se aplică numai pentru sectorul de transport rutier, au avut ca efect o nouă discriminare în sectorul transporturilor.

În timp ce, fără excepție, toate marile economii ale lumii investesc în mod susținut și substanțial în transportul feroviar, care este eficient, sustenabil și cel mai ecologic mod de transport din lume, în țara noastră acest sector de activitate este subfinanțat și nu a primit niciun ajutor și nici facilități fiscale din partea statului.

În tot acest context, România – care are poziție geostrategică excelentă și una dintre cele mai mari rețele de cale ferată din Uniunea Europeană – insistă să ceară prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) mai mulți bani pentru proiectele de infrastructură rutieră și acordă facilități importante acestei activități, ignorând nu numai recomandările partenerilor externi pentru o economie verde (Green Deal) și Legislația Europeană, dar și problemele grave din sistemul feroviar național.

Având în vedere angajamentele României asumate prin PNRR, este necesar să se demareze urgent un program de investiții atât pentru infrastructura feroviară, cât și pentru asigurarea materialul rulant necesar, precum și pentru mentenanță, în vederea modernizării și creșterii capacităților de transport, astfel încât țara noastră să își poată îndeplini obiectivele asumate: creșterea cu minim 25% a traficului feroviar de marfă și a numărului de călători transportați, prin stimularea trecerii mărfurilor și călătorilor de la rutier la calea ferată, precum și prin creșterea vitezei de circulație a trenurilor, informatizarea activităților feroviare și implementarea urgentă a ERTMS.

Guvernul va trebui să asigure resursele financiare necesare pentru întreținerea și reabilitarea infrastructurii feroviare, astfel încât să poată fi create condițiile ca traficul de călători și mărfuri pe calea ferată să redevină atractiv.

Reamintim că Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România și Federațiile sindicale semnatare a adresei de protest transmisă dlui prim-ministru Nicolae CIUCĂ și spre știință dlui viceprim-ministru, ministrul transporturilor Sorin GRINDEANU (pe care o anexăm) și a prezentului comunicat, reprezintă interesele marii majorități a companiilor și societăților comerciale din domeniul feroviar.

În cazul în care Guvernul României și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu va lua, ca deobicei, măsuri urgente de eliminare a tuturor acestor discriminări dintre cele două moduri de transport, prin acordarea acelorași facilități ca cele primite de sectorul rutier, vom organiza o serie de proteste și greve cu întreruperea activității feroviare și ne vom adresa cu o “Plângere” la DG Competition a Comisiei Europene referitoare la discriminările frecvente făcute de către Guvern și MTI în piața transporturilor din țara noastră.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0