România, țara din UE cu cele mai mici prețuri și cea mai ieftină mâncare

România a fost în 2022 țara din UE cu cele mai mici prețuri și cea mai ieftină mâncare, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu un nivel general de 57,8% din media UE al costurilor achitate de consumator, ne-am plasat sub Bulgaria (58,7%), Polonia (61,5%), Ungaria (66,9%) și Croația (72,2%), chiar mai bine decât state din afara Uniunii precum Muntenegru (60,4%) sau Albania (61,3%).

Pe segmentul de produse alimentare și băuturi non-alcoolice (71,8%, a doua coloană din tabelul de mai jos), am păstrat prețurile ceva mai bine decât Polonia (72,5%) și la o distanță semnificativă de vecinele Bulgaria (86,7%) și Ungaria (89,9%), contrar percepției publice încetățenite deja. De remarcat și situarea sub Serbia (91,3%), date fiind posibilitățile de aprovizionare din zonele de graniță.

A treia coloană prezintă situația la băuturi alcoolice, unde ajungem (fără regrete majore din perspectiva sănătății generale și a accizelor intrate la bugetul public) pe locul patru, cu 82,6%. Adică acestea au fost mai scumpe decât în Bulgaria (65,7%), Polonia (72,5%) sau Ungaria (77,8%).

Primul tabel, din care am selectat partea situată sub nivelul de 100%, unde se situează Italia, mai prezintă pe coloana 4 situația de la îmbrăcăminte, unde prindem podiumul ieftinătăților, cu 84%, mai mult decât în Bulgaria (79,7%) sau Ungaria (82,8%) dar imediat sub Spania (84,8%) și încă departe de Polonia (90,6%).

 

Pe ultima coloană, la încălțăminte, stăm cel mai slab. Suntem tocmai pe locul 9, foarte aproape de media UE, cu 96,8%. De data aceasta, semnificativ peste vecinele Bulgaria (82,4%) și Ungaria (85,1%) și peste alte țări care trec pragul de 90%: Polonia (90,4%), Cipru (91,7%0, Slovenia (93,5%), Slovacia (94,6%), Italia (94,8%) și, la limită, Spania (96,7%).

Poziția de la încălțăminte, la care ar trebui să reflectăm, este doar ușor mai bună decât la o componentă foarte importantă a coșului de consum, energia, unde ajungem pe locul 8, cu 79% ( a doua coloană din tabelul 2). Nivel mult peste cel din Ungaria (doar 38% !), Croația (54,4%), Bulgaria (58,1%) și chiar Polonia (67,5%). Peste care mai figurează Malta (70,4%), Slovacia (70,8%, aici ar fi o discuție mai amplă prin comparație și efecte cu Cehia, care ajunge la 127,6%, unde e mai bine să fie relativ ieftin, acasă sau în sectorul de producție de bunuri) și Letonia (78,1%).

În coloanele din al doilea tabel stăm destul de bine, cu locul 2 la mobilă (coloana 3). Nivelul de 72,3% din media UE ne plasează peste Bulgaria, cu 60,5%, dar sub grupul format de Polonia (79,7%), Ungaria (80,7%) și Slovacia (81,8%). Tot pe 2, dar mai aproape de medie, suntem pe partea de electrocasnice (coloana 4), unde valoarea de 86,8% e mai mare decât în Polonia (84,6%) dar sub cele din Slovacia (89,2%) sau Lituania (89,3%). De remarcat situația din Bulgaria, unde nivelul de 104,8% este peste cel din Germania (98,1%).

Și, în fine, suntem pe podium la electronice (coloana 5), cu 94,7% (adică foarte aproape de media UE), din nou cu Polonia (92,3%) piață mai concurențială, dar nu așa precum în Italia (92%). Ceva mai mult decât la noi costă aceste produse în Austria (96,2%0, Ungaria (96,6%), Spania (98%) și Slovacia (98,5%).

Una peste alta, datele certificate de Eurostat ne pun într-o lumină destul de favorabilă din perspectiva prețurilor față de alte țări. Ar fi, însă, două observații, din perspectiva evoluției viitoare a puterii de cumpărare, implicit a nivelului de trai. Prima este că depindem de păstrarea acestor prețuri cât mai jos dar spațiul de convergență cu prețurile „europene”este cel mai extins.

A doua observație vine din modul în care acest indicator esențial pentru banii consumatorilor cu venituri în lei a evoluat din 2011 încoace. Motiv pentru care v-am prezentat datele instituției abilitate la nivel european și vă lăsăm să trageți concluzia care se întrevede, mai ales dacă vom continua să creștem veniturile pe contrasens cu productivitatea muncii.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0