UE ne bate obrazul cu Semestrul European

Să vedeţi ce zice Bruxelles-ul în documentul oficial referitor la România şi denumit Semestrul European. La recomandările specifice de ţară pentru anul 2017 (pagina 50 din 66) , „nota” primită per total este de ”progres limitat”, cu observaţia că acest calificativ NU include prestaţia pe partea de conformare cu Pactul de Stabilitate şi Creştere. Evaluarea referitoare la acesta rămâne să fie făcută odată ce datele pentru 2017 vor fi disponibile pentru analiză.

După ce aminteşte recomandarea făcută pe 16 iunie 2017 privind ”devierea semnificativă de la traiectoria de ajustare a finanţelor publice pentru a le pune în accord cu Obiectivul pe Termen Mediu ( deja celebrul MTO cu care fostul preşedinte i-a pus în încurcătură pe fostul prim-ministru şi fostul ministru de Finanţe), Comisia Europeană face trimitere şi la ”efortul fiscal substanţial” necesar în 2018, cu trimitere la ”braţul preventiv” al Pactul de Stabilitate şi Creştere.

Cât despre aplicarea deplină a cadrului fiscal, concluzia este sec pusă: „No progress” adică nimic, nexam, deloc progres, cum doriţi să o prezentaţi mai necolocvial. Cică „bugetul pe 2017 ( execuţia lui – n.r.)  nu este în acord cu regula deficitului” ( 3% din PIB maxim, dar numai în caz de recesiune şi nu de creştere- record), care „ar fi trebuit să fie pus în acord cu MTO ( adică să fie undeva spre 1%).Mai mult, aminteşte Comisia, „la fel ca şi în anii anteriori, autorităţile ( române, desigur – n.r.) nu au trimis o formă adusă la zi a strategiei fiscale către Parlament până la termenul legal”.

Practic, să sperăm că nu avem de-a face cu o combinaţie între zicerea americană atribuită lui Theodor Roosevelt („Speak softly and carry a big stick”, adică „vorbeşte pe un ton moderat  dar ţine un par la vedere” ) şi tendinţa neaoşă a autorităţilor române de a confunda Bruxelles-ul cu bunica. Aşa încât, hai să vedem pe scurt ce mai zice „Bunica”, cu B Mare de la Bruxelles:

Întărirea colectării taxelor – Progres limitat ( economie subterană mare, evaziune fiscală relativ ridicată)

Lupta cu munca la negru – Ceva progres ( Some progress în original)

Politici de activizare pe piaţa muncii – Progres limitat

Egalizarea vârstei de pensionare între bărbaţi şi femei – FĂRĂ progres

Stabilirea unui mecanism transparent de stabilire a salariului minim în consultare cu partenerii sociali – FĂRĂ progres

Educaţie – îmbunătăţirea accesului şi a calităţii – Progres limitat

Sănătate, asistenţă extraspitalicească – Progres limitat şi la reducerea şpăgilor – Ceva progres

Administraţie publică independentă, profesionistă şi promovată pe merit – Progres limitat

Investiţii publice, prioritizare şi pregătire – Progres limitat

Achiziţii publice – Ceva progres

După această trecere în revistă, care contrastează puternic cu rezultatul statistic excepţional de creştere cu 7% a PIB, se naşte o dilemă. Ori ei nu prea ştiu ce facem, ori noi nu facem bine dar economia merge nu datorită ci în pofida gestiunii publice. Însă, ori una ori alta, chiar dacă le explicăm cu maximă suveranitate cum stă treaba, avem două probleme:

1.Dacă nu prea performăm real în niciun domeniu, la ce ne mai foloseşte performanţa de creştere economică pe hârtie ? Cifrele macroeconomice ( unele bune pe moment şi altele în curs de înrăutăţire ) nu constituie un scop în sine. Ci un mijloc, cum spunea ”împuşcatul” pentru creşterea nivelului de trai material şi SPIRITUAL al ÎNTREGULUI popor”.

2.Din moment ce măsurile luate de noi cu susţinere importantă din bani europeni nu sunt bine văzute sau înţelese (din ce parte vreţi să o luaţi) vom mai beneficia de susţinerea scontată pe viitor ( atenţie şi la efectul indirect al ieşirii din UE al unui donator net, Marea Britanie) şi deja antamată până prin 2022 pentru majorări de pensii şi salarii ?

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0