Peste 70% dintre românii îşi achita facturile mai greu decât restul europenilor

Georg_Kovacs3

Continua scădere a numărului plăţilor la timp în România şi problemele cu lichidităţile sunt principala cauză a comportamentului de neplata în zona B2B (clienţi persoane juridice). Şomajul este cel mai important motiv pentru care clienţii persoane fizice întârzie plăţile. Se remarcă o scădere a numărului creditelor neperformante pentru al doilea an consecutiv, însă românii privesc viitorul cu optimism.

Rata plăţii la timp a facturilor s-a deteriorat pentru al doilea an consecutiv, însă, pe de altă parte, numărul datoriilor neperformante a scăzut, în comparaţie cu ultimii doi ani. Cu doar 70 % din facturi plătite la termen, clienţii români sunt, alături de bulgari, plătitorii cel mai puţin punctuali din Europa. Acestea sunt rezultatele studiului EOS 2014 denumit „Comportamente de plata în ţările europene”, pentru care institutul de cercetare a pieţei TNS Infratest a chestionat 2.600 de persoane cu funcţie de conducere din 12 ţări europene. Conform acestui studiu, procentul de facturi achitate la timp de către românii persoane fizice este mai mic decât media est-europeană, de 72%, şi cu mult mai mic decât media paneuropeană, care este de 75%. Cu toate acestea, rata creditelor neperformante s-a îmbunătăţit semnificativ, de la aproape 10% în 2012, la 5% anul acesta.

Motivele menţionate pentru comportamentul de plată necorespunzător al clienţilor B2B sunt problemele cu lichidităţile, neachitarea facturilor de către propriii clienţi şi situaţia economică actuală. „În cazul clienţilor persoane fizice, întârzierea plăţilor se datorează adesea şomajului“, menţionează Georg Kovacs, Director General al companiei EOS KSI România. Totuşi, cei chestionaţi privesc viitorul cu optimism: „Societăţile comerciale româneşti, în comparaţie cu cele din Europa de Est, consideră că în următorii doi ani comportamentul de plată se va îmbunătăţi“, afirmă domnul Kovacs.

Fiecare a doua companie consideră că îndeosebi în sectorul B2B se va înregistra o îmbunătăţire a comportamentului de plată. Tot în opinia lor, o influenţă semnificativă asupra îmbunătăţirii comportamentului de plată ar avea-o ameliorarea situaţiei economice actuale, precum şi iniţiativele guvernului. Totuşi, Georg Kovacs este de părere că: „Societăţile comerciale însele trebuie să fie active în acest sens. Spre exemplu, ele ar putea reduce termenele de plată sau ar putea apela la furnizori externi de servicii pentru administrarea creanţelor”.

La iniţiativa EOS Group, în primăvara anului 2014, institutul independent de cercetare a pieţei TNS Infratest a chestionat 2.600 de experţi financiari din 12 ţări europene, în ceea ce priveşte practicile de plată din ţările respective, în cadrul studiului „Comportamente de plată în ţarile europene”. Au fost chestionaţi peste 200 de persoane cu funcţie de decizie din sectorul managementului creanţelor din fiecare dintre următoarele ţări: Belgia, Bulgaria, Grecia, Marea Britanie, Franţa, Polonia, România, Rusia, Slovacia, Spania şi Ungaria, precum şi 400 de decidenţi din Germania, cu privire la experienţele lor în efectuarea plăţilor, tendinţele economice din ţara lor şi gestionarea creanţelor. Mai multe rezultate ale studiului puteţi găsi online la următoarea adresă: www.eos-solutions.com/payment-practices-2014 .

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 1