Analiză Boston Consulting Group: Cum ne pregătim pentru viitor? Provocări și oportunități pentru companii în contextul incertitudinilor actuale

Analiză Boston Consulting Group: Cum ne pregătim pentru viitor? Provocări și oportunități pentru companii în contextul incertitudinilor actuale

Măsurile stricte impuse în majoritatea țărilor pentru gestionarea crizei sanitare au avut un impact economic semnificativ: estimările pentru evoluția PIB în 2020 s-au înrăutățit dramatic în ultima lună atât pentru Europa cât și pentru SUA și China.

Găsirea echilibrului între criza sanitară și cea economică este un exercițiu complex. Multe țări din Europa, printre care și România, pregătesc (sau au început deja) ieșirea din starea de urgentă și intrarea în starea de alertă. Totuși, pană la aprobarea unui vaccin – care durează în mod tipic între 9 si 18 luni – riscul de înrăutățire a situației sanitare va continua. In acest context, companiile și societatea în general vor continua să impună restricții care vor limita activitatea în unele sectoare (cum ar fi HORECA, turism, etc.) și vor afecta productivitatea în majoritatea ramurilor economice. Mai mult, este posibilă o reducere a consumului la modul general, ca urmare a creșterii îngrijorării consumatorilor generate de reducerea (sau pierderea completă în unele cazuri) a veniturilor, a spus Bogdan Belciu, Partner, Boston Consulting Group.

De exemplu, știrile din China, în afară de orașul Hubei, sugerează că faza de „luptă” va duce în cel mai bun caz la o reluare parțială a activității economice, cu mari diferențe între sectoare. În timp ce 98% dintre cele mai importante operațiuni industriale și agricole și-au reluat activitatea după 4 săptămâni de la închidere, nivelul acestora nu este încă cel dinainte de criza: volumul tranzacțiilor imobiliare este mai mic cu 30%, iar 25% dintre IMM-uri încă nu și-au reluat activitatea; s-au observat: scăderi de 40% ale pasagerilor de la metrou, scăderi de 50% la vânzările magazinelor și scăderi de 60% – 65% în turism, restaurante și hoteluri. Comerțul cu amănuntul nealimentar, barurile, restaurantele, călătoriile și turismul vor suferi în continuare din cauza distanțării fizice, ceea ce va afecta si ocuparea forței de munca din astfel de sectoare. Construcțiile, producția și alte industrii conexe vor avea de asemenea suferit, deoarece ocuparea forței de muncă continuă să scadă. Încrederea consumatorilor poate rămâne scăzută în continuare, iar șomajul ridicat și activitatea comercială restrânsă pot duce la o contracție a cheltuielilor.

In acest context, revenirea economiilor va fi probabil foarte graduala; viteza de revenire depinde printre altele de evoluția situației sanitare si de masurile de sprijin luate in fiecare tara, dar este improbabil sa revenim la volumele dinainte de criza mai devreme de 9-18 luni – ceea ce nu este foarte încurajator.

Pe de alta parte însă, criza poate fi o oportunitate pentru acele companii care sunt proactive si dinamice, care reușesc sa inoveze si sa se adapteze rapid. O analiza realizată de Boston Consulting Group asupra crizei anterioare arată că 14% dintre companii au avut o creștere pozitivă și o marjă în scădere, în timp ce 44% au prezentat scăderi la ambele, după cum arată tabelul de mai jos:

În context, studii ale Boston Consulting Group asupra deciziilor luate de cele mai importante companii globale pentru a ieși din Marea Recesiune (2007-2009) au identificat 5 factori care au favorizat creșterea ulterioară, pe care îi considerăm relevanți și astăzi:

  • Acționați pro-activ. Reduceți costurile rapid, pentru a vă proteja și a crea o bază solidă de lucru pentru următorii ani. Acționați rapid pentru a putea investi, implicați-vă activ în fuziuni și achiziții, pentru a crește mai repede decât concurența.
  • O viziune clară. Chiar dacă au căutat noi surse pentru a se dezvolta, liderii de top au mizat pe aceeași viziune clară pe care au urmat-o înainte de criză — viziune care a avut la bază dezvoltarea unui număr mic de teme pe termen lung.
  • Creșterea dinamică a cererii. Adaptați-vă eforturile comerciale și oferta pentru a produce ceea ce au nevoie acum clienții. Fiți activi în online și dezvoltați-vă capacitatea de a comercializa și a vinde servicii online.
  • Aprovizionarea rapidă. Luând în considerare variabilitatea și incertitudinea acestei crize, dezvoltați-vă lanțul de aprovizionare astfel încât să răspundă rapid cererii si sa minimizeze riscurile operaționale.
  • Construiți o companie durabilă. Cei mai buni performeri au realizat că perturbările provocate de criză nu vor putea fi evitate, așa că și-au construit organizațiile nu numai pentru a rezista viitoarelor șocuri, ci și pentru a le anticipa. S-au gândit inclusiv la raționalizarea operațiunilor de bază și reproiectarea proceselor pentru valorificarea capacităților digitale.

Orice criză aduce și o regândire a paradigmelor existente, iar companiile pot profita de noile oportunități care apar, punând bazele unor organizații de succes și mai puternice în viitor.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0