2021 – Big Mac Index poziționează țara noastră ca lider regional al puterii de cumpărare

România ar avea cea mai mare putere de cumpărare a produselor alimentare din regiune raportat la cursul de schimb oficial, potrivit primelor date pentru anul 2021 publicate de The Economist în așa-numitul Index Big Mac. Țara noastră beneficiază de o putere de cumpărare mai mult decât dublă la prețul local de comercializare, comparativ cu un  spor de 70% în Ungaria, mai puțin de 50% în Polonia sau doar 25% în Cehia (datele oferite nu includ Bulgaria).

De reținut, un Big Mac vândut în rețeaua McDonald`s include carne, legume, brânză, pâine și alte produse alimentare. Totodată, prețul cuprinde costul cu spațiul închiriat, echipamentele, munca și alți factori de producție. Dacă este relativ redus, se poate spune că nivelul prețurilor din țara respectivă este mic și invers, indiferent de costul altor produse.

Puterea de cumpărare rezultată din indexul Big Mac

.                                                                      Cursul euro

Prețul local Big Mac în ianuarie 2021       Big Mac          Real                 Puterea de cumpărare

SUA                            5,66 USD                    1,3318             1,2173             91%

Zona Euro                   4,25 EUR                    1                      1                      100%

Cehia                           89 CZK                       20,941             26,142             125%

Croația                        23 HRK                       5,4117             7,3363             135%

Polonia                       13,08 PLN                   3,0776             4,5375             147%

Ungaria                       900 HUF                     211,76             359,11             170%

România                     9,90 RON                    2,3294             4,8728             209%

Sursa: The Economist, cursuri medii BNR, calcule personale

Deși metoda de evaluare a cursului de schimb pe baza costului unui Big Mac este destul de imprecisă, deoarece este departe de a acoperi caracteristicile unei economii naționale și depinde semnificativ de cererea locală pentru acest tip de produs, totuși experiența a arătat că poate fi luată ca reper orientativ pentru direcția în care s-ar putea deplasa cursul de schimb, dacă ar fi întrunite condiții similare de tehnologie și productivitate.

Ce ar trebui să reținem este că, în loc să ne mulțumim cu o putere se cumpărare ce apare ca foarte ridicată pe un segment minor din coșul de consum, lucru bun pentru moment, ar fi mai util să ne apropiem lent dar sistematic de situația din țări mai dezvoltate, a căror putere economică transpusă în cursul de schimb le permite să acceseze multe alte produse și servicii în condiții cu mult mai avantajoase raportat la venituri.

Simplificat, putem (și suntem înclinați prin obiceiurile locale de consum) obține mâncare la costuri rezonabile dar ne este mult mai greu, la puterea noastră de cumpărare legată de cursul de schimb, să achităm alte produse care au prețuri aproape identice pe piețe diferite, precum autoturisme, electronice sau electrocasnice sau să achităm costurile resurselor energetice.

În context, apare indirect și o întrebare pe care ar trebui să ne-o punem pe traiectoria de adoptare a euro (cerință asumată la aderare și asumată programatic undeva la orizontul anului 2027). Și anume, cam la ce curs se va face trecerea la moneda unică, deoarece „așa cum ne așternem, așa vom dormi”, ca putere de cumpărare. Desigur, ideal ar fi să ne întindem cât ne ține plapuma.

Ce este Big Mac Index

Prestigioasa revistă The Economist a introdus în anul 1986 așa-numitul Big Mac Index, bazat pe teoria parității puterilor de cumpărare, potrivit căreia, pe termen lung, rata de schimb ar urma să se modifice înspre o valoare care să egalizeze prețul unui coș identic de bunuri și servicii din două țări diferite.

Fără a avea pretenția de precizie în materie de calculare a nivelului PPP, Indexul Big Mac constituie o referință destul de bună a situației valutare, avantajul fiind că are la bază un produs standardizat și consumat în sute de țări ale lumii și acoperă o nevoie de bază, aceea de hrană ce include mai multe componente agregate la prețurile locale.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0